Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia uudesta C5 III mallista  (Luettu 229330 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 617
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1125 : Maaliskuu 24, 2018, 08:30:16 »
Palataanpa tähän. Pamahdus/kolahdus tms syntyy, kun etypyörät tipahtavat hidastetöyssyn jälkeen alas tai kun ajaa isoon kuoppaan liian lujaa eli ulosjousto ei siis ole tarpeeksi nopea. Meinaatko, että tolpissa on tuolloin vikaa?

Voisiko auto olla liian korkealla ja kolahdus tulla siitä kun ulosjousto loppuu noissa tilanteissa kesken? Eli jos auto olisi pykälää matalammalla vaikka linnunluista tai Lexalla säätämällä, riittäisi ulosjousto jo noihinkin tilanteisiin ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 150
  • Peukkuja: 2
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1126 : Maaliskuu 24, 2018, 08:48:42 »
Meillä ainakin paukkuu etujouset ulosjoustossa herkästi ja on on vain 50tkm ajetut. Luulen että "ominaisuus". C6:sessa sama homma ja korkeus-säädöllä siitä pääsee aika hyvin eroon. Hieman siis alas keulaa (jos siis on jo silmämääräisesti korkealla eikä lintassa), tyyliin 5-10mm voi auttaa paljon. Samoin alustan pehmeyteen vaikuttaa tuo korkeus aika paljon, eikä korkeampi ole aina pehmeämpi..

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 606
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1127 : Maaliskuu 24, 2018, 08:49:30 »
Paljon nopeutta hidastetöyssyssä ja minkä muotoinen, kovat reunat vai pyöreä? Jos ajaa jotain 40 km/h "kovareunaisesta", niin kyllähän "kolahtaa" kun rengas tippuu kielekkeeltä muttei todellakaan pamahda. Tuossa vauhissa takanatulijoilla lyö kipinöitä (ei mikään vitsi!) joten olen yrittänyt pitää sitä vauhtia mihin he kykenevät koska turha heidän autoja rikkoo kun yrittävät nokitella (etenekin BMW/Audi).

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 940
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1128 : Maaliskuu 24, 2018, 10:44:47 »
Paljon nopeutta hidastetöyssyssä ja minkä muotoinen, kovat reunat vai pyöreä? Jos ajaa jotain 40 km/h "kovareunaisesta", niin kyllähän "kolahtaa" kun rengas tippuu kielekkeeltä muttei todellakaan pamahda. Tuossa vauhissa takanatulijoilla lyö kipinöitä (ei mikään vitsi!) joten olen yrittänyt pitää sitä vauhtia mihin he kykenevät koska turha heidän autoja rikkoo kun yrittävät nokitella (etenekin BMW/Audi).

Niin. Mikä on kolahdus, mikä pamahdus. ;-)

Tämmönen töyssy riittää. Etureuna menee pehmeästi mutta takareunalta kun tullaan 30 kmh niin kolahtaa.

https://www.google.fi/maps/@60.4517791,22.3085586,3a,75y,164.95h,65.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgfM7bHCbWbTyOuR0ej02mw!2e0!7i13312!8i6656
TeeKoo Turuust

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 617
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1129 : Maaliskuu 24, 2018, 11:37:47 »
Tuossa vauhissa takanatulijoilla lyö kipinöitä (ei mikään vitsi!) joten olen yrittänyt pitää sitä vauhtia mihin he kykenevät koska turha heidän autoja rikkoo kun yrittävät nokitella (etenekin BMW/Audi).

No älä nyt, tuo on oikeasti ihan kiwaa leikkiä aina välillä katsella taustapeilistä miten tuo kuski lentelee siellä kopissansa, naama suuressa hämmästyksessä ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 606
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1130 : Maaliskuu 24, 2018, 12:03:27 »
Tuo näyttää ainakin street viewssä loivalta, eli odottaisin ettei mitään ääntä pitäisi esiintyä.

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 150
  • Peukkuja: 2
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1131 : Maaliskuu 24, 2018, 12:05:29 »
Tuollasta töyssyä ees huomaa jos alusta on säädöissään...

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 940
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1132 : Maaliskuu 24, 2018, 14:55:29 »
Tuollasta töyssyä ees huomaa jos alusta on säädöissään...

Korkeus ei näy kuvassa. Mutta jos nyt aatellaan, että alusta ei ole säädöissään, niin mitäs pitäisi muuttaa?
TeeKoo Turuust

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 150
  • Peukkuja: 2
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1133 : Maaliskuu 24, 2018, 17:20:24 »
Joku pitkän linjan sitikkanisti voi korjata mutta pallojen kunto lienee tärkein (tuskin voi koti-oloissa mitata paineita eikä ole iteltkään koskaan mitattu mutta toisella autossa melkein uudet paikallaan) ja sitten tuo korkeus-säätö joka lexalla onnistuu tahi korjaamolla autocomillakin nähtävästi. Korkeus pitäisi saada valmistajan arvoihin niin se pintapehmeys sieltä löytyy eikä pahemmin kolauta/lonksauta/ylipäätään äännä töyssyissä alusta.

Toki sitten muidenkin autojen "vaivat" vaikuttaa, eli puslat ja nivelet pitää olla iskussa. Itselle tilasin P407 "sarjan" jossa alatukivarret, koiranluut ja muuta tilpehööriä. P407, P508, C5 ja C6 käy samat osat tukivarsien ja puslien osalta.

Ja tosi sitinisti vielä hifitelee miksaamalla sitikan eri mallien eri paineisia palloja (ja/tai confort-palloja) saadakseen haluamansa pehmeyden alustaan. Sitä ei oo tullu vielä kokeiltua.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 971
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1134 : Maaliskuu 24, 2018, 22:43:12 »
Joku pitkän linjan sitikkanisti voi korjata mutta pallojen kunto lienee tärkein (tuskin voi koti-oloissa mitata paineita eikä ole iteltkään koskaan mitattu mutta toisella autossa melkein uudet paikallaan)

Arvaapas mitä tällä tehdään..?




Jep, pallojen paineita mitataan. Ja kertoo tarkkaan sen paineen mikä kaasulla on, testattu myös täyttämällä paine tiettyyn paineeseen ja mittaamalla sitten se täytetty pallo, ja sama lukema on saatu...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 940
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1135 : Maaliskuu 25, 2018, 11:30:37 »
Vihreitä kuulia, juu. Mutta entäs uudempia?
TeeKoo Turuust

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 971
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1136 : Maaliskuu 25, 2018, 11:47:12 »
^Samalla tavalla niitä uudempia mitataan kuin vanhoja, pallon kierre ja tiivistys samoilla mitoilla...

Täyttäminenkin kuulemma onnistuu, ainakin osaan noista uusista. Kokemusta niiden täyttämisestä ei (vielä) ole...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa eke

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1137 : Maaliskuu 25, 2018, 13:36:40 »
Joo voin vahvistaa, että uudempien täyttökin onnistuu. Meillä on C6:ssa harmaat venttiilliset täytetyt pallot.

Poissa Hessu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 388
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1138 : Maaliskuu 25, 2018, 19:49:18 »
Missä täytetään harmaita palloja? Saattaisi tehdä terää omallekin kuukalle.
DS 21 Pallas -66, BX 14 -90, C6 3.0 Excl -06, C5 2.0 HDi tourer -12

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 603
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1139 : Maaliskuu 25, 2018, 20:58:03 »
Samoin. Mieluummin täyttö kuin uudet pallot. Vaivaahan siinä ei säästä mutta rahaa ja luontoakin kenties.
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa eke

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1140 : Maaliskuu 26, 2018, 19:45:15 »
Ruotsin puolella on asennettu venttiilit ja täytetty nämä C6:n pallot. Viime marraskuussa tuo tehtiin. Ohessa linkki ketjuun, jonka kautta asiaan tutustuin ja tekijän yhteystiedot sain: http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=142&t=77550&sid=699fd6895596cf2911c663702a516d36

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 603
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1141 : Maaliskuu 27, 2018, 15:47:19 »
Ruotsin puolella on asennettu venttiilit ja täytetty nämä C6:n pallot. Viime marraskuussa tuo tehtiin. Ohessa linkki ketjuun, jonka kautta asiaan tutustuin ja tekijän yhteystiedot sain: http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=142&t=77550&sid=699fd6895596cf2911c663702a516d36

Paineistettiinko pallot lievään ylipaineeseen kuten tuolla nm. johnnyfm mainitsee? Lähetitkö vanhat pallot takaisin kun sait uudet kiinni? Mitä lähetys maksoi?
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa eke

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1142 : Maaliskuu 27, 2018, 22:11:17 »
Joo, pallot ovat nyt lievästi ylipaineiset, Johnnyn mukaan n. 20 % ylipaineiset. Kulku pehmeni : ). Hän sanoi, ettei suosittele ylipaineistusta, jos ajaa usein n. 200 km/h. Nopeusvälillä 80 - 140 km/h kulku kuitenkin pehmenee ja tämän voin vahvistaa. En ole kokeillut noita huippunopeuksia, kun ei ole Saksassa tullut ajettua.
Minulla oli se tilanne, että olin vaihtanut v. 2014 alkuperäisten Citroen-pallojen tilalle IFHS-pallot. Ne on kuitenkin ilmeisesti yksikalvoisia kaikkien tarvikepallojen tavoin ja vuotavat enemmän kuin Citroenin alkuperäiset pallot. Ne mitattiin 3,5 vuoden käytön jälkeen ja paineet oli pudonneet ohjearvoista yli 10 %. Alkuperäiset pallot oli minulla oli tallessa. Johnnylta tuli nuo venttiililliset lievästi ylipainoiset pallot Ruotsin matkahuollon kautta ja lähetin ne alkuperäiset omani sitten Johnnylle paluupostissa Suomen matkahuollon kautta. Postikulut oli muistaakseni n. 80 eur yhteensä edestakaisin.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 603
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1143 : Maaliskuu 29, 2018, 15:03:00 »
Sain samaa tietoa Johnnylta sähköpostitse. Pallot siis paineistetaan halutessaan 10% ylipaineeseen joka tuo mukavuutta lisää. Teetän yhden sarjan hänellä ja sitten katson tarvitseeko auto eteen normaalit pallot jotka vakauttavat menoa.
Ainakin plussattomassa järjestelmässä paras kombinaatio mukavuuden ja vakauden suhteen tuli niin että perässä oli comfortit ja edessä normaalit.
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 614
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1144 : Maaliskuu 29, 2018, 16:35:41 »
Saako muuten kaikki pallot C5 X7 irti ihan tuosta vaan, muistelen jotenkin että keskipallojen irrotuksen tiellä olisi jotain...?

Poissa Hessu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 388
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1145 : Maaliskuu 31, 2018, 21:07:26 »
Alkoi takajousitus narisemaan tourerissa oikealla puolella. Kuuluu hitaassa vauhdissa aika hyvin sisällekin, parkissa autoa kevyesti painellessa pitää ikävän oloista narinaa takapyörän seutuvilta. Mikähän näissä mahtaa tavallisesti moisen aiheuttaa?
DS 21 Pallas -66, BX 14 -90, C6 3.0 Excl -06, C5 2.0 HDi tourer -12

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 241
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1146 : Huhtikuu 02, 2018, 22:39:01 »
Alkoi takajousitus narisemaan tourerissa oikealla puolella. Kuuluu hitaassa vauhdissa aika hyvin sisällekin, parkissa autoa kevyesti painellessa pitää ikävän oloista narinaa takapyörän seutuvilta. Mikähän näissä mahtaa tavallisesti moisen aiheuttaa?

Itsellä ainakin loppui takapään narina linnunluuta öljyämällä. Toki se nyt ei ole oikealla vaan on keskellä kallistuksenvakaajaa, mutta siitä ainakin kannattaa aloittaa kun on helposti öljyttävissä.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 551
  • Peukkuja: 3
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1147 : Huhtikuu 03, 2018, 16:04:09 »
Alkoi takajousitus narisemaan tourerissa oikealla puolella. Kuuluu hitaassa vauhdissa aika hyvin sisällekin, parkissa autoa kevyesti painellessa pitää ikävän oloista narinaa takapyörän seutuvilta. Mikähän näissä mahtaa tavallisesti moisen aiheuttaa?

Itsellä ainakin loppui takapään narina linnunluuta öljyämällä. Toki se nyt ei ole oikealla vaan on keskellä kallistuksenvakaajaa, mutta siitä ainakin kannattaa aloittaa kun on helposti öljyttävissä.

Tuossa saattaa olla riskinä, että kuppi alkaa keräämään ympärilleen moskaa. Mites silikooni? Taitais olla sama seuraus...

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 340
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1148 : Huhtikuu 17, 2018, 20:55:02 »
C5 vm. 2016 ja kilometrejä 75000km. Tänään työmatkan päätteeksi kotihalliin päästyäni valutti hydraulinesteet lattialle ja perä valahti rajoittimien varaan. Vuoto alkoi siis ilmeisesti ihan viime metreillä, koska ajossa en huomannut mitään. Ja parkkiin päästyäni vuoti kuiviin käytännössä silmissä. Hydraulipumppu sen kun hurisi ja nestettä valui parin neliön lammikoksi asti. Kun sitten siirsin autoa autohallin uumenista hinausauton ulottuville, ihmetytti, kun mikään varoitusvalo ei palanut eikä hälytykset soineet. Olisi jo luullut tuossa tilassa hälyttävän.

Poissa kessu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • -08 C5HDi 136 Exclusive A
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1149 : Huhtikuu 17, 2018, 21:01:52 »
Itsellä samoja kokemuksia, kyllä räikät huuttaa turhasta ! Mutta ei näin tärkeästä, itsellä petti etutolpat.