Kirjoittaja Aihe: C5 X7 - Etupään kolinat  (Luettu 3336 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 733
  • Peukkuja: 8
C5 X7 - Etupään kolinat
« : Maaliskuu 15, 2018, 17:53:35 »
Nyt tietty näillä nypyläteillä ajon seurauksena alkanut kuulua pientä kolinaa etupäästä jommalta kummalta puolelta.
Mitä tuolla edessä ensimmäisenä löystyy? Ajettu rapiat 100tkm.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #1 : Maaliskuu 15, 2018, 18:09:50 »
Koiranluut? ???

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 537
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Kia Niro EV 2023
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #2 : Maaliskuu 15, 2018, 18:16:36 »
Omassa kuului myös kevyttä koputusta muka edestä, huollossa vaihtoivat taakse koiranluut ja hiljeni.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Poissa Jalamari 53

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 621
  • Peukkuja: 7
  • C5
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #3 : Maaliskuu 15, 2018, 19:07:52 »
Minulla 55 tuh aj. ja kolinaa oikealta edestä ja jarrusatulan liukutapin kumipuslat luiskahtaneet paikaltaan pois.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 733
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2018, 20:02:45 »
Taakse vaihdettunna koirasenluut viime kesänä. Todennäköisesti etupään vastaavat (toivottavasti ) tällä kertaa kyseessä.
Takapään koiranluut napsuivat eri tavalla, mielestäni.
Aika myrkkyä on nämä perunapeltotieosuudet näin talvella. Ysitien pinnoitteeseen ilmestyy päivittäin uusia reikiä. Tarkkana saa olla ajossaan, jos noita haluaa vältellä...
Tievastaavilta on turha löytää yhtä yksittäistä reikää, jos korvausta viitsisi haeskella, kun tuo ruoputus on miltei jatkuvaa. Kova on autojen alustojen kulutus tätä nykyä.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #5 : Maaliskuu 16, 2018, 09:47:41 »
Taakse vaihdettunna koirasenluut viime kesänä. Todennäköisesti etupään vastaavat (toivottavasti ) tällä kertaa kyseessä.

Edessä nuo luut ovatkin pikkasen mielenkiintoisemmat, luun yläpultti kun on samalla myös kaasuneste-iskarin alapään pultti = osat ovat auton eri puolilla siis erilaiset. Vaihtotyö sinällään on pala kakkua, vaikka ensialkuun hieman voi kummastuttaakin. Omaani aikanaan nuo meinaan vaihtelin itse autotallin liuskalla 8)


Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #6 : Maaliskuu 16, 2018, 09:53:17 »

Edessä nuo luut ovatkin pikkasen mielenkiintoisemmat, luun yläpultti kun on samalla myös kaasuneste-iskarin alapään pultti = osat ovat auton eri puolilla siis erilaiset. Vaihtotyö sinällään on pala kakkua, vaikka ensialkuun hieman voi kummastuttaakin. Omaani aikanaan nuo meinaan vaihtelin itse autotallin liuskalla 8)


[/quote]

Kysymys: pitääkö iskari olla "ajokorkeudella" kun tuon pultin kirii?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #7 : Maaliskuu 16, 2018, 10:23:26 »
Kysymys: pitääkö iskari olla "ajokorkeudella" kun tuon pultin kirii?

Mitä vaikutusta tuolla kiristämisellä mukamas on, missä asennossa iskari sillä hetkellä sattuu olemaan? ???

Ei se iskarin alapää tuon pultin ympärillä mihinkään juuri klappaa ja tiukkaamisen jälkeen vielä vähempi. Tai no jos oikein kovaan pattiin posauttaa, niin saattaa iskarin alapää "tipahtaa" tuon pienoisen klapin toiseen laitaan jos ei siellä jo ollut, mutta kerran tiputtuaan se on sitten jatkossa siinä eikä mihinkään enää liiku. Mutta itse siis ajoin jousituksen ensin ääri ylös, ihan kuin missä tahansa renkaan irroituksessakin. Ja luun yläpulttia poistaessani jätin "tuurnana" käyttämäni pultin sinne paikalleen ja vastaavasti uuden luun pulttia "tuurnana" hyödyntäen naputtelin tuon väliaikaisen pultin sieltä reiästä pois. Näi se iskarissa mahd. vielä ollut paine ei päässyt liikauttamaan reikää pois paikoiltaan ja siten hankaloittamaan uuden luunkaan asennusta 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #8 : Maaliskuu 16, 2018, 10:44:54 »
Mielestäni iskarin alapäässä on oma kumipusla, joka joustaa hieman joustoliikkeen mukana. Tai oikeastaan kiertyy.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #9 : Maaliskuu 16, 2018, 10:57:46 »
Mielestäni iskarin alapäässä on oma kumipusla, joka joustaa hieman joustoliikkeen mukana. Tai oikeastaan kiertyy.

No tässä C5 X7 tapauksessa se ei edes kierry. Kuva tosin on teräsjousellisesta karvalakista, mutta kaasuneste on muuten sama, vain ilman tuota jousta iskarin yläpäässä 8)


Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #10 : Maaliskuu 16, 2018, 11:16:08 »
Kysymys: pitääkö iskari olla "ajokorkeudella" kun tuon pultin kirii?

Mitä vaikutusta tuolla kiristämisellä mukamas on, missä asennossa iskari sillä hetkellä sattuu olemaan? ???


Kuitenkin ihan hyvä mietintänä.
Kiristetäänkö joku alustan osa lopullisesti nosturilla pyörät ilmassa vaiko auton ollessa maassa painonsa päällä? Voi olla lyhytikäinen vulkanointi jollain helalla tms. osalla, kun hakataan osa kiinni pulttikoneella pyörät ilmassa ja rymäytetään auto alas ja lähdetään ajelemaan kohti uusia pettymyksiä...

Vai olenko ihan väärässä?  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #11 : Maaliskuu 16, 2018, 11:57:14 »
Ainakin alatukivarsi on tämmönen että tietyssä asennossa pitää hela olla.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #12 : Maaliskuu 16, 2018, 12:40:11 »
Voi olla lyhytikäinen vulkanointi jollain helalla tms. osalla, kun hakataan osa kiinni pulttikoneella pyörät ilmassa ja rymäytetään auto alas ja lähdetään ajelemaan kohti uusia pettymyksiä...

No juu, se helan sisäputki kun kiristyksellä lukitaan paikalleen s.e. se ei pääse enää kiertymään suhteessa pulttiin, niin noissa suuremman liikeradan puslissahan tällöin tuohon voisi jäädä pysyväis-jännitys, joka tosiaan saattaisi hapertaa tuon puslan nopeastikin. Mutta tämä edellyttää ettei tuo pusla pääsisi myöskään pyörähtämään siinä pesässään lainkaan jotta siihen moinen jännitys jäisi pysyvästi. Ja jos ajatellaan jotain iskarin alapäätäkin, niin se kumihan on vulkanoitu siihen sisäpuslaan, ei iskarin runkoon => sisäputken pyörähtäessä jos kumista loppuu jousto, se pyörähtää pesässään ja jännitys tasaantuu, eikös ???

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #13 : Maaliskuu 22, 2018, 11:23:36 »
Juuri näin on. Löysin ohjeen ja VIRALLISESTI SEKÄ ETU- ETTÄ TAKAISKARIN SAA KIRIÄ VASTA KUN JOUSITUS ON OIKEASSA ASENNOSSA. Tiedoksi tämä kaikille.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #14 : Maaliskuu 22, 2018, 12:16:36 »
Juuri näin on. Löysin ohjeen ja VIRALLISESTI SEKÄ ETU- ETTÄ TAKAISKARIN SAA KIRIÄ VASTA KUN JOUSITUS ON OIKEASSA ASENNOSSA. Tiedoksi tämä kaikille.

No etupää tuossa nyt enempi tällä kertaa kiinnostaa, niin pikkasen kyllä ihmettelen miksi tuossa on myös pyörän napamutteri irroitettu, sen luun kun saa vaihdettua muutenkin. Ja kun ohjetta seuraa, niin se luun yläpää kyllä kiristetään jo ylhäällä, mutta alapää vasta alhaalla - ja tähänkään ei ole järkiselitystä, sillä tuohan on pallonivel joka kyllä pyörii sen mitä kallistuksenvakaaja ajossa sitä joustoliikkeissä muutenkin pyörittelee = siihen ei siis mitenkään jää mitään jännitteitä tms. Eli vaikka tuo Service ihan hyviä ohjeita jakeleekin, niin tässä kohtaa kyllä herättää enempi kysymyksiä miksi asiat muka pitäisi tehdä juuri noin kuin tuossa ohjeistetaan ???

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #15 : Maaliskuu 22, 2018, 12:26:19 »
Mutteri 4, eli iskarin alapää kiritään tuon ohjeen mukaan kun alustan korkeus on noissa annetuissa rajoissa. Koiranluun toisella päällä ei tosiaan ole mitään väliä. Ehkä tuo on ollut helpompi ohjeistaa kun kaikki kiritään vasta lopuksi.

Tuo ohje ei tainnut olla jousisylinterin irrotusta vaan jotain muuta, siksi siinä irrotellaan ylimääräisiäkin osia.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 733
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #16 : Maaliskuu 27, 2018, 18:58:31 »
No nyh vaihdettu molemmille puolille. Hieman tiiviimmän kuuloinen on, mutta pieni kolina siellä vielä on...
Mikäs sitten?

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #17 : Maaliskuu 27, 2018, 19:36:17 »
Raidetangon sisäpää ainakin itsellä väljä niin lonksuu hieman sekin.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 733
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #18 : Maaliskuu 27, 2018, 19:47:07 »
Eli raidetanko uusintaan?

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #19 : Maaliskuu 27, 2018, 20:00:31 »
Pelkkä sisäpuolen nivel. 15-50€. Samalla vaivalla kyllä vaihtuu se ulompikin eikä asiaan tarvi vähään aikaan palata. Väljyyttä voi kokeilla jos kaveri kääntelee rattia ja kädellä pitää nivelestä kiinni. Yläasentoon auto ja vähä heiluttelee rattia auton käydessä.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 733
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #20 : Maaliskuu 28, 2018, 19:11:16 »
Tänkz Pena, täytyypä tutkiskella..

Poissa tjmj52

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 123
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 X7 - Etupään kolinat
« Vastaus #21 : Maaliskuu 31, 2018, 15:51:34 »
MOi
c5 2013 110 tuhatta
Minulla on jo jonkin aikaa kuulunut epätasaisella hiljaa ajettuna plup klup plup ääni se ei kuitenkaan ole kolina. kerran tarkastettiin kaikki nivelet ei löytynyt väljää. Nyt kuitenkin ajattelin vaihtaa nuo kallistuksen vakaajan kumit ja samalla tarkistaa kaikki mahdollinen. Jos jollain on antaa vihjettä niin mielellään otetaan vastaan

tjmj52