Kirjoittaja Aihe: C5 - Sytytystulppien vaihto  (Luettu 28655 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 317
  • Peukkuja: 13
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #25 : Syyskuu 02, 2010, 08:43:52 »
En ole ikinä myöskään tuollaisesta eristävydestä kuullut, saanee melko paljon tuhrata (kuparitahnaa kun aika moni käyttää korkeampiviritteisissä ja ilmajäähdytetyissä moottoripyörissä ilman ongelmia, ja minä käytän jatkossakin)

Tulppavalmistajat harvoin tosin suosittelevat sen käyttöä, mutta syyt taitavat olla osin muita:
 - liukastaa kierteet, ja jos vääntää tunteella (tai momenttiavaimella), niin menee liukastettuna ylikireälle ja voi korkata kierteet
     (sen takia tosin kiristystiukkuus on määritelty usein asteina siitä kun tulppa ottaa kiinni)
 - useimmat tuhraavat sitä liikaa ja jos sitä kulkeutuu asetellessa kärjen alueelle, se voi oikosulkea kipinävälin

voisiko haitata myös katalysaattoria, jos sitä paljon palotilaan saakka saa tuhrattua?

tlundkvi

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #26 : Syyskuu 02, 2010, 08:59:09 »
Ainakin lambda-antureihin ei saa laittaa kuparitahnaa, nimenomaan katin tuhoamisen riskin takia. Itse olen aina kuvitellut että metallipohjaiset tahnat parantaa lämmön johtavuutta, eikä eristä. Vaihtoehtoja ainakin löytyy jos kuparia haluaa välttää :)

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 860
  • Peukkuja: 13
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #27 : Syyskuu 02, 2010, 09:55:19 »
En suosittelis kuparitahnaa tulpan kierteisiin, eristää lämpöä liiankin hyvin. Tapauksia että tulpat sulaneet em syystä!

En tiedä olisko saanut laittaa vai ei, mutta isäukon hyllystä löytyi niin suttasin Xantun tulppien kierteisiin Bostikin Never-Seez Nuclear Gradea:

hifistelyä? :D
Voi olla että oli huonokin idea, kestää ainakin tolkuttomasti lämpöä, tiedä sitten kuinka paljon eristää.
Pistin myös puolakannen pultteihin, ne kun tuntuvat jämähtävä vaikka kuinka jättäis löysäksi.

-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

tlundkvi

  • Vieras

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 068
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #29 : Syyskuu 08, 2010, 21:59:57 »
Bosch SuperPlus FR8SC+ "+42"   11-0872   1,8-85kW/2,0-100kW ->05 FR8SC+ (uusi suositus) [2001 - 2005]   6.20 €

Vanha threadi, mutta onko näiden kanssa ollut ongelmia 2002 2,0 mallisten kanssa siis?

Juuri asensin tuollaiset tulpat (aiemmat olivat 20tkm ajetut FR8ME, kärkiväli vanhan ohjeen mukainen). Yksikärkiset nämäkin ovat, joten säädin kärkiväliksi sen 1,1mm. Olin lievästi hämmästynyt, kun eron käynnissä kuuli selvästi: Jo startissa kone jäi käyntiin lyhyemmällä pyöräytyksellä, ja ensistartilla jäi myös normaalia korkeammille kierroksille ennenkuin ECU huomasi korjata tilanteen. Tyhjäkäynnistä voisi fiilistellä, että kenties se on tasaisempi kuin aiemmin, mutta tuosta nyt ei ole niin selkeää havaintoa. Tyytyväinen olen kuitenkin  :D

tlundkvi

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #30 : Syyskuu 08, 2010, 22:05:33 »
Onko siis tuo tehdasasetus 0.9mm väärä? Ei tullut yhtään ajatelleksi :)

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 068
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #31 : Syyskuu 08, 2010, 22:12:13 »
Tuollaista viestiähän meille on tuotu.

Nykyään kuuluu laittaa 1-kärkiset ja kärkiväliksi 1,1 mm.

tlundkvi

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #32 : Syyskuu 09, 2010, 22:06:06 »
Tuollaista viestiähän meille on tuotu.

Nykyään kuuluu laittaa 1-kärkiset ja kärkiväliksi 1,1 mm.

No johan muuttui eri autoksi. Tyhjäkäynnin naputus (ei paha, mutta kun hiljaisempaan on totuuttu) lähti kokonaan, potkua tuli reippaasti lisää. Ja tänään vielä Shellistä V-poweria 95E:n hinnalla tankki täyteen :)

Citrung

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #33 : Syyskuu 10, 2010, 23:07:59 »
Olen jostain lukenut, että ecu pitäisi erikseen ohjelmoida tuolle uudelle kärkivälille. Pitääkö paikkansa???

tlundkvi

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #34 : Syyskuu 10, 2010, 23:31:38 »
Itse asiassa tutkin nettijuttuja tästä tänään. Kun asiaa vähän tutkii alan epäillä että 1.1mm oli C5 I:n alkuperäinen kärkiväli. Sitten tuli facelift 0.9mm välillä. Isot pojat keksi päivittää kaikkien C5 I:n ECU:t tulppavaihtojen yhteydessä vaivihkaa uuteen väliin. Tulee kahden tulpan markkinat, monet alkupään autot oli jo nähnyt ensimmäistä tulppavaihtoa 2005, ja soppa on valmis. Osalle sopii, osalle ei. Jotkut sanoo muuta väli, mutta joissain autoissa 0.9mm toimii jne. Eli käytännössä luulen että jos 3. huolto on tehty muualla kuin virallisessa huollossa, saattaa tuo päivitys olla jäänyt tekemättä. Jos ei päivitetty, tiesivät muuttaa tiskin mukainen tulppa vanhaan väliin. Esimerkiksi FR78NX nelikärki tulppa (monipakkaus Bosch 522) 1.1mm oli muutama vuotta vanhassa luettelossa tuettu, mutta ei enää. Selittää myös miksi jotkut saa vaan monikärkiset toimimaan. Korvattu N28 tulpalla nykyään (jompikumpi FR8ME/FR8SC+), myös I:n osalta. Motonetin myymä halpa Denso on 1.1mm välillä :) ja vain I:lle.

Saattaa ehkä selittää jos käyntihäiriö korjaantui softapäivityksellä :)

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 068
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #35 : Syyskuu 11, 2010, 11:22:03 »
Sitten tuli facelift 0.9mm välillä. Isot pojat keksi päivittää kaikkien C5 I:n ECU:t tulppavaihtojen yhteydessä vaivihkaa uuteen väliin.

Omassa tapauksessani tuon teorian pystyy kiistämään kiertotietä: Autossani on uusin tälle kokoonpanolle saatavilla oleva ECU:n ohjelmistoversio (tarkistettu Veholla vuosi sitten), ja se on kuitenkin ajettu sinne jo vuonna 2003, eli ennen faceliftin esittelyä.

Poissa .:WildFinn:.

  • Tukkilajittelija
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 127
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #36 : Syyskuu 14, 2010, 20:23:22 »
Hetki sitten vaihdoin tulpat täältä saatujen ohjeiden mukaan ja käynti parani, ainaki perstuntumalta. Laitoin paikalleen Bosch SuperPlus FR8SC+ tulpat joihin säädin kärkiväliksi 1.1mm. Paikallaan oli karstottuneet 28000km ajetut Championin REC9YCL tulpat 1.1mm kärkivälillä.
>>C4GP HDi 136 Exclusive Vision BMP6 2008 210tkm<<

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 068
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #37 : Syyskuu 18, 2010, 22:54:23 »
Nyt toista kertaa liikkeellä ollessa huomasin noilla FR8SC+ -tulpilla ilmaantuneen voimakasta nykimistä kevyellä kuormalla ajamiseen. Vaihdoin takaisin FR8ME:t (1,1mm), ja nykiminen katosi. Tuo aiemmin mainitsemani nopeampi starttutuvuus palasi samalla normaaliksi. Rinnakkain verratessa tuo FR8SC+ on noin kaksi milliä vakiota pidempi, eli se ulottuu syvemmälle palotilaan, mikä voi hyvinkin vaikuttaa ominaisuuksiin.

Onko kukaan käyttänyt monikärkitulppia EW10:ssä? Mikä malli, mitkä kokemukset?

tlundkvi

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #38 : Syyskuu 19, 2010, 21:26:27 »
Onko kukaan käyttänyt monikärkitulppia EW10:ssä? Mikä malli, mitkä kokemukset?

Nämä oli Boschin suosituslistalla joissain nettiluettelossa:

Lainaus käyttäjältä: tlundkvi
Esimerkiksi FR78NX nelikärki tulppa (monipakkaus Bosch 522) 1.1mm oli muutama vuotta vanhassa luettelossa tuettu, mutta ei enää.

Ostin paketin varalle kun "halvalla sain", olisiko ollut postitettuna 18€ englannista ebayn kautta. En aio vielä kokeilla vaihtoa noihin, ei se kone ihan ilman pientä naputusta käy, muttei lähelläkään niin häiritsevästi kuin se teki ennen tuolla 0.9mm:n välillä.

Poissa salmiv

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #39 : Joulukuu 03, 2010, 18:05:03 »
vaihdoin c5:een tulpat, kun tuntui pikkusen nypyttävän. No ei ihme, kun yhdestä tulpasta oli koko elektroni lähtenyt kiertoon. Oli muuten niissä tulpanreiissä melkoisesti öljyä. Mistähän sitä sinne tulee?

MaCitro

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #40 : Joulukuu 03, 2010, 20:24:30 »
Samaa olen minäkin ihmetellyt. Huomasin vielä kun poistin öljyn, liikkeelle lähtö parani, auto ei enää "nyökännyt" liikkeelle lähtiissä.

Poissa Radagast

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #41 : Kesäkuu 14, 2011, 09:39:38 »
Tuolta -> http://ftp.psyborg.rpg.pl/biuletyny/ löytyvien dokumenttien mukaan 2002 asti kärkiväli 1mm ja 2003 eteenpäin 0,9mm. Ja näyttäis tulppien kiristysmomenttikin hieman muuttuvan.
C5 2.0 Break -04
Xsara 1.6 Break -04
Xsara 2.0 Break -03

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 522
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #42 : Kesäkuu 14, 2011, 21:57:01 »
Funtsikaapa BRISK- tulppia. Jos bilteman luettelo ei tunne, niin Briskin omat sivut sitten. Ja jos biltemasta löytyisi ao. tyyppiä. 1,8 16V-00 Xantiaan tuntuu sopivan Brisk A23 erittäin hyvin. Kyllä lähtee! Kärkivälit tarkistettava, säädettävä!

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 219
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #43 : Elokuu 10, 2011, 21:25:19 »
Tänään oli tarkoitus vaihtaa tulpat, mutta kolme vuotta sitten vaihtamani ja reilut 40 tkm ajetut EYQUEM:it oli edelleen uuden veroiset. Kärkiväli oli edelleen 0,9 mm ja nyt säädin uudeksi 1,1 mm, kun täällä on oltu tyytyväisiä. Kiristin samalla "sähköisen" kaasun mekaanisen vaijerin kahdella pykälällä. Viime kesänä kiristin varovasti yhden pykälän.
Mielestäni "risteysaluevääntö" esim. kakkosella parani olennaisesti. :)

Edelleen ilmastointi päällä paikoiltaan liikkelle lähtiessä kiekat saattaa pudota, jos ei muista olla tarkkana. Tulee sellainen kuollut kohta kaasuun, mutta kun luistattaa lähdössä kuten entinen isäntä Ladalla Perhelän pihalla, niin ei kakistele... ;D  Nooh, onneksi helteet alkaa olla kohta ohi.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

sitrus

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #44 : Elokuu 11, 2011, 07:54:23 »
Saman tyyppistä vaivaa II-koppaisessa C5:ssa vm. 2005 1.8-koneella. Jos pitäisi lähteä reippaasti paikoiltaan liikkeelle, auto "nyökkää" ensin ja tuntuu tukehtuvan mutta alkaa sitten ottaa kierroksia. Samanlainen tilanne joskus ahtaissa parkkihalleissa tai pysäköitäessä ylämäkeen jolloin joutuu taiteilemaan enemmän kaasun ja kytkimen kanssa. Tuntuu välillä tukehtuvan ja pitää kerätä kunnolla kierroksia, jotta taas pääsee liikkeelle.

Kokeiltavana ollut nyt pari kuukautta Bosch SuperPlus FR8SC+ "+42" ja 1,1mm kärkiväli, mutta tilanne ei oikeastaan muuttunut mihinkään suuntaan. Täytyy koittaa tuon ilmastoinnin vaikutusta.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 219
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #45 : Elokuu 11, 2011, 13:02:41 »
Tuntui että tänään päivän ekassa käynnistyksessä ei tarvinnut kuin avainta näyttää, normaalisti n.1-3 sec. "sahaus", vaikkei toi nyt mikään ongelma ole ollutkaan. Eli johtunee tuosta isommasta kärkivälistä...isompi kärkiväli, isompi kipinä?
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 219
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #46 : Toukokuu 19, 2012, 12:19:11 »
Aattelin uusia tässä sytytystulpat, mutta kun lukee tätä ketjua, ei vaikuta kovin selvältä... ???

Eli mikäs on nyt se toimiva yleispätevä tulppa? ;D

Toi poksuu kylmänä putsarikotelossa (putsarin elementti on uudenveroinen) , siellä on Eyquemin yksikärkiset paikallaan ja kärkivälin muutin joskus viime kesänä arvoon 1,1.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 219
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #47 : Toukokuu 23, 2012, 14:28:23 »
Aattelin uusia tässä sytytystulpat, mutta kun lukee tätä ketjua, ei vaikuta kovin selvältä... ???
Toi poksuu kylmänä putsarikotelossa.

Tai voisi sanoa, että aivastaa imusarjassa. :)
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa mAik

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 61
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #48 : Lokakuu 16, 2012, 18:58:34 »
Kiristin samalla "sähköisen" kaasun mekaanisen vaijerin kahdella pykälällä. Viime kesänä kiristin varovasti yhden pykälän.
Mielestäni "risteysaluevääntö" esim. kakkosella parani olennaisesti. :)


Hephep, kerroppa tästä lissäää!! Mulla ku ei oo mittään koriaamokäsikirjaa jne...et mistä löytyy, mitä töökaluja kaipaa ja miten onnistuu. Mulla on oma auto ollut +40tkm ja about kaikki hollot oon ite väkertäny, joten mikään paja ei tuota ole puolestani teheny...

Edelleen ilmastointi päällä paikoiltaan liikkelle lähtiessä kiekat saattaa pudota, jos ei muista olla tarkkana. Tulee sellainen kuollut kohta kaasuun, mutta kun luistattaa lähdössä kuten entinen isäntä Ladalla Perhelän pihalla, niin ei kakistele... ;D  Nooh, onneksi helteet alkaa olla kohta ohi.

Mut ompa ei tätä tehe! :) mut oisko ratkasu ollu eilinen tulupan vaihto!??

Eli mikäs on nyt se toimiva yleispätevä tulppa? ;D

Mistään en mitään tiiä, varsinkaan sitikoissa. Mutta itte ostin mätönetin tiskiltä Valeon RF80LZDC3:t.

Näissä kärkiväli näytti olevan 0,9mm ja ovat ns. Monikärkitulpat. Paikallaan mulla oli Championin yks kärkiset ja 1.1mm kärkivälillä. Uusien tulppien kärkiväliin en koskenut. Mutta nyt tuntuu että alhaalta vetää paljon paremmin kuin aikaisemmin, ei nöyristele ja ole alakuloinen tms. kierrokset laske liikkeelle lähdössä. :) Mulla ei ole mitään hajua, että paljon noilla Champpioneilla on ajettu. Mutta päällepäin varsin siistin oloiset.

Mutta se mikä aiheutti ihmetystä, oli nimittäin se, että mulla oli kans yhden tulpan pesässä öljyä. Pesä mistä löydön tein, oli ihan koneen laitimmainen sylinteri, eli se mikä on kuskin puolen laidassa. Kaikki tulpat oli napakasti kiinni ja nykäsin rannemomenttiin uudet. Liekkö mulla on kansi halaki, ku muutenki falskaa öljyä... ;D ;D


Niin joo, kiesi on 2004 ygöskoppanen C5, 1.8 koneella ja ajettu 172tkm. Eli oisko yhteenvetona nyt se, kun käynti parani ja sokkona no uuet tulpat ostin, että mulle ois boxipäivitys tehtynä uusille tulpille???

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 159
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #49 : Huhtikuu 28, 2013, 11:16:18 »
Kakkoskoppainen vm 2004 ew10a koneella, laitoin tulpiksi Boschin FR8SC+:sat  0,9mm kärkivälillä ja hyvin toimii. Ennen kuulosti dieseliltä kuten melkein kaikki kokeilemani PSA-bensakoneet, mutta nyt kuulostaa bensakoneelta.  :)
Kone käy nyt tosiaan sametinpehmeästi, poissa on venttiilien kilkatus ja kalkatus. Edelliset tulpat oli championit silmämääräisesti 1,1+mm kärkivälillä ja aika karstaisetkin olivat, oli jo aika vaihtaa.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break