Kirjoittaja Aihe: -03 Xsara Picasso ja vaihteiden kytkeytyminen  (Luettu 297 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Max Attack

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
-03 Xsara Picasso ja vaihteiden kytkeytyminen
« : Kesäkuu 07, 2018, 19:14:06 »
Heipparallaa!

Tulipa tuossa hankittua ensimmäinen Citroën. Auto on 2003 vuosimallin Xsara Picasso 1.8, mittarissa n.250tkm. Ostin auton kytkinvikaisena ja pääsinkin tutustumaan siihen heti kättelyssä vähän tarkemmin kytkinrempan tiimoilta. Painelaakerihan sieltä oli tuhannen päreinä. Remppa sujui varsin mukavasti, ei mitään ihmeellsitä tullut vastaan.

Nyt kun vehje on nipussa ja kilometrejä on vähän kertynyt, niin on alkanut kummastuttaa tuo vaihteensiirtohomma. Ykkönen, kolmonen ja vitonen kytkeytyy vähän oudon tuntoisesti, jotenkin tuntuu, että siirtäjä ei siirrä tarpeeksi pitkälle. Keppi (joka on varsin kevytliikkeinen) ikäänkuin tökkää liian aikaisin ja välillä pykälä ei olekaan ollut kunnolla päällä. Vaihteensiirtelyvaijereiden kiinnitystä siellä hahlossa pitää vielä tutkiskella, että onko oikeassa kohtaa.

Onko tähän kokeneemmilla, jotain vinkkiä, että mikä voisi olla hupsusti? Pitääkö hommata uudet vaijerit? Onko kepin päässä säätöä?

Muutenhan tuo on aika kiva ajella.

Poissa Max Attack

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: -03 Xsara Picasso ja vaihteiden kytkeytyminen
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2018, 18:44:19 »
Aika vähän on herättänyt kuohuntaa tämä aihe. Jatkan keskustelua siis yksikseni.

Toisen vaijerin kiinnityskohta hahloon on erilainen kuin toisessa ja se ei vaikuta mitenkään varmalta. Ei ole semmonen "naps ja se on siinä!". Laitoin sen nyt vähän jotenkin erilailla ehkä sinne ja vähän niinkuin ehkä paremmin menee vaihteet päälle paitsi ykkönen, jota ei meinaa saada auton liikkuessa millään pesään, keppi kyllä menee perille asti, mutta ketään ei tunnu olevan kotona. Täytynee vielä kokeilla ilmata kytkimen sylinteri, jos siellä vaikka olisi pikkusen kuplaa.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: -03 Xsara Picasso ja vaihteiden kytkeytyminen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2018, 08:43:30 »
Muistaakseni Picasson vaihteensiirtovaijereita voi säätää sieltä vaihteiston päästä. Meneekö se nyt niin päin, että jos vähän lyhentäisit vaijeria niin 1-3-5 vaihteet menisivät paremmin päälle.

Poissa Max Attack

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: -03 Xsara Picasso ja vaihteiden kytkeytyminen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2018, 10:56:14 »
Näin minäkin ajattelin juuri, että vaijeri vetää nuo vaihteet päälle, jotka ovat kepin liikkeessä edessä. Äsken sain apparin sohlaamaan vaihdekeppiä ja itse tiirasin lampun kanssa vaijerien touhuja. Ykköselle kun pukkaa kepin, niin kuskinpuoleinen siirtäjä liikkuu kohti keulaa ja tässä omassa tapauksessa kuoren pää irtoaa hahlosta, eli työntyy taakse. Nyt puuttuu joku lukituskäikäle tuosta.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: -03 Xsara Picasso ja vaihteiden kytkeytyminen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2018, 13:01:09 »
Kuvia..?

Poissa Max Attack

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: -03 Xsara Picasso ja vaihteiden kytkeytyminen
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2018, 15:28:44 »
Pitänee koittaa näpätä joku foto joskus.

Vaihdelaatikon päältä rapa/rasva-kerroksen alta löytyi kuin löytyikin jonkinlainen metallinen U:n mallinen lukituskäikäle, joka varmaankin joskus on osallistunut vaijerin kuoren pitämiseen aisoissa. Vaijerin kuoren pää on kuitenkin ilmeisesti otellut jo pitemmän aikaa tuon hahlon kanssa ja käikäleen kiinnityspisteet ovat häipyneet lähes olemattomiin taistelun tuoksinassa.

Otin kokeeksi ja vetelin nippusiteillä mutikan kiinni hahloon asentoon johon sen oletin olevan tarkoitettu. TADAA!! Vaihteet löytyy hienosti. Ykkönenkin menee vauhdista päälle. Vaihdekepakko ei enää kolahda etuasentoon, se kolahti aikaisemmin kuin jotain rautaa vasten.