Kirjoittaja Aihe: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)  (Luettu 158038 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #50 : Maaliskuu 01, 2010, 23:26:58 »
MX5 on hieman vajaatehoinen.

Massa rauhoittaa menoa kummasti, vielä enemmän jos sen massan tuntee, toisin kuin nykykulkineissa joissa alusta on suunniteltu poistamaan kaikki 'epämiellyttävät' tuntemukset häiritsemästä matkustusmukavuutta.

Merkkiin katsomatta se suksiboksi katolla tuntuu tekevän jotain kummaa, tila-autoillakin ajetaan kuin kilparadalla, etenkin jos takalasi on roinaa täynnä, kuten niin monesti on. Korostuu hiihtolomien yms. alussa ja lopussa. En edes muista kuinka monesti eräskin tuollainen teki järjettömissä paikoissa ohituksia, sitten istutaan tauolla joka sadas kilometri tai tiuhemminkin, itse pääsen perille hyvinkin samassa ajassa, kun ei tarvitse jatkuvasti istua parkissa, luulisi, että vähän taukoja vähentämällä pääsisi varmemmin perille, kun ei tarvitseisi niin järjettömästi riskeerata päästäkseen samaan matka-aikaan.

Tosin nämä stressillä 'rentoutumaan' matkaavat eivät taida omata riittävää ajattelukykyä tuon seikan käsittämiseksi.

Sitten meille tungetaan keskikaiteita, kameratolppia yms. pelkästään haittaavia tekijöitä teille, ihan vain näiden muutamien pellejen takia, tässä maassa kun fiksusti ajavat kärsii aina marginaalivähemmistön toiminnan seuraukset, marginaalivähemmistö ajaa vaan entistä kurittomammin tolppien ja kaiteettomien alueiden kohdalla, etenkin kun valvonta on siirretty täysin tolppien harteille.


Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 534
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #51 : Kesäkuu 21, 2010, 12:57:34 »
Onko Suomen ensimmäinen Citroen DS3 kolaroitu? Kävimme juuri siivoamassa sen rojut pois tieltä. Molemmat etubägit lauenneet, oikea kulma kasassa.
Kunnia se on kyseenalainenkin (sitikan kuskille).  ;D
Peugeot 607 2.2 HDi A '05

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 637
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #52 : Kesäkuu 21, 2010, 13:32:14 »
MX5 on hieman vajaatehoinen.


Sitten meille tungetaan keskikaiteita, kameratolppia yms. pelkästään haittaavia tekijöitä teille, ihan vain näiden muutamien pellejen takia, tässä maassa kun fiksusti ajavat kärsii aina marginaalivähemmistön toiminnan seuraukset, marginaalivähemmistö ajaa vaan entistä kurittomammin tolppien ja kaiteettomien alueiden kohdalla, etenkin kun valvonta on siirretty täysin tolppien harteille.

Eipä ole koskaan ollut kameratolpista tai keskikaiteista mitään haittaa. Eikä taitaisi olla vaikka niitä laitettaiin pystyyn tuntuvasti lisää. Totta tietenkin on, että niitä joudutaan pystyttämään kaikki tietäviä ja osaavia kuljettajia varten. Heiltä, kun puuttuu taju turvallisuudesta. Toisaalta me muut ollaan heille pelkästään haittoja ja hidasteita.

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #53 : Kesäkuu 21, 2010, 19:23:09 »
Eipä ole koskaan ollut kameratolpista tai keskikaiteista mitään haittaa. Eikä taitaisi olla vaikka niitä laitettaiin pystyyn tuntuvasti lisää. Totta tietenkin on, että niitä joudutaan pystyttämään kaikki tietäviä ja osaavia kuljettajia varten. Heiltä, kun puuttuu taju turvallisuudesta. Toisaalta me muut ollaan heille pelkästään haittoja ja hidasteita.

Haha, kameratolpan kohdalla ne turvakuskit jotka ajaa 70 nopeutta pitkä jono perässään, survaisevat jarrua, tulee hieno kerannaisvaikutus ja jossain kohti jonoa savuaa jo renkaat, kun keskivertokuskit ei edelleenkään tajua miksi pitäisi pitää reilu turvaväli, etenkin silloin kun jono matelee 60-75 väliä...

Sitten on oma ryhmänsä tuo, joka vetää tolppien välillä reilua ylinopeutta, ohittelee kuin paniikissa ja tolpan kohdalla aina jarruttaa.

Todella miellyttävää matkantekoa.

Neljännes kuskeista ajaa joidenkin päihteiden vaikutuksen alaisena jossain vaiheessa ja 4% kuljettajista jotka ovat maanteillä liikenteessä nytkin, ovat jonkinlaisten päihteiden vaikutuksen alaisena, kameratolppa tosin ei moista noteeraa, nuppi sekaisin toheltavat tosin panikoivat tolppien kohdalla tehden äkkijarrutuksia yms. toisinaan jopa törmäilevät sen seurauksena, kun se ajokyky aineissa ei ole ihan paras mahdollinen, taas sivulliset vammautuu jne. mutta eihän mitään haittaa tule.

Kun tolpat maksaa jotain, niin on vähennetty sitten eläviä poliiseja ja se näkyy liikennekulttuurissa kuinka porukka ajaa kuin ei olisi mitään valvontaa vain tolppien kohdalla hiljentäen ja eihän sitä valvontaa kovin paljoa olekkaan.

Lisätään vielä tähän sääntöjen kunnioituksen laskeminen tolppien ansiosta, koska ne koetaan totalitäärisenä kontrollin välineenä ja kun kerta perkule pitää tolppaa kumartaa, niin muualla säännöille pyllistetään.

Olikohan 80% kuljettajista, jotka ajaa lievää ylinopeutta, tämä siis tolppa-aikana, taisi olla jonkin verran vähemmän ennen tolppien aikaa, mutta on ne tolpat vaan hyviä...

Kun noita edes sijoitettaisiin koulujen luokse ja muihin paikkoihin, joissa ne palvelisivat edes jotain tarkoitusta, mutta ei, alamäkiin jne. paikkoihin, joissa maksimoidaan tulot.

0 sakkoa koskaan, pari miljoonaa kilsaa ajettuna ja 0 kertaa olen tolpan kohdalla hidastanut etten saisi sakkoa, mielestäni saisi olla jokaisen tolpan tilalla vaikka poliisipartio, harmi vaan että maailmamme on uskomattoman rajoittunut monessa suhteessa.

Citikka99, luulitko tosissaan, että tolpat ahdistavat siksi, kun ei saa ajella ylinopeutta?

Enemmistö kyllä mielestäni osaa ajaa ihan fiksusti jos tuo turvavälien puuttuminen jätetään huomioitta.

Keskikaiteista en ymmärrä mikä turvallisuus siinä on, kun rajoitetaan tilaa väistää esim. tielle loikkivia hirvieläimiä? Entäs kun jollain auto laukeaa keskikaiteen kohdalla, tiehän on täysin tukossa hetkessä, kun muutoin voisi kiertää toisen kaistan kautta?

Kun on tutkittu asioita, niin kameratolpilla ei ole havaittu turvallisuuteen mitään vaikutusta, ainoastaan liikenneturvan yms. tahojen väitteissä ja heidän ostamissaan tutkimuksissa on voitu tuo osoittaa.

Mutta jos kaikki mikä tulee ylhäältä on aina totta ja vain yläkerrasta tuleva viesti voi olla oikein, niin sitten varmaankin nuo ovat ihmeellinen pelastus...

Itse pitäisin huomattavasti parempana pakottamista ajattelemiseen ja ajamiseen järjellä eikä tunteella, sillä olisi huomattavasti suurempi merkitys ja saataisiin sekä sujuva liikenne, että turvallinen liikenne (vaikkei liikenne ole lainkaan turvatonta, kotona oleminen on monikymmenkertaisesti vaarallisempaa tilastojen mukaan).

Kaikkein turvallisinta olisi olla kahlittuna pehmustetussa tyhjässä huoneessa.

Tässä maassa fiksusti ajavia on se suurin enemmistö tuolla tienpäällä, jos kerta suurelta enemmistöltä puuttuu taju turvallisuudesta ja Citikka99 olet mielestäsi vähemmistö joka ainoastaan tietää kuinka ajella turvallisesti hidasteena ja haittana, niin täytyy kysyä, että oletko nyt aivan varma siitä, että sinä tiedät sen mikä on turvallista ja muut ei? Vai voisiko olla, että tämä enemmistö kuitenkin tietäisi ja itse oletkin se riski?

Ei sinällään, kyllä mustakin usein tuntuu, että olen haittoina liikenteessä, kun porukkaa sinkoilee vähän väliä ohi, etenkin pienemmillä teillä, on sellainenkin vähemmistö, jotka ajaa 93-95km/h 80 rajoitusalueella, kun ei ole niitä poliiseja valvomassa enää ja kameratolpat on vain siellä vilkkaimilla teillä. Ennen kameratolppia ei näin ollut, merkillistä, mutta ehkä olen vain väärässä olevaa enemmistöä ja vain kuvittelen, että tolppien myötä kuri ja sitä myötä turvallisuus on höltynyt muilla alueilla, kun pitää ottaa 'vahinkoa' kiinni, kas kun tolppien alueella pääsi vain 60-70km/h muutamien 'turvakuskien' takia :P

Suosittelen kuitenkin ajattelemaan hieman laajemminkin asioita ja ottamaan selvää kuinka asiat oikeasti ovat, eikä vain ajamalla omaa ajoaan kirota, kun pirulaiset kaaharit menee ohi vaikka ajaa laillista nopeutta, ei ne tolpat asiaa tule auttamaan, ne pirulaiset menee ohi sitten aina tolppien välillä kovemmalla riskillä...

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 763
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #54 : Kesäkuu 21, 2010, 20:53:26 »
Suosittelen kuitenkin ajattelemaan hieman laajemminkin asioita ja ottamaan selvää kuinka asiat oikeasti ovat, eikä vain ajamalla omaa ajoaan kirota, kun pirulaiset kaaharit menee ohi vaikka ajaa laillista nopeutta, ei ne tolpat asiaa tule auttamaan, ne pirulaiset menee ohi sitten aina tolppien välillä kovemmalla riskillä...
No tuo lysti loppunee pian, kun tulevat keskinopeutta mittaavat kameratolpat. Englannissa lienee jo tätä päivää ja Suomessa kaiketi testauksessa.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #55 : Kesäkuu 21, 2010, 21:09:05 »
No tuo lysti loppunee pian, kun tulevat keskinopeutta mittaavat kameratolpat. Englannissa lienee jo tätä päivää ja Suomessa kaiketi testauksessa.

Jää nähtäväksi, ainakaan pahimpaan ohittelu-älyttömyyteen ei taida tuoda vaikutusta, se kun sattuu ruuhkaiseen aikaan 100 alueella, kun jono vetää reilusti alle rajoituksen, siinä joillain hermoheikolla alkaa tunteet ottamaan valtaa ja ohitellaan sitä letkaa vastaantulijoista piittamatta, mutta ei niilläkään keskinopeus nouse yli sallitun.

Ajotapaa kun valvottaisiin samalla tarmolla kuin nyt nopeuksia, niin saataisiin parempia tuloksia, siinä sivussahan se nopeuskin tulisi katsottua, mutta nyt katsotaan vain kapeasti nopeuksia, tässä media tekee vielä asenteiden muokkaustaan, kun aina näyttävästi nopeuden uutisoi ja sivumennen mainitsee, että olihan niitä promillejakin.

Se asenne, että humalassa jokin asia olisi ymmärettävämpää pitäisi saada loppumaan ihan kokonaan ja pitää paheksuttavampana tekoa jos on vielä humalassakin ollut (tai pilvessä nykyään).

Mutta kun ei näihin asioihin panosteta, ei se tuo suoraa tuloa, vaikka se välillisesti toisi kovastikkin tuloja, alkoholin aiheuttamat kustannukset vuositasolla ovat 6 miljardia, kun tuotot ovat noin 1 miljardi, kyllä sillä saralla olisi paljonkin tehtävissä asioiden parantamiseksi.

Mielestäni kaikki kulminoituu siihen, että annetaan tunteiden hallita, eikä perusteta toimintaa järkeen ja logiikkaan, ei ole järjellä ja logiikalla perusteltua syytä ajaa kännissä tai tehdä järjettömiä ohituksia, ei edes kaahata kovia ylinopeuksia.

Tuossa läheisellä maaseututiellä joku ajoi suoralla tiellä katolleen, oli taas tunteen vallassa päättänyt ajella vähän reippaammin sateella ja edellisestä mutkasta oli alkanut auto kirjottamaan, eivät päässeet edes ulos autosta omin avuin, sen verran rusikoitui, täysin järjestä vapaata toimintaa.

Vaan kun ei edes yritetä pitää tuntemuksia kurissa, nykyaika on aivan absurdia siinä suhteessa.

excu

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #56 : Kesäkuu 21, 2010, 23:32:02 »
Suksiboksiautoilijat ovat niitä kaikkein kiireisimpiä, arkkukin valmiiksi katolla.

Sinänsä on täysin totta, että pelkkiin nopeuksiin tuijottamalla ei enää saada aikaan parannusta liikenneturvallisuuteen. Suomessa on jo nyt tuskastuttavan hidas ja takkuava liikenne. On suorastaan ihmeellistä, miten näin pienillä liikennemäärillä saadaan aikaan ruuhkia.

Nopeusrajoituksilla saatiin aikaan parannuksia turvallisuuteen, mutta se oli 70-luvun alussa. Sen jälkeen pelkät nopeudet ovat olleet kyyläämisen keskiössä, mutta turvallisuustuloksissa sivuroolissa. Paljon suurempi merkitys on ollut autojen parantumisessa, teiden parantumisessa ja liikennekulttuurin parantumisessa. Tavat, joilla liikennekuolemia saataisiin vähennettyä, vaativat investointeja. Autokantaan, tiestöön ja alkoholistien poistamiseen liikenteestä. Törkeän rattijuopon riski joutua onnettomuuteen on vähintään 1000-kertainen verrattuna alle 20 ylinopeutta maantiellä ajavaan henkilöön. Itse asiassa, tuolloinkin rattijuoppo luultavasti on ajanut lievää ylinopeutta.

Suomen liikenneturvallisuuden pahin uhka on alkoholi.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 763
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #57 : Kesäkuu 22, 2010, 00:28:18 »
Suomen liikenneturvallisuuden pahin uhka on alkoholi.
Eikös alkolukkoa suunnitella pakolliseksi kaikkiin autoihin? Sitä odotellessa!
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #58 : Kesäkuu 22, 2010, 00:51:05 »
Olihan tuosta lehdessä, että 1/4 liikenteessä liikkujista on ajanut joskus alkoholin vaikutuksen alaisena, se on aika paljon se.

Täälläkin kun on manattu kaikenlaista sankaria, niin kuinkahan moni niistäkin sankareista on ollut maistissa liikenteessä? Ei sitä kovin herkästi lähde soittelemaan keskushallintoon kanssa-autoilijoista, mutta muutaman kerran on meno ollut niin epävarmaa, että ei mitenkään ole voinut olla täysin kirkas päänuppi, parempi se, että viranomaiset tarkastaa ajokunnon, kuin että joku sivullinen kuolee.

Omat ajomatkat kun ajoittuu vielä usein klo 16-04 perjantaille, niin etenkin noilla pisemmillä reissuilla siellä näkee kaikenlaista.

Onneksi sentään noita on kuitenkin vielä se suht pieni vähemmistö, mutta aika ison siivun tilastoissa ottavat.

Suomi on veikeä maa, siinä missä joissain muissa maissa on turvallista ajaa 140-160 ilman katuvaloja pimeässä, moninkertaisessa liikenteessä kuin mitä täällä päivällä, niin täällä ei edes 120 tyhjällä motarilla ole turvallista kirkkaiden lamppujen loisteessa.

Puhumattakaan kaikesta muusta älyttömästä. Lisänä täällä on tosiaan vielä nuo liikennesuunnitelijat joilla ei ole edes ajokorttia, no onhan ne teoriassa toimivia ratkaisuja, mutta entäs käytännössä? Vähän kuten noi kameratolpatkin, teoriassa hyvä jos täti olisi setä, mutta kun ei ole.

Otetaan huomioon liian vähäinen määrä seikkoja, jotka vaikuttaa koko tilanteeseen, vähän tämä vaivaa monessa asiassa.

Jos oikein vaadittaisiin, niin saataisiinkohan ajokorttiin pakolliseksi osioksi II vaiheen lisäksi se ajaminen Vietnamissa tai Intiassa? Siellä oppisi sen muiden huomioimisen tärkeyden ja ettei sitä voi vaan mennä omaan napaan tuijottaen minä ite, vaan ne muut pitää huomioida ja vähän muiden mukaan toimia, kas kun siellä muuten rytisee aika helposti.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 981
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #59 : Kesäkuu 22, 2010, 10:51:55 »
Olihan tuosta lehdessä, että 1/4 liikenteessä liikkujista on ajanut joskus alkoholin vaikutuksen alaisena, se on aika paljon se.

Ja lähes 3/4 osaa valehtelee, väitän että yli puolet on ajanut joskus humalassa ainakin polkupyörällä, mites tuossa tutkimuksessa oli muuten määritelty se promillemäärä ???

Siltikin suomessa on Euroopan raittiimpiin kuuluva liikenne, jossain viinimaissa poliisikin ajaa pienessä.

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #60 : Kesäkuu 22, 2010, 11:08:26 »
Ja lähes 3/4 osaa valehtelee, väitän että yli puolet on ajanut joskus humalassa ainakin polkupyörällä, mites tuossa tutkimuksessa oli muuten määritelty se promillemäärä ???

Siltikin suomessa on Euroopan raittiimpiin kuuluva liikenne, jossain viinimaissa poliisikin ajaa pienessä.

Karjalaisessa se pari päivää sitten taisi olla, varmaan muissakin lehdissä, sitä en muista oliko tarkemmin määritelty kuinka tutkimus oli tehty.

Suomessa 10l 100% alkoholia per nassu on keskiarvo, jotain 5% on raittiita, eli vähän korkeampi oikea lukema, Venäjällä 18 litraa per nassu, onhan siinä pieni ero tuossa naapurimaan liikenteessä, ammutaan liikennevaloissa, jos sattuu olemaan samanlainen auto kuin pankkiryöstössä käytetty, niin Omon saattaa tulla ja pistää lasin paskaksi, potkia päähän ja pyöritellä sohjossa, kunnes hoksaavat, että väärä rekkari, liikennevalot ovat kuin jotain kummia koristeita ja niistä läpi ajetaan niin lujaa kuin nyt tila antaa myöten, nopeusrajoituksia ei tunneta, sitten monessa paikkaa ne tietkin on mitä on  ::)
No toki nämä nyt pahimman tilanteen mukaan, mutta kuitenkin, nämä meikäläiset murheet ovat hyvin hyvin pieniä sikäläisiin verrattuna, mutta täkäläisittäin toki merkittäviä ;D

 

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 637
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #61 : Kesäkuu 22, 2010, 14:02:04 »
Toiset ne näkee piruja joka paikassa. Itse olen havainnut, että suurin osa autoilijoista ajaa rajoitusten mukaan ja fiksuksi muutenkin. Osa meistä noudattaa rajoituksia ja ajaa maltillisesti valvonnan takia ja väitän, että suurin osa vaikka ei olisi juurikaan valvontaa. Sehän on nytkin aika olematonta. Sitten on se "kaahareitten" ryhmä eli voisiko sano liikenteen taparikolliset joihin ei vaikuta mitkään rangaistukset. Vielä on yhtenä ryhmä jonkin asteiset kurin pitäjät, jotka näkevät ympärillään vain väärin käyttäytyviä ja jopa olettavat, että itse käyttäytyvät moitteettomasti ja omassa erinomaisuudessaan jopa saattavat estää laillista nopeutta ajavien ohitukset mm. ohituskaistoilla nostamalla nopeuttaan jne. Onneksi valta enemmistö liikkuu ja ajaa asiallisesti.
Citikkakeskusteluja, kun seuraa voi selvästi erottaa ainakin mainitsemani kolmen tyyppiset ajajat Eli kurinpitäjät, muista piittaamattomat omaan napaa tuijottavat kaaharit ja ne jotka pyrkivät käyttäytymään hyvin

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #62 : Kesäkuu 22, 2010, 16:45:03 »
Aika velho olet Citikka99, jos keskusteluista pystyt erottamaan miten ihmiset ajaa.

Siinä olet oikeassa, että suurin osa ajaa rajoituksien mukaan ja asiallisesti (poislukien turvavälit), jos katsotaan että +10km/h ylitys on vielä rajoituksien mukaan ajamista, tämän voi testata ihmettelemällä menoa melkeinpä millä tahansa valtatiellä, alueilla joilla ei ole tolppia, tolppien alueella tahtoo sitten homma mennä jonoiluksi jossa ne harvat alle suurimman sallitun tai max suurinta sallittua ajavat vetävät kilometrien jonoja.

On äärimmäisen pieni määrä niitä, jotka ajaa alle rajoituksen, mutta näissä on hyvin iso prosentti juuri niitä 'kotipoliiseja', jotka estävät ohitusta jne.

Se että epäkohtia tuodaan esille ja niistä keskustellaan ei tarkoita sitä, että nähtäisiin vain ne, kuten sinulle on mielestäni aiemminkin kerrottu, mutta jostain syystä sinua ahdistaa lukea epäkohdista, ehkä kannattaa silloin jättää ketjua lukematta?

On sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät vaan tyydy olemassa olevaan, vaan hakevat kehityksen mahdollisuuksia.

Nythän oli roskalehdessä uutinen alle 20 vuotiaasta Tamperelaisesta, joka jäänyt kiinni jo 30 kertaa kortitta ajosta, taas oli ajellut huomattavaa ylinopeutta, eli ei mitään 10 yli, kuten enemmistöllä tuntuu olevan tapana. Eipä ole tuossakaan taas täkäläinen lainsäädäntö onnistunut siinä mitä sillä on yritetty saada aikaan, eiköhän tuokin ole menetetty tapaus, pohjois-koreaan vankilaan kertoja vastaava määrä vuosia, ei tarvitseisi kenenkään jäädä sankarin alle, kun vääjämätön kohtalohan se jossain vaiheessa on, mikäli touhu jatkuu samana...

Tuossa paikallisella maaseututiellä on tullut tälle kesälle havaittua jo pari motskarikuskia, jotka ovat tykittäneet vähintään se 150, joka vuosi on tullut havaittua sellaiset kymmenkunta noita, tiedä sitten kuinka moni kyseistä toimintaa harrastavaa siinä menee kaikkiaan, mutta liikennemäärä on noin 2000 ajoneuvoa /vrk, siitä saa kai jotain suhdetta paljonko noita kaahareita on. 80 rajoitus tiellä on, mutta vaikka ajaisit 90, niin jalkoihin tuolla jää, tosin liikennettä on sen verran vähän, että voin aivan hyvin nuukailla ja ajella joustavasti maaston mukaan, usein jopa alle rajoitusnopeuden, jos takaa joku lähestyy niin tulee näytettyä vilkulla milloin on tie vapaa ja kun kiireisempi lähtee ohitukseen, niin himmailtua, että pääsee sujuvammin ohi. Vilkkaamilla teillä pitää enemmän muita huomioida ja ajaa siten kuin se valtavirta, tai häiritsee liikennettä tarpeettomasti, joka on tieliikennelaissa määritelty rangaistavaksi teoksi.


Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 981
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #63 : Kesäkuu 22, 2010, 17:36:37 »
Tuossa paikallisella maaseututiellä on tullut tälle kesälle havaittua jo pari motskarikuskia, jotka ovat tykittäneet vähintään se 150, joka vuosi on tullut havaittua sellaiset kymmenkunta noita,

Näille löytyisi hyvä paikka jossa voisi vapaasti laskea, Man-saaren ajot ;D  kisojen jälkeen on yleisöajopäivä jolloin saa vapaasti laskea, ainoa mitä on määrätty niin ajosuunta ;)

Mut asiaan, Suomalainen liikenne on sangen siistiä, silti joka hiton tuutista pitää toitottaa kun väki kaahaa, ajaa kännissä ja tekee kokoajan mitä hirveimpiä rikoksia liikenteessä, silkkaa paskaa ja holhousvaltion propagandaa.

Meillä on EU:n huonoimmat tiet, vaikeimmat olosuhteet, vanhin autokanta ja liikenneturvallisuus on silti ajokilometriä kohden Euroopan kolmanneksi tai neljänneksi paras, silti täällä autoilijaa vaan syyllistetään ja kyykytetään >:(

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #64 : Kesäkuu 22, 2010, 18:18:39 »
Tänäänhän oli joku uutinen, jossa hehkutettiin kuinka liikenneturvallisuus on laman vaikutuksesta parantunut, 35% vähemmän liikennekuolemia Suomessa, kun jossain muualla oliko jopa 50% vähemmän.

Tuotakin voi sitten lukea monella tavalla, tässä maassa on pakko ajella vähän enemmän pitkien matkojen vuoksi, lisäksi täällä pakostakin raskasta kalustoa on paljon tiellä ja nuohan sitä osittain on mainittu vaikuttavaksi tekijäksi, ihan vain ohituspaineen muodostumisen vuoksi. Sitten meillä on aika tehokkaasti pyritty liikennepolitiikalla tekemään kuljettajasta passiivista, siinä missä monessa muussa maassa kuljettajasta on pyritty tekemään aktiivista osaa yhtälöön.
Edes liikenneturva ei maininnut keskikaiteita ja kameratolppia liikennekuolemien vähtentäjänä tuossa uutisessa, tietävät hyvin että niiden vaikutus on liki marginaalinen, mutta se on asia jota ei pidä myöntää, kun söisihän se uskottavuutta kalliilta investoinneilta.

Jos meillä liikenteessä kuolee alle 400 ihmistä vuodessa ja kotitapaturmissa 2700, niin ei sitä toki kovin huonoksi voi sanoa tuota liikenteen turvallisuutta, helkkari moninkertainen todennäköisyys säilyä hengissä tuolla tienpäällä kuin kotonaan, olisikin hauska kuulla päättäjien perustelut uusille autoilijoiden kontrollointimuodoille (kuten ne keskinopeuskamerat), kun samaan aikaan kotona saat olla ihan issekseen, eikö pitäisi olla kamerat kotonakin ehkäisemässä onnettomuuksia? Olisihan siellä suurempi määrä pelastettavia henkiä turvallisuuden nimissä ;D

Tupakkiin (14 000 kuolemaa vuodessa, tänään oli uutisissa, että Suomalaiset tupakoi vähiten euroopassa) ja alkoholiin (9000 kuolemaa vuodessa) pitäisi myös saada kamerat ja ties mitä muuta, onhan noiden osalta huomattavan suuri riski kuolla täysin turhaan ja ennenaikaisesti, joten eikö pitäisi vähintään samalla tasolla olla valvonta kuin liikenteessäkin?

Ihmisiä hukkuu vain 200 vuodessa, on siis turvallisempaa uiskennella kuin touhuta kotona tai ajella autolla, pitäisikö siis määrätä kansa järviin, niin olisi turvallista ja henkiä pelastuisi?  ;D

Tilastot on kivoja, niissä on just se mitä halutaan lukea, jostain kumman syystä ovat oikein vahva vipuvarsi hullujenkin asioiden perustelemisessa kansalle, sopivasti unohdetaan mainita jotain, niin saadaan kansa huokaamaan oikeaan suuntaan.

Juu, kyllä musta ainakin jotenkin vaikuttaisi siltä, että tässä maassa olisi vähän isompiakin asioita kuin ainaiset hukkumiset ja liikennekuolemat, mutta ehkä niillä halutaan vetää huomio pois asioista jotka olisivat kansalla epämieluisia? Kuten vaikkapa nuo kotitapaturmien 2700 kuolemaa vuosittain, siinäkin saattaisi hyvin äkkiä pelastua se 400, mutta voi mahdoton kun siinä astuttaisiin alueelle, joka vie äänestäjiä, sama tupakki, alkoholi, taas äänestäjät katoaa, mutta kun on saatu autovastainen ilmapiiri luotua, niin siinä on hyvä käyttää satoja miljoonia muutaman hengen pelastamiseen (liikenteessä) ja äänestäjät tykkää.

Sellaistahan tämä elämä on, näitäkin asioita kannattaa vähän funtsia seuraavissa vaaleissa kun ääntään antaa, onko se tämä nykyinen painotus kaikkein autuain vaihtoehto, vai voisiko toisin olla paremmin?

eemeli

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #65 : Kesäkuu 22, 2010, 23:18:01 »
Hep.

Voiko joku ihan tosissaan olla sitä mieltä, että jos jengi ajaa 80 alueella 90, niin pitää mennä valtavirran mukana ja itsekkin rikkoa lakia? Jos ajan rajoitusten mukaan, ei jonoutuminen ole minun vika vaan niitten jotka eivät rajoituksia noudata. Olisivat lähteneet ajoissa.

Olen tähän saakka luullut, että minulla on oikeus noudattaa nopeusrajoituksia. Ei vissiin sitten ole. Tiedän kovasti tarkkaan paljonko mittarivirhe on, ja pyrin ajamaan olosuhteiden salliessa muutaman prosentin sisään suurimmasta sallitusta. Kovalla sateella, sumussa ja huonossa kelissä hitaammin.

Kohtalaisen paljon vituttaa väistellä noita valtateitten vatasia, jotka kaahaa täysin muista piittaamatta. Loistava esimerkki: satasen rajoituksella ohitan edessäajavaa hidasta ajoneuvoa noin 110 km/h. valtateitten vatanen ilmaantuu kuin raketti takapuskuriin noin metrin päähän välkyttelemään valoja. Kun palaan takaisin omalle kaistalle, on viittä vaille takapuskuri mennyttä... ja itellä kun  tapana on päästää nopeammat ohi heti, kun se on turvallista. viittä sekuntia ei voi venata ei sitten millään.

Ajakoon puuhun, mutta itekseen ettei viattomia vammaudu samalla. Mitä pikemmin sitä parempi.

Turvaväleistä on turha mitään edes mainita. Kyllä kahden auton väliin aina jonoon mahtuu, on siinä pari metriä tyhjää.

En oo ite mitenkään kummonen kuski, ei sillä. Riepoo vaan noi liikenneidiootit aika huolella.

-eemeli-

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #66 : Kesäkuu 23, 2010, 02:55:30 »
Ei sitä mikään pakko ole 90 ajaa, mutta mietippäs sitä, että jokainen ohitustilanne on riski ja kuten kirjoitit on noita jotka tosiaan menettävät sen vähäisenkin kontrollin toimintaansa ja tunteidensa vallassa tunkevat ohi aivan älyttömissä paikoissa ja tunkevat perään valoja vilkuttelemaan jne.

Nyt jos kaikki ajellaan 90 on todennäköisyys onnettomuuteen merkittävästi pienempi kuin jos muutama ajaa 80 siellä muiden ajaessa 90, tämä luo ohituspainetta ja näin ollen todennäköisyys onnettomuuden sattumiseen on merkittävästi suurempi kuin kaikkien ajellessa samoin.

Se omaan napaan tuijottaminen kun ei vaan toimi, tapahtui se miten tahansa.

Se ajellaanko kaikki 80 tai kaikki 90 ei ole siis juurikaan toisistaan eroava tilanne, mutta syy miksi tahdotaan tiukentaa rajoituksien valvontaa on se, että tuo nopeusero aiheuttaa sen onnettomuustodennäköisyyden kasvun.

Vastoin demokratian periaatteita tässä maassa on otettu sitten linjaksi sopeuttaa enemmistö vähemmistön toimintamalliin. On myös hieman erikoista, että kun lakiin yleensä kirjataan vakiintunut yleinen toimintamalli, niin nyt viitataan kintaalla sille ja pyritään saamaan valta-enemmistö muuttamaan tapojaan.

Järkevintä olisi korottaa rajoitus siihen 90 lukemaan ja siihen ottaa se 0 toleranssi. Lisäksi valvoa sitä miten ajetaan ja raakasti vaan sakkoa niille jotka eivät sopeudu muuhun liikenteeseen, vaan ajelevat just kuten tykkäävät.

Tottakai olosuhteet pitää huomioida, niinhän lähes kaikki tekevät, sitten on muutamia reikäpäitä jotka eivät siitäkään välitä ja tulevat puskuriin vilkuttelemaan valojaan, mutta eihän ne olekkaan mikään enemmistö eikä niiden tahtiin tarvitse ajella, elävien poliisien suorittamassa valvonnassa moiset saataisiin hyvinkin nätisti poistettua, sitä ei vaan valitettavasti enää näe, no toivottavasti ne törmäilevät tosiaan puihin itsekseen.

Jonkinlainen tilannetaju se pitää olla liikenteessä, jos perään kertyy jonoa, niin siinä pitää aika laput silmillä ajella jos ei näe kuinka se lisää kokonaisriskiä. Itse kun ajelen tuolla farkulla, siinä on 80 lätkä perässä, siinä aika nopeasti kertyy jonoa perään, joten aina vähän väliä himmaan pysäkille, levikkeelle jne, että en suotta keräisi kovin pahasti jonoa, ihan se pari kolme autoa jo riittää siihen että kurvailen sivuun, vaikka tuossa nyt häränsilmä tankissä pyörähtääkin aina kun sen uudestaan vauhtiin hilaan, mutta ei musta ole vaan niin itsekkääseen menoon, että täryyttäisin vaan sitä 80 vauhtia kilsan jono perässä.

Enemmän yhteispeliä ja joustoa, ihan molempiin suuntiin, reilummat turvavälit ja rattijuopot pois liikenteestä, niin meillähän olisi melkein täydellinen liikenne?


Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 763
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #67 : Kesäkuu 23, 2010, 07:56:56 »
Järkevintä olisi korottaa rajoitus siihen 90 lukemaan ja siihen ottaa se 0 toleranssi. Lisäksi valvoa sitä miten ajetaan ja raakasti vaan sakkoa niille jotka eivät sopeudu muuhun liikenteeseen, vaan ajelevat just kuten tykkäävät.
Eiköhän meillä toimi tuollainen järjestelmä jo nyt.
Jos nopeusrajoitus olisi taulussa 90 ja siihen 0 toleranssi, niin homma olisi aivan sama kuin nyt. Ei kukaan ajaisi tällöin 90km/h, jos leipä olisi siitä kortista kiinni.


Jonkinlainen tilannetaju se pitää olla liikenteessä, jos perään kertyy jonoa, niin siinä pitää aika laput silmillä ajella jos ei näe kuinka se lisää kokonaisriskiä. Itse kun ajelen tuolla farkulla, siinä on 80 lätkä perässä, siinä aika nopeasti kertyy jonoa perään, joten aina vähän väliä himmaan pysäkille, levikkeelle jne, että en suotta keräisi kovin pahasti jonoa, ihan se pari kolme autoa jo riittää siihen että kurvailen sivuun, vaikka tuossa nyt häränsilmä tankissä pyörähtääkin aina kun sen uudestaan vauhtiin hilaan, mutta ei musta ole vaan niin itsekkääseen menoon, että täryyttäisin vaan sitä 80 vauhtia kilsan jono perässä.
Jos aina vähän väliä himmaa pysäkille, kun on pari kolme autoa takana, niin kyllä siinä jo työt kärsisi. Ei 80km/h ajavan tarvitse mihinkään pysäkille siirtyä. Riittää kun ajaa tilanteen mukaan reunassa. Jos ajaa jostain syystä huomattavasti sen alle, niin tilanne saattaa olla toinen.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa MarieCurie

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 786
  • Peukkuja: 9
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #68 : Kesäkuu 23, 2010, 08:23:26 »
Enemmän yhteispeliä ja joustoa, ihan molempiin suuntiin, reilummat turvavälit ja rattijuopot pois liikenteestä, niin meillähän olisi melkein täydellinen liikenne?
älä unohda hirveitä hirviä! Ei niidenkään kanssa oikein pelaa yhteistyö...

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 981
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #69 : Kesäkuu 23, 2010, 09:35:41 »
Olen tähän saakka luullut, että minulla on oikeus noudattaa nopeusrajoituksia. Ei vissiin sitten ole. Tiedän kovasti tarkkaan paljonko mittarivirhe on, ja pyrin ajamaan olosuhteiden salliessa muutaman prosentin sisään suurimmasta sallitusta. Kovalla sateella, sumussa ja huonossa kelissä hitaammin.
-eemeli-

Huvittavinta on kun ajaa pilkulleen rajoituksen mukaan niin poliisi itse ajaa ohitse vaikka ainakin paikallisen LP:n päällikön mukaan kilometrinkin ylitys on rikos ;D

Lainaus
Kohtalaisen paljon vituttaa väistellä noita valtateitten vatasia, jotka kaahaa täysin muista piittaamatta. Loistava esimerkki: satasen rajoituksella ohitan edessäajavaa hidasta ajoneuvoa noin 110 km/h. valtateitten vatanen ilmaantuu kuin raketti takapuskuriin noin metrin päähän välkyttelemään valoja. Kun palaan takaisin omalle kaistalle, on viittä vaille takapuskuri mennyttä... ja itellä kun  tapana on päästää nopeammat ohi heti, kun se on turvallista. viittä sekuntia ei voi venata ei sitten millään.

Joo, jos ohittaja menee jo yli sallitun niin sen pitäisi riittää myös takimmaiselle.

Joskus on aika ihmeellisiä tapauksia mut jos ihan törkeästi tullaan puskuriin roikkumaan niin itse pistän vauhtia pienemmäksi >:(

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 778
  • Peukkuja: 13
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #70 : Kesäkuu 23, 2010, 09:53:48 »
Kohtalaisen paljon vituttaa väistellä noita valtateitten vatasia, jotka kaahaa täysin muista piittaamatta.
¨

Tervetuloa ajamaan Rauma-Olkiluoto-väliä ja pääset tutustumaan valtateiden Kubicoihin, Schumachereihin ja Loebeihin.
Siinä alkaa Suomen Vataset tuntumaan aika mukavilta. Viimeksi perjantaina risteysalueella yksi oli lähdössä hitaammasta ohi kun välissä oleva kiilasi suoraan eteen. Vastaantuleva teki paniikkijarrutusta että tilanteesta selvittiin.

Jos tien päällä on hidas ajoneuvo ja vaikka 10 auton jono, niin siinä paikassa kun ohi alkaa pääsemään, sieltä takimmaiselta paikalta lähtee joku keskieurooppalainen sivistynyt liikennekäyttäytyjä ohitse koko letkasta niin, ettei muut pääse. Noiden sankareiden kanssa tulee myös näitä kohtaamisia kun väliä on jo aivan liian vään ja ollaan samalla kaistalla nokikkain, toisella vauhtia reilut 80 ja toisella 120.

Talvella ollaan sitten mutkaisella tiellä kaikkien jaloissa, kunnes suora aukeaa ja menetetty aika otetaan kiinni.


-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Putkimies22

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 II HDi Break Porsche 928
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #71 : Kesäkuu 23, 2010, 14:37:26 »
Kohtalaisen paljon vituttaa väistellä noita valtateitten vatasia, jotka kaahaa täysin muista piittaamatta.
¨

Tervetuloa ajamaan Rauma-Olkiluoto-väliä ja pääset tutustumaan valtateiden Kubicoihin, Schumachereihin ja Loebeihin.
Siinä alkaa Suomen Vataset tuntumaan aika mukavilta. Viimeksi perjantaina risteysalueella yksi oli lähdössä hitaammasta ohi kun välissä oleva kiilasi suoraan eteen. Vastaantuleva teki paniikkijarrutusta että tilanteesta selvittiin.

Jos tien päällä on hidas ajoneuvo ja vaikka 10 auton jono, niin siinä paikassa kun ohi alkaa pääsemään, sieltä takimmaiselta paikalta lähtee joku keskieurooppalainen sivistynyt liikennekäyttäytyjä ohitse koko letkasta niin, ettei muut pääse. Noiden sankareiden kanssa tulee myös näitä kohtaamisia kun väliä on jo aivan liian vään ja ollaan samalla kaistalla nokikkain, toisella vauhtia reilut 80 ja toisella 120.

Talvella ollaan sitten mutkaisella tiellä kaikkien jaloissa, kunnes suora aukeaa ja menetetty aika otetaan kiinni.




Olen minäkin sieltä takarivistä lähtenyt ohittamaan jos huomaan ettei jonon aiheuttaja (toinen auto) saa ohitusta aikaiseksi.
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

eemeli

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #72 : Kesäkuu 23, 2010, 18:30:15 »
Hep.
 
Mä lasken aika usein ihan taajamassakin jopa yhden perskärpäsen ohitte lähimmän bussipysäkin kautta kurvaamalla. Mutta homma tökkää siihen, että mitään kehitystä ei tapahdu, ellei asenneilmasto muutu. Jos kuskit eivät ihan itte halua noudattaa yhteisiä pelisääntöjä niin tuskimpa se pakollakaan onnistuu.

Mun puolesta nopeusrajoitus voi olla vaikka 250, aivan sama, mun pointti on se, että sitä on noudatettava. Kyllä siihen syy on, että se rajoitus on jotakin. No, luonnonvalinta toimikoot liikenneidioottien kohdalla, mitä nopeammin, sen parempi.

Tällä hetkellä koen tilanteen olevan sellainen, että jos koittaa ajaa sääntöjen mukaan, jää pahasti jalkoihin sekä nopeuden, ajojärjestyksen, liikenneturvallisuuden ym osalta. Ja koska asia on kiinni kuskeista ittestään, en usko että tilanne koskaan tulee vähääkään korjaantumaan. Ammattikuskit näyttäs olevan pahimpia turveloita. No se on itte asiassa ajojärjestelijän eikä kuskin vika useinkin.

Hautaanko teillä on kiire? Jos on ni menkää ihan iteksenne vaan.

-eemeli-

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 981
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #73 : Kesäkuu 23, 2010, 20:52:34 »
Mun puolesta nopeusrajoitus voi olla vaikka 250, aivan sama, mun pointti on se, että sitä on noudatettava. Kyllä siihen syy on, että se rajoitus on jotakin.
-eemeli-

Ei noihin rajoituksiin mitään järkevää syytä yleensä ole, älyttömimpiä on nämä talvirajoitukset, hyvällä kelillä leveällä valtatiellä pitää ajaa samaa vauhtia kuin jollain kinttupolulla ::)

Muualla noi rajoitukset on monesti ihan tarpeen mukaan, ennen mutkaa jos on 40 lätkässä niin jollain kälyisellä vuokrakinnerillä ei juuri kannata enempää vetää.

Samoin toi rajoitusten valvonta on muualla monesti aika suurpiirteistä, jos et kohella etkä kaahaa taajamassa ei poliisia juuri kiinnosta.

excu

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #74 : Kesäkuu 23, 2010, 21:38:50 »
Annan kotitehtävän vaikka en ole opettaja:
Laatikaa taulukko, jossa jokainen esim. vuoden 2009 liikennekuolema on käyty läpi siten, että siinä on listattu onnettomuuden taustatekijät. Mukana on tietty nopeus (Suomessa aina syyllinen vaikka olisi paikallaan), alkoholi, huumeet, nukahtaminen, sairaskohtaus, kuljettajan ikä jne.
Lyön vaikka Liikenneturvan uskottavuudesta (eli aika pienellä summalla) vetoa että ne tilanteet, joissa ylinopeus maantiellä on väliä 8-20 ja muita säännöistä poikkeavia taustatekijöitä ei ole, on vuodessa enintään 10.
Samoin lyön vetoa, että ns. lievä ylinopeus on taustatekijänä ihan yhtä yleinen kuin nopeusrajoituksen mukaan ajaminen.
Sitten pitääkin enää verrata kaikkien taustatekijöiden yleisyyttä liikennekuolemissa niiden yleisyyteen liikennevirrassa. Suurempi yleisyys tarkoittaa kohonnutta riskiä, sama yleisyys tarkoittaa että ei nosta riskiä.
Lyön vaikka tullin rehellisyydestä (okei, taas on panokset pienet) vetoa, että riski lähtee toden teolla nousuun vasta kun taustatekijöistä löytyy samanaikaisesti 1) kova känni 2) ylinopeutta yli 20 ja 3) joku muu.
Pelkkä tavanomainen ylinopeus ehjällä autolla ja selvällä kuskilla ei lisää riskiä tilastojen mukaan tasan yhtään. Jos jollain on parempaa faktaa (siis ei pelkkää bullshittiä tyyliin "nopeus on vaarallista" vaan ihan todellisia lukuja todellisista onnettomuuksista niin olen kovin kiinnostunut.
Lopputulos on, että hillitön nopeusvalvontaa vaikuttaa yksinomaan sakkotuloihin ja vaarantaa liikenneturvallisuutta, mutta ei ole todistettavissa kohdistuvaksi todellisiin riskikuljettajiin. Edelleen korostan, että liikenteessä kuolee vuodessa noin 300 henkilöä, joista suuri osa riippumatta nopeuden noususta yli nopeusrajoituksen.