Kirjoittaja Aihe: C4 HDi 1,6 vm 2009 mahdollinen suuttimen yhden reiän tukos ?  (Luettu 1035 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Laitan tässä kuvan suuttimien ohivirtauksista.
Nelossylinterin ohivirtaus on noin 15 %.
Jos suuttimessa on 5 reikää, niin yksi reikä on 20 %, mutta yhden reiän tukos saattaa ruiskuttaa 4 reiästä hieman enemmän ja sen takia ohivirtaus ei ole 20 %.

Mitä mieltä täällä ollaan ohivirtausten erosta ?
Autolla ajettu 215 000 km.

C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 426
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: C4 HDi 1,6 vm 2009 mahdollinen suuttimen yhden reiän tukos ?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2018, 12:47:47 »
Ei nuo vaikuta mitenkään ohivuotoon, vaikka se suutin ei syöttäisi yhtään niin ohivuoto on sama.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: C4 HDi 1,6 vm 2009 mahdollinen suuttimen yhden reiän tukos ?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2018, 07:16:17 »
Jankos; nyt en ymmärtänyt ! Voitko perustella ?
Seuraavassa linkissä on toimintaperiaate.
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: C4 HDi 1,6 vm 2009 mahdollinen suuttimen yhden reiän tukos ?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2018, 11:21:42 »
Jos tuosta sinun kuvan suuttimesta selittää: vaikka ruiskutuspuoli oikealla tukkeutuisi ihan kokonaankin, se ei vaikuta ohivuotoon, kuin ihan hieman. Teoriassa, jos korkeapainepumpun paine ei notkahtaisi ja putkissa olisi riittävästi tilavuutta, se ei kai vaikuttaisi ollenkaan (todellisuudessa paine laskee joissain osissa suutinta ja se tietysti hieman vähentää ohivuotoa ruiskun ollessa "auki" tilassa ja kulumakohdatkin on erilaisia eri kohdissa)

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: C4 HDi 1,6 vm 2009 mahdollinen suuttimen yhden reiän tukos ?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2018, 06:45:32 »
Seuraavassa linkissä on ote HKL:n linja-autoissa tehdyssä tutkimuksessa.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/111646/Neuvonen_Ollimatti.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Suuttimesta virtaa polttonestettä paluuvuotona vähän paluukanavan ollessa suljettunakin.
Suuttimessa on neljä mahdollista kohtaa, mistä paluuvuotoa tapahtuu:
Venttiilikaran  ja  venttiilin  välillä (kuva  9) on  pieni  välys,  mistä korkeapaineista polttoainetta virtaa hieman paluupuolelle. Kuluneessa suuttimessa välys kasvaa ja paluuvuodon määräkin kasvaa .

Kuula  ei  tiivistä  paluukanavaa  välttämättä  täysin,  ja  siitä  pääsee  hieman polttonestettä   virtaamaan   paluupuolelle. Erityisesti   kuluneessa suuttimessa ilmenee paljon paluuvuotoa tätä kautta, koska ura,
jota vasten kuula painuu, kuluu epätasaiseksi.
Uudessa suuttimessa ei tapahdu paluuvuotoa tätä kautta.

Rungon ja venttiilin välissä olevan teflontiivisteen rikkoutuessa paluuvuoto kasvaa suureksi.
Uudessa suuttimessa tiivisteen ohitse ei tapahdu paluuvuotoa.

Suutinneulan ja suutinkärjen välissä on pieni välys, mistä korkeapaineista polttoainetta virtaa hieman paluupuolelle. Paluuvuodon määrää voidaan käyttää keinona mitattaessa suuttimien kuluneisuutta.
Paluuvuodon maksimi määrälle on jokaisella suutintyypillä ohjearvot. Ohjearvojen ylittyessä
suutin on liian kulunut toimiakseen tarkoituksenmukaisesti.
[12]
7

7.3.2 Venttiili
Syy  kolmen  suuttimen  korkealle  paluuvuodollelle  löytyi  venttiilin  kuulaurasta.  Kuvassa 11
vasemmalla  on  uuden  venttiilin kuulaura.  Kuulauran tulee  olla  tasainen,  jotta kuula tiivistää paluukanavan tiiviisti.
Uudella tiivistepinnalla näkyvät rösöt ovat ilmasta tulleita epäpuhtauksia. 32 kuva 11.
Uuden ja kuluneen venttiilin kuulaura Sylinterissä 3 olleen suuttimen paluuvuoto oli 27,9 mm³/H liian suuri.
Kuvassa 11 oikealla näkyy, kuinka kuula uran reuna on alkanut murentua ja se on muuttunut epätasaiseksi.
Kuulan liikkuessa edestakaisin ei se aina osu samaan kohtaan, mistä seuraa huono tiivistyminen ja suuri
paluuvuoto. Sylinterei den 2 ja 5 suuttimien korkea paluuvuoto, johtui juuri tästä syystä. Sylintereiden 1, 4 ja 6 suuttimien kuulaurat olivat liitteen 2 kuvan 37 mukaisessa  kunnossa.  Tiivistepinnoilla  ei  näy  juuri  ollenkaan  epätasaisuuksia.
Kuulauran kuluminen muuttaa myös ankkurin liikematkaa (AHE-mitta). Liikematka kasvaa, koska ankkuritappi vedetään ylhäällä aina samaan pisteeseen asti, mutta kuulauran ollessa kulunut painuu kuula syvemmälle venttiilissä ja alaraja on kauempana. Liikematkan kasvu aiheuttaa kasvanutta ruiskutusmäärää.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2018, 07:29:35 kirjoittanut eju »
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: C4 HDi 1,6 vm 2009 mahdollinen suuttimen yhden reiän tukos ?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2018, 07:23:52 »
Arvokasta on suuttimen huolto Suomessa !

" Ohivuoto mittauksen ohje arvo kyseisille suuttimille on 40ml / 3min.
Se, että suutin kärjessä olisi reikätukossa ei vaikuta merkittävästä ohivuotoon.
Ohivuodon aiheuttaa viallinen korkeapainetiiviste tai viallinen venttiili suuttimen sisällä.
Suuttimen kunnostus ilman venttiiliiä n.180-220€/kpl ja venttiilillä 280-320€/kpl. "
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 190
  • Peukkuja: 9
Vs: C4 HDi 1,6 vm 2009 mahdollinen suuttimen yhden reiän tukos ?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2018, 09:18:44 »
Ja tarvikeliikkeestä saa uuden ainakin pestyn edullisemmin. Toi diisselilaitehuolto on iankaiken ollu tosi
Hintavaa, eikä se tähtitiedettä kummempaa oo mutta tarvii kyllä kalliita laitteita ja puhtaus on nro1.

Autodoc esim Bosch 198€ vanha vaihdossa
Mister auto 184,90€ alkaen
Noi HU moottoriin ei nokiloukkua
Ebay huolletut raportilla 99€ jne
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2018, 09:52:13 kirjoittanut kaselin »
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82