Kirjoittaja Aihe: C5 - Akun vaihto  (Luettu 13642 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hemmohande

  • Vieras
C5 - Akun vaihto
« : Toukokuu 27, 2008, 19:49:03 »
Kun tuon akun ottaa irti ja laittaa uuden tilalle niin onko autolle suoritettava ns.opetusajo tai joku muu vastaava testi?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2009, 16:00:06 kirjoittanut PicassoHDI »

Paikalla 1-xantia

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 615
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen ja elämä on !!!
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #1 : Toukokuu 27, 2008, 22:00:53 »
Terve

Ei tarvitse, kun laitat kaapelit kiinni uuteen akkuun ! odota sen jälkeen 10min ennen kuin menet starttaamaan !
Eiköhän kaikki toimi !!
C5 III 2.0 16V tourer -08, C5 2.2 HDI-06, Xsara VTS -03

EX:iä Xantia  Exclusive Break 1.8, Jumper 2.2HDI-03, C5 2.0 16V Break-02, ZX1,4 reflex-93,BX1,6 aut.-88, Xantia2.0 8Vaut-97, BX1.6Van-88, Xantia2.0Meribel-95, Bx1.9GTI -88,

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 190
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #2 : Toukokuu 27, 2008, 22:04:53 »
Empä odotellut yhtään ja toimii ok  :) :) :) :) :)
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Paikalla 1-xantia

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 615
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen ja elämä on !!!
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #3 : Toukokuu 27, 2008, 23:55:24 »
No kait pistit myös loton vetämään !!!!!      :o ::)
C5 III 2.0 16V tourer -08, C5 2.2 HDI-06, Xsara VTS -03

EX:iä Xantia  Exclusive Break 1.8, Jumper 2.2HDI-03, C5 2.0 16V Break-02, ZX1,4 reflex-93,BX1,6 aut.-88, Xantia2.0 8Vaut-97, BX1.6Van-88, Xantia2.0Meribel-95, Bx1.9GTI -88,

jari

  • Vieras
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #4 : Toukokuu 28, 2008, 16:14:01 »
Niin...lisäisin vielä tuohon akkujuttuun.Anna auton käydä,mieluummin tyhjäkäyntiä.Avaa jokin ikkunoista.Pistä käsi väliin ja sulje ikkuna.Jos käsi ei litisty,niin ikkunoiden turvamekanismiakaan ei tarvii opettaa uudelleen.Tämä turvajuttu on ainakin 2005 mallin C5:ssa .

Poissa mp71

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #5 : Toukokuu 31, 2008, 18:11:54 »
Mikä juju tuossa odottelussa on? Vaihdoin kans ex-c5:seen akun ihan normaalisti ja pelitti.
BMW 325d, BMW K1200S ja Polaris 600 CFI

Ex- C4 Hdi BMP, BX, Saxo, C5 ja emännän Xsara VTR

SaPeKa

  • Vieras

Hemmohande

  • Vieras
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #7 : Toukokuu 31, 2008, 19:03:19 »
Nyt tuli vaihdettua akku. Operaatio suoritettiin seuraavasti.
1. Sammuta auto ja ota avain pois virtalukosta
2. Odota 30min (auton tietokone menee sleep tilaan tietyn ajan kuluttua)
3. Irroita ensin - napa ja sitten + napa
4. kiinnitä ensin - napa ja sitten + napa
5. Kytke autoon virta päälle 5 minuutin ajaksi (tietokone suorittaa alustuksia)
6. Käynnistä auto tyhjäkäynnille ja anna sen käydä muutama minuutti
7. Ohjelmoi kellonaika ja vuosi ajotietokoneen näyttöön

Havaitut muutokset operaation jälkeen: Autoradion Volume säädin toimii nyt paremmin sillä aikaisemmin jo yhdellä palkilla ääni oli liian kovalla.

Kaverin 405 autossa on akun irroituksen jälkeen suoritettava ns.opetusajo (tehdasohje) eli aina eli ole niin helppoa miltä näyttää tuo akun vaihto.

Akkua vaihdettaessa on aina varottava staattista sähköä vaatteista eli irtiotettuhin akunjohtoihin ei saa koskea ennenkuin on maadoittanut itsensä auton runkoon ennenkuin koskee niihin uutta akkua asennettaessa ja muista puhdistaa akunnavat (tämä poistaa samalla uuden akun navoissa olevan varastointirasvan) ja kaapeliliittimet.


SaPeKa

  • Vieras
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #8 : Toukokuu 31, 2008, 21:26:11 »
...
4. kiinnitä ensin - napa ja sitten + napa
...

Millä perusteella tuo järjestys? (itse pähkäillyt, että maajohto irroitetaan ensin ja kiinnitetään viimeisenä vahinkojen minimoimiseksi)

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #9 : Toukokuu 31, 2008, 22:04:19 »
...
4. kiinnitä ensin - napa ja sitten + napa
...

Millä perusteella tuo järjestys? (itse pähkäillyt, että maajohto irroitetaan ensin ja kiinnitetään viimeisenä vahinkojen minimoimiseksi)
Näin kertoi eräs merkki mekaanikko. Ettei tule vahinkoa.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 190
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #10 : Kesäkuu 01, 2008, 08:49:57 »
Joo ja älkää vaihtako ukonilmalla heheh :)
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 698
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #11 : Kesäkuu 01, 2008, 10:55:30 »
Autoradion Volume säädin toimii nyt paremmin sillä aikaisemmin jo yhdellä palkilla ääni oli liian kovalla.

Voi johtua myös siitä, että asetuksista on mennyt päälle se ajomelun mukaan sopeutuva äänenvoimakkuus.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Hemmohande

  • Vieras
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #12 : Kesäkuu 04, 2008, 22:42:02 »
Korjaamo voi tehdä muutoksia (päälle/pois)tarvittaessa seuraaviin toimintoihin:

- Lasien automaattinen sulkeutuminen sateella
- Pysäköintitutka
- Lasien raottaminen kauko.ohjaimella
- kattoluukun automaattinen sulkeutuminen sateella
- Hälytyksen täydellinen neutralisaatio
- Audiojärjestelmän äänenvoimakkuuden säätyminen ajonopeuden mukaan
- Takalasin pyyhkimen automaattinen käynnistyminen sateella
- ajonopeuden mukaan säätyvä kattoluukku


Jos akku on ollut irroitettuna tai joku muu toimintahäiriö niin, täytyy lasinnostimien turvalaite aktivoida uudestaan:

Laske lasi alimpaan asentoon käyttökytkimellä.Nosta lasia uudestaan,lasi nousee vain muutamia senttimetrejä.Paina kytkimestä yhä uudestaan,kunnes lasi on kokonaan sulkeutunut HUOM! Aktivointia tehtäessä turvalaite ei ole toiminnassa eli ei kannata laittaa kättä väliin.


Eräistä lähteistä saatujen tietojen mukaan EW koneissa olisikin oppiva moottoriohjausjärjestelmä eli jos akku on ollut pitkään irroitettuna ottaa järjestelmä ensin tehtaan perusarvot käyttöön ja eka käynnistyksen jälkeen autolla olisi ajettava normaali maantie ja kaupunkikierros,jotta järjestelmä säätää arvot (ehkä vaihdettujen osien) antureiden mukaan. Seuraavan käynnistyksen jälkeen moottori ottaa edelliset opitut arvot käyttöön ja hienosäätää näitä tästä eteenpäin.


PS. Voi kun sais jo sen Haynesin korjaamokäsikirjan (ilmestyy Syyskuussa)

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #13 : Kesäkuu 05, 2008, 00:23:56 »
Onhan tuota oppivaa seoksen säätöä käytetty jo  90 luvulta asti kun kat autot tuli... Monia asioita voi säätää Proxialla nykyvehkeissä- jos laitat tyhjän bsi:n autoon niin mikään ei pelaa..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Hessu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 390
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #14 : Kesäkuu 05, 2008, 09:03:35 »
Korjaamo voi tehdä muutoksia (päälle/pois)tarvittaessa seuraaviin toimintoihin:

- Lasien automaattinen sulkeutuminen sateella
- Pysäköintitutka
- Lasien raottaminen kauko.ohjaimella
- kattoluukun automaattinen sulkeutuminen sateella
- Hälytyksen täydellinen neutralisaatio
- Audiojärjestelmän äänenvoimakkuuden säätyminen ajonopeuden mukaan
- Takalasin pyyhkimen automaattinen käynnistyminen sateella
- ajonopeuden mukaan säätyvä kattoluukku

Kuuluikos automattitihkun herkkyyden säätö tähän listaan? Entä saako "pimpelipompeli"-varoitusääniä tiputeltua pois päältä?
Missähän kohtaa se summeri sijaitsee jos koettaisi vähän vaimentaa...



PS. Voi kun sais jo sen Haynesin korjaamokäsikirjan (ilmestyy Syyskuussa)


Jos viime aikaisten Haynesiläisten linja jatkuu niin eipä siinä paljon öljynvaihtoa kummempaa neuvota, kehotetaan vaan viemään korjaamolle  :-\
DS 21 Pallas -66, BX 14 -90, C6 3.0 Excl -06, C5 2.0 HDi tourer -13

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 724
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #15 : Helmikuu 02, 2012, 09:08:14 »
Tuntuu näin kovilla pakkasilla starttimoottori pyörivän vähän kankeasti. Tosin mylly hörähtää kyllä käyntiin parissa sekunnissa, mutta voisihan se olla aika vaihtaa uusi akku. Vanha lienee alkuperäinen eli ikää sillä on kuutisen vuotta. Minkä kokoinen (ulkomitoiltaan) 2-koppaiseen ceevitoseen mahtuu? Ja olisiko jotain akkusuositusta, siis merkkiä? Itse ajattelin jotain ihan perusakkua, Sznajder, Exide tms. Sanotaan nyt hintaluokaksi sellainen 100-150 e.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2012, 09:34:16 kirjoittanut jarmot »

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #16 : Helmikuu 02, 2012, 10:22:28 »
no ite ostin viime kesänä boschin silver 65ah akun ja on toiminut kuin junanvessa toistaiseksi.
aina hörähtää käyntiin kuin palmun alta -20 pakkasillakin vaikkei ole mitään lämmitintä tms..
(autona -07 c4 1,6bensa)
motonetissä s5005 kustantaa 99e eli menee ali budjetin :D
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 232
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #17 : Helmikuu 02, 2012, 10:50:02 »
Minkä kokoinen (ulkomitoiltaan) 2-koppaiseen ceevitoseen mahtuu? Ja olisiko jotain akkusuositusta, siis merkkiä? Itse ajattelin jotain ihan perusakkua, Sznajder, Exide tms. Sanotaan nyt hintaluokaksi sellainen 100-150 e.

Kakkoskoppaseen menee suunnilleen 28cm x 17,5cm x19cm akku, muutaman millin isompikin voi ehkä olla joka suuntaan, mutta ei sen enempää. Korkeussuunnassa (19cm) on ehkä eniten varaa kasvattaa kokoa mutta jossain vaiheessa se konepelti tulee vastaan...
Itse ostin syksyllä motonetistä Sznaiderin 80Ah 700A akun, alle satasen maksoi. Vähän tuntuu sekin hyytyneen nyt yli -15 asteen pakkasilla, mutta voi tietysti olla muutkin paikat konehuoneessa kohmeessa mikä vaikuttaa asiaan.

Siis tämän ostin itse: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/9058043/3
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 724
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #18 : Helmikuu 02, 2012, 12:36:51 »
Mitenkähän tämä menisi sitikkaan:
Motonet
90-0501 AGM-Bosch-S6008 akku 70Ah 28x18x19cm 159.90 €
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/900501/0
Boschin soveltuvuustaulukon mukaan C5:een menisi S6001, S5008 tai S4008 mallinen akku. Mitenhän siis tuo s6008 mikä Motonetissä olisi tarjolla?

Tai jos uskaltautuisi kokeilemaan Bilteman 100 Ah hopea-kalsium akkua:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/HOPEA-KALSIUMAKUT-12V100AH-8021005/
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2012, 13:06:04 kirjoittanut jarmot »

Poissa -VJ-

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 228
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #19 : Helmikuu 16, 2012, 15:31:47 »
Kun luin näitä pelotteluja akun vaihdosta niin viime talvena vaihdoin uuden akun siten, että kytkin irtokaapelilla uuden akun vanhan rinnalle ja sitten vanha pois ja akkunavat kiinni uuteen. Sähkö ei katkennut hetkeksikään ja ei tarvinnut kellon aikaa asetella.
C5 II HDi Break

Poissa etukortti

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 28
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #20 : Helmikuu 28, 2012, 10:38:27 »
itse ostin c5 farmariin vm-02 akun puuilosta. on järeämpi kuin orkkis akku.
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=389
toiminut ihan ok.

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #21 : Tammikuu 13, 2016, 10:00:07 »
Korjaamo voi tehdä muutoksia (päälle/pois)tarvittaessa seuraaviin toimintoihin:

Eräistä lähteistä saatujen tietojen mukaan EW koneissa olisikin oppiva moottoriohjausjärjestelmä eli jos akku on ollut pitkään irroitettuna ottaa järjestelmä ensin tehtaan perusarvot käyttöön ja eka käynnistyksen jälkeen autolla olisi ajettava normaali maantie ja kaupunkikierros,jotta järjestelmä säätää arvot (ehkä vaihdettujen osien) antureiden mukaan. Seuraavan käynnistyksen jälkeen moottori ottaa edelliset opitut arvot käyttöön ja hienosäätää näitä tästä eteenpäin.


Mitenkäs on kuutoskoneissa (ES9J4S)? Uskaltaako akkua irrottaa pidemmäksi aikaa?
C5 Berline 2.0 SX 2003

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #22 : Tammikuu 13, 2016, 10:08:42 »
Tässä oikeat ohjeet akun vaihtoon: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=14656.0

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #23 : Tammikuu 13, 2016, 10:47:18 »
Tämä selvensi mukavasti. Pohdiskelin mahdollisuutta säilyttää akkua sisätiloissa pakkasten ajan, mutta pitäsi ilmeisesti jättää kuskin ikkuna auki. Vähän kylmää tehdä moista lähiökerrostalon pihalla :/
C5 Berline 2.0 SX 2003

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 121
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Akun vaihto
« Vastaus #24 : Tammikuu 13, 2016, 11:10:00 »
Lukon kielekkeen kanssa kikkailemalla voi välttää ikkuna-auki -kohdan. Mutta muita ovia ei saa lukkoon jos autossa ei ole akkua.