Kirjoittaja Aihe: Starttimoottorin kaapelista C5  (Luettu 509 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa xami

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 86
  • Peukkuja: 0
Starttimoottorin kaapelista C5
« : Maaliskuu 05, 2018, 16:00:26 »
Meillä C5:n starttaus on heikkotehoista uudesta akusta ja starttimoottorista huolimatta. Onko kaapeleitten testaamiseen konsteja? Kontaktipinnat olen puhdistanut, myös koriin menevän kaapelin päät. Onko muilla kokemuksia? Ongelma tulee esille pakkasilla, mutta laiska se on kesälläkin.

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 355
  • Peukkuja: 14
Vs: Starttimoottorin kaapelista C5
« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2018, 16:50:21 »
Enpäs tiedä miten nuo maadoitukset ja plussat on jaoteltu tuossa mallissa, mutta laittamalla kuormaa (usein riittää ajovalot) ja virrat päälle käynnistämättä ja mittaa akun navasta ainakin johtoon saakka pienellä jännitealueella, ei saisi muutamaa kymmentä millivolttia enempää jännitepudotusta matkalla (muuten startatessa liitoksiin katoaa jo useita voltteja) ja sama kummassakin navassa: plussa ja maa puolella. (eli ideana mitata suoraan akun napaa lyijystä ja johtoa suoraan liitenten yli kuparista, jolloin mittari mittaa häviöitä liitosten ylimenovastuksissa, samalla kerralla voi mitata useammankin liitoksen yli, mutta varovainsuutta mittakärkien kanssa ettei tule oikosulkuja)
(Osassa autoja on useita plussa- ja maajohtoja ja voi olla ettei valojen kuorma kuormitakaan samaa piiriä kuin startti?, silloin joutuu keinokuormaa tai muuta kuormitusta sovittelemaan eri paikkaan)

Periaatteessa isot haviöt pitäisi näkyä myös liitoksen lämpeamisenä, mutta melko vaikea arvioida ellei ole oikein selkeä vika, tai muuten vaatii lämpökameraa tms.

Toinen tapa on käyttää vaikka apukäynnistinkaapeleita, ainakin moottorin maadoitus on usein helppo testata vetämällä kaapeli suoraan akun (miinus)navasta koneen  koneen runkoon, plussakaapeliinkin voisi periaatteessa kokeilla viritellä ohituksia, mutta kun startti on pahassa paikassa ja kone heilahtaa kun startti käynnistyy, on ainakin syytä tietää mitä ja miten tekee (mieluiten rengasliittimillä johdot kiinni akku irroitettuna).

(ja sitten on lisäksi se vaihtoehto että tehdaskunnostettu "uusi" onkin vaan huonompi kuin vanha)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 558
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Starttimoottorin kaapelista C5
« Vastaus #2 : Maaliskuu 06, 2018, 08:41:56 »
Aivan samoin neuvoisin. Näin on löytynyt mm. (Xantia) akun plus-kengän kaapelien puristusliitosvika. C5:ssa taitaa olla helpostiavattavat napakengät, juotetuin kaapelein.. Jotain omassakin kyllä on, koska akun napajännite on poikkeuksellisen alhainen, akku autossa, mutta ei samakaan akku (13-14kk vanha Varta) peräkontissa. Stilon ja Xantian akku ok. Jos akku pääsääntöisesti on alijännitteinen, siis alivarattu, se ei ole pitkäikäinen.