Kirjoittaja Aihe: Xsara Picasso kytkinremontti  (Luettu 5269 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Xsara Picasso kytkinremontti
« : Marraskuu 17, 2012, 22:18:56 »
Xsara Picasso 1.8 vm 2002 228 tkm kytkin alkoi pitää pahaa ääntä ja kun korjauttaminen olisi ollut kohtuuttoman kallista niin päätin yrittää remonttia itse. Homma oli työläs mutta teknisesti ei kohtuuttoman vaativa. Kytkimiä olen nähnyt aiemmin vain kuvissa joten aika nollaosaamisella lähdin hommaa tekemään. Aikaa kului noin 16 tuntia. Tässä vähän ohjetta jos joku muu miettii vastaavaan puuhaan ryhtymistä.

Irroita akku.

Jos nostinta ei ole käytössä niin nosta auton etupää pukeille.


Pura vaihteiston yläpuolelta kaikki roina pois. Irroita myös starttimoottori.


Pura vaihteiston alta kaikki ylimääräinen. Apurunkoon ei tarvitse koskea. Liruta vaihteistoöljyt pois ja irroita vetoakselit ja nopeusmittarin anturi.


Tue moottori joko tunkilla alhaalta tai taljalla yläpuolelta.


Irroita vaihteiston moottoriin kiinnittävät pultit. Tue vaihteistoa alapuolelta tunkilla ja irroita vaihteiston kiinnityspusla kilkkeineen.


Taiteile vaihteisto alakautta pois. Hommaa helpottaa kun moottoria vähän nostaa/laskee/vemputtaa eteen-taakse-sivulle.


Irroita paineasetelma, painelaakeri ja kytkimen holkki. Vaihda ne uusiin. Valeon kytkinpaketin mukana tuli muovinen keskitintappi. Siihen kun laittoi 24 mm hylsyn päälle niin tuli täydellinen keskitystyökalu.


Kytkinlevyn ja paineasetelman keskittäminen:


Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä. Itse vaihdoin tunkin moottorin alle ja nostin vaihteiston taljalla paikoilleen. Vaihteistossa on kaksi nostokorvaketta. Ensin kun nostaa taaemmasta vaihteiston ylös ja vaihtaa sitten taljan etummaiseen korvakkeeseen niin vaihteisto pyörähtää liki oikeaan asentoon.

Vaikka itse aika tumppu olenkin niin jotain pikkuremppaa on autoille aiemmin tullut tehtyä. Tätä hommaa en ihan vasta-alkajalle suosittelisi mutta kyllä keskimääräinen sitikkaroplaaja siitä suoriutuu kunnialla.

Kytkinlevy oli 228 tkm ajettuna varsin hyväkuntoinen, kitkapintaa oli jäljellä yli puolet. Painelaakeri sen sijaan oli täysin päreinä, samoin holkki oli kulunut ja pykäläinen.

Uuden ja vanhan vertailua:


« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2012, 08:10:17 kirjoittanut jarmot »

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: Xsara Picasso kytkinremontti
« Vastaus #1 : Marraskuu 29, 2012, 18:30:35 »
Pannaas vielä yksi kuva. Kytkinkopassa on tarkastusreikä, josta voi kuikkia kytkimen ja painelaakerin kuntoa purkamatta mitään. Reikä on merkattu kuvaan keltaisella rinkulalla.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: Xsara Picasso kytkinremontti
« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2012, 08:47:14 »
Tässä vielä kuva syyllisestä eli tuhoutuneesta painelaakerista.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: Xsara Picasso kytkinremontti
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2017, 11:51:48 »
Lisää infoa ja kuvia tässä ketjussa:
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=26341.0;topicseen