Kirjoittaja Aihe: C5 II - AM6 laatikko reistailee  (Luettu 1211 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 288
  • Peukkuja: 1
C5 II - AM6 laatikko reistailee
« : Marraskuu 20, 2017, 22:02:30 »
C5 II -06 2.0 136 hdi AM6 laatikolla ajettu 340 tkm.

Vanhasta pirssistä on alkanut laatikko reistailemaan. Välillä luistaa hiukan pienemmillä vaihteilla. Toisinaan arpoo joko 1 =>2 tai 2=3 vaihdossa pudottaen hetkeksi pienemmän pykälän silmään. Tuon ongelman kanssa vielä jotenkin menisi, mutta pahin oire on melkoinen kolina kun siirtää vaihteen valinnan R tai D asentoon. Useinmiten pahiten jysähtää kun laittaa peruutusvaihteelle.

Laatikkoon on tuskin öljyä koskaan vaihdettu. Tai ei ainakaan ensimmäisen 90 tkm. jälkeen. Ehkä olisi kannattanut, mutta ei vaan saanut aikaiseksi. Öljynmäärääkään ei oo tullut tarkistettua kun ei vuotoja näy.

Testerin mukaan laatikossa ei ole vikoja päällä ja kaikki solenoidit naksuttaa testitoiminnolla. Äänikin korvakuulolta samanlainen. Ainoa poikkeama on ulkolämpötilan arvo joka on rikkinäisen anturin vuoksi noin kymmenen asetetta liikaa kylmän puolella. Näyttelee nyt nollan pinnassa - 9 astetta. En usko, että tuolla on mitään tekoa asian kanssa, mutta voisi sen anturin nyt muutoinkin vaihtaa.

Jostain muistan lukeneeni, että jollain oli ollut laatikon kanssa ongelmaa viallisen kampiakselin asentotunnistimen kanssa. Siitäkään vikaa ei päällä ole. Testeri näyttää, että on synkronissa. Anturia ei ole ainakaan minun aikana vaihdettu.

Onkohan vaan niin, että alkaa olemaan laatikolla kilometrit täysi vai vieläkö olisi jotain toivoa saada kuntoon ilman laajempaa remonttia. Laatikkoahan tollaseen ei kannata alkaa vaihtamaan kun auton arvo lasketaan luokassa 1000 euroo.
Vaikkei tämä enään oma olekaan niin huolteleen sitä joutuu.

Edit: Pösöpuolella oli jossain tapauksessa auttanut 1.5 desin öljyn lisääminen vastaavan ongelmaan. Kuulostaa aika pieneltä määrältä, mutta toki sillä oikella öljyn määrällä jotain merkistystäkin on. Taidan lutrata tohon määrän X öljyä ihan ropun kautta useamman kerran vaihtaen ja sammalla määrä kohdilleen. Ei se ainakaan haitaksi ole ja öljyä kun näyttää saavan 20 litraa 60 eurolla niin eipä kovin kallistakaan ole.  https://www.oel-guenstig.de/Automatikgetriebeoel/MANNOL-ATF-Multivehicle-Automatikgetriebeoel::1404.html
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2017, 02:13:09 kirjoittanut Ves_ku »

Poissa Stenha

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #1 : Marraskuu 23, 2017, 18:00:42 »
Hei, myös on samanlainen c5.
Mutta viimeisen 7 vuoden aikana ajettu vai n 35000 (papan 75v auto) toimii vaihteisto (korjattu Lahdessa muutama vuosi sitten) uusia puslia laitettu rekarassa, kuten myös tehdasuusi hydr.pumppu, ja vuosittainen öljynvaihto, pakokaasuvempain myös korjattu Lahdessa, etumainen korkeusanturi, tutkat toimii, webasto toimii. On katsastettu elokuussa, tankki täynnä kesädieseliä. Kiinnostaako? Uskallan luvata ettei jää hinnasta kiinni.

Ite ajelen bensa c5

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 288
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #2 : Joulukuu 02, 2017, 18:05:06 »
Ei ole vielä öljylähetystä näkytnyt joten ei ole päässy öljyn vaihtoa kokeilemaan. Lisä huomiona kuitenkin, että kylmä laatikko toimii suht ok. vaatii noin 20 kilometrin ajon että alkaa oireilemaan. Kumin päin nämä yleensä alkaa esittämään leviämisen merkkejä? Eli ei toimi kylmänä kunnolla vai ei toimi lämpimänä?

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 288
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2017, 10:48:53 »
Tulipahan lutrattua 20 litraa öljyä aika laihoin tuloksin. Jos jotain positiivista niin ei ainakaan pahentunut. Ihan oikea määrä tuli öljyä ulos ekalla vaihdolla eli ei vuotoja.

Mitäs vielä kokeillaan? Onko mitään järkee käyttää venttiilikoneistoa auki? Taitaa olla turhaa touhua jos ei tiedä mikä vialla saatika olis osia mitä vaihtaa.

Paikalla C5-2005

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2017, 13:21:18 »
Mitäs jos koittaisit käydä laatikon parametrit nollauttamassa jossain Sitikan huoltoliikkeessä?

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 113
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #5 : Joulukuu 13, 2017, 18:27:41 »
Mulla on am6 laatikko jossa ilmeisesti on kytkinlevyt loppu, luulen, että sen venttiilibody ja venttiilit on ok, jos haluat kokeilla voin purkaa sen bodyn siitä laatikosta, sijaitsee lohjalla, tossa on linkki sen laatikon / venttiileihin  https://www.sonnax.com/tech_resources/192-aw-6-speed-fwd  kunnostetun bodyn olisi saanut noin 400€ kytkinlevysarjan noin 350€ ja käytetyn laatikon sai ruotsita n 350€ + rahti n 250€

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 288
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #6 : Joulukuu 13, 2017, 23:49:11 »
Minkälaisia oireita laatikossasi oli? Voisihan tuotakin kokeilla. Ei jaksaisi koko laatikkoa vaihtaa vaikkakaan 350 euroo toimivasta laatikosta olisi vielä ihan kohtuullinen kustannus. Työ vaan on melkoinen. varaosahakua kun katteli niin kovissa hinnoissa ovat laatikot täällä. Kumminkin aika iso osa tämän mallin C5:sta pyörii hintaluokassa tonni ja kaks.

Paikalla Arikultsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 127
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #7 : Joulukuu 14, 2017, 09:06:10 »
Mitäpä tuosta diagnoosista arvelette: "Automaattivaihteet heittää välillä vapaalle, manuaalisesti toimii hienosti..."
Kyse tästä autosta https://www.nettiauto.com/citroen/c5/9297573
Ilmeisesti myös AM6 loota, kannattaako ees mennä kattomaan jos mahd. korjaukset joutuu teettämään? Vai eikö pitkällä tikullakaan...?

Nyt kun on puoltoista vuotta saanu traktorikyytiä (Volvo 960) - niin himottas pistää volle odottelemaan museoitumista, ja hankkia joku mukava kulkine. Kaksi C5:ttä manuaaleina on ollut (2,2 D, 2,0 i - I-koppaa). Mutta uskaltaako meikäläisen tonni - pari (kolme) hintaluokassa ottaa automaattilootalla käyttöautoa (20-30 tkm/vuosi). C5 luonteeseen sopisi hyvin, mutta kestävyys yleensäkin arveluttaa - kytkinremppa on paljon helpompi hahmottaa kuin automaattilootan venttiilit ym. sielunelimet, ja kytkimen/manuaaliloottan toiminta todeta koeajossa.
PS. Hyvää ja halpaa C5:tä dieselkoneella saa tarjota, break tai berline, manuaali tai automaatti


C5 2.0i-16v, man. Break, vm. 2003; Volvo 960 2.5-24, man., 4d, vm. 1996; Astra 1.6i, Ultimate Wagon vm 2010

Paikalla C5-2005

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #8 : Joulukuu 14, 2017, 09:13:46 »
Vain oma mielipiteeni, mutta mun mielestä tuo myynnissä oleva on reippaasti liian kallis.
Ne koittaa, että maksaisko joku tuon hinnan. 
Tonnin - puolentoista peli tollasena.
Varmasti saa kivan auton, kun laatikon hoitaa kuntoon.

Mitäpä tuosta diagnoosista arvelette: "Automaattivaihteet heittää välillä vapaalle, manuaalisesti toimii hienosti..."
Kyse tästä autosta https://www.nettiauto.com/citroen/c5/9297573
Ilmeisesti myös AM6 loota, kannattaako ees mennä kattomaan jos mahd. korjaukset joutuu teettämään? Vai eikö pitkällä tikullakaan...?

Nyt kun on puoltoista vuotta saanu traktorikyytiä (Volvo 960) - niin himottas pistää volle odottelemaan museoitumista, ja hankkia joku mukava kulkine. Kaksi C5:ttä manuaaleina on ollut (2,2 D, 2,0 i - I-koppaa). Mutta uskaltaako meikäläisen tonni - pari (kolme) hintaluokassa ottaa automaattilootalla käyttöautoa (20-30 tkm/vuosi). C5 luonteeseen sopisi hyvin, mutta kestävyys yleensäkin arveluttaa - kytkinremppa on paljon helpompi hahmottaa kuin automaattilootan venttiilit ym. sielunelimet, ja kytkimen/manuaaliloottan toiminta todeta koeajossa.
PS. Hyvää ja halpaa C5:tä dieselkoneella saa tarjota, break tai berline, manuaali tai automaatti

Paikalla Arikultsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 127
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #9 : Joulukuu 14, 2017, 09:30:48 »
Joo - tuo hinta olisi suunnilleen suoran kaupan hinta, jonka maksaisin mikäli vaihdeloota on korjattu ja auto katsastettu (kuukausi nyt leimaa jäljellä) - tietysti myös auton pitää olla muuten koeajon perusteella OK.
Mutta minkä hintaiselta kuulostaa "Automaattivaihteet heittää välillä vapaalle, manuaalisesti toimii hienosti..." - kun noita AM6 juttuja on lueskellut, niin korjauksien hinta-arviot ovat olleet välillä 750 - 7000 €  :o
Onhan tuo diagnoosi autokauppiaalta aika yleisluontoinen, onhan kait vikakoodit tiedossa kun auto on otettu sisään?
C5 2.0i-16v, man. Break, vm. 2003; Volvo 960 2.5-24, man., 4d, vm. 1996; Astra 1.6i, Ultimate Wagon vm 2010

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 238
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #10 : Joulukuu 14, 2017, 09:52:37 »
Tuskinpa ne alkaa halvoista autoista kovin tarkasti vikoja selvittämään. Käytännössä auto on ilmaiseksi saatu, jos on viallisena vaihtoon tuotu. Varmasti on pian huutokaupat.comissa myynnissä.

Kyllä tuollaisen AM6 laatikollisen uskaltaa ostaa. Sehän on kuitenkin monessa automerkissä käytössä. Omallani on 370tkm ajettu ja laatikko toimii erittäin hyvin. Toki ostaessani auton 320tkm ajettuna välillä jysäytti vaihteita. Korjaantui öljyjen huuhteluvaihdolla ja kaasupolkimen vaihdolla. Eikös ketjun aloittajalla Ves_ku:llakin ollut tämä kaasupoljinvika?
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Paikalla Arikultsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 127
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #11 : Joulukuu 14, 2017, 10:25:21 »
C5-2005 laittoi yksityisviestinä asiallisen linkin - kiitos tästä!
Mutta voinee muitakin kiinnostaa:
"Aisin-Warnerin etuvetoisiin suunnitellun automaattivaihteiston yleisin vika on venttiilikoneiston kuluminen sekä lian aiheuttamat ongelmat, mitkä yleensä vain pahenevat ajan myötä. Oireet liittyvät lähinnä vaihteiden vaihtamisiin (eritoten 2-3 vaihdot), sekä turbiinin lukituksen toimintaan: Vaihdot ovat epätarkkoja, kierrokset nousevat ja vaihde "ryskähtää" päälle, alasvaihdot saattavat töksähdellä, vaihteen vaihto saattaa "jäädä välille" eli tuntuu kuin vaihteisto menisi vapaalle kesken ajon,..."
Eli tuossa lopussa on kuvattu juurikin "Automaattivaihteet heittää välillä vapaalle..." oire. Ja korjauksena venttiilipöydän vaihto, varaosa vuoden 2010 hinnoilla 1500 merkkiliikkeessä ja 700 ulkomailta. Asennukset päälle - joten meikäläisellä kun ei ole aikaa eikä paikkaa jossa tehdä itse, unohdetaas koko juttu, ja suhtaudutaan varauksella automaattimukavuuteen :-/
C5 2.0i-16v, man. Break, vm. 2003; Volvo 960 2.5-24, man., 4d, vm. 1996; Astra 1.6i, Ultimate Wagon vm 2010

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 288
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #12 : Joulukuu 14, 2017, 12:37:48 »
Samoilla linjoilla tuon laatikkovikaisen arvosta. Tonnin alle pitää saada, että pääsee palkoilleen, eikä silloinkaan parane remonttia Veholla teettää.

Mistäs muuten voisi katsella ruotsin purkuosien valikoimaa? Hirvee tuuri kun kävis niin voisi saada laatikon kulkeutuman rahtivapaasti.


Poissa BasicDude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #13 : Joulukuu 14, 2017, 13:19:52 »

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 288
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #14 : Joulukuu 14, 2017, 14:38:44 »
Vaikuttaisikohan kaasupolkimen vika kun jysäyttelee paikallaankin? Plus kaasupoljin on ollut vialla viimeisen 250 tkm. ainoa ongelma sen suhteen, että nopeuden rajoitin ei toimi ja tietty ominainen viive kaasussa.

Ruotsissa näyttääkin olevan sama pohja tuossa purkuosasivustossa kuin varaosahaussa. Hyvä lisäominaisuus noissa olisi, että voisi jättää suoraan tarjouspyynnön osasta joka kiinnostaa. Sielä makaa paljon ylihintaisia osia jotka on hinnoiteltu joskus aikaa sitten kun kohteilla oli vieläarvoa tai paremminkin autoilla joihin osa tulee. Kohta niillä ei ole kuin romumetallin arvo kun autot vähenee.

Paikalla Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 203
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #15 : Joulukuu 14, 2017, 18:05:09 »
En usko kaasupolkimen olevan syyllinen.. Muutama C5, missä AM6 + polkimen kick-down kytkin ollut rikki, ei tuollaista tehnyt.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa BasicDude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - AM6 laatikko reistailee
« Vastaus #16 : tänään kello 08:40:17 »
Jossain toisessa ketjussa mainitsinkin niin itselläni kaasupolkimen sopeutus pehmenti laatikon toimintaa erittäin paljon. Ennen 1-2 kolahteli mutta nyt ei vaihtoa useimmiten edes huomaa joten tuo kaasupolkimen vika ei ole poissuljettu vaihtoehto.