Kirjoittaja Aihe: C5 - Jousisylinteri vuoto  (Luettu 33066 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #51 : Huhtikuu 14, 2011, 19:40:24 »
Harrastin auton alla ryömimistä ja havaitsin jousisylinterin suojakumin olevan kostea, yhdistettynä pihamaalta löytyviin tummiin läiskiin ja vajonneeseen lsd säiliöön, tulin seuraavanlaiseen johtopäätökseen=systeemi vuotaa >:(. Suojakumista ei itseasiassa ole varren osalta jäljellä kuin riekaleet ja se kiristyspantakin on ruostunut poikki. Selviäisikö tästä pelkällä suojakumin ja kiristyspannan uusimisella, vai meneekö sylinterin tiivistysremontiksi. Perä kestää ylhäällä viikon putkeen, joten sen puolesta ei vielä tarvetta isommalle remontille vielä olisi.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #52 : Huhtikuu 14, 2011, 21:53:29 »
Jos se kumi on kiristyspannan kohdalta rikki (tai itse panta rikki), niin kyllä se mitä todennäköisimmin pihalle työntää sen mitä ohivuotoletkuun olisi tarkoitus mennä. Niinpä vuoto voisi hyvinkin talttua noiden osien vaihtamisella.

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #53 : Huhtikuu 15, 2011, 19:31:32 »
Jos se kumi on kiristyspannan kohdalta rikki (tai itse panta rikki), niin kyllä se mitä todennäköisimmin pihalle työntää sen mitä ohivuotoletkuun olisi tarkoitus mennä. Niinpä vuoto voisi hyvinkin talttua noiden osien vaihtamisella.

Tuon kumin saaminen tuntuu melko haasteelliselta tehtävältä. Merkkiliike tuntee vain uuden sylinterikokonaisuuden sekä tiivisteeseen tulevat o-renkaat. Tai sitten siellä ei ole halua selvittää kuvastosta onko muita osia saatavilla ja tyrkytetään uutta sylinterikokonaisuutta suoraan...

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #54 : Huhtikuu 15, 2011, 19:48:02 »
Sitroselta saa osia:

C5 TAKAJOUSEN KARA B
17,0 Eur
C5 BL TT N MÄNNÄN O-RENGAS
2,2 Eur
C5 BL TT TEFLONRENGAS
3,4 Eur
C5 BL TT N O-RENGAS TEFLONIN ALLE
1,2 Eur
C5 BK TT N MÄNNÄN O-RENGAS
2,4 Eur
C5 BK TT N TEFLONRENGAS 40mm
3,8 Eur
C5 BK TT N O-RENGAS TEFLONIN ALLE
1,0 Eur
C5 TT N KOKOOJAPUSSI
6,0 Eur
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 640
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #55 : Huhtikuu 15, 2011, 20:09:15 »
Ainakin meidän merkkiliike myy osiakin.. Olisko syynä tietämättömyys/laiskuus?
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #56 : Huhtikuu 15, 2011, 21:31:06 »
Varaosanumerot kumihaitarille (=kokoojapussi) 5272 64 ja panta  5280 T6, kysy tiskiltä suoraan niillä jos eivät osaa itse selvittää.

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #57 : Huhtikuu 16, 2011, 09:04:18 »
Täällä sivistyksen keskellä, eli Kerimäellä ei taida olla lähellä yhtään AMMATTITAITOISTA citroen varaosajälleenmyyjää. Savonlinnassa ei viitsi puhelimessa edes katsoa koneelta (=ei siihen varaosia saa, pitää laittaa uusi), Joensuun kaveri sentään löysi koneelta maininnan tiivisteistä tuon uuden sylinterin lisäksi.

Päädyin rahamiehen ratkaisuun ja tilasin Sitroselta uuden sylinterin sekä sylinterille tulevan putken. Vanhan putki on muurautunut yhdeksi kokonaisuudeksi, ei toivoakaan saada ehjäna irti. Toivottavasti edes lähtee keskimmäisen pallon suunnasta ilman taistelua. >:(

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #58 : Huhtikuu 19, 2011, 20:58:52 »
Päädyin rahamiehen ratkaisuun ja tilasin Sitroselta uuden sylinterin sekä sylinterille tulevan putken. Vanhan putki on muurautunut yhdeksi kokonaisuudeksi, ei toivoakaan saada ehjäna irti. Toivottavasti edes lähtee keskimmäisen pallon suunnasta ilman taistelua. >:(

Uusi sylinteri saatu asennettua, jokaikinen sylinteriin liittyvä osa umpijumissa. Taidettu aukoa viimeksi tehtaalla. Vanha putkikin irtosi, joten uusi jäi ylimääräiseksi (jos ei olisi ollut putkea varalla niin eihän se olisi irronnut....). Ruumiinavaus paljasti että ensimmäinen o-rengas  on kulunut ja siitä vuoto ulospäin.

Onko sylintereissä eroa oikean ja vasemman puolen välillä, jos vaikka kunnostaisi tuosta vasemmasta toimintakuntoisen varasylinterin tiivisteillä sekä kerääjäpussilla.

KariM: Miten sait "mustan kiinnityslevyn" irtoamaan tuosta alumiiniosasta http://ruuma.kapsi.fi/fk/syl_romut.jpg? Ilmeisesti kun tuon kääntäisi saisin oikealle sopivan sylinterin vasemmasta.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #59 : Huhtikuu 19, 2011, 21:39:42 »
KariM: Miten sait "mustan kiinnityslevyn" irtoamaan tuosta alumiiniosasta ? Ilmeisesti kun tuon kääntäisi saisin oikealle sopivan sylinterin vasemmasta.

Ei se ole siinä mitenkään kiinni, olisiko vain ryytynyt 8) Mielestäni itse sylinterit ovat identtiset, joten levyn kääntämällä pitäisi mennä puolelta toiselle.

JussiN

  • Vieras
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #60 : Kesäkuu 04, 2011, 08:44:10 »
Heipparallaa...

Tiedossa on että takasylinterit vuotavat, ehkä molemmat. On tullut lisäiltyä lds nestettä säiliöön, ja siirrettyä väistämätöntä remonttia.
Nyt kuitenkin ilmeni uusi jännä ongelma. Keula ei pysy ajokorkeudessa. Nostaa ylös ja laskee alas, mutta ajoasennossa pitää keulan alhaalla ja ajo tuntuma on kuin jousittamattomassa traktorissa.
Mistähän tämä johtuu?
Meinaa kyllä käämit palaa tän c5:n kanssa... Etupyörän laakereita menee vähän väliä ja automaatti tykkää ilmoitella itsestään. Jarrut vinkuu ja palat huutaa varoituksiaan. Tuntuu että jatkuvasti saisi olla korjaamassa.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 539
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #61 : Kesäkuu 04, 2011, 09:13:19 »
OT tuohon laakerihommaan: Saattaa olla eräs jarruongelmien, laahaamisen, sitä johtuvan kuumenemisen seuraus: Pyöränlaakerit väsähtävät, koska vaseliinit kuivuvat liiallisen, kauan jatkuvan lämmön vaikutuksesta.
Juuri eräässä korjaamossa seurasin erään, ei minun,  Xantian etunavan uusimista, jo toisen kerran remonttitakuuna. Ja etujarruissa tuntui melkoista kitkaa. Asia ei sen enemmän minulle kuulunut, joten siirryin syrjään, kun asiani ei ole neuvoa autoasentajia, enää.

JussiN

  • Vieras
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #62 : Kesäkuu 04, 2011, 20:50:40 »
Hyvä tieto muuten tuo. Hyvinkin mahdollista että jarrut hankaavat liiaksi. Pitääpä huomioda asia kun vaihdan koiranluut... niin nekin on menneet.
Mutta miksi tuo ajokorkeus ei edessä pysy? Tuntuu että kun jumppailee alustaa niin etu ja takapää menee miten sattuu ylös ja alas. Ennen meni tasaisesti molemmat.
Tuntuu myös että pumppu hurisee eikä nosta ylinpään korkeuteen muuta kuin etupään, takapää näyttäisi jäävän mökkitie korkeuteen.
Lisäsin nyt viimeksi kaksi litraa öljyä säiliöön. Auto oli ajokorkeudessa. Olisi varmaan pitänyt tiputtaa ala-asentoon kuten viimeksi tein.

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #63 : Kesäkuu 04, 2011, 21:25:05 »
Hyvä tieto muuten tuo. Hyvinkin mahdollista että jarrut hankaavat liiaksi. Pitääpä huomioda asia kun vaihdan koiranluut... niin nekin on menneet.
Mutta miksi tuo ajokorkeus ei edessä pysy? Tuntuu että kun jumppailee alustaa niin etu ja takapää menee miten sattuu ylös ja alas. Ennen meni tasaisesti molemmat.
Tuntuu myös että pumppu hurisee eikä nosta ylinpään korkeuteen muuta kuin etupään, takapää näyttäisi jäävän mökkitie korkeuteen.
Lisäsin nyt viimeksi kaksi litraa öljyä säiliöön. Auto oli ajokorkeudessa. Olisi varmaan pitänyt tiputtaa ala-asentoon kuten viimeksi tein.

Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että vuotavat jousisylinterit aiheuttavat tuota korkeusjumppaa (Omassa tapauksessa systeemi imi ilmaa mikä sitten kulkeutui pumpulle, pumppu huusi kuin viimeistäpäivää), varsinkin jos yhdistetään vielä jumivat kynkän laakerit niin käytös on varsin ihmeellistä. Myös vakaajassa kiinni oleva korkeusanturi saattaa olla tiensä päässä. Olettaisin että anturi on potentiometri joka antaa signaalin eteenpäin, rikkoutuessaan saattaa hyppiä.

JussiN

  • Vieras
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #64 : Kesäkuu 07, 2011, 21:44:39 »
Tällä hetkellä tilanne tosiaan se, että kuskinpuoleinen koiranluu irti toisesta päästään. C5:n odottelee korjausta/korjaajaa pihassa leväten.
Jos siellä on tosiaan tuollainen anturi, niin on hyvinkin mahdollista, että antaa väärää tietoa nokan asennosta järjestelmään.
Katselin, että joku 40-50 euron anturi, eli ei mikään hirmu paha hinta.

OT: tietokone kun antaa huomautuksia öljyn määrästä, niin onko kyse moottoriöljystä vai vaihteisto sekä moottoriöljyistä? (automaatti).
Olen lisäillyt aina tarvittaessa öljyä, mutta en ole huomannut seurata kulutuksen määrää.

Poissa mAik

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 61
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #65 : Heinäkuu 02, 2011, 09:40:01 »
Teret!

Tänään pitäis illasta vaihtaa jousisylinterin tiivisteet.

Osaisko joku auttava taho kertoa, KariM kenties? :) Miten tuo jousipallo otetaan irti? Onko jossaki välissä mutteri tms, vai onko pallossa itsessään kierteet ja lähtee samalla tyylillä ku öljyfiltteri?

Ja vielä toi paineenpoisto ennen irrotusta ja paineistus korjauksen jälkeen?

Ja mahtaako riittää 1l LDS:ää remontille vai pitäskö hakea toinen pullo?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #66 : Heinäkuu 02, 2011, 11:32:28 »
Voinhan minä tässä ulkomuistista jotain kirjoitella :)

Auto käyntiin ja yläasentoon ja sammuta.
Löysää palloja sen verran että lähtee juuri ja juuri liikkeelle. Palloissa itsessään on kierre. Lähtee auki vaikkapa järeällä hihnamallisella öljynsuodatinavaimella.
Jätä tunkki alle.
Auto käyntiin ja ala-asentoon ja sammuksiin
Tunkkaa työn alla olevaa päätyä (yksi kulma ei riitä) hieman ylöspäin, tai vaikka niin ylös kuin haluat.
Löysää vielä LDS-säiliön korkki. Nyt on paineet poistettu riittävissä määrin.
Kierrä pallo irti. Tässä vaiheessa saattaa valua hieman nestettä ulos, joten varaudu siihen. Ei sitä paineella tule, mutta kuitenkin niin että sotkee paikat.
Huomaa O-rengas siinä liitoksessa. O-rengas piti olla muistaakseni sylinterin aukossa. Sipaisu LDS-ää siihen.
Kierrä uusi pallo kiinni. Oikea kiristysmomentti on 27Nm, eli ei hampaat irvessä.
Samat toiselle puolelle.
LDS-säiliön korkki kiinni.
Kun paikat on kiinni, auto käyntiin, napista valitaan yläasento ja toivotaan että auto nousee. Tunkkikin pitää muistaa ottaa jossakin kohtaa auton alta pois. Jos ei ala nousta, pitää LDS-säiliöön saada tavalla tai toisella 0,5bar ylipaine.
Kun molemmat päät on tehty, ja auto jumppaa ylösalas ok, niin sitten vielä LDS:n pinnankorkeuden tarkistus auto ala-asennossa. Oikein tehtynä nestehukka on mitätön, ja 1L pullo pitäisi riittää hyvin.

Poissa mAik

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 61
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #67 : Heinäkuu 02, 2011, 11:49:33 »
Ja minä kiitän! :) Esimerkillistä toimintaa ja esimerkilliset ohojeet!

Ite käytän tuosa välisä vielä sen jousisylinterin irti ja vaihan tiivisteet sinne. Nyt on peleko perseestä pyyhitty pois ja uskaltaa painua auton alle illasta!  ;D

Poissa Topelius

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 476
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #68 : Heinäkuu 02, 2011, 13:58:40 »
Kannattaa laitaa siihen jousiylinterin kiinnipitävään sokkaa jo nyt crc:tä kunnolla. Mulla ne oli todella jumissa ja niitä enkä saanut ehjänä niitä pois ollenkaan.
ex: C5 2.2HDI -05, 309 1.9i -91

Poissa mAik

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 61
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #69 : Heinäkuu 02, 2011, 22:50:07 »
Voi video että osas mennä melekeen ku elokuvissa! :D

Aluksi ei meinannu lähteä auki jousipallot, sitte otettiin Viton laturinremmi+kakkosnelonen+reikävannetta ja pari ruuvia ni joha aukes! Itte jousisylinterit piti hakata vasaralla irti, muuten about niinkö leffoissa!

Kaveri kaivo teflonirenkaat veke, itte puhistelin ja asentelin uuet paikalleen.

Ne jousisokat oli mulla taitettu päästä, taitoin suoraan ja nykäsin irti! Takasin ku asentelin niin taitoin päät takasin, joop, olihan net ottanu jo ruostetta itteensä mutta pittää voidella net kuhan tullee tarkastettua että auttoko tiivisteiden vaihto.

Helmikuussa ku vaihatin amixella takakynkän laakerit, oli ranet vaihtanu myös noi jousisylinterin suojakortsut, noh, sisällä oli paskaa ja sylinterissä naarmut. Hieman hioin niitä, katotaan meneekö molemmat sylinterit vaihtoon tulevaisuudessa.

PS. Se ihimesurina mitä kummastelin tuola toisesa topikissa jonka alotin, hävisi myös ku latasin lds säiliöön...Eihä sitä menny ko LITRA!!! :o :o :o :o ;D Oli vissii hieman kuvaksi päässy säiliö...Vaikka pihalle ei vuotanu ku muutama tippa! Ja nyt purkuvaiheessa ehkä 3-4dl...Pitää vielä tarkastaa joku pv säiliön määrä ja pukata vielä lissää jos tarvii!

Kiitos kumminkin foorumille ja erityisesti KariM:lle jolta sai todella asialliset ohojeet!

tni

  • Vieras
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #70 : Lokakuu 14, 2011, 18:03:09 »
  ??? mun 2001.vm on semmonen vika ilmennyt ihan lähiaikoina,että perä tippuu alas muutamassa tunnissa.se vaa ihmetyttää ku se ei nouse kaukkarilla kun aukase lukot pumppu vaa huutaa,mutta perä ei nouse.mutta kun laittaa auton käymään tai laittaa virran päälle,perä nousee heti.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #71 : Kesäkuu 20, 2012, 08:26:07 »
Taas se vuotaa ulos. Reilun pari vuotta tiivistekorjaus jaksoi pitää. Seuraavaksi ostan kokonaisen sylinterin.

remppa onnistui 95-prosenttisesti. Haitarikumin pinta on näköjään hieman kostea, mutta maahan asti lientä ei enää valu, eikä perä myöskään ole alkanut parkissa tipahtamaan.

Ei tipu perä vieläkään, mutta nyt haitarikumi on ulkoa jo aivan märkä.

Poissa Topelius

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 476
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #72 : Kesäkuu 20, 2012, 15:50:18 »
Mitähän nuo uudet sylinterit maksaa?
ex: C5 2.2HDI -05, 309 1.9i -91

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #73 : Kesäkuu 20, 2012, 17:45:20 »
Vuosi sitten remppasin niin taisi olla silloin n. 140e, nyt sitrosella näytti olevan 170e pintaan.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 640
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Jousisylinteri vuoto
« Vastaus #74 : Kesäkuu 20, 2012, 20:32:19 »
Mitähän nuo uudet sylinterit maksaa?
Riippuu mihin autoon kysyt, omaasko?
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.