Kirjoittaja Aihe: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)  (Luettu 158909 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JarnoF

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 707
  • Peukkuja: 0
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #100 : Heinäkuu 01, 2010, 13:04:45 »
Bussi ajeli takapaksi auki.

Jospa kuljettaja haluaa vain jäähdyttää moottoria? ;)

Lainaus
Bussipalo viikossa huolestuttaa turvallisuusvirastossa
28.06.2010 03:56

Linja-autoissa syttyneet tulipalot huolestuttavat asiantuntijoita. Liikenteen turvallisuusviraston apulaisjohtajan Juhani Intosalmen mukaan busseja palaa keskimäärin yksi viikossa.

Tulipalojen määrää ei ole saatu vähennettyä yrityksistä huolimatta, vaan tilanne on pysynyt samana jo kymmenkunta vuotta.

Linja-autoissa syttyneet tulipalot lähtevät liikkeelle usein moottorin tai jarrujen ylikuumentumisesta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana linja-autojen moottorille on jäänyt aiempaa vähemmän tilaa tiukentuneiden melurajoitusten takia.

Joukko bussiyrittäjiä, vakuutusyhtiöitä ja maahantuojia selvittää keinoja palojen vähentämiseen. Palojen ehkäisemiseen osallistuu tänä vuonna myös Suomen pelastusopisto.

(MTV3 - STT)

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/06/1149385
2008 Golf Variant Sportline 103 kW TSI/DSG  

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #101 : Heinäkuu 01, 2010, 14:43:46 »
Jos se moottori ihan suosiolla siirrettäisiin takaisin eteen noissa busseissa?  Samalla voisi tulla takaisin rahastajat, kuten muistan joskus olleen, kuski vaan ajoi ja rahastaja rahasti, ei ollut mitään kortteja jos ei mustaa pekkaa laskettu mukaan ja tästä ei nyt vielä niin kovin kauaa ole :laugh:

Anyway, keulassa olisi helppo järjestää riittävä tuuletus, bussit olisivat sitä kautta myös hiljaisempia, keskimoottoriset tietty vielä parempia melun suhteen, nuo takamoottoriset on aivan karmeita melun osalta ja niitä nuo palavatkin taitaa olla.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 768
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #102 : Heinäkuu 01, 2010, 15:50:05 »
Jos se moottori ihan suosiolla siirrettäisiin takaisin eteen noissa busseissa?  Samalla voisi tulla takaisin rahastajat, kuten muistan joskus olleen, kuski vaan ajoi ja rahastaja rahasti, ei ollut mitään kortteja jos ei mustaa pekkaa laskettu mukaan ja tästä ei nyt vielä niin kovin kauaa ole :laugh:
Joo se moottorikoppa siihen eteen. siinä päällä oli hieno muksuna istua. Sit saatais tuhkakupit takaisin. Siellä perällä olisi taas tupakointi sallittu ja voitais pelata ihan oikeilla korteilla.
Rautajouset takaisin ja huojuva kyyti. Oksennuspussit otettais käyttöön siihen selkänojien takana oleviin verkkotaskuihin. Ilmastointia ei tarvitse, mutta jokainen matkustaja vuorollaan aukoilis ja sulkis kattoluukkua. Saatais kusitaukojakin useammin, kun sellaista vessaa ei linjapiilissä olisi.

Oi niitä aikoja...
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

renkimikko

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #103 : Heinäkuu 01, 2010, 16:58:13 »
Bussiin onkin sitten helppo ja järkevää rakennella sieltä edessä olevasta moottorista voimansiirtoakselisto ja toki se etumoottori vaihteistoineen olisi tilankäytön ja tavaratilojen kannalta todella verraton ratkaisu. Ei nuo busseja suunnittelevat insinöörit sitä moottoria ihan huvikseen sinne taka-akselin läheisyyteen ole laittaneet, kyllä sitä jtbo:n toisessa ketjussa peräänkuuluttamaa järkeä on suunnittelussa käytetty. Moni vaan kirjoittelee  eikä ajattele järjellä vai miten se nyt oli? Noita paloja edistää myös se ettei moottoritiloja pystytä pitämään puhtaina vaan rasvaa ja pölyä kertyy moottoritilaan jolloin paloherkkää ainesta kertyy ja kun joku oikosulku tai liikalämpö antaa sytykkeen niin nopea tuhoisa palo on valmis. Monesti myös tiukka ajattaminen aiheuttaa juurikin huollossa ajanpuutetta jolloin monesti puhtaus kärsii.

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #104 : Heinäkuu 02, 2010, 08:55:25 »
Suunnittelun painopiste on pelkkä tehokkuus / raha, melun määrä on mukana ainoastaan koska pykälät niin sanoo ja siihen panostetaan minimaalinen määrä. Eri lähtökohdista eri asiat ovat järkeviä.

Korvat särkyy joka kerta kun bussi menee ohi...

Kyllä itse tykkäsin enemmän matkustaa niissä vanhemmissa busseissa, joissa kone oli edessä, nykyisissä kyyti on kuin saksalaisessa 80-luvun pikkuautossa, tosin penkissä vähemmän tilaa. Hyvähän kuskin on jousitetussa penkissään, mutta ei moisia matkustajilla ole.

Ainakin Volvolla on nykyään kyllä myös malleja, joissa moottori on aika keskellä, jokaisessa tapauksessa on puhtaanapidosta tehty kovin hankalaa, mutta etumoottorisessa sai sentään kopan koneen päältä pois ja työnnettyä aika hyvin liuotinta sitä kautta :D

Ilmastointia en oikein ole kaivannut autossa, ikkunaakaan aukaisen harvoin eikä flektiä korvat kestä pitää päällä, ei se lämpö ongelma ole, kylmyys sitten on, ikävän kylmiä kaikki bussit on olleet joissa on joutunut matkustamaan, nykyihmiset on joskus mun mielestä vähän kermaperseitä ;D

Pyrinkin nykyään välttämään busseja viimeiseen asti, kesäisin se on onneksi suht helppoa, sillä niitä ei kulje ainuttakaan täälläpäin ja talvisinkin vain yksi aamulla toinen iltapäivällä, vain koulupäivisin, osapuilleen tyhjinä nuo näkyy silloinkin ajelevan, muutama matkustaja  :)


Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 476
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #105 : Heinäkuu 02, 2010, 16:28:03 »
Moottorin jäähdytyksen kannalta on sama, missä moottori on, kunhan vain olosuhteet suunniteltaisiin riittäviksi. Riittäviksi on suunniteltu matkustamon lattian alla olevat rahtitilat, voisi vaikka kyykkytanssit pitää. Siinä sitten tingitty moottorin olosuhteista. Vaikka ne laskutikulla laskiessa riittäisivätkin, uudella puhtaalla systeemillä. Tämmöttis mää kässään.
Ps. Jos tämä rahtitila olisikin aivan avointa tilaa, voisi henkilöautolla kylkikolarissa käydä hyvin, suoraan vaan läpi antennipiiska hiukan värähtäen. Olisi siis vain n.50%:t mahdollisuudet onnettomuuteen.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 034
  • Peukkuja: 22
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #106 : Heinäkuu 03, 2010, 08:00:38 »
Ilmeisesti puhutte pitkänmatkan linjureista ettekä kaupunkibusseista?

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #107 : Heinäkuu 03, 2010, 13:49:13 »
Ilmeisesti puhutte pitkänmatkan linjureista ettekä kaupunkibusseista?

Mää ainakin, kaupunkibusseissa en näe mitään syytä käyttää perinteistä dieselmoottoritekniikkaa, ihmettelen ettei sitä ole painokkaammin ajettu eteenpäin, kuitenkin yksi merkittävimmistä keskustojen ilmanlaatua heikentävistä seikoista on linjureitten hiukkaset, sekä tietty se karmea melu (etenkin hesassa ja tempesterissä huomaa hyvin).

Noissa olisi tuhottoman helppo pilotoida vedynkäyttöä yms, kun saisi tankkaukset tehtyä varikolla ja uuden tekniikan huoltokin olisi erittäin kätevästi saatavilla, mutta mitään ei tapahdu asian suhteen ellei joko pakoteta tai lahjota, bussifirmat kuten muutkin firmat karttaa riskejä ja uusi teknologia mielletään riskiksi, jota se toki on, mutta on se myös mahdollisuus kannattavampaan liikennöintiin jollain aikavälillä tulevaisuudessa ja joka ekana on pelissä yleensä ekana kerää kerman päältä.

Kaupunkibusseissa ei tarvita isoja tavaratiloja, noinkohan niissä edes on sellaisia nykyään, kun on noita matalalla lattialla olevia niiaavia mallejakin?

Kaupungissa ajellessa on muuten tullut kiinnittettyä huomiota muutamaan seikkaan, esimerkiksi juuri tempesterissä. Siellä kun on bussikaistoja ja niiltä käännytään kuitenkin oikeallekkin, sitten bussipysäkit toisinaan on ihan liikennevalotolpan kohdalta alkaen, näissä kohtaa monet ei paljoa bussille jätä tilaa tulla sieltä pysäkiltä, vaan rynnätään siihen punaisiin valoihin suoraan blokkaamaan bussin kulku. Kuitenkin kun kyseessä on bussikaista, niin itse tykkään jäädä bussien taa, että pääsevät siitä sujuvasti liikenteeseen, näin etenkin jos pysäkki on täynnä bussia, kuten usein on, parihan monessa paikkaa niihin pysäkeille mahtuu.

Usein muissakin tilanteissa näkyy löytyvän runsaasti niitä, jotka ei funtsi toimintaansa bussikuskin silmin, tilaa ei anneta jne. Ei siinäkään mielestäni kovin paljoa vaadi miettiä toisen näkökulmasta tilanteita etukäteen, ennen kuin tungetaan rinnalle, vaikka siellä joku oranssi valo bussissa vilkkuisikin, mutta kun noi edelläkin meni...

Risteyksissä tuo kääntymisen vaatima tila on sitten jotain jossa usein näkyy täysin yllärinä osalle tulevan se, että se bussin keula hieman nyt koukkaa, sekään ei ole kuitenkaan kuin kahden pisteen välisen suoran ja vieressä olevan kaaren hahmottaminen, taaempi piste ei voi leikata kaarta, joten etummaisen pisteen täytyy tulla niin paljon kauemmas ennen kääntymistä, mutta tätä ei tunnuta miettivän, ehkä keskitytään enemmän siihen mitä töissä tapahtui tai muuhun irrelevanttiin, joka haittaa optimaaliseen suoritukseen pääsyä, musta tulisi kyllä karmea diktaattori taas tämänkin jutun perusteella, vaikkei se kovin kamalaa voi olla jos joka sekunti liikenteessä pitäisi pyrkiä optimaaliseen suoritukseen, eihän? ;D

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 034
  • Peukkuja: 22
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #108 : Heinäkuu 03, 2010, 21:26:26 »
Kaupunkibusseissa ei tarvita isoja tavaratiloja, noinkohan niissä edes on sellaisia nykyään, kun on noita matalalla lattialla olevia niiaavia mallejakin?

Tampesteristä kun mainitsit, niin täällä en ole korkealattiaisen kyytiin päässyt enää vuosiin, vaikka viimeiset vajaa kolmisen vuotta olen lähes päivittäin "proleputkella" mennyt.

Bussiyhtiöt menevät varmasti sen mukaan mikä edullisimmalta näyttää. Tilaajalla lienee kilpailutusvaiheessa mahdollisuus painottaa ympäristöystävällisyyttä, joten ehkäpä paine tulee joskus sieltä päin. Toivottavasti ympäristöseikaksi lasketaan myös se melu, se on aika sietämätöntä miten nuo useimmat mennessään mölisevät. Kerran kadunkulmassa vartoessani noteerasin pikavuoro-Kabus:n huomattavan hiljaiseksi verrattuna muihin ohikulkeneisiin.

Poissa vibes

  • Rakojen herra
  • Global Moderator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 737
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • Joskus oli C5 3.0 Exclusive A '05
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #109 : Heinäkuu 04, 2010, 08:21:19 »
Turussahan on nyt ajossa muutama hybridibussi, niitä kiinalaisia joiden logo on _todella_ tutunoloinen:)
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #110 : Heinäkuu 04, 2010, 10:12:39 »
Turussahan on nyt ajossa muutama hybridibussi, niitä kiinalaisia joiden logo on _todella_ tutunoloinen:)

Hybridejä en oikein ymmärrä, on vähän kuin housuun kusisi, ehkä helpommin menee kaupaksi jne, mutta tekniikka vaatii yleensä paljon tilaa, painaa tolkuttomasti ja saavutettavat säästöt käytännössä ovat olleet useinkin varsin kyseenalaisia, miksei suoraan lätkitä riittävästi akkuja, että päivän ajot niillä ajelee, tilaahan olisi? Kaupunkiliikenteessä saisi myös 'kaiken' jarrutusenergian talteen, ehkä se olisi kallis alussa, mutta yleistyttyään suht edullista liikennöintiä, kun huoltoahan ei moinen tarvitse sitä määrää mitä nämä nykyisin käytössä olevat mallit, näin ollen seisokkien kustannukset olisivat merkittävästi vähäisemmät, samoin ei tarvittaisi niin paljoa huoltoporukkaa jne. Akkujen vaihdon voisi suunnitella sellaiseksi, että kuskikin voisi tehdä sen, esim. vuoron päätyttyä nostelee akut laturiin ja uusi kuski nostelee uudet tuoreet tilalle, periaatteessa auto voisi olla ajossa vuorokaudet läpeensä.

Kaupunkiajoon tuo sähkömoottorien reilu vääntö olisi myös erinomainen lisä, vaihteistostakin voisi tehdä yksinkertaisemman, kun ei tarvitseisi niin paljoa vaihteita, moottori kun voi omata enemmän kierroksia kuin dieseli ja silti vääntää heti 1 kierrosta minuutissa ja allekkin nopeudella sen täydet mitä vääntöä on moottorissa, kaupunkibusseissa saattaisi pärjätä jopa yhdellä vaihteella, tuskin yli neljää tarvitseisi, olisihan se mahdollista tehdä suoravetoinenkin, ilman vaihteistoa, yli 20% häviöitä saataisiin silloin pois ja bussissa tuolla olisi merkitystä. No, vielä on liian aikaista, odotetaan 50 vuotta :D

Henkilöautoissa homma on paljon hankalempi, kun ei ole tilaa, mutta busseissa homma olisi helpointa moisen toteuttaminen.


Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 034
  • Peukkuja: 22
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #111 : Heinäkuu 04, 2010, 17:35:56 »
Onko akkutekniikka kehittynyt noin huimasti sitten viimenäkemän, että bussia päivän vievän akun nostaa kuski yksinään laturiin ja takaisin? Oma käsitykseni on, että riittävä akusto painaa vähintään satoja kiloja, ja tyypillisesti sijaitsee katolla.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 984
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #112 : Heinäkuu 04, 2010, 18:25:44 »
Kabus on tehnyt hybridibussin kaupunkiajoon, matkustajia sillä ei kaiketi ole vielä kuskattu, akkuja siinä ei taida olla vaan joku kondensaattorin?? tapainen joka ottaa jarrutusenergian talteen, alkukiihdytys mennään sähköllä ja dieselillä ajetaan.

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #113 : Heinäkuu 05, 2010, 04:54:52 »
Onko akkutekniikka kehittynyt noin huimasti sitten viimenäkemän, että bussia päivän vievän akun nostaa kuski yksinään laturiin ja takaisin? Oma käsitykseni on, että riittävä akusto painaa vähintään satoja kiloja, ja tyypillisesti sijaitsee katolla.

Miksi sen pitäisi olla yksi iso möykky?
Polymeeriakkuja sopiviin yksiköihin pakattuna, jotka vetäistäisiin bussista kärryyn (ei nykyaikana selällä enää nostella mitään, paitsi ehkä Suomessa), voisivat liukua rullien päällä työn helpottamiseksi, yksi ukko helposti siirtää tuollatavoin jopa 100kg painoisen kappaleen, latauslaitteessa voisi olla nostomekanismi, joka nostaa akun pystyyn latausta varten nappia painamalla, näin itse latauksessa olevat akut veisivät vähän tilaa ja olisi mahdollista tehdä vaikka makasiinityyppinen latauslaitteesta. Uskoisin, että 15-20cm korkeammalla olevan lattian voisi hyväksyä, jos kulku olisi hiljaista ja mahdollista vaikka öljy loppuisi/kiellettäisiin, mikä myös saattaa olla 50 vuoden sisään mahdollinen skenaario, niin hulluja nämä euroopan kuviot ovat olleet jo nyt.

Akut voisivat olla samantapaisia littanoita kuin ovat nuo kännyköiden akut ja ne voitaisiin sijoittaa ajoneuvon pohjaan, lisäksi puuttuvan moottorin tilalla voisi olla kiinteä akku, samoin katollakin, polymeeriakuthan ei paina juuri mitään.

Bonuksena olisi sähköbussissa ilman lootaa vielä se, että jokainen pyörä raapisi, eli rengaskulut laskisi, kun kiihdytyksissä kuorma jakautuisi tasaisesti, lisäksi ei olisi pitovaikeuksia risteyksissä.

Maailmalla on keksitty niinkin typeriä hybridibusseja joilla noin 10km pääsee kerrallaan, sitten alkaa köröttely apugeneraattorin voimin, toki moisen lataaminen kestää taas 10min, lisäksi joku erittäin hitaasti edistyvä proto on ruostumattomasta teräksestä tehty bussi, jossa on sitten suoraveto jokaisessa pyörässä, sekä sähkömallia, että myöskin hybridiä aikovat siitä, painoa tulisi puolet siitä mitä normaali kaupunkiliikennebussi, näin ainakin kuvittelevat, en tiedä saako ne millä vuosikymmenellä tehtyä.

Teslalla on aika helkkarin hyvää akkuteknologiaa käytössään, 501km pisimmillään päästy, 320km luokiteltu, alle 4s 0-100, lataus täyteen 3-3.5 tuntia, tuokin on kuitenkin 'vain' litium-ion akuilla, polymeerimalli aiheesta on kevyempi ja tulee syrjäyttämään muut, ei tarvittaisi kuin muutama bussivalmistaja jotka alkaa käyttämään noita...

Mielestäni standardoimalla akustojen mitoitus ja jänniteet, saataisiin aika hyvät lähtökohdat pikaiselle kehitykselle ihan lähitulevaisuudessa, jos olisi tahtoa ja uskallusta, mitä konservatiivisesta yritysmaailmasta (varsinkin kuljetuspuolella) ainakaan Suomessa ei todennäköisesti tulla näkemään.

Nykytahdilla ei akunvarassa kulkevia busseja kyllä tulla meidän elinikänämme näkemään, vaan ei kai se sähkökään moisille riittäisi, kun sitä uutta ydinvoimalaakaan ei tulla elinaikanamme näkemään vaikka päätös tekemisestä tehtiinkiin, tuon nykyisen ydinvoiman rakentamisen projektin nopeutta kun katsoo, niin tahtoo kestää  ;D

KERS-laite bussissa, vähän sanoisin, että yksistään aika viraton kapine, siinä on kuitenkin lisää painoa ja osia, tuskin koko kestoikänsä aikana tuottaa niin paljoa energiaa kuin mitä vimpaimien valmistus on vaatinut. Toki sama riski on myös akkubussilla, mutta jälkimmäinen kulkee vaikka öljystä tulisikin iso kriisi, mikä on ihan mahdollinen skenaario.

Poissa MarieCurie

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 786
  • Peukkuja: 9
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #114 : Heinäkuu 05, 2010, 14:45:02 »
pari viikkoa sitten kuorma-autoilija roikkui puskurissa ilmeisesti odottaen sulkuviivaa ja lähti vasta viivan kohdalla ohittamaan...

Poissa maximi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 431
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #115 : Heinäkuu 13, 2010, 09:53:07 »
Kabus on tehnyt hybridibussin kaupunkiajoon, matkustajia sillä ei kaiketi ole vielä kuskattu, akkuja siinä ei taida olla vaan joku kondensaattorin?? tapainen joka ottaa jarrutusenergian talteen, alkukiihdytys mennään sähköllä ja dieselillä ajetaan.
Kiinalaiset ovat väsänneet seuraavan viritelmän, riisseli tosin korvattu sähköllä...eli sähkö/sähkö-hybridi.
Liitteessä eräästä pitämästäni esityksestä viimeinen kalvo (toivottavasti lontoon murre taipuu...). "SC" tarkoittaa ns. superkondensaattoria (kts esim http://en.wikipedia.org/wiki/EDLC).
Akusto lattian alla, superkonkkapaketti taas katolla. Idea on siis ladata superkonkat pysäkkien yllä olevista sähkökaapeleista, ja sen sähköenergian kanssa huristella seuraavalle pysäkille. Li-ioniakusto on "hätävara".

Edit: Typoja
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #116 : Heinäkuu 13, 2010, 12:03:49 »
Onhan se parmmalla hyötysuhteella tuotettua sähköä tuo kivihiilellä jauhettu kuin dieselin polttaminen mäntämoottorissa, josta lämpöä ei saa talteen, vaan hauskoja nuo Kiinan julkisuuskuvan kiillotukset, olikos se nyt muutama sata kivihiilivoimalaa viikossa mitä nousee suureen maahan, jossa on huutava sähköpula.

Kehitys kehittyy, toivoisi vaan, että otettaisiin pian käyttöön ne haisemattomat ja mölyämättömät kaupunkiliikenteessä, noiden takia pysyn mieluusti kaupunkien ulkopuolella jos vain mahdollista.

Poissa jatako

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • ex Xsara 02 HDI
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #117 : Heinäkuu 15, 2010, 18:17:16 »
Paikallisen Siwan pihalla äsken Nissan Almera. Alla uudehkot Michelin X-ice nastarenkaat !!

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #118 : Heinäkuu 15, 2010, 21:51:58 »
Paikallisen Siwan pihalla äsken Nissan Almera. Alla uudehkot Michelin X-ice nastarenkaat !!

Jaa, on niitä liukkaan kelin pelkääjiä muuallakin, luulin, että joku paikallinen tapa, kun täällä tuntuu nastat ropisevan joka kymmenennessä paikallisessa autossa, tuskin ne kiviäkään on, kun niin tasainen ääni käy  :o

Kyllä määkin kitkoilla ajan kesät, kun niin vähän kesällä tulee ajoa, mutta että nastat, sitä en vaan pysty oikein ymmärtämään järjelläni.

Poissa maximi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 431
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #119 : Heinäkuu 16, 2010, 07:52:59 »
Paikallisen Siwan pihalla äsken Nissan Almera. Alla uudehkot Michelin X-ice nastarenkaat !!
Pari viikko sitten lomamatkalla Kolilla vanhahko Hojotota Haise jolla myöskin uudehkot nastarenkaat, taisivat tosin olla Contin kiekot, ellen väärin muista. Ehkä pelkäävät hallan aiheuttamaa mustaa jäätä aamuisin ;D ?
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 785
  • Peukkuja: 13
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #120 : Heinäkuu 16, 2010, 08:06:23 »
Kyllä määkin kitkoilla ajan kesät, kun niin vähän kesällä tulee ajoa, mutta että nastat, sitä en vaan pysty oikein ymmärtämään järjelläni.

Onkos kitkailijat kokeillut miten ne renkaat käyttäytyy jos tulee äkkinäinen tilanne vaikka näillä helteillä?
Itsellä ei ole koskaan kitkoja ollut, mutta kädellä koittaessa tuntuvat niin pehmeiltä että ei ne oikein montaa kesää voi ajoa kestää.


-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa JarnoF

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 707
  • Peukkuja: 0
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #121 : Heinäkuu 16, 2010, 09:29:15 »

Pari viikko sitten lomamatkalla Kolilla vanhahko Hojotota Haise jolla myöskin uudehkot nastarenkaat, taisivat tosin olla Contin kiekot, ellen väärin muista. Ehkä pelkäävät hallan aiheuttamaa mustaa jäätä aamuisin ;D ?

Ei pääse talvi yllättämään. ;D

Samaa taisi ajatella entinen naapuri, jonka bongasin tuossa alkukesän hellejaksolla ajelemassa C-nelosella viimasuoja keulalla...
2008 Golf Variant Sportline 103 kW TSI/DSG  

5TL

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #122 : Heinäkuu 16, 2010, 11:34:33 »

Pari viikko sitten lomamatkalla Kolilla vanhahko Hojotota Haise jolla myöskin uudehkot nastarenkaat, taisivat tosin olla Contin kiekot, ellen väärin muista. Ehkä pelkäävät hallan aiheuttamaa mustaa jäätä aamuisin ;D ?

Ei pääse talvi yllättämään. ;D

Samaa taisi ajatella entinen naapuri, jonka bongasin tuossa alkukesän hellejaksolla ajelemassa C-nelosella viimasuoja keulalla...

Sekä C4:sia että C5:sia tuntuu nyt tämänkin hetken yli 30 asteen helteillä olevan liikkeellä viimasuojat paikallaan.
Minulla on ollut tapana laittaa parkissa oleviin autoihin ystävällinen huomautus asiasta tuulilasinpyyhkijän alle.

Onko jollakin kokemusta, aiheuttavatko viimasuojat kesällä minkälaista ongelmaa?

jtbo

  • Vieras
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #123 : Heinäkuu 16, 2010, 19:15:37 »
Onkos kitkailijat kokeillut miten ne renkaat käyttäytyy jos tulee äkkinäinen tilanne vaikka näillä helteillä?
Itsellä ei ole koskaan kitkoja ollut, mutta kädellä koittaessa tuntuvat niin pehmeiltä että ei ne oikein montaa kesää voi ajoa kestää.

Jos autolla meinaa ajaa, niin parempi olisi tietää miten se käyttäytyy äkkitilanteessa, ennen kuin menee liikenteen sekaan, mun mielestä pelaa ihan hyvin äkkitlanteissa, aivan mitättömän pieni ero kesäkumiin, ei niinkään tunnu pidossa olevan vaan siinä, että ei ihan niin terävästi pito muutu, helpompi vetää väistöjä.

Mulla on toinen kesä menossa, tosin tänä kesänä ei ajamisesta voi oikein puhua, mutta kaksi talvea ja yksi kesä, jona aikana renkailla rullattu jotain liki 80tkm, pintaa jäljellä yli 6mm ja viimetalvenakin pitoa tuntui olevan ihan hyvin, mitä lie myyttejä väitteet siitä, että kitkat sulaa alle.

Tähän pitää vielä todeta, että en minä autollani aja renkaita käsilläni lääppien, Turhapurokuvien ystävät saattavat tunnistaa erään kohtauksen mukaelman  ;D

Oli mullakin kaikenlaisia käsityksiä kitkoista, otin alle sellaiset ihan todistaakseni käytännössä kuinka niillä ei tee mitään, mutta pahalainen sentään, vaikka ne talvella häviääkin nastakumeille pidossa, niin aivan tautinen noissa on pito kun ajattelee, että siinä ei ole nastan nastaa, samoin kesärenkaana menee aivan täydestä, ovat hiljaiset, vierivät todella kevyesti, eikä nuo edes kulu lainkaan. Omassa käytössä jäisillä maaseututeillä + valtateillä hyödyt mielestäni ylittävät haitat.

Jollain toisella varmaan menisi kommentit aivan eritavalla, vaikka täysin samat ajot tekisi, sekin kun vaikuttaa miten ajaa ja mitä arvostaa.

Missä ihmeessä ne helteet viipyy? Kaikki kehuu kuinka on yli 30 lämmintä ja täällä ei 27 edes mene rikki, tänään ei tainnut mennä edes hellerajakaan rikki, aina kaikki kiva on muualla  :-\

Poissa MarieCurie

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 786
  • Peukkuja: 9
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #124 : Heinäkuu 16, 2010, 20:57:20 »
Missä ihmeessä ne helteet viipyy? Kaikki kehuu kuinka on yli 30 lämmintä ja täällä ei 27 edes mene rikki, tänään ei tainnut mennä edes hellerajakaan rikki, aina kaikki kiva on muualla  :-\
Kyllä sä tän 30+ helteet saat mielihyvin täältä, ei tää ole ollut niin kivaa, mulle riittää ihan hyvin 26-27. Nämä kaksi viimeistä viikkoa ovat olleet tosi tuskanhikisiä töissä, mutta tänään klo 13.15 alkoi loma!!! Ja varmaan samalla räntäsateet, jäätävät tihkusateet ja yöpakkaset... >:D
btw helleraja lienee 25?
Ja kitkoista: maaliskuussa tuli yksi sellainen päivä, että kitkoilla sai ajaa tooosii varovasti, muta minähän en ajakaan läheskään joka päivä