Kirjoittaja Aihe: C5 III olka-akselin alapuslan vaihto  (Luettu 566 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tg

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
C5 III olka-akselin alapuslan vaihto
« : Maaliskuu 30, 2018, 19:12:52 »
Tere

Noniin,nyt on testattu minkälainen homma on vaihtaa alapusla purkamatta koko ripusta.
Ei mennyt kun pari tuntia tossa jäisellä pihalla touhutessa .Liikkeessä tähän on varattu 1,5h joten siihen pääsee kotikonsteillakin pienen harjoittelun jälkeen.
Pusla lähti lyömällä irti ja paikoilleen laitto meni parin hylsyn ja kierretangon avulla kivuttomasti.
Lievää kiroilua saattoi jossain vaiheessa kuulua ,mutta yleisesti ottaen aika easy homma.

GT

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 722
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III olka-akselin alapuslan vaihto
« Vastaus #1 : Maaliskuu 30, 2018, 22:01:56 »
Loistava tuningi. Oliko puslalla ajettu paljonkin ja miten vika ilmeni? Millä löit puslan irti? Työtapa ja dimensiot kiinnostavat. Hyllyssä e-bay pusla. Osassa kaulus...

https://www.ebay.co.uk/itm/SWAG-Front-Control-Arm-Trailing-Bush-X2-pcs-Fits-CITROEN-PEUGEOT-407-3523-AQ/132297257655?fits=Model%3AC5&epid=653055995&hash=item1ecd87f2b7:g:hCkAAOSwWCBZlDRw

Poissa Tg

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III olka-akselin alapuslan vaihto
« Vastaus #2 : Maaliskuu 31, 2018, 16:37:51 »
Moro

C5 ajettu 180t,ilmeni esim kun lähti jäiseltä alustalta sulalle niin pidon yhteydessä  kuului napakka kolahdus.

Puslan kunnon tuntee helpoiten kun tunkkaa kulman ylös ja heiluttaa rengasta ylös alas suunnassa,tässä ainakin pusla oli jo niin heikossa hapessa ,että liike oli huomattava.

En tiedä johtuiko tästä ,mutta toinen eturengas kului sileäksi sisäreunasta.Kumma kyllä toiselta puolen missä pusla oli viallinen.

Työvaiheita oli seuraavasti:Auton tunkkaus ylös,vetoakselin mutteri pois,alapuslan pultti irti, yksi alapallonivelen pultti pois,Pystytolpan kääntö ulospäin ,mutta paina vetoakselia laatikkoa päin ettei  se lähde laatikosta irti.
Laitoin puslaan 12mm pultin ja vasaralla perään,sitten sopiva hylsy jolla hakkasin sen tukivarresta irti kokonaan,
Paikalleen laitoin  uuden kahdella sopivan kokoisella hylsyllä joiden läpi laitoin 12mm kierretangon.Sitten vaan kiristämään pusla paikoilleen .Tarkista ,että lähtee menee suorassa.

GT