Kirjoittaja Aihe: C5 III - ulina  (Luettu 2462 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 625
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #25 : Huhtikuu 20, 2018, 12:44:45 »
Vakaajatanko resonoi, täysi arvaus. Sakkelilemmareilla paino tankoo ja testiajoa.

Tuskin. Kyseinen ongelma lienee ainoastaan tourer -malleissa.
Peugeot 607 2.2 HDi '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 625
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #26 : Huhtikuu 20, 2018, 12:47:54 »
Nyt kun on alla alkuperäinen 245/40-19 rengastus niin varmistui että keskieurooppalaiset kitkarenkaat aiheuttivat ihmeellistä vihellystä. En ole ennen huomannut minkään rengassarjan aiheuttavan tälläistä ilmiötä. Kesärenkaat eivät ole hiljaisimpia mutta vihellys puuttuu. En ole päättänyt kumpi on parempi.
Peugeot 607 2.2 HDi '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa IJN

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #27 : Huhtikuu 20, 2018, 17:17:44 »
Väittäisin että Tourerissa ujeltaa takakontti. Siellä vaan kaikuu ja kumisee ajaessa, ja se kuuluu koska auto on muutoin hiljainen. Ainakin kakkoskorisessa Breakissa on samaa ominaisuutta.  Testata voi vaikka ajamalla ensin kontti tyhjänä ja tunkemalla se sitten täyteen patjoja ja muuta höttöä.

Poissa vialho

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 108
  • Peukkuja: 0
  • Citroen C5 204 HDI Tourer
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #28 : Toukokuu 08, 2018, 20:30:43 »
Samaa ulinaa tai oikeammin kuminaa täälläkin ja samalla tavalla ilmenee Bugsneezellä. Edessä pyöränlaakerit vaihdettu, ei vaikutusta. Rommitommin kanssa vaihdeltiin viestejä ja seuraavaksi alatukivarren kimppuun, eritoten pusla nro 8:

https://images.google.fi/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2Fs%2FMTIwNVgxNjAw%2Fz%2FasgAAOSwopRYfjuc%2F%24_10.JPG%3Fset_id%3D880000500F&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fitm%2FFOR-CITROEN-C5-C6-FRONT-SUSPENSION-LOWER-HUB-CARRIER-BOTTOM-BUSH-BUSHES-%2F161238835858&docid=EyzgP-maFRwOlM&tbnid=ekUbVpWyBDrxmM%3A&vet=1&w=1600&h=1205&source=sh%2Fx%2Fim


Päivitellään. Oikea alatukivarsi puslineen (Autodoc.fi:sta, Meylen valmistama) vaihdettu. Ulina/kumina pieneni, muttei häipynyt kokonaan. Kumina tulee ihan hiljaisessakin nopeudessa, 10 km/h >. Vasemmalle on taaempi alatukivarren pusla vaihdettu, muttei tuota yo kuvassa olevaa puslaa nro 8. Josko se sitten seuraavaksi...Ääni tuntuu kyllä tulevan edestä oikealta, mutta vaikea mennä vannomaan. Pyöränlaakerit lähes uudet, paitsi oikealla takana. Oikea takalaakeri tuntuu kyllä täysin terveeltä

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 625
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #29 : Toukokuu 17, 2018, 18:33:54 »
Tällä kertaa kysymys vihellyksestä joka tarkentuu kutosvaihteen mekaniikkaan. Jos ajaa kutosvaihteen alapäässä eli noin kahdeksaakymppiä, kuuluu vaihteistosta selkeä vihellys. Se muuttuu rasituksen mukaan eli jos lisää kaasua vihellys nousee ja häviää kun veto loppuu. Tämä tapahtuu siis vain kutosvaihteella.

Peugeot 607 2.2 HDi '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 633
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #30 : Toukokuu 17, 2018, 19:37:55 »
Mulla oli toi sama 2.0HDi-koneisessa, mutta kuului selkeiten 60-70km/h vauhdissa uusilla kesärenkailla ja uudella asfaltilla, eli kun muuta melua ei juuri ollut. Toki tossa pikkukoneessa on lyhyemmät välityksetkin. Olen käsittänyt että on melko yleinen ilmiö. Tässä kolmelitraisessa en ole tosin tuota vaihteiston ulinaa havainnut.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 436
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #31 : Toukokuu 17, 2018, 21:07:57 »
Mulla toi kolmelitranen selkeästi vinkuu kutosella 75-81kmh vauhdissa, kun vauhti ylittää 81kmh, niin hiljenee täydellisesti.

C6:ssa oli sama ilmiö, mutta lyhyempien välitysten myötä vähän alhaisemmilla nopeuksilla.

Itselläni ääni ei kyllä ole mitenkään häiritsevä ja käsittääkseni on aisinin ominaisuus.
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 625
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #32 : Toukokuu 17, 2018, 21:46:18 »
Eli hammasrattaat eivät jonkin välyksen takia pyöri täysin evolventissaan? Tai kunnes pyörimisnopeus on riittävän tasainen / rasitus vähäinen jolloin öljyn pintapaineen kesto riittää?
Peugeot 607 2.2 HDi '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10