Kirjoittaja Aihe: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?  (Luettu 1351 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 374
  • Peukkuja: 2
  • C5
C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« : Helmikuu 27, 2018, 09:56:24 »
Mitä oljyjä olette laittaneet uudempaan AM6 laatikkoon siis JWS3324 AW1 vaatimukset täyttävää? Olisi tarkoitus kesällä vaihtaa öljyt laatikkoon.

Saatavuus taitaa olla vähän huono muualta kuin marmoritiskiltä. Eikä viittis laittaa ihan tuntematonta öljymerkkiä.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer


Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 374
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #2 : Helmikuu 27, 2018, 18:31:03 »
Kiitoksia Janne L, hieno lista koottuna yhteen. Suomesta en löytänyt ja en hoksannut ebaystä etsiä haulla JWS 3324.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 603
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #3 : Helmikuu 27, 2018, 19:33:07 »
Eipä kestä. Pitää itsekin alkaa tilailemaan muutamaa osavaihtoa silmälläpitäen.
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 603
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 01, 2018, 13:24:19 »
Soittelin automaattivaihteistokorjaamo Konehuolto Siekkiselle tänään.
Kertolivat että uudemman ja vanhemman AM6:n kesken ei ole mitään mekaanista eroa joka vaatisi välttämättä käyttämään uudempaa öljyä. Öljyissä Euro4 JWS3309 vs Euro5 JWS3324 ero olisi ainoastaan viskositeetissä, jossa uudempi ja notkeampi antaa pienemmät voimansiirron häviöt ja sitä myöten pienemmän kulutuksen joka tukee Euro5 -päästönormia. Lisäaineistus on pysynyt samana.

Suosittelivat kyseiselle vaihteistolle ainoastaan huuhteluvaihtoja 60tkm välein, koska osavaihto ei likaa juuri poista ja kun vaihteistossa ei vielä vaihdettavaa suodatintakaan löydy. Arvelivat että JWS3309 öljyillä voitaisiin saada pidempi vaihteiston elinikä, mutta ei asia ei tiettävästi nojaa faktaan.

Huuhteluvaihdon hinnaksi DT20C moottorin yhteydessä arvioitiin 200-250€, riippuen vaihdettavan öljyn likaisuudesta. Operaatio on noin tunnin mittainen.

Puheliasta ja mukavan oloista väkeä heillä!
http://www.siekkinen.net/yhteystiedot/

Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa ace

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 291
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 01, 2018, 14:51:10 »
Kiitos Janne L kun jaksoit postailla Siekkiseltä saatuja tietoja tänne. Omassa (nyt n. 225 tkm) ajetussa V6 HDi:ssä on edellisen omistajan aikana laitettu uusi laatikko n. 180 tkm kohdalla kun autolla on ollut ikää n. 3,5-4 vuotta. Ilmeisesti tuon verran se suunnilleen kestää V6:n jatkeena, jos öljyjä ei vaihdeta (ainakaan öljynvaihdosta ei ole huoltokirjassa merkintää). Ja kyseessä siis juurikin tuo Euro V moottori/laatikko (vm. = 2012).

Nyt on n. 2v ja 45 tkm aikaa laatikonvaihdosta ja ilmeisesti kannattaisi piakkoin käydä uudet öljyt sujauttamassa laatikkoon. Alunperin ajattelin teettää vain osavaihdon, mutta ehkäpä huuhteluvaihto olisi sittenkin järkevämpi. Kysymys siis kuuluu, että JWS3309 vai 3324...? Tästä Keski-Suomesta ei olisi Siekkiselle edes paha matka...

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 614
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2018, 15:18:07 »
Siekkinen on mukava ja asiantunteva mesta, jännää että yksi Suomen arvostetuimmista laatikkopajoista on tuolla keskellä maaseutua peltojen ja traktorien keskellä. Onneksi on tuossa lähellä niin helppo käydä lootaöljyt vaihdattamassa.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 603
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2018, 14:25:25 »
Omaan autoon on nyt vaihteistoöljyt vaihdettu ja useampi sata kilometriä takana. Mekaanikon kanssa vielä yhden keskustelun jälkeen päädyimme huuhtelemaan vaihteiston JWS3309 -öljyllä joka oli myös huomattavasti halvempaa kuin 3324 -öljy. Litrahinnat oli tyyliin 10/15€. Eli öljyksi tuli Euro 4- luokan tavara alkuperäisen Euro 5 -öljyn sijaan koska mitään mekaanista eroa ei vanhempaan ole joka vaatisi uudemman öljyn. Erot eri AWTF-80 vaihteistojen kesken muodostuu pääasiassa venttiilikoneistosta, siinä ilmeisen suurin syy eri versioiden välillä.
Mekaanikolla oli vielä pitkä omakohtainen kokemus siitä miten 3309 toimii 3324:n sijasta eikä ole empiirisesti havainnut mitään eroa öljyjen kesken. Halusin myös kokeilla onko kahden öljylaadun välillä mitään eroa. Toistaiseksi laatikko on toiminut paljon paremmin kuin vanhoilla "oikean laatuisilla" öljyillä, tosin siihen vaikuttaa ylivoimaisesti eniten vanhojen öljyjen huonontunut laatu.

Itse huuhteluvaihto tapahtuu öljyntäyttöreiän ja lauhduttimen öljynkierron paluuliittimen välillä. Auto laitetaan käyntiin ja käydään vaihteistokuviota edes takaisin. Samanaikaisesti öljyä kierrätetään vaihteiston läpi kunnes väri on tasaantunut tai vaihdekaavio on käyty muutaman kerran lävitse. Öljytason tarkistus tapahtuu aina moottorin käydessä jotta kierrossa oleva öljy ei nosta vaihteiston pohjalla olevaa öljynmäärää ja siten valuta liikaa ulos. Vaihteistossa on suodatin mutta se ei ole vaihdettavissa kuin purkamalla laatikko. AM6:ssa ei suodatin ole koskaan ollut tukkeessa tai edes lähellä sitä, joten sen puoleen ei tarvitse olla huolissaan - kertovat.

Siekkisellä huuhteluvaihto tehdään aina pelkällä vaihteistoon kuuluvilla aineilla eli pelkällä oikealaatuisella öljyllä. Varoituksen sana esimerkiksi Öljypisteen huuhtelutavasta.
Öljypisteen toimipisteillä huuhtelu tehdään ensinnäkin niin että lauhdutinkiertoa ei huuhdella vaan käyttävät ilmeisesti öljyntäyttöreikää(?) vaihteiston päällä lauhduttimen poistoyhteen sijaan. Lauhdutin tulisi huuhdella, se sisältää kuulemma paljon likaa. Kutsuivat paikkaa "likapesäksi". Toiseksi Öljypiste käyttää liuotinainetta pestessään vaihteistoa. Sehän ei sinällään ole väärin ja kyllä sillä kiiltoa saadaan, mutta kun liuotinainetta ei täysin saada pois kierrosta! Tämä aiheuttaa tiettyjen osien (en muista kyseisten osien nimiä enää) hapettumaa jota he "tasaavat" jollain hoitoaineella, joka lisätään huuhtelun jälkeen.

Kyseinen menetelmä ei vakuuta ammattilaismekaanikkoja yhtään, koska he ovat avanneet useita kyseisellä tavalla huollettuja vaihteistoja ja nähneet mitä liuotin aiheuttaa. Valmistaja on kuitenkin suunnitellut vaihteiston siten ettei sinne laiteta muuta kuin sopivaa öljyä, muut aineet voivat aiheuttaa tuhoa tai eivät ainakaan edesauta missään.
Öljypisteellä on tuskin yhtään henkilöä joka olisi edes nähnyt miltä automaattivaihteisto näyttää sisältä, saati että ymmärtäisi sen tarkemmasta toiminnasta. Vaan heitä on koulutettu tekemään tietty proseduuri tietyllä laitteella tietämättä sen tarkemmin mitä he tekevät tai tietyt vierasaineet voivat aiheuttaa.

Öljynvaihdon jälkeen Siekkisen mekaanikko teki vielä kymmenen kilometrin koeajon varmistuakseen öljynvaihdon onnistuneen ja samalla tutkien toimiiko vaihteisto muuten täsmällisesti. Seuraava huuhteluvaihto sitten 60tkm jälkeen.

Kerrassaan hyvää ja ammattitaitoista palvelua!
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa ace

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 291
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 29, 2018, 14:32:49 »
Kiitos seikkaperäisestä selityksestä. Pitääpä harkita omankin auton käyttöä Siekkisellä tässä kevään/kesän aikana.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 603
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2018, 14:44:12 »
Eipä mitään. Nyt on perusasiat hyvin hallussa kun jaksoivat vastailla lukuisiin kysymyksiin. Päivähän tuolla menisi jos oikein perusteellisesti pumppaisi tietoa.

Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa rimpjar

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2018, 14:50:07 »
Missäpäin Suomea tämä Siekkisen verstas sijaitsee tai oikiastaan missä päin on Kinnulanlahti. Olis tarkoitus tulla Suomeen kesällä vaunun kanssa ja pyöriä siellä täällä niin sopis tuo laatikon öljynvaihtokin  varmasti matkanvarrelle.
uskomatonta mutta on työlästä löytää täältä Ruotsista firmaa joka tekis tuon huuhteluöljyn vaihdon, saatanan taliaivot katsoo auton merkkiä eikä vaihdelaatikon valmistajaa.  >:(

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 603
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa rimpjar

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #12 : Maaliskuu 29, 2018, 15:11:16 »
Kiitoksia tuon saa hyvin sujautettua matka ohjelmaan, pitää vain soitella miten ovat heinäkuun lopulla töissä vai ovatko lomalla.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 614
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #13 : Maaliskuu 29, 2018, 16:37:43 »
Eipä mitään. Nyt on perusasiat hyvin hallussa kun jaksoivat vastailla lukuisiin kysymyksiin. Päivähän tuolla menisi jos oikein perusteellisesti pumppaisi tietoa.



Enpä muista nähneeni sua kameran kanssa tuolla kun mulle öljyjä vaihdettiin.  ??? ;D

Ei vaan, hyvänvärinen auto sulla ja tekniikka+korimalli on myös just oikein. Onko vielä lasikatolla?

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 603
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #14 : Maaliskuu 29, 2018, 16:43:50 »
Perinteisellä peltikatolla valitettavasti.
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 433
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 29, 2018, 17:13:21 »
Enpä ole varma, että uskonko laitteiden olevan täysin identtiset mekaanisesti kun tuohon tf80 gen2 on aika monet osat venttiilikoneistosta lähtien eri osanumerolla kuin vanhempaan.
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 603
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 X7 uudemman AM6 automaattiöljy?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 29, 2018, 19:08:27 »
Ei tarvitsekaan uskoa, sitä varten on 3324 -öljy. Luulisi että öljyn vaihtamattomuus hajoittaa vaihteiston paljon nopeammin kuin tuo "väärälaatuisen" vaihtoehdon käyttö?

Tietämys ja ammatillinen taso oli Siekkisen pajalla sen verran vakuuttavaa että tuskin tuota vaihtoehtoista öljyä edes uskaltaisivat ehdottaa jos siinä olisi jotain mikä sen käyttöä Euro 5 -vaihteistoissa yhtään estäisi. No nyt on testi päällä ja toivottavasti pääsen kokeilemaan samassa vaihteistossa myös 3324 -öljyt.
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10