Kirjoittaja Aihe: C5 - Sytytystulppien vaihto  (Luettu 30359 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa xanc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 85
  • Peukkuja: 0
C5 - Sytytystulppien vaihto
« : Huhtikuu 08, 2008, 13:03:12 »
Mitkähän tulpat kannattaisi 2-litraiseen 04-vuosimallin koneeseen laittaa? Monikokärkiset niiden pitäisi olla, en ole entisiä vielä irrottanut?

Koneessa on ollu talvikylmänä muutaman minuutin ajan sammahtelutaipumusta, joskohan tulppien vaihto auttaisi, ne ovat jo iäkkäät. Muitakin syitä varmasti käyntihäiriöihin voi olla...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 259
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2008, 00:14:06 »
Kuinkas usein noi tulpat pitää muuten vaihtaa? Itellä merkkihuollettu 80 tkm asti,nyt 95 tkm lasissa.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 603
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #2 : Huhtikuu 10, 2008, 07:44:03 »
Olleet kauan? Miksi tulpissa pitäisi säästää ja säästääkö mitään. On paljon juttua kärkien määrästä. Itse käytän xantiassa 2- kärkisiä. Eyguem RFC 42 LS 2X. Jotkut autot/ kuskit ovat tyytyväisiä 1- kärkisiin. Kaikki toimii, mikä paremmin, mikä vielä paremmin.

Poissa Petteri L

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #3 : Huhtikuu 10, 2008, 08:51:20 »
Mulla oli auto juuri Rekarassa 180 tkm huollossa - sovittiin huoltokirjan ohjelman mukaisesta huollosta ja tulpat olivat vaihtaneet.

Eli näköjään ainakin 60 tkm välein "isossa huollossa". Ainakin bensakoneessa vm. -01.
Citroen C5 III 1.8 Dynamique Business -09

CC-CAR

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #4 : Huhtikuu 10, 2008, 13:38:12 »
Ja eipä nuo tulpat ole miksikään silleen muuttuneet,eli kyllä niitä voi huoltaa vielä ihan itsekkin ettei se kärkivälin säätö-
ja tulpan putsaaminen unohtuisi,sillä muinoin tarkistus ja säätö työ kuului huolto ohjelmaan sekä ainakin lada kuskin perus-
oppeihin että osasi huoltaa sytytystulpat autostaan... :)
ELi 30tkm välein ainakin itse katson sytytystulppien kunnon sekä tarkastan kärkivälin ja 60tkm kohdalla jos tarpeen niin vaihdan-
 kaikki tulpat ihka uusiin ja puhtoisiin..
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2008, 13:41:15 kirjoittanut *^CB-CAR^* »

citikkaukkeli

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2008, 14:04:00 »
Pienenä kevennyksenä arkipäivään. Minä olen käyttänyt vuodesta 1999 lähtien hehkutulppia 2 litraisessa.

MiHu

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #6 : Elokuu 25, 2009, 19:26:36 »
Meinasin vaihtaa 1-mallin 2,0 litraseen sytytystulpat,onko millainen homma,neuvoja otetaan ilomielin vastaan.
Konepelti auki,muttei enempää hiffaa hommassa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 120
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2009, 09:52:57 »
Koneen päältä nokka-akselikoteloiden välistä puolakansi irti (muutama ruuvi ja yksi johtoliitin). Sitten tulppakaivot paineilmalla puhtaaksi, ja tulpat sopivalla tulppahylsyllä irti. Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.

MiHu

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2009, 16:57:09 »
Joo, kiitoksia neuvosta.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2009, 17:44:32 »
Jep. Koneen päältä suoja pois, Liittimen irroittamisen jälkeen täytyy puolayksikkö irroittaa seuraavaksi. Yksikkö on kiinni kolmella 8 mm kantaisella pultilla. Irroita pultit ja nosta puolayksikkö irti.

Puolayksikön alta näkyy tulppien suojaputket. Irroita tulpat 16mm tulppahylsyllä, jos haluat viimeisen päälle tehdä niin puhalla ennen  tulppien irroitusta paineilmapullolla suhaus joka tulppaputkeen. Putki on kyllä niin hyvin suojattu ettei sinne pitäisi periaatteessa päästä mitään. Uudet tulpat vain (muista laittaa hieman kuparitahnaa tulpan kierteisiin) entisten tilalle, kiristystiukkuus 25 Nm. Puolayksikkö takaisin, huolehtien siitä että kumitötsäleet liukuvat tulpanputkien päälle. Asian voi tarkistaa taskulampun avulla. Liitin kiinni ja suojakansi päälle.

Motonetin tulpat:

BOSCH Super FR8ME   11-1973   1,8-85kW/2,0-100kW ->05 FR8ME [2001 - 2005]   6.50 €
   Bosch SuperPlus FR8SC+ "+42"   11-0872   1,8-85kW/2,0-100kW ->05 FR8SC+ (uusi suositus) [2001 - 2005]   6.20 €
   Bosch SuperPlus FR8SC+ "+42"   11-0872   1,8-92kW 05-> FR8SC+ [2005 - 2008]   6.20 €
   Bosch SuperPlus FR8SC+ "+42"   11-0872   2,0-103kW 05-> FR8SC+ [2005 - 2008]   6.20 €
   BOSCH Super FR8SPP332   11-1617   3,0 FR8SPP332 [2001 - 2008]   15.90 €

tomi_k

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #10 : Lokakuu 02, 2009, 17:45:08 »
Moi,

C5 (I-koppa)2.0i, bensa, 2003 - tarkastelin tilannetta tulppien vaihdon suhteen, niin tartteeko imusarjaa irroittaa tulppien vaihdon yhteydessä ?

/Tomi

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #11 : Lokakuu 02, 2009, 18:37:31 »
Moi,

C5 (I-koppa)2.0i, bensa, 2003 - tarkastelin tilannetta tulppien vaihdon suhteen, niin tartteeko imusarjaa irroittaa tulppien vaihdon yhteydessä ?

/Tomi

Ei.

Koneen päältä suojamuovi pois, Liittimen irroittamisen jälkeen täytyy puolayksikkö irroittaa seuraavaksi. Yksikkö on kiinni kolmella 8 mm kantaisella pultilla. Irroita pultit ja nosta puolayksikkö irti.

Puolayksikön alta näkyy tulppien suojaputket. Irroita tulpat 16mm tulppahylsyllä, jos haluat viimeisen päälle tehdä niin puhalla ennen  tulppien irroitusta paineilmapullolla suhaus joka tulppaputkeen. Putki on kyllä niin hyvin suojattu ettei sinne pitäisi periaatteessa päästä mitään. Uudet tulpat vain (muista laittaa hieman kuparitahnaa tulpan kierteisiin) entisten tilalle, kiristystiukkuus 25 Nm. Puolayksikkö takaisin, huolehtien siitä että kumitötsäleet liukuvat tulpanputkien päälle. Asian voi tarkistaa taskulampun avulla. Liitin kiinni ja suojakansi päälle.

tomi_k

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #12 : Lokakuu 05, 2009, 21:24:32 »
Moi,

No niin - tuli sitten nyppästyä tulpat pois ja uudet tilalle. Uusissa tulpissa kärkiväli 0.90-0.95mm ja vanhoissa 1.10-1.15mm. Tulpanvaihdon suhteen kaikki meni ihan OK mutta kun nyppäsin puolan (palkkiosuuden) irti, niin yksi tulpille menivistä "laajennuksista(?)" (jatkopätkä) jäi tulpanputkeen kiinni - irti lähti putkestä ihan sormivoimin. Sen enempää en iltahämärissä alkanut asiaa tutkimaan mutta kuuluuko tulpan "laajennus(?)" olla irtonainen osa ? Sen verran huomasin, että ko. pytyn tulppa oli ehkä hieman "tummempi" kuin muiden pyttyjen tulpat, niin oiskohan alkavaa ongelmaa ko. pytyn sytyksen kanssa ?

/Tomi

vihreäpallinen

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #13 : Lokakuu 06, 2009, 05:59:49 »
yksi tulpille menivistä "laajennuksista(?)" (jatkopätkä) jäi tulpanputkeen kiinni - irti lähti putkestä ihan sormivoimin. Sen enempää en iltahämärissä alkanut asiaa tutkimaan mutta kuuluuko tulpan "laajennus(?)" olla irtonainen osa ?
/Tomi

Kyllä se irti lähtevä pala on.

timonum

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #14 : Joulukuu 19, 2009, 13:42:39 »
Autossani oli alkuperäiset monikärkitulpat joilla ajoin 55tkm ilman ongelmia. Nyt 60tkm huollossa oli vaihdettu 1-kärkitulpat ja heti tuli käyntihäiriöitä. Onko muilla havaintoja tulppien merkityksestä tässä "röpötysilmiössä".Vehokin tarjoaa nykyisin vain 1-kärkitulppia ko.autoon.ps.vaihdoin vanhat monikärkiset takaisin ja näyttäisi pelaavan hyvin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2009, 16:25:21 kirjoittanut KariM »

Renee

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #15 : Joulukuu 19, 2009, 13:51:03 »
Katso sieltä huoltovihkosta se tulppien suositus.Jos autossa ollut monikärki tulpat niin ne kyllä kuuluu olla autossa jatkuvasti.Varmaakin kannattaa käydä ostamassa Citroen merkkiliikeeesta uudet tulpat että saat autosi toimimaan kunnolla.Ja muista elä mene Vehon tiskille ostelemaa niitä tulppia muutkin myyvät kun sanot vain tulpan tyypin tiskille tai auton mallin. Paljon ottivat huollossa kun saivat toimivan auton epäkuntoon oliko 300€.

Korjaamme Citikoita jutskat on täällä http://citroen-foorumi.com/index.php/board,2.0.html
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2009, 18:41:25 kirjoittanut Renee »

jpisteh

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #16 : Joulukuu 19, 2009, 21:19:35 »
Jotkut pitävät sytytystulpien vaihdossa elvistelynä momenttiavaimen käyttöä ja toiset ammattitaitona.

Sytytystulppien lämpötilaan ja toimintaa vaikuttaa oikea sytytystulppien kiristystiukkuus... Siitä on ainakin riittävästi faktaa ainakin minulle...

j.h






Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #17 : Joulukuu 19, 2009, 21:21:52 »
Nykyään kuuluu laittaa 1-kärkiset ja kärkiväliksi 1,1 mm.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Joerkka

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 843
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #18 : Joulukuu 20, 2009, 09:11:58 »
Katso sieltä huoltovihkosta se tulppien suositus.Jos autossa ollut monikärki tulpat niin ne kyllä kuuluu olla autossa jatkuvasti.Varmaakin kannattaa käydä ostamassa Citroen merkkiliikeeesta uudet tulpat että saat autosi toimimaan kunnolla.Ja muista elä mene Vehon tiskille ostelemaa niitä tulppia muutkin myyvät kun sanot vain tulpan tyypin tiskille tai auton mallin. Paljon ottivat huollossa kun saivat toimivan auton epäkuntoon oliko 300€.

Korjaamme Citikoita jutskat on täällä http://citroen-foorumi.com/index.php/board,2.0.html

Näyttää olevan tuo VEHO oikea kirosana tällä foorumilla. Tyhmä kun olen, soitan tai käyn siellä KYSYMÄSSÄ, sen jälkeen VERTAAN hintoja. Sen jälken SUOSITTELEN joko sitä kirosanaa, tai harakiriliikettä, ENNENKUIN latelen tyhmyyksiä.
Sehäkin oli aika metkaa, kun edellinen autoni oli leijona, nin alikessuosa oli 90% tapauksissa halvempi kuin leijona. Tarvikeosissa oli älyttömiä heittoja laidasta toisen ( hinnoissa ).
Kun vien auton merkkihuoltoon otan aina hinta-arvion, ja sovin mitä muuta tehdään KIRJALLISENA. Lisäksi, kun autoni huolletaan merkkihuolosa, saan päivitykset ja kampanjatyöt tehtyä ilman ylimääräisiä kustannuksia.
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

Renee

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #19 : Joulukuu 20, 2009, 10:11:36 »
Tämä juttu jota lainasit ei ollut tarkoitus mollata ketään.Mutta elämä on joskus tätä kun katselin tuossa omistamani auton huoltolaskuja jotka edellinen omistaja oli käyttänyt Veholla huollossa.4 tulpaa saan tehdä 4 tuntia töitä  ja koko huoltolaskuun sen viikon.Jos lasketaan että puhtaasta tulosta lasketaan osat.Kysyjälle kun vastasin niin jos kone käy kuin vanha sepelimylly ilmeisesti koeajoa ei oltu suoritettu huoltokorjamolla.

tlundkvi

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #20 : Elokuu 14, 2010, 11:39:57 »
   Bosch SuperPlus FR8SC+ "+42"   11-0872   1,8-85kW/2,0-100kW ->05 FR8SC+ (uusi suositus) [2001 - 2005]   6.20 €
   Bosch SuperPlus FR8SC+ "+42"   11-0872   1,8-92kW 05-> FR8SC+ [2005 - 2008]   6.20 €
   Bosch SuperPlus FR8SC+ "+42"   11-0872   2,0-103kW 05-> FR8SC+ [2005 - 2008]   6.20 €

Vanha threadi, mutta onko näiden kanssa ollut ongelmia 2002 2,0 mallisten kanssa siis? Onko joku alkuperäisiä vaihtaessaan laittanut merkille alkuperäisen tulpan valmistajan tyyppinumero (ei siis citikan tilausnumero)? Bosch suosittelee myös tulppapaketti 522 (FR78NX) neljä kärkiset http://aa.bosch.de/aa/de/kfz-teile/produktfinder/media/Zuendkerzen.pdf 09/04 asti.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 603
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #21 : Elokuu 14, 2010, 16:06:44 »
Kiristystiukkuuksiin Boschin ohje: Kartiotiivisteiset 15 astetta sormitiukkuudesta, prikkatiivisteiset 90 astetta. Siinä on sitten momentitkin oikein, kaikissa sama. Kuin jos pelkästään momenttiin vääntäisi, saattaisi tulppien erilaiset kitkat....

tlundkvi

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #22 : Elokuu 14, 2010, 20:28:59 »
Vaihdoin juuri. Ei ihme että oli hiukan käyntihäiriötä: toinen tulppa vasemmalta oli hieman irti. Syvennys oli ainoana likainen, tuo kumitötsä puolajakajassa oli kuivuneen öljyn peitossa, ja puhdistetiin kunnolla. Vaihdettiin noihin ym boscheihin. Asennettuna oli yksikärkisiä Euqyem-tulppia, eli "alkuperäiset".

Lisättäköön vielä, että moottorista tuli samantapainen ääni kuin viallisesta venttiilin nostimesta tai huonosti säädetyistä venttiileistä.

Tulpat edellisen kerran leimojen perusteella vaihdettu merkkihuollossa :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2010, 10:47:15 kirjoittanut tlundkvi »

Jartsa

  • Vieras
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #23 : Elokuu 30, 2010, 22:07:35 »
En suosittelis kuparitahnaa tulpan kierteisiin, eristää lämpöä liiankin hyvin. Tapauksia että tulpat sulaneet em syystä!

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 603
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Sytytystulppien vaihto
« Vastaus #24 : Syyskuu 02, 2010, 07:17:33 »
Tuo onkin uutta. Alumiinitahna lienee samanmoista. Silti epäilyttää, onko tiedossa hyviä perusteluja. Ettei vika olisi ollut väärässä tulpan lämpöarvossa esim. Bosch ilmoittaa syiksi: Terminen ylikuormitus jos hehkusytytys, syynä liian aikainen sytytys, karstoittunut palotila, venttiilivika, bensiini liian matalaoktaanista.