Kirjoittaja Aihe: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen  (Luettu 25380 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xanteri

  • Vieras
Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« : Maaliskuu 11, 2006, 21:36:56 »
Xantiassa on enemmän tai vähemmän tyyppivikana puhaltimen etuvastuksen kärähtäminen. Viallinen etuvastus oireilee tyypillisesti siten, että puhallusteho on jatkuvasti täysillä, eli nopeudensäätö ei toimi. Vastuksen vaihtaminen on kohtuullisen helppo homma, ohessa omakohtaisesti testatut ohjeet homman tekemiseksi (kyseessä automaatti-ilmastoinnilla varustettu Xantia vm. -00):

- irrota etumatkustajan jalkotilasta hanskalokeron alta verhoilulevy (kiinni torx-ruuveilla, varo ettet riko ruuvien muovisia vastakappaleita)
- verhoilun irrottamisen jälkeen puhallin tulee nätisti näkösälle (oikeassa reunassa). Irrota puhaltimen ruuvit (kiinni kolmella ristipääruuvilla) sekä pari johtoliitintä puhaltimen kyljestä. Tämän jälkeen puhallin "putoaa" nätisti käsille.
- tässä vaiheessa kannattaa asettaa puhallin tasaiselle alustalle jatkotoimenpiteitä varten (jos käytät keittiön ruokapöytää niin laita alle sanomalehti...muuten siippa saattaa hermostua pahastikin)
- irrota puhaltimen pohjassa olevat kaksi ristipääruuvia.
- vedä puhaltimen sisus tuuletusritilöineen tasaisesti ulos puhaltimen kotelosta (on tiukan makuinen, mutta tulee tasaisella ja rauhallisella vedolla).
- johtoja ei kannata irrotella, itse käänsin vaan puhaltimen sisuksen sivuun pöydälle johtojen varaan, jolloin pääsee käsiksi itse vaihdettavaan vastukseen.
- vastus on kiinni kahdella ruuvilla, irrota ne ja nykäise irti vastuksen alapuolella olevat liittimet (muistaakseni 2 kpl)
- nosta vastus pois paikaltaan.
-laita uusi vastus entisen tilalle ja kiinnitä ruuvit.
- laita liittimet alapuolella paikoilleen ja varmista, että kaksi yksittäistä liitintä (jotka ovat ikään kuin kiinteästi kiinni puhaltimen runko-osassa) tulevat myös tiukasti kiinni uuteen vastukseen.
- kasaa puhallin ja asenna se paikalleen autoon päinvastaisessa järjestyksessä.

Että näin. Homma vie aikaa arviolta 30-60 minuuttia. Etuvastuksia myy esim. www.sitronen.fi. Toivottavasti tästä ohjeesta on jollekin joskus hyötyä!

Poissa portos

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 61
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #1 : Maaliskuu 12, 2006, 12:05:58 »
Xantiassa on enemmän tai vähemmän tyyppivikana puhaltimen etuvastuksen kärähtäminen. Viallinen etuvastus oireilee tyypillisesti siten, että puhallusteho on jatkuvasti täysillä, eli nopeudensäätö ei toimi. Vastuksen vaihtaminen on kohtuullisen helppo homma, ohessa omakohtaisesti testatut ohjeet homman tekemiseksi (kyseessä automaatti-ilmastoinnilla varustettu Xantia vm. -00):

Hieno ohje. Valitettavasti pre-facelift (tai ilmastoimattomissa) Xantioissa homma on erilainen, mutta ei hätää, tässä tulee siihenkin ohje  8)

Viallinen etuvastus oireilee tyypillisesti siten, että puhallin lopettaa toimimasta kokonaan.

- irrota etumatkustajan jalkotilasta hanskalokeron alta verhoilulevy (kiinni torx-ruuveilla, varo ettet riko ruuvien muovisia vastakappaleita)
- verhoilun irrottamisen jälkeen puhaltimen pohja tulee nätisti näkösälle (oikeassa reunassa).
- puhaltimen lähellä vasemmalla puolella näkyy ympyrän muotoinen muovilevy. Se lähtee muistaakseni pyöräyttämällä irti. Tässä levyssä on kiinni etuvastus.
- Irroita tämä kokonaisuus (ei siis moottoria)
- Totea, että kyseessä on muutama rautalanka ristissä ja yhdessä niistä lämpövastus
- Koita onko kyseessä tämän vastuksen rikkoutuminen ja ohita vastus rautalangalla.
- Laita etuvastuskokonaisuus takaisin paikalleen
- Jos tuuletin toimii, vastus oli rikki ja pitää vaihtaa - jos ei toimi, niin vika ei ole etuvastuksessa ja sitä on etsittävä muualta (esim. virtalukon pohjasta).
- Jos vastus on rikki, niin on kaksi vaihtoehtoa:
  a) hae uusi etuvastuskokonaisuus varaosaliikkeestä/Veholta (hintaa oli muistaakseni ihan riittävästi) ja asenna paikalleen.
  b) irroita vanha vastus etuvastuskokonaisuudesta, mene elektroniikkaosaliikkeeseen, pyydä vastaava, maksa 20snt, liitä haluamallasi tavalla uusi vastus paikalleen, asenna etuvastuskokonaisuus paikalleen.

That's it. Itse tein homman tavalla b)

Yleensä tuon lämpövastuksen palaminen johtuu syystä, eli minullakin moottori oli ruvennut jo kitiseen. Tätä kyseistä moottoria ei kuitenkaan voi virallisesti voidella, mutta itse irroitin moottorin ja purin ylimääräiset päältä pois, jonka jälkeen holvasin akselin aseöljyllä (sitä oli käsillä sillä hetkellä). Nyt on vuoden pyörinyt ääntelemättä ja vastuskin on pysynyt ehyenä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2006, 16:34:52 kirjoittanut portos »

Xanteri

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #2 : Maaliskuu 12, 2006, 20:21:30 »
Hyvä portos, mainio lisäys meikäläisen ohjeisiin! Tuo vastuksen vaihtamisoperaatio onkin näköjään ilmastoimattomissa Xantioissa selkeästi erilainen.

Poissa svc

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 351
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 29, 2006, 01:46:34 »
Yleensä tuon lämpövastuksen palaminen johtuu syystä, eli minullakin moottori oli ruvennut jo kitiseen.
II-mallin Golfeissa on ihan sama tyyppiongelma. Onko Xantiankin puhallin Valeo?
Kolopallon lämpösulake oli alunperin 88 asteinen. Hain elektroniikkahuollosta 90-asteisen, joka sitten kestikin koko sen ajan mitä kyseinen kulkine meillä oli. Toki öljysin samalla ne laakerit.

"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi SX Vision -08, C5 2.0i 16V Exclusive -06, Xsara Break 1.6i 16V SX -03.

Poissa portos

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 61
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #4 : Elokuu 23, 2006, 10:10:50 »
Yleensä tuon lämpövastuksen palaminen johtuu syystä, eli minullakin moottori oli ruvennut jo kitiseen.
II-mallin Golfeissa on ihan sama tyyppiongelma. Onko Xantiankin puhallin Valeo?
Kolopallon lämpösulake oli alunperin 88 asteinen. Hain elektroniikkahuollosta 90-asteisen, joka sitten kestikin koko sen ajan mitä kyseinen kulkine meillä oli. Toki öljysin samalla ne laakerit.

Kylläpä vain Valeo siellä lymyää, jos muisti pelaa oikein...

Joosua

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #5 : Marraskuu 22, 2006, 10:48:31 »
Itse juuri kamppailin samojen ongelmien kanssa (Xantia -97, ei ilmastoitu). Käsittääkseni siellä voi lymytä joko Valeo tai sitten Bosch/Behr- yhdistelmä puhaltimena. Itsellä oli B/B; se tarkoittaa sitä, että puhaltimen moottori on Bosch ja muut puhallinvehkeet ovat Behr- merkkisiä. Tilanteen pääsee havainnoimaan, kun irrottaa äänihuovan pelkääjän jalkatilasta ja työntää pään nenä ylöspäin sinne jalkatilaan. Tämä on siis perusoperaatio heti ongelmien ilmaantuessa.

Jos Valeo menee rikki, uusitaan koko puhallinpaketti. Jos taas B/B menee rikki, saa moottorin erikseen. Puhallinpaketin hinta uutena vaihtelee haarukassa 150 - 290 e (vaihto-osa halvempi). Tässäkin voi olla variaatiota: paketti on kiinni kolmella tai neljällä ruuvilla putkistossa. Tämä taasen riippuu siitä, onko ilmastoitu vai ei ja Valeo vai Bosch, mutta en millään muista, että miten.  :-[. Itsellä kuitenkin B/B, ei ilmastoitu ja neljällä ruuvilla.

Hankin Sitroselta uuden moottorin, n 70 e. Vanha kitisi, voitelin, ääni lakkasi, mutta poltti lopulta etuvastuksen. Uusi moottori paikoilleen vanhaan kuoreen ja propelliin, paketti autoon, jolloin vasta havaitsin, että se vastus oli kärvennyt, eikä sulake, kuten luulin.

Sitten irrotin Portoksen ohjeiden mukaisesti sen etuvastuspaketin. Vein TV- Hifi korjaamoon, joka hommasi uuden osan, siis sen ylikuumenemissuojan, ja kiinnitti rautalankoihin. Se on n. 15 mm pitkä ja 3 mm paksu elektroniikkapötkylä, joka on yhdessä langassa kiinni. Originaalin lämpötila oli 113 astetta (uuden taisi olla 117). Kustannus 12 e, josta työn osuus 11 e. Ja taas tukka hulmuaa! :mrgreen:

oh6kankku

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #6 : Joulukuu 03, 2006, 15:08:18 »
itselläni Xsara 2.0 hdi -01. Päteeköhän ohje myös kyseiseen malliin?
Puhallin puhaltaa täysillä koko ajan. Otin verhoilun pois mutta
moottorin kiinnitys ei näyttänyt lainkaan samalta.

Xanteri

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #7 : Joulukuu 06, 2006, 09:34:18 »
itselläni Xsara 2.0 hdi -01. Päteeköhän ohje myös kyseiseen malliin?
Puhallin puhaltaa täysillä koko ajan. Otin verhoilun pois mutta
moottorin kiinnitys ei näyttänyt lainkaan samalta.

Luulisi, että homma olisi suurinpiirtein samanlainen kuin ilmastoidussa Xantiassakin. Ruuvien määrät ja kiinnityskohdat ym. yksityiskohdat saattavat poiketa jonkin verran, mutta yleisesti varmaankin aika samalla lailla vastuksen vaihto käy kuin Xantiassa. Tämä on tosin puhtaasti spekulointia, varmaa tietoa minulla ei asiasta ole.

Ei muuta kuin moottori vaan irti, sittenhän sen näkee millainen systeemi sieltä paljastuu :)

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 993
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #8 : Joulukuu 06, 2006, 14:07:05 »
Näinhän se menee kuten Xanteri kertoo, eli rohkeasti kimppuun ja sieltä se selviää...

Mutta mutta. Sellainenkin HDi Xanttu vastaan tullut on missä oli tuo "etuvastus" ehjä mutta silti puhallin täysillä huutaa. Oli siinä muutakin, lasinnostinten kertapainallusjuttu ei toiminut, vilkut ei vilahdellut lukitessa ja avatessa jne. Nämä kaikki "viat" korjaantuivat buuttaamalla koko kiesi, eli akunkenkä irti, painaen jarrupedaalia kymmenen sekunnin ajan, akunkenkä kiinni, virrat päälle (ei käynnistystä!!!) kymmeneksi sekunniksi, virrat pois ja sit kone käyntiin. Tämän jälkeen kaikkien vempeleiden toiminta palautui sellaisiksi kuten tehtaalla olivat toivoneet...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

oh6kankku

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #9 : Joulukuu 07, 2006, 14:14:16 »
No "etuvastus" tuli vaihdettua. Kaikki ei ole niin kuin elokuvissa eikä
moottori tipahda nätisti syliin :) Kovasti olivat "ylimääräisiä" eli muualle meneviä
piuhoja moottorin kylkeen kiinnitelleet. Mutta vika kuitenkin korjaantui ja
takaisin laittaminen sujuikin paljon helpommin kuin poistaminen, kun ne
ylimääräiset piuhoitukset sai laitettua muualle.

Tuo citikan nollaaminen kyllä kuulostaa lähes varusmiespalveluksen simputukselta
enemmän kuin miltään tekniseltä toimelta :)
On nää aika hauskoja laitteita nämä sitikat. Yhden vian saat korjattua niin
aina uusi pilkistää nurkan takana. Kaikki kuitenkin niin pieniä ongelmia, ettei
omistaja tympäänny yhdestä kerrasta totaalisesti vaan uskollisesti jatkaa
seuraavaan vikaan.... seuraavaan vikaan... seuraavaan vikaan...
Menis ny kerralla kunnolla mäsäksi :) Pirhanat vaan niin hyviä autoja ajaa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #10 : Heinäkuu 04, 2007, 17:40:16 »
Kiitokset hyvistä vikakuvauksista. Omassani ('00 ilmastoitu) puhallin herkesi huutamaan täysillä. Nopeudensäätövivun mikään asento ei vaikuttanut, ei edes nolla. Erikoista oli että puhallin pyöri myös silloin, kun sytytysvirta oli päällä mutta moottori ei vielä käynnissä. Normaalisti tässä autossa puhallin käynnistyy vasta kun moottori pyörii. Akkukaapelinkaan irroitus ei auttanut :)

"Etuvastus" eli oikeammin tehonsäätöyksikkö vaikutti kuolleelta, resistanssi säätimestä sisään-ulos oli noin nolla ohmia sekä plussa- että miinuspuolella. Olettaisin että säädin säätää miinuspuolta, mutta en tiedä. Myöskään se säätimessä oleva rele ei ollut jämähtänyt vetoasentoon. Lopullinen vika jäi selvittämättä, mm. siksi että säätimen tehotrankut ST FW29025AT ovat jotain salaista tyyppiä eikä niille löytynyt minkään sortin datalehteä tai muuta tietoa. En sitten jaksanut alkaa poraamaan piirilevyä irti niittauksistaan.

Säätimessä vaihtoehdot olivat tarvike (55e) tai orkkis (81e). Tämän keskustelun perusteella halusin alkuperäisen. France Moteurissa kommentoivat että noin pitkään pyörineeseen puhaltimeen ei kannattaisi investoida alkuperäistä, eikä heillä sitäpaitsi sitä hyllyssä sattunut olemaankaan ::) Itsekin arvelin osasyynä hajoamiseen olevan itse moottorin, esim. kipinöinti. Olin purkanut moottorin jo aiemmin, ja todennut että hiilissä on vielä pintaa mutta kollektori oli urautunut. Vehossa säädin olisi maksanut pöyristyttävät 175e, mutta varaosamyyjä vinkkasi että koko moottori säätimineen maksaa 183e. Kun tuo vanha moottori piti hieman sirinääkin, niin päädyin sitten uuteen puhallinpakettiin, ja kassalla siitä tarvitsi maksaa enää 175e. Motonetissa/Sitrosella uusi puhallinpaketti kustantaa noin 230e. Olihan tuo kalliin osan ostaminen ilman vahvaa diagnoosia jonkinlaista arpapeliä, mutta onneksi vika taitaa olla niin tyypillinen että oireiden perusteella uskalsi edetä.

Itse asentaminen kävi harjaantumisen voimalla näppärästi viidessä minuutissa Vehon pihassa.

Tässä vielä kuriositeetin vuoksi kuva kiusankappaleesta.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2007, 17:47:06 kirjoittanut KariM »

Poissa JKiiski

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #11 : Tammikuu 06, 2008, 21:02:49 »
Transistori on tyyppiä MJ11015, PNP-darlington. Niitä saa Tampereen seudun komponenttikaupoista hintaan 5€-20€ / kpl
Transistorihan voi hajota monella tavalla ja siten oireetkin voivat olla erilaisia. Minun tapauksessani vika oli alkuun autoa ostaessani sellainen, että automatiikkaa-asennossa toimi min ja max-asennot, käsikäytöllä vain max (ilmeisesti rele ohittaa silloin transistorit). Lopulta auto-asentokin lakkasi pelittämästä ja jäljelle jäi vain max-asento. Siinä vaiheessa piti jo laiskankin ruveta hommiin ennen kuin säätö kokonaan hajoaa, koska kokemus on osoittanut että puhaltimettomassa autossa tulee talvella vilu.
Nyt puhallin pelittää niin kuin pitääkin, ja samalla tuli suihkutettua hhs:ää laakereihin. Katsotaan kuinka kauan kestää.
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 250
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #12 : Syyskuu 12, 2008, 08:57:16 »
Vahvistetaan vielä, että ohjeet käyvät myös automaatti-ilmastoituun xsaraan.
Kustannukset:
2kpl transistori mj11015 ~7,5e/kpl
lämpöä johtava pasta 4ml ~5e
4kpl ruuvit 4*16mm ja mutterit ~10c

tinaa ja kolvi yms. varmaan löytyykin jokaiselta, joka tähän hommaan ryhtyy.

Säästöä tulee ~50 euroa motonetin varaosahintaan verraten ja lisäksi se työn ilo :)

Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa DaKyy

  • C5 II 06
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #13 : Lokakuu 16, 2008, 14:38:37 »
Mahtaako olla -99 Xantian puhaltimessa tämä sama ongelma. Eli tuuletin kyllä puhaltaa Auto-asennolla ilmaa, mutta varsin hiljaksiin. Vasta lähellä max-asentoa alkaa tuuletin pyöriä kovempaa. Käytännössä puhaltimessa on kolme asentoa, joista kaksi toimii aivan ääripäässä.

Onko jotain keinoa saada selville toimiiko ilmastointi, muutoin kuin odotella kesään?

rasev

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #14 : Tammikuu 21, 2009, 22:40:27 »
Hei vaan kaikki.

Automaatti-ilmastoituun Xantiaan korjailin tuon säätimen ylläolevin ohjein.
Kaksi transistoria (mj11015) Kuopion bebekistä yht. 12€ + 4 kpl 4mm pultit ja mutterit 15 snt. Lämpötahnaa löytyi pakista tietokoneen prossun asennuksesta.
Pultteja tarvitaan transistorien kiinnitykseen siihen jäähdytinripaosaan, alkuperäiset niitatut pitää porata pois. Huomaa myös tarkistaa ennen asennusta transistorien asento.
Siellä piirilevyn ja metalliosan välissä oli jokin pyöreä tilpehööri, jossa oli pinnalla kuparimössöä.
Sen tarkoitus jäi vähän auki, laitoin sen vaseliinin avulla sinne väliin (muuten olis tippunut) ja puhallin ainakin toimii.
Varovainen pitää olla, jos kokeilee toimintaa ennen paikoillen laittoa, puhallin kun ei heti lähde pyörimään. Meinasi nahka lähteä sormista...

Helppo homma, ainoa ero ylläoleviin ohjeisiin oli, että moottori oli siinä muovirungon osassa kiinni vain yhdellä ruuvilla. Se taas oli sopivasti piilossa tyyppitarran alla. Sen kun löysi, niin homma eteni.

Poissa JKiiski

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #15 : Tammikuu 24, 2009, 12:56:22 »
Siellä piirilevyn ja metalliosan välissä oli jokin pyöreä tilpehööri, jossa oli pinnalla kuparimössöä.
Sen tarkoitus jäi vähän auki, laitoin sen vaseliinin avulla sinne väliin (muuten olis tippunut) ja puhallin ainakin toimii.

Taitaa olla se kytkentäkaaviossa oleva ntc- tai ptc-vastus. En muista kumpi kun ei ole kaavio nyt näkösällä.  Jos se on siinä jäähdytyslevyä vasten, niin sitten se ilmoittelee kojelaudassa olevalle ohjausyksikölle päätetrankkujen lämpötilaa.
Se ohjausyksikön kytkentäkaavio on edelleen hakusessa. Jos jollakin on sellainen niin ilolla otetaan vastaan.
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"

Aksu

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #16 : Huhtikuu 22, 2009, 19:21:26 »
Moikka

Itselläni oli samainen ongelma Citroen Xsaran (vm.2002 - ilmastoinnilla) kanssa. Tuuletin vain alkoi yksi aamu huutamaan täyttä häkää, eikä mikään säätimen asento auttanut asiaa (ei edes 0 asento).

Moottori oli kohtuu helppo irrottaa ylläolevilla ohjeilla (eikä siihen nyt oikein ohjeitakaan tarvittu - verhoilu irti, kolme ruuvia ja moottori putoaa käsiin). Suosittelen että varaa pienen hylsysarjan jatkovarsineen, niin säästyy harmailta hiuksilta.

Xsarassa oli vain yksi trankku ohjaamassa moottoria. Vanhan transistorin pop-niittikiinnikkeet otin poraamalla irti. Alkuperäinen transistori oli tyyppiä fw26025 (datasheettiä ei löytynyt sitten mistään :O), mutta korvaavaksi trankuksi laitoin MJ11015 kuten täällä aiemmin oli ehdotettu (http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/MJ11012.pdf). Uskoisin muuten, että myös MJ11033 käy tähän. Vaikutti samoilta spekseissä, mutta virta kestoa oli tuplaten eli 60A (30A:n sijaan).

Hauskaa transistorin hankinnassa oli, kun soitin bebekkiin ja kysyin "Olisiko teillä MJ11015 transistoreita hyllyssä?". Äijä vastas vain "Joo kyllä niitä pitäis olla. Jaa - onko sulla pökötin tuuletin paskana!?" :D..

Uusi trankku paikalleen (vähän pii-tahnaa väliin), kolvausta ja kikkailemalla pari ruuvia kiristämään trankkua jäähdytin levyyn. Sitten paketti kasaan ja puhallin toimi taas normaalisti.

Kustannukset 5e transistori ja puoli askia tupakkaa (koska ei ollut pientä hylsysarjaa käytössä ja jouduin kikkailemaan moottorin kiinnitysruuvien kanssa kaikilla erilaisilla työkaluilla :).

Mukana viä pari kuvaa asennetusta trankusta.



slafka

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #17 : Toukokuu 04, 2009, 08:32:06 »
Mulla on Xsara Break 2001 ja siinä tuuletin jäi täysille koko ajan.Onkohan siinäkin tuo etuvastus mennyt ja käyköhän siihen tuo sama malli kuin 2002 Xsaraan.
Asun vantaalla joten mistä sen etuvastuksen halvalla saa. Soitin yhteen paikkaan ja antoivat hinnaksi 90 euroa ja tuntuu aika huimaavalta verrattuna tämän ketjun hintoihin.
Onkohan vaihto operaatio sama kuin ketjussa??

Hade

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #18 : Toukokuu 18, 2009, 13:02:58 »
^^Itellä kans -02 Xsara ilmastoinnilla mutta siinä oli kaks transistoria. Samanlainen paketti kuin noissa Xantia kuvissa. Näyttää olevan saman vuotisissakin malleissa taas montaa eri vaihtoehtoa. Onneks purin ennen kuin lähdin osia hakemaan.

Zimba

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #19 : Toukokuu 20, 2009, 14:22:54 »
Lainaus
Kirjoittanut: Aksu

Uusi trankku paikalleen (vähän pii-tahnaa väliin), kolvausta ja kikkailemalla pari ruuvia kiristämään trankkua jäähdytin levyyn. Sitten paketti kasaan ja puhallin toimi taas normaalisti.

Tuohon vielä viitaten haluaisin varmistaa, miten 'kikkailit' ruuvit paikalleen, kun jäljellä on poran reiät popniittien irroituksen jälkeen?

Kiitos muuten kaikille tämän ketjun vastaajille, tulee todennäköisesti vielä monelle immeiselle tarpeeseen :)

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 250
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #20 : Toukokuu 20, 2009, 14:39:22 »
Tuohon vielä viitaten haluaisin varmistaa, miten 'kikkailit' ruuvit paikalleen, kun jäljellä on poran reiät popniittien irroituksen jälkeen?

ei ruuvit vaan pultit, vaikka itsekin näköjään olin väärin kirjoittanut. tuntuu vain niin hassulta sanoa 4mm paksuja ja 16mm pitkiä pultteja pulteiksi. Tuossa siis pulttikoko, joita 4kpl  ja niihin mutterit, niin saa trankut hyvin kiinni.
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Zimba

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #21 : Toukokuu 28, 2009, 08:55:15 »
JES! Kiitoksia teille 'näpertäjille'! Minäkin sain puhallin probleeman poies, kun tein ohjeiden mukaisen transistorin vaihdon. Tuli samalla huomattua, että omalla kohtaa oli yksi vastus kärsinyt kosteusvaurion ja sitä kautta poksahtanut. Vaihdoin silti myös tuon ohjeissa mainitun trankun, ettei tarvii uudelleen purkaa koko laitosta :)
Vastuksen vaihdossakin oli vähän kierrettävä, kun piirikortin toista puolta oli mahdotonta saada esille, ilman laitteen rikkomista... Eli mitä sille tein: putsasin kosteuden aiheuttamat hapettumat pois kaikkialta, katkaisin vastuksen pois niin että jalat jäivät mahdollisimman ylös, tinasin uuden vastuksen entisiin jalkoihin kiinni.

Niin ja vielä mainittakoon, auto oli Xsara Break -02

Kiitos vielä kerran!

(oon tottakai onnellinen kun säästin 120egee tuolla projektilla)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 558
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #22 : Toukokuu 28, 2009, 22:15:04 »
Tuohon vielä viitaten haluaisin varmistaa, miten 'kikkailit' ruuvit paikalleen, kun jäljellä on poran reiät popniittien irroituksen jälkeen?

ei ruuvit vaan pultit, vaikka itsekin näköjään olin väärin kirjoittanut. tuntuu vain niin hassulta sanoa 4mm paksuja ja 16mm pitkiä pultteja pulteiksi. Tuossa siis pulttikoko, joita 4kpl  ja niihin mutterit, niin saa trankut hyvin kiinni.
Koneruuveja? Mistä mitasta lähtien muuttuu pultiksi?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #23 : Toukokuu 29, 2009, 09:43:34 »
Ruuvi muuttuu pultiksi, kun siihen kierretään mutteri ;)


Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 262
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #24 : Toukokuu 29, 2009, 10:48:40 »
Ruuvi muuttuu pultiksi, kun siihen kierretään mutteri ;)



Wikin mukaan tasakärkistä koneruuvia kutsutaan pultiksi koosta ja mutterista riippumatta.