Kirjoittaja Aihe: Xsara vts 2.0 16v tyhjäkäynti ongelman korjaus.  (Luettu 198 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tr4nsporter

• Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Xsara vts 2.0 16v tyhjäkäynti ongelman korjaus.
« : Toukokuu 26, 2018, 17:59:09 »
Moikka. Olen uusi täällä ja ajattelin jakaa hieman omia löydöksiä autoni ärsyttävään käyntiin. Lueskellut vaikka ja mistä vastaavia oireita, mutta itse syytä tunnu kukaan löytävän.

Itselläni alkoi talvella sellaisia oireita, että välillä auto sammui, kun tulin risteykseen ja laitoin kytkimen pohjaan. Ihan, kuin tyhjis motti ei kerkeä ottamaan vastaan. Kiekat tippui 300-500 hujakoille.

Noh tuo loppui, kun laitoin puskuriin talvisuojan.

Mutta nytten kesän saavuttua tyhjäkäynti alkoi sekoilla vaikka miten. Välillä sama juttu, kuin talvella. Auto sammui kytkimellä. Välillä puolestaan tyhjäkäynti pyörii 1200-2000 akselilla. Ja kun joskus asettui sinne 800-900 kiekkaan, niin ajon jälkeen jäi edelleen sinne 1200-1500 hujakoille huutamaan.

Vaihdoin vdo.n tyhjäkäyntimoottorin. Apu löytyi ehkä päiväksi ja sama ongelma.
Sit irroitin koko kaasuläppäkotelon ja tein täydellisen sisäpuhdistuksen. Mukaanlukien kaasuläpän asentotunnistimen sekä samalla map anturin yms.
No ei varmasti päivää kestänyt, kun jälleen samat oireet.

Mutta tänään huomasin ihan sattumalta / vahingossa yhden pienen ihmetyksen, kun Yritin ilmavuotoja etsiä.  jätin ilmanputsarin putken tarkoituksella irti, kun käynnistin auton.

Huomasin, että tyhjäkäynnillä (kaasuläppä kiinni) oli aika suurehko imu kohti kaasuläppää. Vaikka ymmärtääkseni tyhjäkäynti moottori hoitaa silloin ilman moottoriin.
Pienensin ruuvia joka pitää kaasuläpän kiinni / nolla kohdassa. Ja pöh. Tyhjäkäynti alkoi samantien tippua kohti 800-900 kiekkaa.

Nyt kaikissa mun testiajoissa toiminut ihan, niin, kuin kuuluisi. Oon kylmä testannu. Taajama testaillu sekä moottoritie testejä tehnyt. Eikä mitenkään enää nikottele tai pelleile.

Tulpat, lambdat sekä uusi katalysaattorikin tuli ostettua, mutta ei vielä asennettu.

Toivottavasti tästä on hyötyä muillekkin vastaavasta ongelmasta kärsiville.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa Tr4nsporter

• Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara vts 2.0 16v tyhjäkäynti ongelman korjaus.
« Vastaus #1 : Toukokuu 26, 2018, 19:17:05 »

Sent from my iPhone using Tapatalk