Kirjoittaja Aihe: Totalin 5w-40 moottoriöljy  (Luettu 23571 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pasi.r@pp.nic.fi

  • Vieras
Totalin 5w-40 moottoriöljy
« : Tammikuu 14, 2006, 10:40:07 »
Onko moinen öljy käyttökelpoista, eräs citroen merkkihuolto suositteli meidän xanttuun 2,0i  16v  ajettu 220000km moista öljyä jota sitten ostinkin> 5w-40, oli ainakin halvempaa kuin Mobil 1, Total maksoi 20€ 4-litraa.Vielä en ole kerennyt öljyjä vaihtaa. On kuulemma Citikoiden ensiasennusöljy.

Jussi

  • Vieras
Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2006, 13:26:31 »
Kelpaa varmasti siinä missä muutkin tunnetut tuotteet.

Noiden moottoriöljyjen keskinäisistä eroista ei juurikaan ole tarjolla mitään luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa. Esson baarissa taas jotkut vannovat Mobilin nimeen, jotkut jonkun toisen jne ja kenelläkään ei ole muita perusteluja kuin että "anopin kummin velipuolen naapurin piikkinokkamossestakin leikkasi pakoputken kannatinlaakeri kiinni kun käytti senjasen merkkistä öljyä käpysotien aikana".

Ainoa ero mitä itse olen öljyjen välillä havainnut on kylmillä keleillä vesi-öljy-vaahtomössön muodostus huohottimiin ja venttiilikoppaan... sekään ei ole yksinomaan öljyn ominaisuus vaan moottorikin vaikuttaa.

pasi.r@pp.nic.fi

  • Vieras
Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2006, 14:27:12 »
aiva, löysin muuten aika hyvän taulukon shelliltä noista öljyjen merkinnöistä ja niiden tarkoituksista, sen perusteella tuo Total 9000 mitä ostin on liiankin hyvää mitä ohjekirja suosittaa.Niin appiukon peugeot 405  1,6l  vm.-90  teki juuri tuota vesi-öljy-vaahtomössöä Mobilin öljyllä, siirtyi Shellin öljyyn ja mömmön muodostus loppui?

samik

  • Vieras
Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #3 : Tammikuu 22, 2006, 22:33:07 »
Mistäs tuota Totalin Öljyä saa ostettua? täällä länsi.uudellamaalla myyvät suunnilleen vaan mobilia :roll:

pasi.r@pp.nic.fi

  • Vieras
Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #4 : Tammikuu 23, 2006, 09:44:33 »
samik:ei sun totalia oo pakko laittaa, kyllä mobil on vähintään yhtä hyvää ellei parempaa, autovaraosaliikkeissä sitä mydään ja citroen liikkeissä/merkkihuolloissa(joissa tuplasti kalliimpaa)
-itse testailen eri öljymerkkejä koska hydraulinostajat hieman nakuttaa
OON TÄHÄN ASTI KÄYTTÄNY MOBILIA AINA YLI 10 VUOTTA.
-vaihoin myös alkuperäisen öljynsuodattimen joka hieman hillitsi rallatusta

autovaraosaliikkeessä Raahessa total on n.5-6€ halvempaa 4-litran tonkka kuin mobil :wink:

samik

  • Vieras
Re: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #5 : Tammikuu 23, 2006, 20:17:28 »
samik:ei sun totalia oo pakko laittaa, kyllä mobil on vähintään yhtä hyvää ellei parempaa...
En mä sillä että Totalia olis pakko laittaa, Ihan ton hinnan takia kyselen, Nyt koneessa on pyörinyt Esso Ultron 5w40, mikä tietty voi olla vastaavaa kuin Mobil (MobilExxon). Täällä varaosa liikkeet myy lähes pelkkää mobilia, mutta Esson öljyä saa jopa huoltoasemalta halvemmalla

Poissa sitikkaporo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 258
  • Peukkuja: 0
Re: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #6 : Tammikuu 24, 2006, 08:32:03 »
Totalin 9000 on toiminut hyvin sekä BX:ssä (johon se on ehkä vähän jo liian hyvä tai ohkanen öljy..) että Xantiassa, jossa Mobililla esiintyi öljyn kulumista, Totalilla tämä vaiva on tasoittunut melko pieneksi.. Ja kun se on vielä halvempaa mitä Mobil 1 niin ei ole kauhean vaikea tehdä valintapäätöstä..
XM 2.0 Berline -95, Acadiane -80, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 255
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Re: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #7 : Tammikuu 24, 2006, 11:13:29 »
Totaliakin saa Motonetistä...

TOTAL-Quarts9000 5W40 5L 59-0011 29.90

samik

  • Vieras
Re: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2006, 12:03:04 »
Totaliakin saa Motonetistä...

TOTAL-Quarts9000 5W40 5L 59-0011 29.90
Kiitti, Eli litran saa ilmaiseksi vrt. Mobil RF 5W50

miqsu

  • Vieras
Re: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #9 : Tammikuu 24, 2006, 18:05:02 »
En tiedä päteekö joka vianoriin, mutta ainakin porvoon vianorilla 5w-40:stä haluavat saavat myllyynsä totalia.

Fransuli

  • Vieras
Re: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #10 : Tammikuu 27, 2006, 20:48:24 »
Kyllä Totalin ööli on hyvä valinta, itse olen Xantussani käyttänyt ainoastaan sitä.
Autoni on koko ikänsä, ensihuoltoa lukuunottamatta, huollettu Loimaalla. Tosin tässä 2.0 16V koneessa huohotin ei yleensä ole iso ongelma, lämmitysvastuksiakin näyttää olevan kaksi kipaletta.

pasi.r@pp.nic.fi

  • Vieras
Re: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #11 : Tammikuu 27, 2006, 21:11:01 »
mihin tarkalleen ottaen lämmitysvastukset sijoittuvat, mitä ne auttavat, estävät jotain letkua jäätymästä vai, eikait niitä ole alunperin

André Citroën

  • Vieras
Re: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #12 : Tammikuu 28, 2006, 07:09:24 »
Lämmitysvastus on huohotinputkessa ja estää sen jäätymisen umpeen ja siten öljyjen lentämisen pitkin konehuonetta mittatikun reiästä. Eikä sitä vastusta tosiaankaan ole tehtaalla asennettu, jälkiasennuksesta on kyse.

Poissa Jallu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 356
  • Peukkuja: 1
Re: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #13 : Helmikuu 02, 2006, 13:54:43 »
aiva, löysin muuten aika hyvän taulukon shelliltä noista öljyjen merkinnöistä ja niiden tarkoituksista, sen perusteella tuo Total 9000 mitä ostin on liiankin hyvää mitä ohjekirja suosittaa.Niin appiukon peugeot 405  1,6l  vm.-90  teki juuri tuota vesi-öljy-vaahtomössöä Mobilin öljyllä, siirtyi Shellin öljyyn ja mömmön muodostus loppui?

Heh, heh. Vanhan patongin puolelta olen antanut itseni ymmärtää, jotta asia on just päin vastoin
Mobilin ja Shellin suhteen.

Uskonasioita.  ;D

pasi.r@pp.nic.fi

  • Vieras
Re: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #14 : Helmikuu 02, 2006, 18:07:39 »
juu, niin minäkin luin ja hieman ihmettelin , tuo mömmönmuodostuminen on ilm. aikas monimutkainen juttu, ilm. sakkaa muodostuu jostain syystä öljyllä kun öljyllä mikäli olosuhteet ovat muodostumiselle suotuisat.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 476
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #15 : Helmikuu 12, 2006, 14:55:19 »
Totalin öljyt ovat kelvollisia. Ja 5 ltr:n astiassa. Riittää hyvin beksiin ja santtuun. Mobilia olen joskus käyttänyt. N. 7tkm kuluttua vaihdoin. Alkoi kuulostaa vanhalta. Ääni muuttui koneessa, kun laitoin Nesteet. On myös hyvää tavaraa.  Nesteen öljyillä 10tkm vaihtovälillä ei paljon eroa. Olen kuullut Mobilia sanotun jäteöljyksi! BX:ssa Total:t. Nyt xantussa Castrol CTX Magnatec 5-40. Astia 4,5 ltr. Miten hienoa kirjoittaa tuo. Ajettu 14tkm, ok, öljy ruskeaa, ei kovin sameaa. Edellinen satsi Total:lla 10tonnissa mustaa ja vaihto. Johtunee siitä, että edellinen omistaja käytti pitkää vaihtoväliä, 30tkm!. Käytän laadukkaita suodattimia. Ostan muutaman kerralla. Jos saa alennusta, niin yhtä edullisia, kuin halpahallien suodattimet. Reservissä aina satsi öljyä, LHM:ää ja suodattimet.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 768
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #16 : Helmikuu 12, 2006, 15:24:25 »
Yksi ongelma on öljyn saatavuus merkkihuollossa. Käytän 2,0 Hdi:ssä Total 9000 5W-40, koska sitä saa 5 litran kannussa ja menekki on sopivasti 4,5 litraa öljynvaihdossa. Vaihtoväli 20000km ja loppu ½ litraa menee siinä täydennykseksi. Sillä ajolla ei kulu kuitenkaan öljyä kuin n. 2dl. Nyt ajettu vasta 280000km.
Esimerkiksi Sitikan merkkihuollossa pistettiin Mobil 0W- jotain automaattisesti. Jos haluan vaikka Totalia öljyksi, niin pitää kantaa itse öljyt mukana.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

pasi.r@pp.nic.fi

  • Vieras
Vs: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #17 : Helmikuu 12, 2006, 17:03:29 »
 :o nyt on kyllä pakko kommentoida, jos joku vaihtaa myllyyn johon on suositeltu vaihtoväliksi 20 tonnia 30 tonnin välein , vois olettaa tietämättömäksi, tyhmäksi, köyhäksi, välinpitämättomäksi taikka tosi laiskaksi. Onhan noissa uudemmissa autoissa joissain vissiin huoltoväli jotain 40-50 tonnia, itse vaihtaisin moiseen pirssiin öljyt 20 000km välein. Nykyiseen autoomme(2-litran 16v bensa kone vm.1999) vaihdan 10 000km välein.Nykyajan öljyt viisaasti käytettynä pitää mitä ilmeisimmin koneen lähes uudenveroisena melko pitkään ja öljyt ei kuitenkaan ole niin kalliita ettei varmaan rahasta pitäs olla kiinni. uusimmassa Tuulilasissa oli vanhemmasta xantiasta(ajettu jotain yli 200000km) juttua ja olivat kansiremontin yhteydessä tsekanneet sylinteriputket , OLI HOONAUSJÄLJET OLLEET NÄKYVILLÄ EIKÄ KULUMISPYKÄLÄÄ OLLUT TUNTUNUT LAINKAAN,  tästähän voisi päätellä että xantun syl.putket ovat laadukasta metallia ja oikealla voitelulla pysyy uudenveroisena tosi tosi pitkän matkaa!!, niin tuohon huulilasin xanttuun oli muistaakseni tehty kansiremontti kannentiivisteen vuodon takia ei venttiilikoneiston ynm. vuoksi, oli ilm. ylikuumentunut liian vähien nesteiden vuoksi.  :D

miqsu

  • Vieras
Vs: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #18 : Helmikuu 12, 2006, 18:04:19 »
Itse pidän tuon 94-vuoden xantun kanssa 5000km vaihtovälejä. Ja jos nyt sattuisi olemaan uusikin auto alla(20tkm-30tkm vaihtoväli), silti saattaisi vaihtua 5000-10000km välein. Tai varmasti vaihtuisikin. Koska kallista se ei tosiaan ole.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 768
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #19 : Helmikuu 12, 2006, 19:31:32 »
Ilmeisesti luit väärin Pasi. Autolla on ajettu 280000km, eikä pahemmin kuluta. Öljyt siis vaihdan 20000km välein, niinkuin on suositus :)

Minusta öljynvaihdossa säästäminen on sitä tyhmintä säästämistä. Itse en oikein usko niihin 50000km öljynvaihtoväleihin, koska suodatin vaatii veronsa ja kosteus imeytyy öljyyn Suomen oloissa.

Ps. Rättäristä vaihdan öljyt 2000km välein :)
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 476
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #20 : Helmikuu 12, 2006, 21:15:56 »
Kommentti! Se ihmetyttääkin. Edellisellä omistajalla oli huoltosopimus!. Viimeinen merkintä öljynvaihdosta oli 20tkm. Ostin auton 49tkm ajettuna! Millaista piittaamattomuutta, kerrakseen. Tuosta ei kuitenkaan liene haittaa. Ps. myös laatikkoöljy oli mustaa ja LHM:T  vaihtokunnossa: vaihdettiin. Jarrut alkoivat toimia.

Poissa KareJG

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
Vs: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #21 : Helmikuu 12, 2006, 21:26:20 »
Jos huoltoväli on 20 000km, ja ajot on pitkää maantieajoa, riittää mielestäni että  öljyt ja suodatin vaihdetaan  määräaikaishuoltojen yhteydessä. Jos sen sijaan on paljon nurkka-ajoa, niin mielestäni kannattaa vaihtaa 10 000 km välein.

Joissain merkeissä huoltoväli on 30 000km, mutta sen lisäksi on ns. välihuolto 15 000km välein, joka tarkoittaa lähinnä öjynvaihtoa.
Mitsubishi Outlander vm 2010, C4 1,6HDi Exclusive Berline 5d vm 2007, Peugeot 206 1,4 SW vm 2003
Exät: C-Crosser HDi 2.2.  vm 2010 AT, C5 2,0i 16v Break AT, vm 2007, C5 2.2 HDi Berlinen AT vm 2001,C5II 2.0 HDi Break AT vm 2007 C4 1,6 16V Design II Berlin

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 768
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #22 : Helmikuu 12, 2006, 21:45:15 »
Niinpä. Minusta VW: LongLife huollot 50000km välein ovat aika hurjia. Työautossammekin vaihdettu nekin sentään 20000km:n välein.
Itse ajan maantieajoa 150-200km maantieajoa päivässä ja öljyt ovat melko kirkkaat vielä 20000km vaihdossa.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

pasi.r@pp.nic.fi

  • Vieras
Vs: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #23 : Helmikuu 12, 2006, 23:17:34 »
 :-[joo, muistin väärin sen xantian ajomäärän, mutta olihan se kuiteski yli 200tkm, Kare JG on muuten oikeassa.

André Citroën

  • Vieras
Vs: Totalin 5w-40 moottoriöljy
« Vastaus #24 : Helmikuu 13, 2006, 09:05:59 »
Jos huoltoväli on 20 000km, ja ajot on pitkää maantieajoa, riittää mielestäni että  öljyt ja suodatin vaihdetaan  määräaikaishuoltojen yhteydessä. Jos sen sijaan on paljon nurkka-ajoa, niin mielestäni kannattaa vaihtaa 10 000 km välein.

Joissain merkeissä huoltoväli on 30 000km, mutta sen lisäksi on ns. välihuolto 15 000km välein, joka tarkoittaa lähinnä öjynvaihtoa.

1995 Xantiaan on vaihdettu öljyt huoltokirjan ohjeiden mukaan eli 15 000 km välein. Isommat huollot tehty 30 000 km välein. Päädyin näihin ehkä juuri sen takia, kun suurin osa ajosta on tätä pitkää maantieajoa. Hyvin on tuntunut riittävän, autolla ajettu nyt 255 000 km. Öljynkulutus noin 1,5 litraa vaihtovälillä, öljynä Mobil 1 0W-50 kun en ole itse viitsinyt kantaa Totalin öljyä huoltoon mukaan.