Kirjoittaja Aihe: C4 Paha käyntiongelma  (Luettu 1820 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rojekti

  • arkkitehtiopiskelija, raksamies
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 169
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
C4 Paha käyntiongelma
« : Kesäkuu 02, 2018, 18:45:50 »
Moron moro. C4 Puretech 130, vuosimallia 2015, bensa.

Viime aikoina joskus satunnaisesti tehnyt sellaista, että rajun kiihdytyksen yhteydessä, 2100-2300rpm tienoolla, moottori vähän yskähtää. Tuon kierrosalueen jälkeen kiihtyy taas normaalisti, ja ennen sitä. Myös pienemmillä nopeuksilla, jne. Ei tapahdu läheskään aina.

Paitsi tänään, nyt tilanne on että auto on parkissa, jos käynnistää, tyhjäkäyntikierrokset hyppii ylös,alas (600-900rpm tjs) niin että moottori täristää rajusti. Kierrokset nousevat laiskasti ja moottori tärisee. Öljyä on, jäähdytysnestettä on. Tulin lyhyeltä reissulta, kun kone sanoi että engine fault ja service needed. Ajoin kotiin asti viimeiset 2km hitaasti. Tapahtumia edelsi pari terävää naksahdusta 7-8km taaempana, mutta en voi mennä 100% sanomaan että kuului omasta autosta - sattui olla ikkunat auki, ja muitakin autoja siinä.

Pakokaasu normaalia, kulutus ei mitenkään ihmeellinen (ei kovin korkea), ei hajuja, ei vuotoja, ei mitään.. Ainoa että tuntui että auto oli todella kuuma tuon reissun jälkeen, parkkiksella propellit pyörivät sammutuksen jälkeen vielä varmaan 5-7 minuuttia täysiä, mutta en nyt tiedä, aika helteinen päivä. Jäähdytysneste ei kuitenkaan ollut mitenkään erityisen kuumaa kun puoli tuntia myöhemmin palasin ja avasin korkin. Tasokin hyvä. Käynnistin auton, tyhjäkäynti täristi rajusti eikä keirrokset tykänneet nousta korkealle. Propellit eivät lähteneet pyörimään. Kai tuo ilmoittaisi hyvissä ajoin jos esim. vesipumpussa olisi jotain vikaa ettei jäähdytä kunnolla???

Menen luettamaan vikakoodit toki, ja koska tuo käynti on mitä on, taitaa auto jäädä sinne jatkotoimenpiteisiinkin.

Onko vastaavia kokemuksia tai arvauksia miten pahasti tässä käy? Tehdastakuu meni umpeen helmikuussa.
XM 1990 2.0i, C4 2015 130 1.3 puretech

Poissa Rojekti

  • arkkitehtiopiskelija, raksamies
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 169
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #1 : Kesäkuu 02, 2018, 18:47:05 »
Voiko liittyä vaikka johonkin bensapumppuun tjs jos moottori ei saa kunnolla bensaa? Sitä mietin kun oireet hieman pahenivat kaupungilla ja painoin tallan pohjaan, ei kulutus noussut 10-12 l suuremmaksi vaikka normaalisti sen saa helposti 20:kin.
XM 1990 2.0i, C4 2015 130 1.3 puretech

Poissa Rojekti

  • arkkitehtiopiskelija, raksamies
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 169
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #2 : Kesäkuu 02, 2018, 21:35:46 »
Tulpissa ei ole vikaa, testasin äsken irroitella.
XM 1990 2.0i, C4 2015 130 1.3 puretech

Poissa J00ppis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
  • C4
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #3 : Kesäkuu 02, 2018, 22:35:59 »
Meillä juuri kävi korjaamol puretech 130. tehot katosivat, engine valo syttyi ja vilkkui. Viittasi manuaalin mukaan katalysaattoriin. Flekti huusi, ei auttanut tuntien odottelu vika palasi aina kun käynnisti uudelleen. takuu puitteissa citikka huoltoon, olivat kuulema venttiilit karstoittuneet ja lisänneet jotain ainetta ja sillä tavalla putsattu. En oo ikinä kuulut mistään venttiilien puhdistus aineesta?
 Nyt toimii, ei tiedä kuinka kauan?! 73tkm

Poissa Rojekti

  • arkkitehtiopiskelija, raksamies
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 169
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #4 : Kesäkuu 03, 2018, 15:29:37 »
Meillä juuri kävi korjaamol puretech 130. tehot katosivat, engine valo syttyi ja vilkkui. Viittasi manuaalin mukaan katalysaattoriin. Flekti huusi, ei auttanut tuntien odottelu vika palasi aina kun käynnisti uudelleen. takuu puitteissa citikka huoltoon, olivat kuulema venttiilit karstoittuneet ja lisänneet jotain ainetta ja sillä tavalla putsattu. En oo ikinä kuulut mistään venttiilien puhdistus aineesta?
 Nyt toimii, ei tiedä kuinka kauan?! 73tkm

Tuo ei sentään vilku eikä käske pysähtyä. Sanoi ajaessa myös että economy mode activated. Flekti jää huutamaan kun sammuttaa joksikin aikaa.

Ajoin äsken Vehon pihaan venttaamaan huomista. Alhaisilla kierroksilla hirveä tärinä ja puh-puh-hätinensä jaksaa, mutta kun kaasua painaa, moottori käy tasaisemmin. Lisäksi, kylmänä startatessa, moottori kävi minuuttien ajan normaalisti. Turbo vetää normaalisti, moottorin oudon alhaisen väännön puitteissa.

Tällä hetkellä arvailen että vika vois olla karsoittuneet venttiilit (olen ennenkin kuullut tuosta vaivasta näissä moottoreissa??) tai jokin tietokonevika.

Unohtui sanoa, tässä autossa vajaa 60tkm.
XM 1990 2.0i, C4 2015 130 1.3 puretech

Poissa J00ppis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
  • C4
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #5 : Kesäkuu 04, 2018, 15:38:31 »
Selvisikö mikä ?

Poissa Rojekti

  • arkkitehtiopiskelija, raksamies
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 169
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #6 : Kesäkuu 05, 2018, 19:53:37 »
Lieneekö tyyppivika. Vehosta sanoivat, että tulppa rikki. Vaihtavat kaikki tulpat ja puhdistavat imusarjan. Karsoittunutta ilmeisesti. Ovat tehtaaseen yhteydessä takuusta, joka tosin meni umpeen helmikuussa. Kilometrejä on kuitenkin vasta 50-60tkm.

Ilmeisesti C4:sten vika. Mikäköhän tuon aiheuttaa?

Kokeilin kyllä tulppia, irroitin yksi kerrallaan ja käynnistin auton. Yhdellä kertaa auton olisi pitänyt käydä vain yhdellä tulpalla mikäli joku niistä olisi pimeänä, näin ei kuitenkaan ollut, joten vähän kyllä pistää miettimään. Ei kiinnosta maksaa valohoidosta.
XM 1990 2.0i, C4 2015 130 1.3 puretech

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 658
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #7 : Kesäkuu 05, 2018, 20:12:11 »
Kuulemma noita paskoja tulppia ollut liian paljon (lienevät Bosch merkkisiä?). Löytynee myös softapäivitys tuohon koneeseen, pyydä päivittämään samalla se (muistaakseni kampanja siitäkin?).

Poissa Rojekti

  • arkkitehtiopiskelija, raksamies
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 169
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #8 : Kesäkuu 06, 2018, 19:35:40 »
Kiitos vinkistä, täytynee ottaa puheeksi.

Tulpan merkkiä en tiedä, mutta imusarjasta lähtenyt karstaa (karsta EKG:n syytä?) joka on tulpalle saapuessaan tuhonnut tulpan tiivisteen jonka huoltomies löysi sytytystulpan kipinän välistä.

Outoa, etten itse huomannut eroa kun irroitin kunkin tulpan irti kerrallaan.

Odottelen nyt lausuntoa tehtaalta, meneekö takuuseen, ennen kuin annan luvan tehdä mitään. Itseäni vituttaa ajatus, että maksan näin uudesta autosta näin kovaa lainaa, ja ilman käyttäjän vikaa (?), auton moottoriin tulee jokin vika, joka aiheuttaa tonnin korjauksen.

Miltei tonnin siis esittivät kustannusarvioksi. Tähän kuuluu koodien luku + kaikkien kolmen tulpan vaihto + imusarjan puhdistus, 4h työ kuulemma.
XM 1990 2.0i, C4 2015 130 1.3 puretech

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 658
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #9 : Kesäkuu 06, 2018, 20:23:05 »
Kyllä tuo takuuseen kuuluu mennä koska noita on ollut, älä missään nimessä suostu maksamaan mitään. Softapäivitys pitäisi auttaa noihin ongelmiin, mutta totuus saadaan kun kokemusta kertyy enemmän.
EDIT: Tuo oli kuitenkin 2015 joten ehkä johonkin summaan pitäisi tyytyä maksamisen suhteen?

Poissa Hesusnis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #10 : Kesäkuu 06, 2018, 20:31:23 »
Just lueskelin IS:n sivuilta, että Pure Tech on valittu 4. kerran peräkkäin vuoden (pikkumoottoriksi)  euroopassa. Pitää toivoa että tuosta karstaamisongelmasta päästäis eroon, edes senverran ettei tarttis 90tkm välein avata kantta.

Poissa J00ppis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
  • C4
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #11 : Kesäkuu 07, 2018, 14:13:06 »
Tonnin remppaa!?

Meilläkin 2015 malli, meni takuuseen. Sama vika mielestäni?
Tulpat vaihdettiin takuuseen ja laitettiin jotain ainetta imusarjaan koska oli karstoittuneet.

Nyt kyllä kannattaa vähä kysyä tarkemmin.

- onko softa päivitystä olemassa?

Poissa jonezi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #12 : Kesäkuu 07, 2018, 19:20:51 »
Meillä 2017 C4 130 Puretech, vein auton merkkihuoltoon tiistaina ja sanoivat että päivittävät ohjainyksikön uudella softalla, joka muuttaa ruiskutuksen ja sytytyksen ajoituksia, on kuulemma tehtaan kampanja Puretecheihin.
Citroen C4 130 Puretech Automaatti Exclusive Limited -17
Citroen C2 1.6 16v VTS -06

Poissa J00ppis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
  • C4
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #13 : Kesäkuu 08, 2018, 05:30:21 »
Oliko kyseessä jokin GHF kampanja? Näin ainakin täällä lapussa luki

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 327
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #14 : Kesäkuu 08, 2018, 08:18:58 »
Eikö näihin suorasuihkutusbensakoisiin pystyisi tekemään järjestelmää, joka silloin tällöin suihkuttaisi polttoainetta myös imusarjan kautta ja näin pitäisi kanavat ja imuventtiilit puhtaina? Vai tuleeko tästä karstan rassaamisesta n. 50-90tkm välein vakioproseduuri kaikkien bensakoneiden kanssa..?

Poissa Hesusnis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #15 : Kesäkuu 08, 2018, 11:28:59 »
Itse mietin juuri samaa. Mulle ihan sama miten teknisesti tehdään, mutta jos konetta joutuu kokoajan aukomaan, niin ei kiitos..

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 103
  • Peukkuja: 22
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #16 : Kesäkuu 08, 2018, 12:03:55 »
Pystyy tekemään ja sellaisia tuplajärjestelmiä onkin joissakin moottoreissa. Ei kuitenkaan tässä eli ei auta tätä tapausta.

Poissa jonezi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #17 : Kesäkuu 08, 2018, 12:22:53 »
Oliko kyseessä jokin GHF kampanja? Näin ainakin täällä lapussa luki

En tiedä vielä oliko kampanja tuollaisella koodilla, kun en ole autoa vielä saanut takaisin.
Citroen C4 130 Puretech Automaatti Exclusive Limited -17
Citroen C2 1.6 16v VTS -06

Poissa J00ppis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
  • C4
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #18 : Kesäkuu 08, 2018, 14:03:20 »
Oliko kyseessä jokin GHF kampanja? Näin ainakin täällä lapussa luki

En tiedä vielä oliko kampanja tuollaisella koodilla, kun en ole autoa vielä saanut takaisin.

Viittitkö hieman kysellä sieltä päin yleisesti mikä homman nimi, saadaan vähä muutkin sitten tietoa samalla.

Poissa jonezi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #19 : Kesäkuu 08, 2018, 17:35:43 »
Jep, maanantaina varmaan saan auton niin kyselen vähän mistä on kyse, täällä Raumalla vastaillaan kyllä aika avoimesti kysymyksiin, eikä pimitetä tietoa, niinkuin jossain merkkikorjaamoissa ymmärrykseni mukaan tehdään.
Citroen C4 130 Puretech Automaatti Exclusive Limited -17
Citroen C2 1.6 16v VTS -06

Poissa Rojekti

  • arkkitehtiopiskelija, raksamies
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 169
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #20 : Kesäkuu 09, 2018, 00:17:36 »
60% korvasi takuu 50tkm/2015vm autossa tästä rempasta.

Softapäivityksen pyysin mukaan. Täytyy kysyä siitä tarkemmin myös jahka saan auton tiistaina.
XM 1990 2.0i, C4 2015 130 1.3 puretech

Poissa J00ppis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
  • C4
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #21 : Kesäkuu 09, 2018, 05:16:53 »
Jos sulla oli takuu vielä voimassa eikös se 100% korvaus kuulu olla? Näin ainakin meillä meni täysin takuun piikkiin

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #22 : Kesäkuu 09, 2018, 09:29:25 »
Tulpan merkkiä en tiedä, mutta imusarjasta lähtenyt karstaa (karsta EKG:n syytä?) joka on tulpalle saapuessaan tuhonnut tulpan tiivisteen jonka huoltomies löysi sytytystulpan kipinän välistä.

Outoa, etten itse huomannut eroa kun irroitin kunkin tulpan irti kerrallaan.

Öh, moottorin ja käytettyjen tulppien rakennetta tarkemmin tuntematta, ihmettelen miten tulpan tiiviste on voinut päätyä ns kipinän väliin? Jos siellä on normaalit sytytystulpat niin eihän se tiiviste voi tulpan paikallaan ollessa päätyä yhtään mihinkään vaikka hajoaisikin, ellei koko tulppa hajoa palasiksi... vai oliko kyse ruiskusuuttimen tiivisteestä?
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa jonezi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #23 : Kesäkuu 09, 2018, 12:11:20 »
Vai olisikohan kyse tulpan keskielektrodin eristeestä, joka on rikkoontunut? Pösöfoorumilla oli juttua, että tietyssä erässä Puretech moottoreita on ollut epäkurantteja tulppia, jotka rikkoontuvat.
Citroen C4 130 Puretech Automaatti Exclusive Limited -17
Citroen C2 1.6 16v VTS -06

Poissa Rojekti

  • arkkitehtiopiskelija, raksamies
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 169
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 Paha käyntiongelma
« Vastaus #24 : Kesäkuu 09, 2018, 13:50:11 »
Tjoo, tuo mitä jonezi sanoi, kuulostaa kieltämättä todemmalta skenaariolta. Itsekin vähän ihmettelin, erityisesti kun olin napsinut tulpat yksi kerrallaan pois käytöstä ja koeponnistin moottoria - mielestäni jokaisella 3 kerralla suorituskyky oli samanlainen. Mutta enpä minä mikään asentaja ole, ehken keskittynyt tarpeeksi.
XM 1990 2.0i, C4 2015 130 1.3 puretech