Kirjoittaja Aihe: Monttua, ramppia tai nostinta?  (Luettu 1399 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jusa

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Monttua, ramppia tai nostinta?
« : Maaliskuu 15, 2018, 21:40:58 »
Hei!

Olisiko kellään pääkaupunkiseudulla tai lähellä asuvalla monttua, ramppia tai autonnostinta että pääsisi kurkkaamaan C5 Sitikan alle? Jäähdystysnesteet valuvat moottorista ja pitäisi nähdä mistä ne tulee, onko letku irti, haljennut vai jotain ihan muuta.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 231
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Monttua, ramppia tai nostinta?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 15, 2018, 23:08:56 »
Suosittelen lämpimästi ostamaan omat pikkurampit, vaikkapa biilteemasta, ei maksa paljon ja menevät suht pieneen tilaan, käyttöähän tämmöisille löytyy aina:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Autoramppi-1-tonnia-2000023040/

Ja Tikkurilan Nesteellä on kai vielä nosturipaikka (toki aikalaskutuksella).
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 724
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: Monttua, ramppia tai nostinta?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2018, 22:01:23 »
Ramppien sijaan mieluummin tunkki ja pari pukkia. Saapi korkeammalle ja on monikäyttöisempiä.

Poissa Gusse

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 830
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Sportage -16 & 118d -12
Vs: Monttua, ramppia tai nostinta?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 16, 2018, 23:15:30 »
Itsellä ollut nuo Bilteeman rampit ja niiden kokemusten perusteella suosittelen myös mielummin tunkkia ja pukkia.
exät BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 231
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Monttua, ramppia tai nostinta?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2018, 00:25:16 »
Ramppien sijaan mieluummin tunkki ja pari pukkia. Saapi korkeammalle ja on monikäyttöisempiä.

Riippuu toki tunkista mutta millään normaalilla tunkilla et autoa yhtä korkealle saa, se on testattu fakta. Ceefemman kanssa varsinkin kun ajaa rampille ja nostaa vielä jousituksen ylös niin kyllä on tilaa auton alla vaikka mihin tarpeeseen... ainakin jos ei tarvitse rampilla olevaa rengasta irrottaa. Ja ramppeja jos ostaa vaikka neljä kappaletta niin saa samalla kertaa kaikki nurkat ylös. Sitten voi vaikka limbota siellä auton alla... Toki jos hydejousituksella varustetun auton kanssa puuhastellaan on syytä tukea ajoneuvo vielä niillä pukeillakin ettei se romahda päälle jos hydrauliikka pettää. Mutta rautajousituksella sekään ei ole niin tarpeen kunhan varmistaa ettei auto lähde valumaan rampeilta alas kesken töiden. (Siis aina, kun auton alle mennään, pitää mahdollisuuksien mukaan varmistaa ettei jää missään tilanteessa auton alle jumiin)
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 724
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: Monttua, ramppia tai nostinta?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2018, 10:25:15 »
Etenkin autotallin liukkaalla lattialla ajorampit tuppaa luistamaan helposti pyörän edessä. Jos ei sitä ihan pienintä 19 € hallitunkkia hommaa niin nostokorkeus on likemmäs puoli metriä. Ensin nostaa toisen etukulman mahdollisimman ylös ja laittaa pukin alle. Sitten nostaa toisen puolen ylös niin alkaa olla tilaa aika ruhtinaallisesti etenkin kun voi ottaa pyörät irti, jolloin avointa tilaa on joka suuntaan.

Itse ostin aikoinaan Motonetin ramppirimpulat ja parin kokeilun jälkeen siirryin takaisin hallitunkkiin. Mieluummin katsoo vaikka vähän korkeamman jalkakäytävän reunakiveyksen ja ajaa toisen kyljen siihen.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Hallinosturi-35-tonnia-2000036649/

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: Monttua, ramppia tai nostinta?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 17, 2018, 10:45:27 »
Tunkilla ja pukilla saa nostettua vaikka kuinka korkealle (riippuu enemmänkin pukeista, jos nostaa useammalla kerralla ja sopivan vakaita ja tukemia korokkeita alle (2/5 lankunpätkät ja iso levy toimii tunkin alla, joutuu vaan hieman arkartelemaan noston ja laskun yhteydessä). Saa niillä auton vaikka venäläiseen kylkihuoltoasentoon.

Onpa niitä tuollaisia valmiitakin viritelmiä, jolla voi parilla nostolla saada aika korkealle (koroke tunkin päälle eikä alle):
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Hallitunkki-25-tonnia-2000034315/
Ei mene kauhean matalan auton alle, mutta ei kauhean matalilla pääse ina rampeillekaan.

Mutta molemmissa (rampeissa ja tunkkipukkiyhdistelmässä) on toki omat etunsa sekä myös vaaranpaikkansa ja ongelmat. Itsellä ei tosin ole kokemusta noista tehdastekoisista rampeista, lankutkin toimii ja niille löytyy muutakin käyttöä joskus.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 030
  • Peukkuja: 8
Vs: Monttua, ramppia tai nostinta?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2018, 13:37:17 »
Biltsun/Motonetin metalliset rampit on aika arveluttavat. Piti aina varmistaa renkailla tms. En oo kyllä käyttänytkään niitä enää aikoihin.

Tämmönen olis jännä:

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Peukkuja: 5
Vs: Monttua, ramppia tai nostinta?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 17, 2018, 16:20:21 »
Jos vaan on tilaa säilyttää ja työkalut pysyy kädessä niin tee-se-itse rampit on oma suositus. Joskus 10 vuotta sitten tein "prototyypiksi" pitkät puiset rampit, enkä vielä ole saanut aikaiseksi päivittää teräkseen. Olishan ne kevyemmät, mutta kun niin harvoin tarvitsee siirrellä niin ihan sama. Materiaalit ja tarvikkeet maksanee joku pari-kolme kymppiä nykyään.

Vähän pidemmät olis pitänyt tehdä niin sais takapöntönkin irti etukautta.. :D
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Poissa Jusa

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: Monttua, ramppia tai nostinta?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 17, 2018, 23:02:27 »

Vika selvisi ilman alle pääsyä. Se perinteinen Webaston putki ruostunut vitosesta puhki. Nyhrätty rautasahan kanssa ja pistetty pätkä kumiletkua tilalle. Huomenna hakemaan lisää jäähdytysnestettä ja testaamaan tiiviyttä.