Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia uudesta C5 III mallista  (Luettu 165352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

skt

• Vieras
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #125 : Lokakuu 02, 2008, 18:10:14 »
3000km kilometriä ajeltu uudella C5 Tourerilla. Auto toiminut ongelmitta ja meno maistuu. Viimeisin kulutuslukema oli 7,2 litraa/100km, mikä taitaa olla juuri sen verran mitä "viralliset" arvotkin kertovat.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2008, 18:11:46 kirjoittanut skt »

tonttu

• Vieras
« Vastaus #126 : Lokakuu 02, 2008, 18:30:27 »
Ei paha kulutus. Itse saan oman Tourerini n. 2 viikon päästä, odottaa kuljetusta Hankoon.

skt

• Vieras
« Vastaus #127 : Lokakuu 02, 2008, 18:47:18 »
7,2 litran kulutus on mielestäni ihan hyväksyttävä lukema. Keskikulutus on pikkuhiljaa hieman tippunut.
Kyllä tuo automaattiloota osansa dieselistä hörppää, mutta mukavuudella on hintansa... Onko "tontun" tuleva auto bensakoneella?

tonttu

• Vieras
« Vastaus #128 : Lokakuu 02, 2008, 21:38:49 »
Kyllä on bensakoneella. Olet oikeassa, että mukavuudella on hintansa. Itse olen ajellut automaatilla yli 20 vuotta, enkä luovu siitä ihanuudesta  :)

tonttu

• Vieras
« Vastaus #129 : Lokakuu 03, 2008, 09:02:42 »
tässä linkki tv mainokseen uudesta C5:sta http://www.citroen.fi/koeajo/

Poissa Kane80

• "C3"
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 136A Hdi Conf.Tourer-08
« Vastaus #130 : Lokakuu 03, 2008, 13:04:38 »
Kyllä on bensakoneella. Olet oikeassa, että mukavuudella on hintansa. Itse olen ajellut automaatilla yli 20 vuotta, enkä luovu siitä ihanuudesta  :)

Näinhän se on, mutta olisit kumminkin tuon disukan valinnu, on se 6-lovinen automaatti eri planeetalta kuin tuo bensan 4 portainen... :)

PicassoHDI

• Vieras
« Vastaus #131 : Lokakuu 03, 2008, 13:35:11 »
Off topic... Ottaako tässä uudessa c5ssa käsijarru etu vai takapyöriin? 

Poissa Jaffa2

• "C3"
« Vastaus #132 : Lokakuu 03, 2008, 15:25:14 »
C5 (X7) sähköinen käsijarru ainakin on takajarruissa, ilmeisesti myös käsikäyttöinen. Jos 20 km/h vauhdissa vetää sähköistä käsijarruvipua niin ESP jarruttaa myös tehokkaasti etujarruilla (ei suositeltavaa  ::) ).
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2008, 15:50:27 kirjoittanut Jaffa2 »
C5 -14 Tourer 204 HDI
ex C5 -08 Tourer 136 HDI, C5 Break -05 2.0 16V, Xantia Break 2.0 16V -98, -95, BX Van 1.6 -90

tonttu

• Vieras
« Vastaus #133 : Lokakuu 05, 2008, 18:21:46 »
Tässä upea 30 min. esittelyvideo uudesta C5:sta. Kajarit päälle ja nauttikaa...
http://www.karkimerkit.fi/video/c5/c5.html

Poissa BX19GT

• "C2"
  • **
  • C5 1.6 THP Confort auto
« Vastaus #134 : Lokakuu 20, 2008, 23:42:34 »
Näinhän se on, mutta olisit kumminkin tuon disukan valinnu, on se 6-lovinen automaatti eri planeetalta kuin tuo bensan 4 portainen... :)

Itselläni meinasi valinta kallistua dieseliin juuri sen takia, että oisin saanut 6-lovisen mutta päädyin kuitenkin bensaan ja neljään vaihteeseen. Luulisi Citroenin insinööreiltä löytyvän kykyä kehittää kunnon automaattimanuaali ala DSG/PDK, mutta taitaa PSA:n penninvenyttäjät kieltää moisen innovatiivisuuden. Ei sillä, ihan hyvin tämä vanhanaikainenkin yhdistelmä pelaa, vaihdot on pehmeämmät kuin C4:ssa mutta roikuttaa ihmeesti liian isoa vaihdetta pintakaasulla. Ja kulutus on tietty karmea :'(

Mistähän muuten johtuu että normikulutuksen ero on diesel-tomaatissa paljon isompi manuaaliin verrattuna kuin bensassa, vaikka noita vaihteita on enemmän? Ja liekö asia noin myös tosielämässä? Itse olen todennut, että bensassa todellinen kulutus on lähes sama kuin tehtaan ilmoittama sekalaisen ajon kulutus eli 8,8L/100.
Hyvin kelluu;)

Poissa Kane80

• "C3"
« Vastaus #135 : Lokakuu 21, 2008, 14:04:27 »
Tää automaatti pyrkii pitämään mielestäni noita kierroksia koneella 2 tonnin hujakoilla,vähän alla siis, isolla vaihteella luistaen. Eron huomaa kun heittää manuaali puolelle, kierrokset laskee heti 1500 tienoille ja laatikko "lukittuu". Vetohan on mielestäni surkee tuolla alhaalla, siksi lienee pyrkii noihin lukuihin. Lienee voisi joku insinööri säätää koneen ja laatikon softia, jotta saisi tuon kulutuksen kohilleen kaupungissa.

Toinen asia ppisti ihmetykseen ennenkuin hokasin mistä kenkä puristi. Ilman sisään tulo on tuolla "automaatisella sisäkierrolla", ja sehän se yhtäkkiä syyslomalta palatessa rupesi kierrättää ja lasit sisältä huurtui aika äkäseen. Ei näkyny/haissut mitään ihmeellistä, kun tuon teki.

skt

• Vieras
« Vastaus #136 : Lokakuu 21, 2008, 19:59:45 »
Tuo automaattinen sisäilmankierto toimii siten, että jos suihkutat tuulilasille pesunestettä tai kytket peruutusvaihteen päälle niin sisäilmankierto menee myös päälle ja jos on "sopiva" keli, niin ikkunat tosiaan huurustuu, ainakin silloin jos ei ilmastointi ole päällä. Tuo sisäilmankierron automatiikka on valitettavasti oletusasetuksena, eli vaikka sen kytkee pois, niiin seuraavan käynnistyksen jälkeen automatiikka on taas päällä.

PicassoHDI

• Vieras
« Vastaus #137 : Lokakuu 22, 2008, 09:50:25 »
Tuo automaattinen sisäilmankierto toimii siten, että jos suihkutat tuulilasille pesunestettä tai kytket peruutusvaihteen päälle niin sisäilmankierto menee myös päälle ja jos on "sopiva" keli, niin ikkunat tosiaan huurustuu, ainakin silloin jos ei ilmastointi ole päällä. Tuo sisäilmankierron automatiikka on valitettavasti oletusasetuksena, eli vaikka sen kytkee pois, niiin seuraavan käynnistyksen jälkeen automatiikka on taas päällä.
Onko tietoa missä lämpötilassa ilmastointi kompura sammuu tässä uudessa c5:ssa ? Onko se +3, 0, -5  Kun tuo kompura sammuu, niin pukkaa melko varmasti lasia hiukan hikeen jos ei pidä hetken manuaalisesti puhallusta isommalla.

Poissa Kane80

• "C3"
« Vastaus #138 : Lokakuu 22, 2008, 11:56:49 »
Onko tietoa missä lämpötilassa ilmastointi kompura sammuu tässä uudessa c5:ssa ? Onko se +3, 0, -5  Kun tuo kompura sammuu, niin pukkaa melko varmasti lasia hiukan hikeen jos ei pidä hetken manuaalisesti puhallusta isommalla.

Lämpötila taisi pudota juuri tuohon mainittuun +3, ja ajeltiin ihan moottoritie nopeuksia. Lasit ei kirkastunu ennen kuin tuon automaatin otin päältä pois, outo homma, muuten se "lehmän"  kostea hönkäys olisi sopinut kuvaan.

T.mupez

• Vieras
« Vastaus #139 : Lokakuu 22, 2008, 13:50:18 »
Tjaa, en voi sanoa C5'n ominaisuuksista, mutta C4 GP'ssä on automaattinen sisäilmankierto vasta exclusive varustetasosta alkaen. Sitä ei siis ole confortissa jolla itse kuljen. En tiedä kuinka varustelistoissa ja esitessä mainittu exclusiven autom. sisäilmankierto toimii mutta omassani ainakin pakin kytkeminen aiheuttaa sisäilmankierron aktivoitumisen, tämän kuulee kun sisäilmankiertoa ohjaava läppä muuttaa asentoansa. Väitän täysin ilman asiaan tarkemmin tutustumista että "oikea automaattinen sisäilmankierto" sisältää jonkin haistaja-anturin joka päättää onko sisälle tulossa riittävän freesiä ilmaa. Confortin muka automaatti sitä vastoin päättelee auton muiden järjestelmien tilatiedoista mitä tehdä.

Poissa Kane80

• "C3"
« Vastaus #140 : Lokakuu 22, 2008, 14:09:52 »
Pitäis olla sellainen "haistelu" anturi pohjainen juttu, vain Ambiance versiosta puuttuu.

skt

• Vieras
« Vastaus #141 : Lokakuu 30, 2008, 20:47:37 »
Mitenkäs nuo Webastot/Eberit yleensä savuttaa toimiessaan? Nyt kun muutamana aamuna on ollut vähän viileämpää, niin tuntuu tuo polttoainekäyttöinen lisälämmitin savuttavan aika lailla, jopa niin paljon että satunnainen ohikulkija voisi epäillä koneen "palavan", sen verran savua/höyryä pukkaa... Itselläni ei tuossa ole ajastinta, joten havainto perustuu siihen, että kun koneen laittaa käyntiin niin hetken päästä alkaa "savutus".

Poissa MarkoCee

• "C3"
« Vastaus #142 : Marraskuu 05, 2008, 18:13:17 »
^^ Kyllä tuo oman kärryn webasto tuntuu käryävän aika lahjakkaasti, liekkö savu enempi vesihöyryä sitten. Ja haisee kuin vanha Massey Ferguson :)

PicassoHDI

• Vieras
« Vastaus #143 : Marraskuu 05, 2008, 18:24:21 »
^^ Kyllä tuo oman kärryn webasto tuntuu käryävän aika lahjakkaasti, liekkö savu enempi vesihöyryä sitten. Ja haisee kuin vanha Massey Ferguson :)

Jos ajot olleet lyhyttä siirtymää, niin se on myrkkyä tuolle lisälämmittimelle. Lisälämmitin savuttaa tällöin reilusti kun käynnistyy. Myös tuon lisälämmittimen säätöjen tarkistus kannattaa tehdä joskus merkkihuollossa. Oman Picasson lisälämmitin ei juuri aiheuta savutusta, lienee säädöt turhankin laihalla :-)  Paras ratkaisu olisi jos laittaisi katkaisijan välille, niin ei lämmitin lähde lyhyissä siirroissa päälle ollenkaan.

Poissa KareJG

• "C5"
  • Peukkuja: 1
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
« Vastaus #144 : Marraskuu 05, 2008, 22:56:47 »
Niinpä, lyhyet ajot ovat myrkkyä webastolle: Päälle, pois, päälle... Itse olen ratkaissut ongelman siten, että jos esim. käyn kaupassa, niin jatkolaitan webaston päälle kellolaitteesta, jottei se sammu viideksi minuutiksi sitten taas käynnistyäkseen.
C-Crosser HDi 2.2.  vm 2010 AT
C4 1,6HDi Exclusive Berline 5d vm 2007
Peugeot 206 1,4 SW vm 2003
Exät: C5 2,0i 16v Break AT vm 2007, C5 2.2 HDi Berlinen AT vm 2001,C5II 2.0 HDi Break AT vm 2007 C4 1,6 16V Design II Berline 5d vm 2007, lukuisia Saabeja

C5 Shadow

• Vieras
« Vastaus #145 : Marraskuu 06, 2008, 08:36:48 »
Lainaus
Niinpä, lyhyet ajot ovat myrkkyä webastolle: Päälle, pois, päälle
Samahan on moottorille myös oikein kylmässä säässä. Tuppaa huohotin mennä tukkoon.

Poissa Aakku

• "C8"
  • Peukkuja: 8
« Vastaus #146 : Marraskuu 06, 2008, 10:05:44 »
Niinpä, lyhyet ajot ovat myrkkyä webastolle: Päälle, pois, päälle... Itse olen ratkaissut ongelman siten, että jos esim. käyn kaupassa, niin jatkolaitan webaston päälle kellolaitteesta, jottei se sammu viideksi minuutiksi sitten taas käynnistyäkseen.

Näinhän sanotaan. minulla on termostaattiohjattu Webasto ollut nyt käytössä 8 vuotta ja 370 tuhatta ajettu. Hyvin pelaa.

Uskoisin, että pahin tuhoaja on tuo pelkällä kellolla varustettu malli. Webasto ruostuu ja ryytyy, kun sitä ei käytetä.
Käytän itse termostaattiohjauksen lisäksi kellowebastoa muutaman kerran kesähelteelläkin.

Tätä kirjoittaessa todennäköisesti se tänään sitten leviää.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

c52007

• Vieras
« Vastaus #147 : Marraskuu 06, 2008, 15:52:11 »
Aika outo BX19:n auto,jos isolla vaihteella pintakaasulla ajaen kulutus on karmea. Itse pyrin aina saamaan suurimman pykälän pysymään päällä pintakaasulla ajaen. Tällöin kulutus on omassani pienin.

TKU

• Vieras
« Vastaus #148 : Marraskuu 10, 2008, 14:05:03 »
Kävin koeajamassa uutta C5:sta muutamallakin eri kokoonpanolla lyhyen ja pidemmän aikaa ja täytyy sanoa, että varmasti on mukava matka-auto. Oikeastaan vain kaksi asiaa nousi esille huonoina puolina. Näistä toinen eli ohjaus oli sitten vähän vakavampi puute.

Ohjaus tuntui todella kevyeltä ja tunnottomalta, joskin tarkalta - jossain ulkomaisessa testissä oli mielestäni osuvasti ilmaistu, että ohjaus on kuin pelaisi tietokonepeliä ratilla, jossa ei ole mitään vastusta rattia pyöritettäessä. Lisäksi ohjauksen palautus loppui viimeiseen 1/8 kierrokseen eli tuon verran joutui itse oikaisemaan lopussa, mikäli halusi matkan jatkuvan suoraan. Tämä aiheutti aluksi ikävän nopean ohjausliikkeen ja auton heilahduksen, kun tajusi, että kaartaminenhan jäikin jatkumaan ja nopeasti suoristi lopun 1/8 kierroksen ratista ettei ajeta katukivetykseen.

Noh, tämä ohjaushan on varmasti tottumiskysymys. Itse ajan tällä hetkellä VAGinalla (Octavia 2.0 TDI DSG) ja nyt kysynkin löytyykö foorumilta VAG-leiristä siirtyneitä, joita tuo ohjaus on C5:ssä askarruttanut ja miten siihen on sopeuduttu?

Toinen asia eli suuri kulutus koskee lähinnä automaattia. Itse kun ajelen DSG:llä tuntui koeajon yli 7 litran kulutus aika hurjalta. No, tätä saa edesautettua tietysti ottamalla manuaalin, mutta kysyn kuitenkin onko kenelläkään tietoa onko Citroenilta tulossa tai kehitteillä C5:een jotain vastaavan tyyppistä tai ainakin pienikulutuksisempaa automaattilaatikkoa? C4:ssähän on tuo BMP-laatikko, onko tätä mahdollisesti tulossa C5:een?

Sedan -malliset Dynamique Business ja Confort kiinnostaisivat kovasti, mutta kun tuohon Dynamiqueen ei saa automaattia, mikä muuten on melko outoa, kun kyseessä business -mallisto ja Confortiin saa ruksia varusteita yli budjetin, että muuten miellyttäisi. Toisaalta ei tekisi myöskään mieli ostaa Citroenia rautajousilla - vähän sama, kun ostaisit Audin vajaavetoisena.

Poissa MarkoCee

• "C3"
« Vastaus #149 : Marraskuu 10, 2008, 17:30:56 »
Lisäksi ohjauksen palautus loppui viimeiseen 1/8 kierrokseen eli tuon verran joutui itse oikaisemaan lopussa, mikäli halusi matkan jatkuvan suoraan. Tämä aiheutti aluksi ikävän nopean ohjausliikkeen ja auton heilahduksen, kun tajusi, että kaartaminenhan jäikin jatkumaan ja nopeasti suoristi lopun 1/8 kierroksen ratista ettei ajeta katukivetykseen.

Noh, tämä ohjaushan on varmasti tottumiskysymys. Itse ajan tällä hetkellä VAGinalla (Octavia 2.0 TDI DSG) ja nyt kysynkin löytyykö foorumilta VAG-leiristä siirtyneitä, joita tuo ohjaus on C5:ssä askarruttanut ja miten siihen on sopeuduttu?

VAG-leiristä en siirtynyt tuohon, vaan ihan Citikkaleiristä, ja huomasin saman koeajaessani uutta C5:tä. Edellisessä vitosessa ei ollut tuommoista ominaisuutta. Mutta nyt kun otit puheeksi, niin ihmettelen itsekin kun tuota asiaa ei sen ensimmäisen koeajon jälkeen noteeraa, joten yllättävän nopeasti siihen näemmä tottuu. Ocua tulee töissä käytettyä ja se on aika erilainen, toisella tavalla kiva auto ajaa.

Mainitsemaasi ohjauksen tietokonepelimäisyyttä pidän itse puolestaan hyvänä puolena, mutta ymmärrän hyvin että monet (ehkä suurin osakin autonkäyttäjistä) arvostavat herkempää ajotuntumaa tien pintaan.

DSG pesee kyllä Citikan oman BMP:n mennen tullen. DSG:tä vastaavaa ei ainakaan automyyjän mukaan ollut tulossa hänen tietääkseen millään näkymillä kun keväällä autoa ostaessa asiaa tiedustelin. Harmillista sinänsä.