Kirjoittaja Aihe: C5 - Sytytystulppien vaihto  (Luettu 30323 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sipale

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #50 : Huhtikuu 28, 2013, 12:22:12 »
vaihdoin valeon monikärkiset boschin 42+ tilalle.katon huomenna duunimatkalla 72km että onko eroa edellisiin.
C5 break 2.0i A  Xsara Picasso

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 258
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #51 : Huhtikuu 29, 2013, 00:52:12 »
Laitoin joku viikko sitten uudet yksikärkiset Briskit ja 0,9 mm ja tyhjäkäynti kuulostaa pehmeältä. :)

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 669
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #52 : Huhtikuu 29, 2013, 18:01:18 »
Mitähän tulppia Veho myy C5:seen? Onkohan ne kuitenkin parhaat? Aika monia vaihtoehtoja tossa edellä jo niin ei tiedä mitkä ostais... :-\

Poissa miksu661

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C4 Stilo MW1.9jtdx2
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #53 : Huhtikuu 29, 2013, 18:35:07 »
Mulla on 2.0 -02 femmassa nelikärki FR 78 NX tulpat 1.1mm kärkivälillä pelannu ihan hyvin  :)

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 188
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #54 : Huhtikuu 29, 2013, 19:19:05 »
Moponetistä Valeot pelittäny loistavasti 40000km
Valeo-sytytystulppa RF80LZDC3 PSA-16V
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 669
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #55 : Huhtikuu 29, 2013, 20:29:51 »
Taidan tässä rahatilanteessa mennä kanssa Motoon kun tulppien vaihtoaika tulee. Valeo mielessäin... :)

Poissa sipale

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #56 : Toukokuu 01, 2013, 07:29:38 »
vaihdoin valeon monikärkiset boschin 42+ tilalle.katon huomenna duunimatkalla 72km että onko eroa edellisiin.,
nyt todettu että ei ole.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2013, 11:51:09 kirjoittanut KariM »
C5 break 2.0i A  Xsara Picasso

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 118
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #57 : Toukokuu 19, 2014, 15:10:03 »
Tuin paikallista varaosamyymälää, ja heti olin myyjän armoilla. Huolellisesti esivalitsemaani sytytystulppamallia ei ollutkaan tarjolla, joten otin NGK LFR5B kun se myyjän mukaan piti autooni sopiva olla. Jälkikäteen listoista tarkistettuna näin tosiaan pitäisi olla. Kärkiväliksi säädin tästä ketjusta tutun 1,1mm, ja asennustiukkuudeksi tulppapaketin ohje 240° kosketuksesta. Jäi tosi löysälle.

Välittömästi asennuksen jälkeen kylmäkäynti muuttui "pöpöttäväksi", ja sellaisena se on toistunut joka kerta. Aiemmin se oli ihan siisti, joten syy-seuraus-yhteys vaikuttaa ilmeiseltä. Lämpimänä toiminta on ok.

Olen hämmästynyt miten herkästi tässä autossa tulppien tyypin vaihdon huomaa käynnissä. En yleensä huomaa hiuksenhienoja eroja juuri missään aistinvaraisesti arvioidussa seikassa, ja tulppienkin vaihdon vaikutusta olen pitänyt enemmän uskomuksena kuin todellisena, kun ei ne muissakaan autoissani ole mitään eroja tuoneet olettaen että ylipäätään ovat autoon sopivat  :-[

Pitää seuraavaksi kokeilla vielä noita Valeoita, ja jos ei toimi hyvin, niin hommata sitten nuo toistaiseksi omalla kohdalla parhaiten toimineet Bosch FR8ME:t

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 228
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #58 : Toukokuu 19, 2014, 16:19:45 »
Laitoin evoluutiomoottoriin EW10A nuo ylempänä mainitut Briskit. Hyvin toimii ja vähän kulkukin parani.
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa c5sella

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 95
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • aja millä ajat ja mersulla loput
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #59 : Elokuu 05, 2014, 09:46:08 »
voiko tai onko mitään haittaa jos vaihtaa tulpat kuumaan koneeseen?

vaihdoin jo tuossa joku aika sitten tulpat ja nykiminen lakkas,nyt se nykii taas.

Kävin hakemassa puolakannen ja uudet tulpat kun lueskelin että puola saattaa rikkoa tulpat jos siinä on vikaa,eli nyt vaihdan kaikki kerralla.

No ompas outoa nyt ei nykiminen hävinnytkään,näytti että kävis hivenen laihalla tulpista katsoen :(

Täytyy selvitellä,mikä nyt on tullut lisä viaksi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2014, 05:38:26 kirjoittanut c5sella »

Poissa sitruunainen

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #60 : Tammikuu 09, 2015, 13:36:30 »
C5 break 2,0 '03 bensiini, siinä vissiin 4 tulppaa?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 905
  • Peukkuja: 13
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #61 : Tammikuu 09, 2015, 13:51:42 »
C5 break 2,0 '03 bensiini, siinä vissiin 4 tulppaa?
neljäpä hyvinkin.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Joker-1979

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 5
  • ex: C5-II 2.0i VTR Break
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #62 : Tammikuu 09, 2015, 13:52:48 »
C5 break 2,0 '03 bensiini, siinä vissiin 4 tulppaa?

Niin monta kuin on sylintereitä..  ::)
Volkswagen Passat Variant BlueMotion 1,6 TDI -11 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11

Poissa vikiC(5)

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #63 : Kesäkuu 15, 2015, 18:49:24 »
C5 2005 2.0 bensa

Näyttihän tuota muillakin olleen tulpanreiät öljyssä, onko kellään tietoa onko öljyllä sinne muuta reittiä kuin vuotavista venttiilikopista? Sitä vaivaa itsellä ollut edeltävästi. Kärjet oli kyllä puhtaat. Öljy tulpissa on suht kirkasta ja 15 tkm viime vaihdosta. Autohan käy niinku pitää, ei ongelmia. Öljyn kulutus nyt ollut reilu litra viime vaihdosta
Citroen Grand C4 Picasso -07 2.0 BMP
Peugeot 307 -02 1.6
Ex. Citroen C5 Berline -05 2.0

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 669
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #64 : Kesäkuu 15, 2015, 21:54:16 »
Auto 1.8 2003. Vaihdoin noi "uudet suositukset" oletuskärkivälillä ja hyvin käy ja toimii.

 1,8-16V-85kW 01-> Valeo-sytytystulppa RE13HC-9 (Uusin Valeo-suositus)  Tuotenumero: 11-0994 Motonet

Poissa Arikultsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 147
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #65 : Lokakuu 21, 2015, 17:51:39 »
Vai että on tarkka kärkivälistä  ::)
Tuli antipöllö Turkuun matkalla, 125 gps-nopeutta reilu tunti (Kotka-Sipoo) ja alkoi nykiä ja herjata. Loppumatka kevyellä kaasulla, herja hävisi lopulta kotiin palattua. Ajattelin josko tulpat nyt ekana vaihtaisi, kun edellisestä vaihdosta ei mitään tietoa.
Hämmästys suuri kun näin että yhdestä oli sivuelektrodi palanut kokonaan pois! Siitä huolimatta auto on toiminut ihan OK, tuota yhtä tilannetta lukuunottamatta käynyt tasaisesti, nykimättä. Se sökööntynyt tulppa oli muuten "irti" eli ei tarvinnut väännintä vaan näppivoimilla lähti auki.
Uusilla tulpilla kyllä "nakutus" tyhjäkäynnillä taitaa olla aika paljon hiljaisempaa. Laiskuutta tai rakotulkin puutetta - laitoin Valeot kärkiväliä säätelemättä - virhe vai ei?
Ehkä kuvien perusteella olette samaa mieltä että taisi olla tulpanvaihdon määräaikaishuollon aika :)
C5 2.0i-16v, man. Break, vm. 2003; Volvo 960 2.5-24, man., 4d, vm. 1996; Astra 1.6i, Ultimate Wagon vm 2010

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #66 : Lokakuu 21, 2015, 18:24:46 »
Minun silmiin tuo elektrodi näyttää murtuneelta, palanut ylikuumentunut olisi (ehkä) jättänyt koholle olevan kummun ja muutenkin erimuotoisen jäljen, nyt tuo irtoamiskohta näyttää myös olevan syvemmällä kuin tulpan runko.

Ei lämpö riitä ainakaan kuopalle asti sulattamaan, jos vieressä on virheetön pinta, ei googlesta oikein kunnolla sulaneita sivuelektrodeja esimerkkikuviksi löytynyt, mutta tuossa vaikka yksi:;

Kysymys herää sitten, missä mahtaa olla sivuelektrodi, poistuuko pakosarjaan pomppien vai jäikö männän päälle pomppimaan, joskus muistan nähneeni kuvan jossa sivuelektrodi oli jäänyt jostain syystä sopivassa kohtaa pystyyn ja ja takoutunut mäntään pystyyn? Endoskoopilla voisi yrittää kurkkia tulpan reiästä, onko siellä irto-osasia (tai magneetilla kalastella, mutta siinäkin on riski jättää lisää rojua männän päälle)

Osa tulpista on valmiiksi oikealla kärkivälillä (nykyään enemmistö), mutta osa saattaa heittää reilustikin (ja joskus autovalmistaja muuttaa kärkivälisuositustakin erilaiseksi myöhemmin...)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2015, 18:45:38 kirjoittanut olli__o »

Poissa Arikultsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 147
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #67 : Lokakuu 21, 2015, 23:23:54 »
Voihan se tietysti olla katkennut, omituiselta tuntuu tosiaan oma arvioni siitä että sivuelektrodi "palaa" ja keskielektrodi ei. Kuvasta ei aivan selvinnyt, mutta oli siinä vielä rungon yläpuolella nystyrä elektrodista jäljellä. Mites muuten se olisikaan toiminut niin hyvin kuin toimi :)
Eipä ne muutkaan kovin häävissä kunnossa enää olleet, kärkivälit aika reiluja kuten kuvasta näkyy.
Eiköhän mokoma sivuelektroidin metallinokare lennä pakokaasun mukana pihalle (katalysaattoriin?), luulisi että puhallukset on aika kovia.
C5 2.0i-16v, man. Break, vm. 2003; Volvo 960 2.5-24, man., 4d, vm. 1996; Astra 1.6i, Ultimate Wagon vm 2010

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #68 : Lokakuu 22, 2015, 02:27:59 »
Ehkä niinkin, eka kuvakin ehkä hieman hämäsi, mutta erityisesti silloin voisi silti olla hyvä vilkaista sylinteriin ja tutkia myös männän pintaa. Normaalitilanteessa ei ikinä sula raudat tulpasta, kai aika harvoin edes liian laihasta seoksesta. Ennenvanhaan voimakkaissa itsesyttymistapauksissa puhuttiin sellaisista lämmöistä (itsesyttymistä voi esiintyä ilman kunnon nakutustakin, kaasaripelien jälkikäyntikin oli sitä) johtuu se sitten karstan hehkumisesta tai huonosta bensasta. Onko kone muuten ihan kunnossa ja normaalia suomi-bensaa, onko ollut erityisen raskasta ajoa ja onko päästöjä hetkeen mitattu? Nuo muutkin tulpat ehkä kuvassa vaikuttaa hieman sivuelektrodin osalta sulaneilta, mutta miten luonnossa?

Ei taida juuri metallisirpaleet helposti hypätä pakosarjaan, sulamispisarat voi hypätäkin. Ei tosin omaa kokemusta kuin katkenneesta pakoventtiilin lautasesta - se ei ainakaan mahtunut pakosarjaan :) Ei mennyt männän läpikään vaikka kovin yritti (katkesi aikoinaan reilun satasen vauhdissa)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 594
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #69 : Lokakuu 22, 2015, 08:09:35 »
Näyttäisi sivuelektrodi vaan irronneen, "pistehitsistään". Muut näyttävät olevan normaalin, (karstaisuutta näkyy) liian pitkän käyttöajan jälkiä. Vikatulpan kärkiväli on turhan suuri ollakseen hyväksi puolalle. Hyvä, että puola on kestänyt.

Poissa Arikultsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 147
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #70 : Lokakuu 22, 2015, 11:02:12 »
"Hyvä, että puola on kestänyt." Nii miustkii :)
Voiko tulpan vikaantumisen syynä olla se, että se oli löysällä, eli on päässyt värisemään? Kuten kuvasta näkyy niin ilmeisesti kierteiden läpi puhallusta on ollut, koska tulpanhatun alla oleva metalliosa on karstoittunut toisin kuin muissa tulpissa.

Auto on "uusi" eli olen ajanut sillä reilu pari kuukautta (296 - 303 tkm), ja on toiminut ihan hyvin, tehot tallella ja kulutus n. 7 l, pienempi kuin vaimon vm. 2010 1,6l Astra-farkussa. Ei kolmella pytyllä käyntiä missään vaiheessa (paitsi se antipöllö-tilanne). Tulpanvaihto teki käynnistä kyllä sivistyneemmän kuuloista.

Veikkaan että tulpat on vaihdettu 180 tkm määräaikaishuollossa ja 240 kohdalla on jo siirrytty vain öljynvaihtohuoltoihin - vaihdoin nyt myös ilmanputsarin. Jakopää on kyllä laitettu 285 kohdalla ja ilmastointi huollettu keväällä, mutta mitäs muuta kantsisi vielä vaihdella (sisäilmasuodatin?) noin rutiinisti?
C5 2.0i-16v, man. Break, vm. 2003; Volvo 960 2.5-24, man., 4d, vm. 1996; Astra 1.6i, Ultimate Wagon vm 2010

Poissa keijok

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 273
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #71 : Lokakuu 22, 2015, 14:28:01 »
"Hyvä, että puola on kestänyt." Nii miustkii :)
Voiko tulpan vikaantumisen syynä olla se, että se oli löysällä, eli on päässyt värisemään? Kuten kuvasta näkyy niin ilmeisesti kierteiden läpi puhallusta on ollut, koska tulpanhatun alla oleva metalliosa on karstoittunut toisin kuin muissa tulpissa.

Auto on "uusi" eli olen ajanut sillä reilu pari kuukautta (296 - 303 tkm), ja on toiminut ihan hyvin, tehot tallella ja kulutus n. 7 l, pienempi kuin vaimon vm. 2010 1,6l Astra-farkussa. Ei kolmella pytyllä käyntiä missään vaiheessa (paitsi se antipöllö-tilanne). Tulpanvaihto teki käynnistä kyllä sivistyneemmän kuuloista.

Veikkaan että tulpat on vaihdettu 180 tkm määräaikaishuollossa ja 240 kohdalla on jo siirrytty vain öljynvaihtohuoltoihin - vaihdoin nyt myös ilmanputsarin. Jakopää on kyllä laitettu 285 kohdalla ja ilmastointi huollettu keväällä, mutta mitäs muuta kantsisi vielä vaihdella (sisäilmasuodatin?) noin rutiinisti?

Jarrunesteen kun lisäät vaihdettavien listalle niin eipä siinä muuta vaihdettavaa oikein ole. Olettaen, että hihnan vaihdon yhteydessä on vaihdettu myös vesipumppu ja siten myös jäähdytinneste.

Poissa to13

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #72 : Tammikuu 15, 2016, 14:23:32 »
Omassa C8:ssa (2.0 EW10) Antipollution tullut tutuksi. Varsinkin talviaikaan. Tulpat ajattelin myös vaihdella lähiaikoina. Minulla samaa ominaisuutta kun ketjussa aiemmin... valuttaa öljyä & edellisessä tulpan vaihdossa syvennyksessä oli öljyä.
Nyt olisi tarkoitus ottaa venttiilikoneiston koppa(?) irti ja tiivistää jollakin sopivalla aineella. Saas nähdä auttaako. Itsellä muovinen pohjalevy moottorin alla; ei valuttele parkkipaikalle. Kone vain niin ahtaassa paikassa/ eikä nosturia käytössä että huonosti näkee mistä öljy tihkuu.

Poissa Sit-iikka

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #73 : Tammikuu 06, 2017, 08:14:39 »
C5 I 2.0 vm. 2004, aj. 178.000 km. Nykimisoireita. Aiemmasta tulppienvaihdosta ei tietoa (varmaan alkuperäiset kuten akkukin...). Nyt tilattu MotoNetista yksikärkiset tulpat [Valeo-sytytystulppa RE13HC-9 (Uusin Valeo-suositus)]. Auttakkee elonpolkunsa ensimmäistä tulpanvaihtoa suunnittelevaa.

Kärkiväliksi pitäisi asettaa luemma 1.1 mm, mutta tilaamissani on oletussäätönä 0.9 mm. Mites' säätö tapahtuu? En löytänyt ko. liikkeen verkkokaupasta mitään säätö-/mittaustyökalua.

Kiristys sitten. Onko momenttiavain ihan välttämätön, vai meneekö tyyliin "kireälle muttei liian kireälle"?

Citroën C5 2.0I SX Berline 2004
Citroën Xsara Picasso 1.6 2006
-
Ekkönää rääkkääkkää sitä sitikkaa? No rääkkäänhän mää, ekkönää nää...

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 11
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #74 : Tammikuu 06, 2017, 09:07:37 »
Itse vaihdoin momenttiavaimella kun sellainen sattuu olemaan, mutta ei se välttämätön ole. Järki käteen, kun laittaa niitä, eikä vedä kahden metrin varrella kiinni niitä. Eiköhän siellä motonetissä ole rakotulkki, pitäisi joka kaupasta löytyä. Rohkeasti vaan vaihtaa. Jos meinaa useammin vaihtaa on tulpanavain ihan hyvä tai yleensäkin avain missä olisi magneetti, että tulppa pysyy avaimessa kiinni. Sekään ei ole pakollinen ja saa sen ihan pelkällä hylsyllä vaihdettua myös. Saattaa lähinnä helpottaa asiaa vähän.