Kirjoittaja Aihe: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus  (Luettu 8539 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hepa

  • Vieras
Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« : Heinäkuu 24, 2007, 10:36:22 »
Tere,

Onko kukaan asentanut jälkikäteen tuollaiseen 2 Xsaraan vakkaria? Käsittääkseni uudemmissa tuo on vakiona. Joissain laitteissa riittää, että asentaa pelkän viiksen jälkikäteen ja alkaa pelittää. Olisikohan Xsarassa sama mahdollista?

Vehosta piruuttani kysyin, mutteivat ainakaan suoraan tällaista arvausta vahvistaneet, eivät tosin suoralta kädeltä kieltäneetkään.

Jaake

  • Vieras
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2007, 16:59:55 »
Joissain laitteissa riittää, että asentaa pelkän viiksen jälkikäteen ja alkaa pelittää. Olisikohan Xsarassa sama mahdollista?

Yleisesti, jos autossa on sähköinen kaasuläppä, niin tuo onnistuu. Jos kaasuvaijeri availee läppää, niin sitten sinne pitää saada kone sitä vaijeria kiskomaan. Siitä mulla ei ole mitään hajua saako Xsaraan tuollasta irtoviikseä, vaikka siinä sähköinen läppä olisikin.

eino

  • Vieras
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #2 : Heinäkuu 29, 2007, 23:26:06 »
Tersve! Varsinaisesti asiasta mitään tietämättä-mulla phase1 ja vakionopeussäädin ollut uutena myydessä mutta tarvike se on kuiteskin. Laitettu tehtaalla tai maahantuojalla mutta selvästi asennettu ns. jälkikäteen

Hepa

  • Vieras
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2007, 12:17:40 »
Joo kyllähän tuohon säätimen saa jälkiasennuksena varman n. 600-1000 eskoa varmaan maksaisi.

Pointti olisi ollut, että vakkari olisi alkanut toimimaan pelkän viiksen asennuksella ja hinta olisi ollut varmaan alle 200. Meikäläisen Xsarassa ainakin taitaa kaasuläppä olla vaijerilla, joten taitaapi saada tämän haaveen haudata. Senverran kaupunkipainotteista on tuo ajelu, ettei viitsi sijoittaa liikoja. Eiköhän nuo matkat mitä tulee ajeltua niin pääse ihan nilkan avulla.

Poissa ValkoturkkiC5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 55
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0 HDi Break A. -02, Xantia 2.1 TD Break -98
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #4 : Heinäkuu 30, 2007, 21:11:54 »
Lueppas kuitenkin tuo linkki kakkosviestistä :  Kokemuksia GoldCruise vakkarista ??

Hepa

  • Vieras
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2007, 15:37:18 »
Eipä tuo pahalta vaikuta. Täytyy laittaa harkintaan, jos jostain syystä tulee enemmän matka-ajoa. Näillä kilometreillä ei viitsi vielä sijoittaa.

Tekri

  • Vieras
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #6 : Elokuu 05, 2007, 13:53:53 »
Jos jaksat asennella itse, niin vajaat 300€ (ovh) kustantaa esim. Liteonin AP300 + siihen viiksi. Edellisessä I Xsarassa oli tuollainen ja nyt Berlingossa. Ihan pätevä laite, enää ei osaa olla ilman sitä. Suurin ongelma asennuksessa oli nopeussignaalin löytäminen, mutta oikean johdon/pinnin saa selville, joko vakkarin maahantuojalta tai Citikan huollosta.

Poissa mkh

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #7 : Heinäkuu 02, 2010, 19:23:01 »
Jos jaksat asennella itse, niin vajaat 300€ (ovh) kustantaa esim. Liteonin AP300 + siihen viiksi. Edellisessä I Xsarassa oli tuollainen ja nyt Berlingossa. Ihan pätevä laite, enää ei osaa olla ilman sitä. Suurin ongelma asennuksessa oli nopeussignaalin löytäminen, mutta oikean johdon/pinnin saa selville, joko vakkarin maahantuojalta tai Citikan huollosta.

Tänään asentelin Liteonin500 ja hukassa on enää nopeus signalin löytäminen. Onko kellään tosta signaalin saanti paikasta hajua.
C5 Break

Poissa turboapc

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 151
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #8 : Heinäkuu 06, 2010, 21:31:20 »
Moro! itsellä ykköskoppanen -00 vm farkku jossa Rostran vakkari.laitettu autoon uutena ja vieläkin pelittää... mutta Lite Oniin saa asennus sarjaa jossa esim veto-akseliin tulee tunnistimet ja siitä sitten nopeus signaali.. mutta eikös sen saa ihan nopeusmittarilta? joku vaan nyt kurkkais sähkö kaavioita.. itsellä ei ole..

Poissa mkh

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #9 : Heinäkuu 06, 2010, 22:12:22 »
Moro! itsellä ykköskoppanen -00 vm farkku jossa Rostran vakkari.laitettu autoon uutena ja vieläkin pelittää... mutta Lite Oniin saa asennus sarjaa jossa esim veto-akseliin tulee tunnistimet ja siitä sitten nopeus signaali.. mutta eikös sen saa ihan nopeusmittarilta? joku vaan nyt kurkkais sähkö kaavioita.. itsellä ei ole..

Just, tarkotus että saisi sen signaalin nopeusmittarilta tai jostain siitä väliltä. Muuten ton asennu on helppo ja nopea, paitsi ton signaalin etsintä kun ei ole kaaviota. Pitää yrittää käydä kirjastosta opusta lainaan.
C5 Break

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 103
  • Peukkuja: 22
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #10 : Heinäkuu 07, 2010, 09:30:44 »
Jos vaihteiston takaa oikeanpuoleisen vetoakselin laipan päältä löytyy nopeusanturi, niin siitä saa cruiselle signaalin. 'Jos' siksi, että väyläsähkövehkeissä se toisinaan on poistettu kun nopeustieto tulee ABS:ltä.

Joissakin sitikoissa on sulakerasialta löytynyt nopeustieto jotakin nopeusvaroitinta tai taksamittaria varten, löytyisiköhän tuosta Xsarastasikin sellainen?

Kytkikset vaihtelee mallin ja valmistusajankohdan mukaan suurestikin, katso tarkkaan että saamasi kuva vastaa juuri sinun autoasi.

Edit: Siitä mahdollisesta nopeusanturista nopeustieto löytyy pinnistä nro 3, valkoinen johto nro *1360*.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2010, 11:28:10 kirjoittanut KariM »

Poissa mkh

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #11 : Heinäkuu 07, 2010, 21:36:59 »
Jos vaihteiston takaa oikeanpuoleisen vetoakselin laipan päältä löytyy nopeusanturi, niin siitä saa cruiselle signaalin. 'Jos' siksi, että väyläsähkövehkeissä se toisinaan on poistettu kun nopeustieto tulee ABS:ltä.

Joissakin sitikoissa on sulakerasialta löytynyt nopeustieto jotakin nopeusvaroitinta tai taksamittaria varten, löytyisiköhän tuosta Xsarastasikin sellainen?

Kytkikset vaihtelee mallin ja valmistusajankohdan mukaan suurestikin, katso tarkkaan että saamasi kuva vastaa juuri sinun autoasi.

Edit: Siitä mahdollisesta nopeusanturista nopeustieto löytyy pinnistä nro 3, valkoinen johto nro *1360*.

Tattista, testaanpa tämä reitti seuraavaksi.

Tälläisen tiedon myyjä liikkeen kautta jonka pitäis toimia 1.8 bensa xsarassa:

Sulakerasian takaa vasemman puoleiselta alemmalta pistokkeelta (musta pyöreä liitin), c 01 a napa 8, johdin 465, punainen.   

Tälläistä johtoa ei löydy -00 HDi xsarasta.
C5 Break

Poissa mkh

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #12 : Heinäkuu 12, 2010, 21:02:36 »

Edit: Siitä mahdollisesta nopeusanturista nopeustieto löytyy pinnistä nro 3, valkoinen johto nro *1360*.

Kiitos tästä! Vakkari pelaa, kaiveltiin nopeus anturin johto esille ja liitettiin siihen. Aika kettumaisessa paikassa näin koti oloissa asentajan kannalta.
C5 Break

Poissa ExXm

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 147
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #13 : Heinäkuu 13, 2010, 08:47:29 »
Mulle kokeiltiin kakkoskoppaseen huollossa vain tökätä vakkarin viiksi pylvääseen kiinni, ei toiminut. Jossain vehkeissä joissa ei olie tehdasasennettuna ja on sähköinen kaasuläppä, on lähtenyt toimimaan.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #14 : Heinäkuu 13, 2010, 15:04:25 »
Mulle kokeiltiin kakkoskoppaseen huollossa vain tökätä vakkarin viiksi pylvääseen kiinni, ei toiminut. Jossain vehkeissä joissa ei olie tehdasasennettuna ja on sähköinen kaasuläppä, on lähtenyt toimimaan.
Pitää merkkitesterillä koodata. Toki tehdas on moisen kieltänyt nykyään- omalla vastuulla sitten.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa mkh

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #15 : Syyskuu 06, 2011, 20:21:53 »
Justa vaihtamaan -05 mallin HDi xsaraan ei saanut originaali vakkaria enää toimimaan. Vakkari viiksen käskyt yms. toimii. Mutta mutta autoon on jossain vaiheessa päiväitetty tehdas softa joka on poistanut ton vakkarin jälkikäteen käyttöönotto mahdollisuuden.

Nyt on sitten citikan alkuperäinen vakkari viiksi myynnissä.

Ja lisäksi nyt pitäisi jostain saada LiteOn AP500 nopeusmittarin signaali napattua... Vanhassa -00 mallissa se löytyy vaihdelootan kyljestä mutta onko tässä uudessa sitä...
C5 Break

Poissa mkh

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #16 : Syyskuu 24, 2011, 11:32:27 »
Jeps,  AP500 asennus -05 HDi xsaraan on siinä vaiheessa että pitäisi löytää turvallinen (ja helppo) paikka josta napataan seuraava(t) tiedot. Eli oliskohan kellään tietoa että mistä ko signaalit saisi napattua. Edelleissessä (-00 HDi) oli vaihteiston kyljessä anturi josta sai nopeus signaalin mutta tästä uudesta en ainakaan vielä löytänyt samaa anturia. 


Alla copy/paste tekstiä asennusoppaasta:
Vakionopeussäätimessä on kaksi johdinta, joita voidaan käyttää nopeuden tunnistukseen.
1. Sininen johdin: Ajonopeussignaalit ja moottorin käyntinopeussignaalit jännitealueella 1,5 V …
25 V ja taajuusalueella 6 Hz … 8,5 kHz. Sinistä johdinta tulee käyttää sekä ajonopeuden että
käyntinopeuden nopeussignaalien määrittämiseen aina kun toimitaan oheisten alueiden sisällä.

2. Keltainen johdin: Vain moottorin käyntinopeussignaali, jännitealueella 6 V … 250 V ja
taajuusalueella 6 Hz … 488 Hz. Keltaista johdinta tulee käyttää moottorin käyntinopeussignaalin
määrittämiseen ainoastaan, kun jännite on yli 20 volttia. Kaikissa muissa sovelluksissa keltaista
johdinta tulee käyttää, kun tarvitaan ylikierrossuojausta ja moottorin käyntinopeussignaali on välillä
6 … 250 V.

Mahdollisia paikkoja ajonopeussignaalin löytämiseen ovat:
a. Moottorin ohjainlaitteen ajonopeussignaali 1,5 … 24 V ja taajuus alueella 6 Hz … 8,5 kHz.

b. Elektroninen kierroslukumittari – kojelaudan takaa tai kojelaudan johtosarjasta. 1,5 … 24 V ja
taajuus alueella 6 Hz … 488 Hz.

c. Vaihtovirtalaturin napa W+ - Jos vaihtovirtalaturissa on ylimääräinen napa, on tämä napa W+.
Joissain ajoneuvoissa tämä napa ei ole käytössä, joten liitäntä vaihtovirtalaturiin tarvitaan. 6 … 250
V ja taajuus alueella 6 Hz … 488 Hz.
C5 Break

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 425
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #17 : Syyskuu 24, 2011, 14:44:54 »
Noin uuden nopeusmittaritieto tulee melko varmasti abs:ltä. Voit testata tuon toiminnan kun nostat vaikka takapyörän ilmaan ja auto vaikka käymään ja sitten pyörität takarengasta niin nopeusmittari nousee...

Autodatassa ei kylläkään ollut muita versioita kuin tuo lootan kyljessä oleva anturi. Mutta johdon numerointi oli ainakin sama pösössä tuli se tieto sitten anturilta tai abs:ltä.

Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

TapsaR

  • Vieras
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #18 : Syyskuu 26, 2011, 23:13:06 »
Jatkan tätä ketjua kun asiani liittyy aiheeseen. Eli tuli hankittua kolari-Picassosta Rostra-vakkari tarkoituksena asentaa se -99 HDI Xsaraan. Pakettiin kuului viiksi ja siitä lähtevä johtosarja nelinapaiseen liittimeen asti, ohjainyksikkö ja siitä lähtevä johtosarja joka haarautuu kahdeksi sekä kaasuvaijeri jonka toisessa päässä on kaasupotikka. Viiksen liittimeltä eteenpäin lähtevä johto oli jäänyt Picasso-paaliin, samoin kuin ohjainyksikön piuhoihin tulevat johdot. Nyt olisi siis tarvetta Rostran kytkentäkaaviolle ykköskoriseen Xsara 2.0 HDI:n. Olisiko kenelläkään kaaviota tallessa tai muuta tietoa etenkin vakkarin puoleisista johdoista mikä kytketään minnekin?

Poissa mkh

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #19 : Syyskuu 28, 2011, 18:03:53 »
Noin uuden nopeusmittaritieto tulee melko varmasti abs:ltä. Voit testata tuon toiminnan kun nostat vaikka takapyörän ilmaan ja auto vaikka käymään ja sitten pyörität takarengasta niin nopeusmittari nousee...

Autodatassa ei kylläkään ollut muita versioita kuin tuo lootan kyljessä oleva anturi. Mutta johdon numerointi oli ainakin sama pösössä tuli se tieto sitten anturilta tai abs:ltä.

Kyllä sieltä vaihelootan kupeelta anturi löytyi, toivottavasti johto on sama kuin edellisessä. On vain ongelma kun ala tai yläkautta ei yllä töpseliin kiinni.
C5 Break

Poissa mkh

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #20 : Syyskuu 29, 2011, 16:40:27 »
Non niin AP500 toimii ja kukkuu -05 HDi xsarassa. Eli kysessä on se vaijeri vetonen versio. Nopeustieto löytyy samasta paikkaa kuin -00 HDi xsarassa.
Eli  nopeustieto löytyy pinnistä nro 3, valkoinen johto nro *1360* ja tämä töpseli on siellä vaihelootan kupeella.
C5 Break

Poissa turboapc

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 151
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #21 : Maaliskuu 03, 2018, 12:34:02 »
moi!

Paljon on aikaa vierähtänyt viime postauksesa..

Nyt on taas xsara alla (-03 1.6 farkku)
ja tässähän ei ole vakkaria, sähköinen kaasuläppä löytyy joten vakkarin lienee saa laittamalla viiksen ja mahdollisesti poljin katkaisimet
Koodaus onnistuu varmaan kaverin kautta joten kysymys kuuluu jotta onnistuuko?
ebaysta ym saa parilla kympillä viikseä..



Poissa oddjob58

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 887
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #22 : Maaliskuu 03, 2018, 15:04:09 »
Ainakin -04 Xsaraan onnistui.
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Poissa turboapc

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 151
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Vakionopeudensäädin jälkiasennus
« Vastaus #23 : Maaliskuu 03, 2018, 15:34:44 »
joten voisimme olettaa että myös tässä onnistuu, kiitoksia  :)