Kirjoittaja Aihe: Xantia mielessä  (Luettu 1928 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Junnu2

• Vieras
Xantia mielessä
« : Huhtikuu 12, 2006, 14:15:29 »
Moro vaan kaikille

Auton vaihto on ollu jo pitempään mielessä ja niinhän siinä kävi että vanhempien sitikalla ajellessa siihen ihastu ja nyt ois haaveissa xantia (farkun jos vielä löytäis niin avot). Mietityttää vain ostaessa tuo citikan erilainen tekniikka, mitä siitä pitäisi ostaessa osata tarkastaa ja minkälaisia tyyppivikoja noissa on. Varsinkin pelottaa tuo hydrauliikan tarkastaminen omin voimin, ettei tuu sutta ostettua. Mitä muuten dieseliversio mahtaa kuluttaa, semmonen se vasta kiva ois...

Poissa Citikka99

• "C6"
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Xantia mielessä
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2006, 17:06:00 »
Ostin kolmisen vuotta sitten Xantia Breakin -99 1,8 16v. Hankintaan olen ollut erittäin tyytyväinen. Tosin autolla oli ostohetkellä ajettu vain 80000 km. Citikka kiinnosti, koska se oli mielestäni hinta/laatusuhteelta edullinen. En tosin itsekään aja kovin paljon. Nyt mittariin on omaa ajoa kertynyt 30000 km ilman mitään ongelmia.
Mielestäni citikan ostossa tulee tarkastaa kaikki samat kohteet kuin muistakin autoista - huollot, katsastukset, varusteiden ja laitteiden toimivuus, istuimet, turvavyöt, renkaa (kesä/talvi). Veto- ja ohjausnivelten kumit, että ovat ehjät. Öljyvuodot. Jakohihnan vaito, milloin tehty. Vaitoväli n. 100000 km. Kiinnitän aina huomiota myös moottoritilan ja tavaratilan siisteyteen. Esim. tavaratilan siisteys paljastaa yleensä , miten hyvin autoa on pidetty.
Lisäksi voi olla syytä selvittää, milloin siinä on vaihdettu hydrauliikkanesteet (LHM), jos myyjä ei tiedä, tarkasta säiliöstä nesteen vihreys, ettei ole kovin mustaa, esim. kasta puhdas metallitikku nesteeseen. Nesteenvaihto kannattaa tehdä noin. 60000 km:n välein. Kuuluu 120000 km:n huoltoon. Samoin, milloin jousipallot on paineistettu tai vaihdettu. Niiden uusiminen tai paineistaminen ei ole suurikaan kuluerä. Eiköhän se citikan kaasu/nestejousitus ala olla niin vanha ja koettu laite, ettei siinä enää mitään ihmeellisiä lastentauteja esiinny.
Omassani ei ole esiintynyt mitään tyyppivikoja (ei mitään vikaa). Huollan autoni itse samalla kaavalla kuin kaikkia muitakin omistamiani autoja. Niitä on ollut useita. Tälläkin hetkellä kolme kappaletta.
Ruostetta vastaan Xantia taitaa olla parhaasta automaailman parhaimmistoa. En ainakaan muista nähneeni vanhojakaan ruostuneita Xantioita.

Ei ole hallussani ollut vielä yhtään autoa, missä ei ikääntyminen olisi aiheuttanut sähköhäiriöitä. Oven haitariputkissa johtojen poikkimeno tms. Oven lukkojen reistailua jne. Jotkut pitävät niitä tyyppivikoina. Minä en. Koska ne koskevat jokaista markkinoilla olevaa autoa.
Sähkövikoja estää parhaiten puhtaus ja vuosittainen liittimien tarkastaminen ja mahdollisen hapettuman poistaminen ja mahdollisesti suojaspray käsittely.

Dieselistä ei ole kokemuksia. Varmasti joku dieselin omistaja valottaa sinulle dieselin ominaisuuksia.

mch42

• Vieras
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2006, 19:57:08 »
Itse hankin 2,5 vuotta sitten Vehosta Xantia -99 1.8i Exclusiven, silloin 145 tkm mittarissa, nyt 205 tkm. Ollut yhdellä omistajalla ja huollettu 140 tkm saakka Veholla. 160, 180 ja 200 tkm määräaikaishuollot olen teettänyt Rekaralla. Ylimääräisiä huoltotoimenpiteitä on tullut lähinnä loppuun kuluneesta kytkimestä sekä takapyörän laakerista. Takapallot ja vajoamisenestopallot menivät myös vaihtoon, edessä lienee tuplakalvopallot jotka pitävät paineensa paremmin. Perushuoltoihin on myös kuulunut esim etujarrulevyjen ja pakoputken uusiminen, mutta nehän kuluu kaikissa automalleissa..

Loppujen lopuksi täytyy sanoa että olen positiivisesti yllättynyt siitä miten hyvin Xantia on toiminut, vaikka kaverit peloitteli ettei 200 tkm ajettuihin PSA-tuotteisiin kannata sekaantua  :) Jospa se kestäisi vielä 100 tkm.. :)

Ruostetta vastaan Xantia taitaa olla parhaasta automaailman parhaimmistoa. En ainakaan muista nähneeni vanhojakaan ruostuneita Xantioita.
Mulla kiveniskemät konepellin etureunassa kukki kivasti, näin talven jälkeen. Ja etupyöriin oli pakko asentaa roiskeläpät, koska maali oli kuoriutumassa irti helmasta juuri etulokareiden takana.. näkyviin tullut pelti oli suhteellisen ehjä, mutta kyllä sielläkin näkyi ruosteen alkua.

Buuman

• Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 13, 2006, 08:37:21 »
Olen tehnyt sellaisia johtopäätöksiä että kytkin menee 100-200 välissä (ei kaikissa, enkä väitä) :) ja pyörän laakerit kannattaa kuunnella ettei ulise.
Mutta kyllä xantia kelpo auto on.

Poissa Pasis

• "C8"
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
« Vastaus #4 : Huhtikuu 13, 2006, 12:27:26 »
Kyllä se oviin tai farkun takaluukkuun menevien johtojen katkeaminen on silloin tyyppivika, kun 4-5 vuotta vanhoissa autoissa voi olla johdot poikki. Asiasta ollut puhetta patongin puolella usein.
Lisäksi Xantian takavalot eivät tykkää auringosta vaan haalistuvat värittömiksi.  Aiheuttaa askartelua tai uusien takavalojen vaihdon.

andre

• Vieras
« Vastaus #5 : Huhtikuu 13, 2006, 13:40:53 »
Olen tehnyt sellaisia johtopäätöksiä että kytkin menee 100-200 välissä (ei kaikissa, enkä väitä) :) ja pyörän laakerit kannattaa kuunnella ettei ulise.
Mutta kyllä xantia kelpo auto on.

Alkuperäinen kytkin vielä käytössä, kilometrejä takana 257 600.

andre

• Vieras
« Vastaus #6 : Huhtikuu 13, 2006, 13:42:21 »
Lisäksi Xantian takavalot eivät tykkää auringosta vaan haalistuvat värittömiksi.  Aiheuttaa askartelua tai uusien takavalojen vaihdon.

Haalistuminen koskee vain alkupään malleja. 1998 eteenpäin autoissa (facelift) valot ei haalistu.  :)

Poissa Pasis

• "C8"
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
« Vastaus #7 : Huhtikuu 13, 2006, 13:53:56 »
Haalistuminen koskee vain alkupään malleja. 1998 eteenpäin autoissa (facelift) valot ei haalistu.  :)

Hyvä jos näin on. Junnu2 ei tosin maininnut minkä ikäistä Xantiaa haaveilee.  :)

andre

• Vieras
« Vastaus #8 : Huhtikuu 13, 2006, 14:46:47 »
Täällä olis muutamia myynnissä olevia: http://www.citikka.com/myyntipalsta/myyntipalsta.php
On break ja VSX ja turbo diesel ja V6

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2006, 17:04:25 kirjoittanut André Citroën »

niko

• Vieras
« Vastaus #9 : Huhtikuu 13, 2006, 17:03:16 »
... VTS ...
Nipoti nipoti. Ei tommosta oo,VSX kyllä.

andre

• Vieras
« Vastaus #10 : Huhtikuu 13, 2006, 17:10:47 »

niko

• Vieras
« Vastaus #11 : Huhtikuu 13, 2006, 17:18:01 »
;D

Junnu2

• Vieras
« Vastaus #12 : Huhtikuu 17, 2006, 20:30:11 »
Empä ole vielä tarkkaa vuosimallia ajatellut, mitä lähtisin tarkemmin etsimään. Minkäslaisia muutoksia tuossa faceliftissä on xantiaan tehty? Luultavasti hintahaarukka asettuu tuonne 6000 - 8000 euroon, pitää sitten katella mitä sillä saa.