Kirjoittaja Aihe: Mittariston ja keskinäytön vika  (Luettu 1079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tricolor

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Mittariston ja keskinäytön vika
« : Toukokuu 09, 2018, 09:15:05 »
C5 III Hdi 163 vm. 2012 ja tämmöinen ongelma on vaivannut jo pitkään: Keskinäyttö alkaa välkkyä ja lopulta sammuu pitämmäksi ajaksi. Sammumisen jälkeen mittiston viisarit putoavat nollille ja tulee erilaisia virheilmoituksia + moottorin vikavalo syttyy ja jää palamaan. Lopulta välkkyminen loppuu ja mittaristo herää eloon, mutta moottorin vikavalo jää palamaan. Merkkihuolto on tutkinut ongelmaa kuukausikaupalla. Ilmeisesti tehtaan ohjeistuksen perusteella keskinäyttö ja sisäsulakerasia on vaihdettu ilman tulosta. Lopulta myös mittaristo vaihdettiin. Tämä korjasi ongelman muutamaksi päiväksi, mutta sitten sama meno alkoi taas. Ongelma on korjausten kannalta sikäli pirullinen, että välillä vika voi painua piiloon muutamaksi viikoksi ja sitten taas yhtäkkiä ilmetä ja jatkua viikkokausia. Onko kellään ilmennyt samanlaisia oireita ja löytyikö niihin ratkaisua?

Poissa Tricolor

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: Mittariston ja keskinäytön vika
« Vastaus #1 : Kesäkuu 29, 2018, 12:43:26 »
Vian alkusyy nähtävästi selvisi: Mittaristolle ja moneen muuhun päätelaitteeseen menevä johtosarja vaihdettiin, minkä jälkeen ongelmaa ei ole esiintynyt. Eli jossain kohti oli katkos, joka aiheutti häiriötä comfort can-väylään. Kustannus vahidosta 1.850 euroa töineen. Onneksi myyjäliike vastasi melko suuresta osasta kuluja. Muuten olisi mennyt usko koko hommaan.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 336
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: Mittariston ja keskinäytön vika
« Vastaus #2 : Kesäkuu 29, 2018, 12:58:53 »
Hyvä, että tuli kuntoon. Varsin hankala vika oli varmasti paikallistaa. Tietysti näin jälkiviisaana voi sanoa, että tuo vikavalojen syttyminen vian ilmenemisen aikana viittaisi muuhun kuin itse näytön vikaantumiseen. Aikamoinen arbeetti on varmasti ollut vaihtaa johtosarja, sillä jos tulkitsen serviceä oikein, siihen samaan sarjaan kytketään käytännössä kaikki kojelaudassa ja keskikonsolissa olevat laitteet.

Poissa Tricolor

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: Mittariston ja keskinäytön vika
« Vastaus #3 : Heinäkuu 01, 2018, 20:59:24 »
Iloitsin liian aikaisin. Tänään taas sama vika aktivoitui, joten vika ei ollut johtosarjassa tai sitten tuo uusi sarjakin on viallinen. Täytyy jatkaa selvittelyä syksymmällä kun rahavarat taas antavat myöten :'(

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 8
Vs: Mittariston ja keskinäytön vika
« Vastaus #4 : Heinäkuu 02, 2018, 07:26:05 »
Harmittavan sitkeä vika ja hirvittävä kulurakenne, jonka tehtaan pitäisi ottaa kokonaan lukuunsa. BSM sulakeboxi moottoritilassa kannattaisi kokeilla, vaikka vika viittaa BSI:n eli kojelaudan alla olevaan boxiin. Jokin virransyöttö resetoituu, eli mittari kiinni ja lukemat ylös, akku tai sen virranvalvontamoduuli on liian simppeli vika esitettyyn kuvaukseen nähden.

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 960
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Mittariston ja keskinäytön vika
« Vastaus #5 : Heinäkuu 02, 2018, 07:28:27 »
Eikös noista vääristä korjauksista pidä saada hyvitys? Kysyisin kuluttajaneuvojan kantaa.
TeeKoo Turuust

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 448
  • Peukkuja: 7
Vs: Mittariston ja keskinäytön vika
« Vastaus #6 : Heinäkuu 02, 2018, 11:45:03 »
Nää väyläviat on siitä hankalia, että periaatteessa syyllinen voi olla missä vaan.

Itsellä tuossa viimeisimmän mallin Saabissa oli vähän aikaa sitten todella mystistä sähkövikaa.

Juurikin mittariston näyttö toimi miten sattui, oli ties mitä vikavaloja ja kun autoa yritti sammuttaa monesti, niin auton moottori jäi käymään, vaikka kaikki sähköt auton sisältä sammui jne, sitten kun moottori sammahti kaasupoljinta painamalla, niin egr, kaasuläppä ja bensapumppu jäivät surisemaan, ja surisivat niin kauan, että akku loppuu...

Ja se syyllinen sitten: kun olin jo lähes kaikki ohjausmoduulit kokeillut irrottaa ja todennut, että ei vaikutusta vikaa ajatellen, niin lopulta viimeisenä oljenkortena purin konttia ja otin irti peräkoukun ohjausmoduulin ja sen jälkeen auto alkoi toimia..  :o ::)  Sitten kun olin vian paikantanut, vein auton huoltoon, jossa sähkömies korjasi johdotusta, ja sillähän se tuli kuntoon.

Kyllä se vielä kuntoon tulee, ja toivon mukaan kyse on jostain suht pienestä jutusta loppujen lopuksi.
Saab 9-5 2.0T XWD Aero -10, BMW 535d -11

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 698
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mittariston ja keskinäytön vika
« Vastaus #7 : Heinäkuu 02, 2018, 18:01:53 »
Nostaisin tälläisen asian esille:

https://yle.fi/uutiset/3-10190583

Kuluttajan kannalta erityisen kiinnostava on tilanne, jossa autoilija kuulee korjaamolta, mikä autossa on vikana. Jos vika ei olekaan korjaamon ilmoittamassa paikassa, korjaamo vastaa siitä.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 960
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Mittariston ja keskinäytön vika
« Vastaus #8 : Heinäkuu 02, 2018, 19:02:55 »
Hyvä, Tepi. Tuota just muistelin.
TeeKoo Turuust