Kirjoittaja Aihe: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?  (Luettu 4597 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 93
  • Peukkuja: 0
C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« : Huhtikuu 24, 2018, 19:03:27 »
Auto siis 2007 C4 hdi 1.6 BMP, ajettu 205tkm. Mikähän aiheuttaa sen, että tyhjäkäynnillä koko auto vapisee? Lisäksi liikkeelle lähtiessä esiintyy vastaavaa vapinaa, mikäli ei paina lähtiessä kaasua aika reilusti.
Citroen C5 Hdi 136  Exclusive sedan -09

Poissa eju

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 623
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Eki
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2018, 04:12:44 »
 Käy todennäköisesti 3:lla sylinterillä. Tarkista mikä suutin ei toimi !
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 265 000 km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 125 000 km.

Poissa Tahma

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 366
  • Peukkuja: 4
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2018, 16:47:24 »
Ääni suuttimelle myös täältä

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 93
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 27, 2018, 17:43:51 »
Millä lailla viallisen suuttimen saa paikannettua?
Citroen C5 Hdi 136  Exclusive sedan -09

Poissa eju

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 623
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Eki
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 27, 2018, 19:15:57 »

Youtubesta löytyy vaikka mitä !
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 265 000 km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 125 000 km.

Poissa Tahma

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 366
  • Peukkuja: 4
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 28, 2018, 08:50:01 »
Eiköhän sen leksialla saa tarkasteltua käsiään likaamatta.

Poissa eju

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 623
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Eki
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 28, 2018, 09:13:46 »
En tunne Lex:iaa, enkä tiedä miten koko toiminne mitataan moottorin analysointijärjestelmällä.
Minkälainen anturi mittaa yhden sylinterin mahdollisen vian ?
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 265 000 km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 125 000 km.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 669
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • P2008 E-hdi + Ducatoja + Saxoja
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 28, 2018, 09:49:24 »
Palaako moottorin vikavalo?
Ja vaikka ei palaisi niin kyllä sieltä melko varmasti koodeja löytyy ihan perus obd lukijallakin.

Kun tyhjäkäynnillä katsot konetta niin se varmaankin heiluu aika paljon? Ensimmäisenä kannattaa katsoa myös suuttimien juuret ettei ole ihan hullua vuotoa tiivisteessä? Ja kun antaa kierroksia niin tuntuisiko käyvän nätimmin?
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 93
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 28, 2018, 09:55:02 »
Moottorin vikavalo ei pala. Tyhjäkäynnillä tosiaan tärisee, mutta tärinä loppuu, kun antaa kierroksia. Tehot tuntuvat olevan ihan tallella. Suuttimien juuressa ei ole vuotoja.

Suuttimien tiivisteiden vaihtoa yritti eräs ranskalaisiin erikoistunut korjaamo muutama kuukausi sitten, mutta eivät saaneet kuulemma suuttumia auki ilman, että jotain saattaisi hajota. Tuntui hiukan kummalliselta.

Lexia minulla on, mutta pitäisi löytää joku, joka osaisi käyttää sitä niin hyvin, että osaisi mahdollisesti paikantaa vikakohteen.
Citroen C5 Hdi 136  Exclusive sedan -09

Poissa keijokos

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 548
  • Peukkuja: 6
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 28, 2018, 11:03:02 »
Mikä semmoinen korjaamo joka ei saa suuttimia irti

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 93
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 28, 2018, 14:53:51 »
Voinhan sen kertoakin. Kyseessä oli Kärkölässä oleva TTO Huolto. Pitäisikö teidän mielestä suuttimet saada auki rikkomatta mitään?
Citroen C5 Hdi 136  Exclusive sedan -09

Poissa JAKARI123

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 28, 2018, 15:08:20 »
Ainakin Oulun seudun korjaamoilla saavat PSA DIESELIEN suuttimet irti ja takaisin rikkomatta mitään.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 26
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 28, 2018, 15:29:00 »
Antaako se Oulun huolto korjauksen hinnan ennen kuin yrittää ja saako se myös kaikki hehkutulpat irti ilman ongelmia.

Kannattaa käydä vaikka youtubessa katsomassa linkkejä vaikka hakusanoilla 1.6 HDI injector removal, jos se olisi helppoa, niin ei olisi varmaan tuohon annettu noin paljon vinkkejä tai siihen tehty ihan omia irroitusvälineitä. Joskus toki voi irrota ilman erikoistyökaluja ja joskus on oikein tiukassa. Verraten vaikka Haynesin ohjetta "kierrä alustan M10 pultti auki ja irroita..." voi tarkoittaa käytännössä pultin katkeamista ja katkenneen pultin poistoa vaikeimman kautta ja sitten todetaan että silti se irroitettava osakin täytyy irroittaa ulosvetäjällä, kuumentamalla, lekalla ja rautakangella.

Lähes aina se on enemmän tai vähemmän jumissa ja tuskin pienen paikkakunnan yleishuollossa on kaikkia erikoistyökaluja, jolloin on ihan viisasta todeta ettei tiivisteitä kannata lähteä vaihtamaan, jos vuodosta ei ole mitään merkkejä.  Eikä kaikilla isoilla merkkihuolloillakaan ole ihan jokaista Citikan erikoistyökalua, mutta noihin suuttimiin toki lienee (ärsytti joskus kun ison kaupungin iso merkkihuolto perusteli kallista laskua sillä että heillä ei ollut automaattilaatikon öljynvaihtoon sopivia letkuja ja piti askarrella "Irma-tätin kasteluletkusta tms.", olisi pitänyt vaan viedä automaattilaatikkohuoltoon).

Mutta eikös vuotavasta tiivisteestä jää aina jotain merkkejä, vai onko ne niin piilossa ettei nää?

Mahdetaanko tuossa koneessa mitata/säädetä sylinterin ruiskutusmääriä (tai pikemminkin sen tuottamaa tehoa) vauhtipyörän kulmanopeusmuutoksilla, eli aina sylinterin työtahdissa tulee potku ja vauhtipyörän nopeus nousee ja puristusten tullessa laskee ja jos potku on eri kokoinen eri sylintereissä, niin ruiskutusmäärää säädetään (eli anturina on kampiakselin asentoanturin käyttämät hampaat vauhtipyörällä, ei tosin tietoa tästä koneesta, mutta arvaus kuten joissain muissakin tehdään)

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 669
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • P2008 E-hdi + Ducatoja + Saxoja
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 28, 2018, 15:44:37 »
Varmista nyt ensin että EGR ei ole syyllinen.

Suuttimien irrotus on todellakin monessa melkolailla mahdotonta, suuttimen runko ruostuu koko matkalta eli turpoaa reikäänsä ja on oikein kunnolla jumissa. Yhdestä tässä taannoin koitin kotikonstein irti ja ei nouse millään. Nyt on ollut rajummassakin kokeilussa ja auton keula nousee suuttimen varassa ylös ja samalla liukuvasaralla paukuttaen... Ei irtoa. Suutin jopa heiluu reiässä ja kaikenmaailman mömmöjä sinne on laitettu.

Ja kyllä nämä mittaa juurikin noita kulmanopeuksia jne.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 93
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 28, 2018, 17:50:04 »
Varmista nyt ensin että EGR ei ole syyllinen.

EGR on vaihdettu viime syksynä. Eli ei ole syyllinen.
Citroen C5 Hdi 136  Exclusive sedan -09

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 288
  • Peukkuja: 10
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #15 : Huhtikuu 28, 2018, 20:16:23 »
Kyllä todella heikkoja korjaamoja jos eivät saa irti, omassa oli ruosteessa suuttimet koko matkalta irti lähtivät ehjinä 8h työ. Ei niissä päällepäin näkyny että vuotaa yksi alkoi tsutsuttaan 3 vuoti  ja korjattiin. Pirkkalan autosähkö Tampereen lähellä.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 669
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • P2008 E-hdi + Ducatoja + Saxoja
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #16 : Toukokuu 04, 2018, 17:53:23 »
Poikkesin eilen katsomassa onko suuttimille jotain tapahtunut. Oli edennyt yksi suutin oli tullut ehjänä pois, yksi suutin oli hajonnuy niin että kierteet hajosi sieltä mihin irrotustyökalu kierretään kiinni ja kolmas suutin meni poikki alapäästään ja kannessa oleva suutinreiän putki tuli mukana. Tuo kun irtosi niin takana oli niin paljon voimaa että osia lenteli ja tippui tuulilasille mikä hajosi...

Mutta eihän ne nyt noin tiukassa voi olla kun kerran muut saa irti. Omassa pökössä voi vain ruuvata osat irti ja nostaa pois, mutta sillä onkin ajettu paljon ja koko ajan niin ei ruoste riivaa.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 93
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #17 : Toukokuu 04, 2018, 20:09:28 »
Mites, kun ne suuttimet revittiin ulos, niin jäikö sinne kannen sisään mitään ylimääräistä, vai tuliko kaikki rojut pihalle? Entä vaikuttiko kansi repimiseen jälkeen ehjältä, eli saako siihen ehjät tilalle?
Citroen C5 Hdi 136  Exclusive sedan -09

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 669
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • P2008 E-hdi + Ducatoja + Saxoja
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #18 : Toukokuu 04, 2018, 20:12:49 »
Tuo ainakin on ongelma kun tuli tuo putki mukana mikä pitää öljytilan ja suutintilan erillään. Ja sen suuttimen kärkikin jäi reikäänsä. Kärjen voisi saada pois jos kannen saisi pois ja prässillä painaisi. Tuskin kannattaa.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

Poissa Tahma

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 366
  • Peukkuja: 4
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #19 : Toukokuu 04, 2018, 20:29:15 »
JÖSSES!!!
Kuinkas vanhasta kulkineesta nuo osat tuossa kuvassa on???

Taidettu aikas ahkerasti pestä konehuonetta painepesurilla, kun on noin ruosteessa jokapaikka.
Ei tartte ihmetellä jos ei suuttimet irtoa.

Tuli viime kesänä purettua moottori, joka oli palaneessa autossa.
Siinäkään ei ollut noin ruosteessa suuttimet, vaikka oli sammutettu vedellä ja oli seissyt ulkosalla puolisen vuotta.


Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 669
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • P2008 E-hdi + Ducatoja + Saxoja
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #20 : Toukokuu 04, 2018, 21:25:35 »
En muista vuosimallia, 16v c4 eli 2005-2010 väliltä.

Eikä tuo mitenkään harvinaista ole, tuollakin kai ajettu välillä enemmän mutta pääsääntöisesti lyhyttä matkaa. Ja kun tuonne tiivisteen alle kerran vesi pääsee niin siellä se pysyy ja tekee tuhojaan.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 288
  • Peukkuja: 10
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #21 : Toukokuu 04, 2018, 21:55:44 »
Ruosteessa oli mullakin WD40 lioteltiin ja sit nitkuttelua irti lähti aika iisisti, se holkki on liimalla kiinni.
Kyllähän ne suuttimet saa kappaleiksi jos niitä alkaa kylmiltään repiin ulosvetäjällä, liuotushoito auttaa ja kuumaksi käyttö.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 669
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • P2008 E-hdi + Ducatoja + Saxoja
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #22 : Toukokuu 04, 2018, 22:30:48 »
Tätä on vuosi nitkutettu ja lioteltu monenlaisilla ryömintäöljyillä jne.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 26
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #23 : Toukokuu 05, 2018, 11:13:39 »
Ei siitä mitään voi päätellä, jos itsellä tai omassa huollossa kaikki suuttimet irtosivat kauniisti/helposti ja holkit/putket jäivät sisään, ei johdu aina työmenetelmistä tai osaamisesta vaan siitä että ne on välillä eri kovin kiinni.

Holkit tulee aina välillä ulos ja johtuu se sitten mistä syystä vaan, niin lämmittely ei auta ihan aina tai liuottelukaan, joissain työkaluseteissä tulee jopa uudet holkit mukana, tuossa sama kone Fordissa ja teksti:
"After successfully removing the injector from the cylinder head, it is possible that the injector sleeve is also pulled from the cylinder head. "
https://www.sm-produkter.no/ViewFile.aspx?ItemID=22501

Hydraulisella ulosvetäjällä ei ole ainakaan niin suurta vaaraa että osat lentelee tuulilasiin kuin liukuvasaralla...

Itsekin olen saanut alustasta pultteja irti katkaisematta niitä, muttä olen joitan katkonutkin vaikka mitä varokeinoja olisin käyttänyt, joitain oikein ikävästikin, mutta kyllä nekin lopulta irti lähtee, vaikka palasina.

Perinteisesti tiettyjen koneiden hehkutulpista ei saanut kirjallista hinta-arviota kuin varauksella jumittuneiden irroitus tuntityönä tms. Itse irroitin eilen pakosarjan ja pakoputken pultteja ja olin varautunut kaiken maailman taikakeinoilla ja -voimilla taistelemaan ne irti: ei tarvittu kuin pientä hylsysarjaa ja kevyt kääntö, niin mutterit irti pinnapulteista ja lähti vaivatta irti, tuli se tämäkin päivä nähtyä...

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 669
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • P2008 E-hdi + Ducatoja + Saxoja
Vs: C4 1.6 hdi + BMP, miksi tärisee tyhjäkäynnillä?
« Vastaus #24 : Toukokuu 05, 2018, 23:20:47 »
Tässä tapauksessa oli siis omistaja tjsp. repinyt näitä pois. Työkaluna oli käytetty modifioitua liukuvasaraa, eli hydraulitunkkia jotenkin käytetty. Ja voimaa on ollut reilusti kun se kärki sinne vielä jäi.

Omalla kohdalla oli eka kerta kun tuon pääsin näkemään, kaveri näistä on kertoillut jo aiemmin.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/