Kirjoittaja Aihe: C5 2.0 Hdi Break 2003. Mistä tulee vetokoukun pistorasiaan sähkö sumuvalolle?  (Luettu 585 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kokeva

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 81
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Kävin tänään hakemassa korjauskehoituksen trailerin sumuvalolle. Kärry kuitenkin on kunnossa ja vika on Sitikan sähköissä, vaikka takasumuvalot toimiikin.

Koukun pistorasian nastaan 2 sininen, pitäisi tulla sähkö sumuvalolle. Ei tule.
Mikrokytkin oli täynnä entistä kuparia ym.töhnää.
Mikrokytkimessä on luultavasti ollut kiinni 3 johtoa. Ehkä keskellä Musta , päissä KeVi ja Harmaa.

Jossain ketjussa oli juttua perässä naksahtelevasta releestä, kun hapettunutta pistorasiaa väänneltiin.
Voisiko jossain piilossa olla vaihtorele, joka ilman maadoitusta antaa jännitteen auton sumuvaloille ja mikrokytkimeltä tulevan maadoituksen voimalla vaihtaa jännitteen koukun rasiaan, siniseen 2-pistokkeeseen. Mikrokytkin antaisi myös tiedon BSI:lle parkkitutkien poiskytkemiseksi.

Mistään en löytänyt omaa sulaketta koukun sumuvalolle. Korjaamotesteristäkään ei löytynyt mitään koukun sumuvaloon liittyvää. Niitä kolmea mikrokytkimessä ollutta johtoa räpläämällä ei tapahtunut mitään, ei edes sulaketta palanut.

Onkohan kukaan perehtynyt asiaan pintaa syvemmältä?


Poissa jakke1979

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 0
Vaihtorele löytyy takaluukusta kuskinpuolelta, joutuu sisustaa purkamaan. Luultavasti yksi nasta hapettunut poikki.

Itsellä on koukun asennus edessä (käytetty) ja kun tutkin johtosarjaa niin uusi pistoke ja rele on hankittava, eikä releen pohjakaan kauhean hyvä ollut. Motonetistä saa edukkaan vaihtoreleen (12V 20/30A)

Poissa kokeva

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 81
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Kiitos vinkistä!

Violetti, ehjä vaihtorele löytyi tavaratilan verhouslevyn alta, vasemmasta takakulmasta alhaalta. Oli valkoisella nippusiteellä vedetty kiinni. Sumuvalojen syöttöjännite tuli valkoisella johdolla 30-kärkeen.
Auton sumuvaloille lähti avautuvasta 87a kärjestä violeteilla johdoilla ja koukun pistorasialle 2-nastaan 87-sulkeuvasta kärjestä sinisellä.
Kelan 85-päähän tulee runko miinus KeVillä suoraan ja kelan 86-päähän tulee +12V koukun rasian mikrokytkimeltä harmaalla johtimella.

Mikrokytkimelle menevälle mustalle johdolle en löytänyt jännitettä. Ehkä olin kuitenkin polttanut jonkin sulakkeen johtoja räplätessa, koska relettä ohjataankin plussalla eikä miinuksella.Ylimääräisen KeVi-johtimen paikasta ei mitään hajua. Ehkä uudessa pistorasiassa on sille paikka.

Kytkentä kuitenkin toimii oikein annettaessa 12V mikrokytkimeltä lähtevään harmaaseen johtoon.
Huomena tulee uusi alkuperäinen pistorasia, jos mustaan(valkoinen korjattu mustaksi) johtoon ei löydy jännitettä, otan sen vaikka takavaloilta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2018, 09:00:28 kirjoittanut kokeva »

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 29, 2018, 08:13:12 »
Ehkä musta johdin kytketään valkoiseen. Jos on erillinen kytkin pistorasiassa. Joka ei kytkeydy pistorasian liittimiin. Valkoisesta>mustasta, sumuvalojen syötöstä µ-kytkimelle, sieltä harmaaalla releen käämille. Kun pistoke lykätään, yhdistää µ-kytkin ja rele vetää vaihtaen takasumuvalon kärryn sumuvaloon. Näin luulisin, siis jos µ-kytkimessä on 2 johdinta..
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2018, 08:39:13 kirjoittanut ealab »

Poissa kokeva

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 81
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Vs: C5 2.0 Hdi Break 2003. Mistä koukun pistorasiaan sähkö sumuvalolle
« Vastaus #4 : Kesäkuu 29, 2018, 23:06:15 »
No nyt toimii trailerin sumuvalo!

Hain marmorilta alkuperäisen 7/13 napaisen koukun rasian, noin 32€. On tyypiltään 13-napainen Multicon WeSt. Kuukkelilla löytyy.
Rasian mikrokytkimessä oli liittimellä kiinni n.10cm sininen johdin avautuvassa navassa. Vaihdoin liittimen mikrokytkimen jakavaan napaan ja toisen pään rasian 5-liittimeen ruskean valojohdon kanssa, eli mikrokytkin saa virtaa kun takavalo palaa. Harmaan, vaihtoreleen kelalle menevän johdon liitin mikrokytkimen sulkeutuvaan napaan. Tällä kytkennällä sumuvalot toimivat oiken. Parkkitutkaan en löytänyt lankoja. Omassa niitä ei olekaan. Muokkaus: Vaihtokytkimen kelalle tuleva harmaa johdin jatkuu johonkin nippuun. Ehkä se kertoo BSI:lle kärryn olevan kiinni.

Purkaessani johtonippua saadakseni lankoihin lisää pituutta, löytyi kaksi muita paksumpaa noin oranssia johdon tynkää. Kuoren sisällä oli pari senttiä entistä kuparia ja kun tarpeeksi kuori löytyi johtimien päästä +12V, vaikka virta-avain oli nollalla. Syöttö niihin tuli sulakkeelta F10. 

Multicon WeSt kytkentäohjeesta selvisi johtimien paikat Laitoin ohuemman  jatketun johtimen liittimeen 10 ja paksumman liittimeen 9. "Ylimääräisenä" olleen KeVi-johtimen ruuvasin liittimeen 13.  Muut "ylimääräiset" musta ja valkoinen löysivät paikkansa liittimistä 7 ja 3.--- Muistin laittaa tiivistekumin johtonippuun ennen kytkentää.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2018, 19:27:59 kirjoittanut kokeva »

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Siis auton takasumarit eivät pala, jos kärryssä on sumarit. ?
[Mode-edit, kokeiltu vaihtaa otsikko a->Vs: C5 2.0 Hdi Break 2003.  Mistä tulee vetokoukun pistorasiaan sähkö sumuvalolle? Siirretty otsikkoon liittyvät viestit kehityskeskusteluun http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=28452.0]
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2018, 17:07:54 kirjoittanut olli__o »

Poissa kokeva

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 81
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Vs: s
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2018, 08:59:56 »
Siis auton takasumarit eivät pala, jos kärryssä on sumarit. ?

Kyllä. Eli jos kärryn pistoke työnnetään auton pistorasiaan, ohjaa mikrokytkin sumuvalot autosta kärrylle.

Poissa kokeva

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 81
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Akun lataus voisi onnistua liittimistä +9 ja  -13 sopivalla pistokkeella.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2018, 19:29:14 kirjoittanut kokeva »