Kirjoittaja Aihe: C5 puhaltimen moottori mykkä.  (Luettu 557 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juissi80

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
C5 puhaltimen moottori mykkä.
« : Maaliskuu 04, 2018, 10:27:29 »
Uusi Citikan omistaja täällä.
Meille tuli C5 taloon hetki sitten.
Muuta vikaa autossa ei olekaan, kuin puhallin, joka on mykkä.

Etuvastuksen liittimet olivat käytännössä sulaneet ja apukuskin jalkatilaan tulevat piuhat oli yhdistetty ilman etuvastusta. (Euvastus otettu irti, liittimet leikattu pois, punainen punaiseen, mustat mustiin, kaksi pienempää ohjausvirtapiuhaa jätetty irti).
 Puhallin puhalsi tämän seurauksena kokoajan täysillä.
Laitoin tilaukseen uuden etuvastuksen, mutta se ei ole vielä tullut.
Suunnitelmana oli laittaa tämä paikalleen kun tulee ja olettaa vian sillä korjaantuvan.
Toissapäivänä ajattelin korjata takalasit, jotka jumittelivat.
Onnistuinkin, mutta jouduin opettamaan lasit (bsi) uudestaan, jolloin irrotin akun.

Tämän jälkeen puhallin ei ole inahtanutkaan.
Olen irrottanut akun uudestaankin, muttei apua.
Puhallunmoottorin purin plydälle, on suht uusi hyvillä hiilillä ja pyörii herkästi.

Ongelma on ilmeisesti? Puhaltimen syötön (ja penkinlämmittien syötön) rele, sillä auton käydessä tulee puhaltimen syöttöön 12V ja penkinlämmittimet toimivat.
Jos puhaltimen syltön johtoa kuormittaa (vaikka 20w hehkulampulla) kuuluu pieni "nap" ja syötöstä katoaa virta.
Sen myötä sammuvat myös penkinlämmittimet.
Muutama starttauksen jälkeen virta johdolle ja penkinlämmittimille palaa takaisin.

Kaikki sulakkeet moottori- ja jalkatilassa ovat ehjiä, säätöpaneelin puhaltimen nopeutta saa säätää hetken aikaa auton käynnistyttyä, sitten se pimenee.
Toki tähän voi vaikuttaa uusi etuvastus, mutta puhallin kuitenkin toimi suoralla kytkennällä pidemmän aikaa, siksi epäilisin että puhaltimen rele ei jaksa pitää virtaa päällä.

Löytyisiköhän jostain ohjeet (en ole löytänyt) siihen, missä rele sijaitsee, onko se perinteinen vai piirilevylle juotettu, tai releen ohittamiseen?

Kiitos avusta!
Jussi
Ps, jos jollakulla on toimiva etuvastus liittimineen myynnissä edullisesti uudenmaan alueella, voisin sen hakea pois, ei tunnu olevan posti kovin nopea.

Poissa IJN

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 puhaltimen moottori mykkä.
« Vastaus #1 : Maaliskuu 04, 2018, 11:06:07 »
Tervetuloa, olet oikeassa paikassa  :)
Jos etuvastuksen liitin oli käynyt kuumana, kaikki sen johdotuksen muut liitokset ja releet ovat epäiltyjen listalla. Mahdollisesti puhallin on vaihdettu kun edellinen on pyörinyt hiilensä loppuun, ja silloin sen ottama virta voi olla epänormaalin suuri. Rele voi myös olla sulanut, en valitettavasti osaa neuvoa missä se on, mutta tietävämpiä auttaisi tieto vuosimallista ja I vai II -korisuudesta.

Poissa Juissi80

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 puhaltimen moottori mykkä.
« Vastaus #2 : Maaliskuu 04, 2018, 11:10:22 »
Aaa, aivan.
Auto on vm. 2004. 2.0i 16v break. Automaatti.
Ilmeisesti vielä vanhempaa mallia, pylrät ovat 15" ja mittaristo on vanhemmanmallinen, käyttöönootoäivä on 7.5.2004.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 puhaltimen moottori mykkä.
« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2018, 11:16:37 »
Ei varsinaista apua mutta pari tiedonjyvästä diagnosointiin:

-Puhallin pyörii vain moottorin käydessä.

-Havaintosi että näytössä flektin lehdet katoavat hetken perästä tapahtuu juuri "etuvastus" (oikeasti nopeudensäädin) -vian yhteydessä. Ilmeisesti lämppäripaneeli itsekin huomaa jotain olevan vialla ja lakkaa yrittämästä.

Poissa Juissi80

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 puhaltimen moottori mykkä.
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2018, 12:05:54 »
Kiitos avuista! Vika löytyi. Sulakeboksin 40A sulakkeen jälkeen olvat lähdöt liittimessä olivat sulaneet, liittimet oli hapettuneet. Nyt pyörii taas täysillä ja penkinlämmittimetkin pelaa. Kunhan tuo nopeudensäädin tulee, niin alkanee toimimaan. Enää pitäis keksiä miks peruutustutka ei toimi, ja korjata tiputteleva raidetanko. Sit siinä ei oiskaan mitään vikaa.