Kirjoittaja Aihe: Uudet katsastussäännöt 20.5.2018 alkaen, ennen vai jälkeen - kumpi kannattaa  (Luettu 576 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 356
  • Peukkuja: 14
Sattumoisin -02 Diesel Xsaran katsastusaika päättyy päivää tuon lakimuutoksen voimaantulon jälkeen maanantaina 21.5.2018. Ajattelin kuitenkin katsastaa ennen tuota viimeistä päivää, mutta onko noissa muutoksissa jotain noin vanhalle dieselille, miksi kannattaisi odottaa viimeiseen päivään? (uudemmissa on ainakin jotain katsastuksen harvennuksiakin, mutta  niidenkin hyödyntäminen on hieman teoreettista?)
https://www.is.fi/autot/art-2000005431847.html

Jotenkin olin tulkinnut että pääosin laki tiukkenee ja pakokaasupuolella eniten muutoksia aikarajojen lisäksi. Mutta miten kävisi mahdollisessa hylkytilanteessa: jos hylättäisiin vaikkapa ennen muutosta savutusmittauksessa, niin tuleeko jälkitarkastuksessa päivämäärän jälkeen vielä ihan eri säännöt (ei tuossa minun rapauksessa, vaan lähinnä niissä, joissa säännöt muuttuu)?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
No omalla kohtaa tuo ainakin on aika selvä, kun nyt 3v auton katsastukset ovat 3, 5, 7 ja 9v, mutta jos lipsahtaa uudistuksen puolelle niin ne olisivat 3, 4, 6, ja 8v. Ja autoani ei myöskään koske tuo diesel-ryntäytyksen korvaaminen OBD-mittauksella, joten tuosta uudistuksesta ei olisi itselleni kuin haittaa kaikenlaisten tiukennosten muodossa :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 177
  • Peukkuja: 9
Ei paljon ryntäile noi uudemmat diisselit omakin kieppuu sen 2500 jenkaa vapaalla, riittä savujen mittaukseen. Senverran iällä että joka vuosi pitää näytille viärä.

Niillä säännöillä mennään loppuun millä aloitettu se katsastus.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 356
  • Peukkuja: 14
No omalla kohtaa tuo ainakin on aika selvä, kun nyt 3v auton katsastukset ovat 3, 5, 7 ja 9v, mutta jos lipsahtaa uudistuksen puolelle niin ne olisivat 3, 4, 6, ja 8v. Ja autoani ei myöskään koske tuo diesel-ryntäytyksen korvaaminen OBD-mittauksella, joten tuosta uudistuksesta ei olisi itselleni kuin haittaa kaikenlaisten tiukennosten muodossa :-\
Meneekö se sitten kuitenkin näin
jos tekee kolmannnen katsastuksen vanhan säännön aikana:
3, 5, 6, 8... (eli 5. katsastuksen jälkeen siirtyy kuitenkin uusiin sääntöihin)

jos 3. katsastus uutena aikana ja heti uusiin sääntöihin:
3, 4, 6, 8...
Eli "ylimääräinen" katsastus taitaa tulla kuitenkin katsastusten määrässä ei pidemmällä välillä eroa, välipätkän paikka vaan vaihtuu?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Meneekö se sitten kuitenkin näin
jos tekee kolmannnen katsastuksen vanhan säännön aikana:
3, 5, 6, 8... (eli 5. katsastuksen jälkeen siirtyy kuitenkin uusiin sääntöihin)

jos 3. katsastus uutena aikana ja heti uusiin sääntöihin:
3, 4, 6, 8...
Eli "ylimääräinen" katsastus taitaa tulla kuitenkin katsastusten määrässä ei pidemmällä välillä eroa, välipätkän paikka vaan vaihtuu?

Uusissa säännöissä sanotaan että 4v lähtien 2v välein 10v saakka, jonka jälkeen 1v välein. Eli nyt ensin vanhalla säännöllä 3 ja 5, jonka jälkeen uuden säännön mukaisesti 7 ja 9. Tai jos lipsahtaa tuolle puolen, niin ensin vanhalla 3 , jonka jälkeen uudella 4,6 ja 8. Se että onko tuon jälkeen joka tapauksessa 10 molemmilla vaiko parittomilla menisi 11 ennen kuin 1v välein, niin se ei ehkä ole enää allekirjoittaneen murhe tällä autolla :angel:
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 356
  • Peukkuja: 14
Ainiin, se lasketaankin tietysti noissa tapauksissa edellisestä katsastuksesta paitsi noi rajat. Mutta mikä parasta, uudistuksen jälkeen voi halutessaan katsastaa vaikka joka viikko autonsa, minimirajaa ei taida olla :) Saakohan sarjalippuja tai alennusta, jos katsastaa joka päivä?

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 658
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Minä olen nyt pitkään ottanut katsatuksen palveluna, enkä kuten liian moni, kunnia-asiana läpäistä. Tosin, on ne autot silti läpäisseet mutta olen ajoittanut katsastuksen ennen vuosihuoltoa, jos mahdollista. Vielä kannustanut katsastajaa että katso tarkkaan koska huolto on tämän jälkeen. :D
Helpompi varata huoltoaika kun tietää etukäteen että mitä pitää korjata?