Kirjoittaja Aihe: 2.0 hdi ongelmia, suuttimet+muuta  (Luettu 275 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jumperhdi

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
2.0 hdi ongelmia, suuttimet+muuta
« : Toukokuu 10, 2018, 13:51:21 »
Morjesta!

Nyt on harmaita hiuksia kertyny tässä muutaman päivän aikana sen verran, että ajattelin kysyä apua viisaammilta.

Tarina kuuluu näin. 2005 vuosimallin 2.0 hdi Jumper toimi hienosti kunnes jouluna kp-pumpun kannen alta räjähti muutama pieni o-rengas ja dieseli karkas katuojaan. Tiivisteet sai onneksi aika helposti siitä vaihdettua ja matka jatkui muutaman kuukauden katketakseen sitten motarille varoittamatta. Moottori sammui eikä antanut elon merkkiäkään. Irroitin rail-paineanturin ja sehän oli täysin pienen metallihilun eli töhkän peitossa. Eli kp-pumppu antautunut ja järjestelmä täynnä siitä irronnutta paskaa.

Kävin purkamassa jostain pösöstä pumpun ja railin ja putket ja suuttimet. Vaihdoin suodattimen ja samalla pesin ja huuhtelin suodatin kotelon ja kaikki letkut ja putket sen ja pumpun väliltä. Vaihdoin romut ja moottori tärähti käyntiin.

Tästä muutaman päivän päästä laitoin paikalleen rail-paineanturia huijaavan viriviripalikan ja kävin ajamassa pikku lenkin. Kaikki toimi normaalisti, mutta tämän jälkeen ei auto enää käynnistynyt. Ei palikan kanssa eikä ilman. Rassailin kaikkia johtoja ja antureita kunnes auto yhtäkkiä käynnistykin lopulta. Sama vika toistui seuraavana päivänä ja tuntui että kp-pumppua kopistelemalla lähti käyntiin. Kunnes sitten lopulta ei enää lähtenytkään. Vaihtelin yksi kerrallaan rail-paineanturin, polttoaineen paineensäätimen ja lopulta kun vaihdoin pumpun päältä sen "lepuutussolenoidin" tms. tärähti ranskanihme käyntiin. Tämän jälkeen auto toimi ehkä vajaan 10 käynnistystä kunnes seuraavana päivänä ei lähtenyt työmaan pihasta käyntiin.

Irroitin paluuletkut ja starttasin, niin kahdesta suuttimesta tulvi dieseliä ja kahdesta ei juuri lainkaan. Sain sattumalta vetoapua ja kone lähti saman tien käymään.

Pääsin kotipihaa niin webaston vesiletku ratkesi ja sylki jäähdytin nesteet pihalle, mutta se on nyt korjattu eikä liity varsinaiseen ongelmaan mitenkään...

Kysymys kuuluu, voiko tuosta päätellä että vaihtamani suuttimet on niin sohlot, ettei paine nouse railissa tarpeeksi? Paine nousi startatessa 106 bariin silloin kun auto ei lähtenyt käyntiin. Vikakoodeja ei tule kuin jostain imuilman lämmityselementistä, mikä ei liittyne tähä asiaan mitenkään.

Kone on 90hp malli. Voiko tähän vaihtaa 110hp koneen suuttimet? Sellaiset olisi tarjolla lähellä.

Kaveri kertoili, että vastaavilla oireilla vika oli ollut kahdessa autossa kampiakselin asentotunnistin. Kuulostaa oudolta?

On mahdollista, että jotai metallihilua on päätynyt suuttimiin, mutta kyllä minä aika huolella kaikki vaihdoin ja jäljelle jääneet putket huuhtelin.

Vai olisiko vika jossain ihan muualla?

Paikalla Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 901
  • Peukkuja: 13
Vs: 2.0 hdi ongelmia, suuttimet+muuta
« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2018, 19:38:36 »
Ainakaan tuo paine ei riitä käynnistymiseen, pitää olla 120bar.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa jumperhdi

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: 2.0 hdi ongelmia, suuttimet+muuta
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2018, 23:26:49 »
Vaihdoin tänään (käytetyt) suuttimet. Nyt 110 hp koneesta. Enpä tiedä onko noissa mitään eroa. Jokatapauksessa tällä hetkellä taas vaikuttaa siltä että auto toimii. Katsotaan miten huomenna..

Jossain törmäsin sellaiseen "tietoon" , että tarvittava paine olisi 200bar. Se kyllä saattoi kyllä olla enemmän arvaus kun tieto.