Kirjoittaja Aihe: Hdi 2,0 kansiremontti  (Luettu 1627 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 411
  • Peukkuja: 5
Hdi 2,0 kansiremontti
« : Lokakuu 25, 2017, 23:35:11 »
Pikkuhiljaa aloin purkamaan 2002 mallin hdi:tä. Alapuolelta joutui irrottamaan turbolle menevän paineellisen putken, tai siis molemmat. Se lasikuitumuovinen on vaikea pujotella rintapellin välistä, onnistuin irrottamaan siitä kaksi alipaineletkua jotka oli hepposessa "sarjakiinnikkeessä", pääasia ettei kiinnike hajonnut.
 Seuraava isompi murhe oli syl.kannen päässä oleva muovipaketti johon tulee hirveästi letkuja. Se ei suostunut irtoamaan isosta putkiliitoksesta joka menee vesipumpulle. Paketti on kiinni 5 pultilla kannessa ja 2 niistä on pinnapultteja jotka ilmeisesti on tarkoitettu ohjureiksi. Jouduin irrottamaan ne erikoistyökalulla ja se rikkoi kierteet, mutta ehkä ne saa rotsattua kierrepakalla. Nyt vasta pääsi liikuttelemaan pakettia niin paljon että vesipumpulle menevä liitos alkoi aukeamaan. Ja kun aukesi, tuli nestettä tietysti maahan  >:(  päivän hyvä työ tehty. Miksi ei tuollaiseen ahtaaseen konehuoneeseen saada tyhjennyshanaa, ei tarvitsisi sotata nesteen kanssa.
Seuraava murhe oli kannessa oleva alumiinikiinnike jota ei saa irti vääntämättä öljytikkua. Tikun putkea siis sai vääntää lukkopihdeillä niin että juuressa oleva liitos alkaisi liikkumaan. Aikansa kun nyki, lähti liikkeelle. Sitten vaan käänsi sen verran että alumiinituki pääsi irtoamaan.
Ihan tarkoituksella kuvasin näitä "pikkujuttuja", sillä niihin menee eniten aikaa.

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 1
Vs: Hdi 2,0 kansiremontti
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2017, 18:50:06 »
Hyvä juttu! Tulee varmasti tarpeeseen. Kirjoita vain lisää tärppejä. Onko kansi siis jo irti? Paljonko oli muuten kilometrejä? Itsellä on nyt 512 tkm.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 411
  • Peukkuja: 5
Vs: Hdi 2,0 kansiremontti
« Vastaus #2 : Lokakuu 27, 2017, 19:51:42 »
Ei ole irti, toivon mukaan saisi valmiiksi ennen pakkasia. Nyt on paussi ilmojen takia.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 411
  • Peukkuja: 5
Vs: Hdi 2,0 kansiremontti
« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2017, 23:44:44 »
Vihdoinkin kansi irti, huomenna valoisassa näkee tarkemmin onko tiiviste palanut, lohkossa kyllä näytti olevan yhdessä tulirenkaassa merkkejä.

Nostin kannen omatekoisella kurottajalla. Se on ilmassa oleva alusta jolla pääsee helposti koneen yli rintapellin ahtaisiin paikkoihin käsiksi. Kurottajan runkoputki on 50x50 rhs ja laitoin sen sisään 40x40 jatkon jonka päässä oli nostokettinki. Kurottajan takapäässä on vanttiruuvi jolla alustan kaltevuutta voidaan säätää. Vanttiruuvin voimalla kansi nousi ja sain sen keinoteltua ulos konehuoneesta. Seuraavaksi pitäisi kuoria hedelmäveitsellä karstat kanavista ja pestä painepesurilla puhtaaksi. Onhan tässä jotain hyvääkin, hyttyset ei kiusaa.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 411
  • Peukkuja: 5
Vs: Hdi 2,0 kansiremontti
« Vastaus #4 : Marraskuu 18, 2017, 17:51:52 »
Kyllä näytti olleen vuotoa tulirenkaan kohdalla. Siinä kohdassa oli kannessa pieni kraateri, ehkä satasen tai kahden kuoppa, plaanautin 90e. Samalla näytin dieselhuollossa turboa ja kysyin onko liikaa välystä, sanoivat etteivät tiedä kun on rajoilla. Laitoin vanhan kuitenkin, ei luulisi että 300 000km on paljon turbolle.

Tahnasin venttiilit ja uusin varren kumit. Kiinnitin pako- ja imusarjan ennen kannen asennusta. Kun asensin painoi turbo niin paljon että kansi roikkui vinossa koneeseen nähden ja lohkossa oleva ohjuriholkki naarmutti pikkasen plaanattua pintaa, toivottavasti ei naarmuttanut tulirenkaan kohdalta. Olisi pitänyt laittaa vastapaino kannen etupuolelle niin olisi ollut suoremmassa.

Kaksi hehkutulppaa katkesi joten hyvä että katkesi nyt eikä sitten kun kansi on kiinni. Löin tuurnalla ne ulospäin, lähti yllättävän helposti. Uudet hehkut vaan niin on tasainen vastus kaikissa. Haynes antoi 22 newtonmetriä tulpalle mutta kun laitoin rasvaa kierteisiin, ei uskaltanut kiristää edes 18Nm kun tuntui myötäävän. Se 22 on ilmeisesti ilman rasvaa kiristykselle.

Kasaus meni hitaasti kun ei ollut nosturilla, mutta ajan kanssa osat löysi paikkansa. Hienoa kun rojut vähenee, työ selkiytyy sitä mukaa. Koekäynnistys onnistui ensimmäisellä, mutta koeajo on vielä tekemättä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2017, 18:54:18 kirjoittanut purflux »

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 411
  • Peukkuja: 5
Vs: Hdi 2,0 kansiremontti
« Vastaus #5 : Joulukuu 12, 2017, 15:15:51 »
Kyllä kone käy hyvin mutta nestepinta laskee hiukan paisuntasäiliössä. Toivottavasti vaan vuotaa jostain liitoksesta. Jos vaan pelaisi jatkossa, kelpaisi comfortpalloilla ajaa, on kuin lentävä matto.