Kirjoittaja Aihe: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta  (Luettu 1384 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Puunakki

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« : Helmikuu 20, 2018, 18:10:51 »
Hei!

Miten otsikon auton esihehkutuksen pituus toimii? Onko esihehkutus päällä vielä merkkivalon sammumisen jälkeen? Meillä on ongelmia saada auto käymään jo kymmenen asteen pakkasessa ja omasta mielestä hehkuvalo palaa liian lyhyen aikaa (alle 5sek). Ja kun tänään 17 asteen pakkasessa olin lämmittänyt autoa webastolla kymmenen minuuttia, niin hehkuvalo paloi about sekunnin. Todella pitkään sai startata, että lähti käymään. Mitä pidempään webastolla lämmittää, sitä heikommin auto lähtee käymään. Pyörittää kyllä rajusti, mutta ei jää käymään.

Poissa patsa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #1 : Helmikuu 21, 2018, 14:08:57 »
Samammoinen probleemi on täälläkin, mutta minulla kyllä pärähtää käymään jo kymmenen minsan webaston päälläpidon jälkeen vaikka 25 asteen pakkasella.
Webasto vaan pitää mieletöntä meteliä kovalla pakkasella käynnistyessään ja akun jännite tippuu alle 12 voltin, mutta vielä on jaksanut pyörittää myllyä!
Webastossahan lienee joku jänniterajakin akun jännitteelle, jonka alle ei sais tippua,jotta weba yleensäkin käynnistyis?
 

Poissa korbimotors

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #2 : Helmikuu 24, 2018, 10:17:13 »
Taitaa olla ihan perustavaa laatua oleva suunnittelu fiba koko laitos!!! Eli toisinsanoen täälä myös sama ongelma,  -22 pakkasta aamulla ja webasto oli n. 30min päällä , virrat päälle niin hehkuvalo vain vilahti ja hehkutin muka uudestaankin vähän pidempään vaikka valo sammuikin mutta ei tuntunut olevan vaikutusta.  Startti kyllä pyöritti ku tyhjää kahvimyllyä, mutta pitkään piru piti startata että sai paskan jäämään käyntiin. Ja ennenku joku ehtii mitään kommentoimaan vaikka ei tällä foorumilla kyllä ruuhkaksi asti ole vastailuja tullut saatikka johonkin ongelmaan liittyviä ratkaisuja, niin joo hehkutulpat on vaihdettu eli ne on kunnossa. Ja jos pakkasta vaikka -10 eikä käytä webastoa niin hehkuvalokin palaa sillon useamman sekuntin ja lähtee kymmenen kertaa paremmin tulille mitä jos webastoa käyttää.
Totta tuohon pitää laittaa joku Lohkolämmitin millä saa kovilla pakkasilla myllyn lämpimäksi. Ja siitäkin jo kysyin että kumpi se kannattais laittaa letku vai Lohkolämmitin näihin 2.2hdi keksintöihin mutta ei ole ilmeisesti kukaan koskaan asentanut näihin mitään lämmittimiä. Tai sitten porukat ajelee vain kesäisin näillä

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #3 : Helmikuu 24, 2018, 10:21:01 »
Kuulostaa ihan siltä, että anturitiedot menee sekaisin lämmityksestä, luulee että on lämmintä vaikkei olekaan... Toimiikohan imuilman lämpöanturi, on varmaan tuossakin MAFin yhteydessä?

Aika kauan lämmittelet weballa, ei varmasti lämpeä lohkiksella yhtä paljon...

Mulla on C5 2.2 HDissä pelkkä pumpullinen letkulämppäri EGR:n ja vesipumpun välissä ja hiwnosti toimii.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 258
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #4 : Helmikuu 24, 2018, 12:52:03 »
Tai sitten porukat ajelee vain kesäisin näillä

Oon ollut tosi tyytyväinen tuohon Boxerin 2.0 Hdi tekeleeseen. -27c ollut kovimmat pakkaset ja hyvin käynnistyy.

Akkukin jo nelivuotias nonAGM ja lyhyttä pätkäajoa ja ahkeraa weban käyttöä. Siitä fiksu, että jos seisoo monta päivää pakkasessa, webasto ei vanhalla akulla käynnisty, mutta auton starttaukseen virta riittää (-16c oli viimeksi, kun näin pääsi käymään). Ens talvena sitten uusi 100 amppeerinen tilalle. Kyllä toi nykyinenkin akku vielä yön yli olon kestää ja käynnistää weban -25c kelillä tulille.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa sniper

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 211
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #5 : Helmikuu 26, 2018, 16:15:51 »
Ilmeisesti hehku ottaa lämpötilatiedot ainoastaan jäähdytysnesteen anturista, eikä imuilman anturista (MAF)? En kyllä itse keksi, miksi se olisi tavallaan väärä tapa, koska silloinhan se huomioi lohkolämmittimen tai Webaston vaikutuksen. Ehkä kuitenkin joku korjaava softapäivitys voisi teoriassa kompensoida tuota hehkuaikaa, mikäli MAFin antama anturitieto vinkkaa, että tankista pumpattava nafta ja imuilma on oikeasti todella kylmää.

Korostan, että vastaus on 100% teoriaa, eikä ole mitään oikeaa tietoa asiaan. Itsellä 1.6HDI:ssä ihmetyttänyt aina nopeat hehkutusajat, vaikka pakkasta olisi jopa alle -25. Mutta ehkä tässä on menty tekniikassa eteenpäin siitä, kun lapsuudessa oli viimeksi diesel-auto (Peugeot 504).
Berlingo XTR 1.6 HDI 110 -10
C4 2.0 HDI VTRS -07

Poissa korbimotors

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #6 : Helmikuu 27, 2018, 21:18:29 »
Vaihdoin itelle uuden polttoaine suodattimen kun autoa ostaessa siinä oli vielä edellisen kesän kesälaatuiset dieselit tankissa ja tankkiki oli melkein täynnä niin piti ajaa aika pitkään ennenkuin sai tankkiin mahtumaan talvilaatua. Suodattimen kun otin  irti niin se oli karmean näköinen tapaus.  Parafiinit oli tukkineet suodattimen täysin. Uusi suodatin paikalleen ja nyt on ainakin 3 edellistä aamu starttia -20-25 pakkasesta lähtenyt ihan hyvin käyntiin vaikka olenkin käyttänyt webastoa aamuisin n. 30min.  Eikä ole mitään vikakoodejakaan enään tullut suodattimen vaihdon jälkeen. Vaihdoin myös ilmansuodattimen ja raitisilma suodatin pitäis vielä vaihtaa,  se löytyy ilmeisesti jostain hansikaslokeron takaa sisältä? Sekä uudet öljyt ja suodatin täytyy myös vaihtaa.  Mikä öljy se on hyvää näin talvella ku  auto asustaa kuitenkin lapissa kylmissä olosuhteissa.  Edellinen omistaja on näkynyt käyttävän mobil delvac mx15w40 öljyjä mutta se taitaa olla vähän turhan jämäkkää öljyä ainakin talveksi.. Itse mietin että jos laittaisin mobiilin ESP 5w30 öljyt talvikäyttöön.
Pitää toivoa että se oli tuossa suodattimessa nyt se vika koska nyt se ainakin on toiminut todella hyvin vaikka onkin kovempia pakkasia.
Mulla odottaa tallissa edellisestä autosta talteen jätetty defa 1204 akkulaturi. Sille tarttee akulta ottaa +12V niin löytyykö konetilasta jotain "natsaa" mistä sais otettua tuon +12V ettei tarttis vetää nuita + ja - johtoja akulle asti kun akku sijaitsee kuskin jalkatilassa.  Tuossa kun konehuoneeseen katselin niin heti oikealla on tuollainen sulakeboxi niin sieltä luulisi löytyvän +12V paikka mihin sais kytkettyä tuon akkulaturin + johtimen. Miinuksen nyt saa melkein mistä vain.

Poissa korbimotors

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #7 : Maaliskuu 07, 2018, 19:33:42 »
Ylläpito laturin sain asennettua ja siihen löytyi + ja - helposti heti konehuoneen edestä. Mutta että mitä helvettiä tuolle autolle keksis että tuo lähtis normaalisti käyntiin sillon kun webastoa käyttää. Edelleen sama ongelma eli kun aamulla pitää webastoa päällä vaikka 20 tai 30min ( pakkasta kuitenkin -30 niin pakko se on jollaki yrittää diesel parkaa lämmintää, kun lohkolämmitintäkään ei ole ainakaan VIELÄ). Virrat päälle niin hehkuvalo vaan vilahtaa ja sitten alkaa sahaaminen ja akku kyykkää yleensä ennen ku auto lähtee käyntiin. No tänä aamuna ihan kokeilun vuoksi en käyttänyt webastoa ollenkaan ja yöllä oli -25 pakkasta ja aamulla ei ollut enään kuin vajaa -20 Ja virrat päälle niin kas kummaa hehkuvalo paloi huikeat 15.s mistä olin oikein yllättynyt että nyky auto hehkuttaa noinkin kauan ja sitten starttaus ja kone pyörähti muutaman kerran ja lähti tulille ilman mitään lämmityksiä. Tuo on hyvä asia että auto lähti käyntiin nuin hienosti ja hehkutti kunnolla mutta pidemmän päälle tuo ei todellakaan ole hyväksi koneelle. Mitä perkelettä tuolle keksii tehdä. Tehtaalla asennettu webasto ja eihän tuota voi käyttää edes jos mielii saada tuon vessan käyntiin. Ei osaa oikein silmässäkään alkaa vaihtelemaan mitään antureita kun vika koodia ei tule mistään. Muillakin on ollut sata haemasti samoja ongelmia niin mitä olette autolle sillon tehneet? Ei viitsis heti luovuttaa ja alkaa vaihtamaan autoa kun muuten on ollut ihan hyvä peli. Kertokaa hyvät ihmiset jos jollakin on oikeasti ollut vastaava ongelma ja on saanut sen jotenkin hoidettua kuntoon? No on mulla yks vaihtoehto että laitan sen lohkoon tulevan 600w vastuksen, mutta kyllä mulla kaikki autot joissa on ollut webasto (niitä on ollut heti useampi)  on lähtenyt kuin palmun alta käyntiin jos on webastolla ensin tehnyt esilämmityksen.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 188
  • Peukkuja: 9
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #8 : Maaliskuu 07, 2018, 21:04:38 »
Ihan kun moottori luulisi olevan lämpöisempi kuin on, tai hehkut, hehkurele rikki, tuotahan kandeis mittailla tuleeko hehkuille sähköö silloin kun hehkujen pitäs toimia. Omassa 1,6 hdi ssä ei kullä vilahdakkaan hehkun valo kun on tolpassa vaikka oli pakkasta 25˚C.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa korbimotors

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #9 : Maaliskuu 07, 2018, 21:44:51 »
Ihan kun moottori luulisi olevan lämpöisempi kuin on, tai hehkut, hehkurele rikki, tuotahan kandeis mittailla tuleeko hehkuille sähköö silloin kun hehkujen pitäs toimia. Omassa 1,6 hdi ssä ei kullä vilahdakkaan hehkun valo kun on tolpassa vaikka oli pakkasta 25˚C.
No hehkut vaihdettu 15tkm sitten. Ja en oikein jaksa uskoa että hehkuissa tai hehkureleessä olisi jotain vikaa. Ja tämän selventää myös tämä tämän aamuinen startti ilman mitään lämmityksiä ja yöllä oli kuitenkin lähes -30 pakkasta. Virrat laittoi päälle niinkuin tuossa yläpuolella jo mainitsin niin hehkuvalo paloi n. 15s. Ja sen jälkeen tarvitsi pyörittää moottoria vain pari pyöräytystä ja auto lähti tulille. Jos hehkut tai hehkurele olis rikki/ vialliset niin ei tuo varmaan olis lähtenyt käyntiin ollenkaan miettien että en esilämmittänyt autoa millään kun autossa ei ole kuin pelkkä webasto.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 188
  • Peukkuja: 9
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #10 : Maaliskuu 08, 2018, 09:02:15 »
NOO sit lämpötilan anturi antaa vika infoa
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa korbimotors

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #11 : Maaliskuu 09, 2018, 19:24:36 »
Missä tuossa koneessa sijaitsee lämpötila anturi? Se ei olis edes kallis kokeilu. Voisko anturi olla sillä tavalla rikki että kun webasto lämmittää sitä niin sitten se ei toimi mutta jos ei lämmitä konetta millään niin sitten se taas toimis?

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 425
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #12 : Maaliskuu 09, 2018, 21:12:05 »
Onko alkuperäinen vai jälkiasennettu webasto?
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #13 : Maaliskuu 09, 2018, 22:11:50 »
Puolimutuna heitän, että entäs jos se veden lämpömittari toimii kun kerran toiminta muuttuu veden lämmön mukaan ja vika onkin imuilman lämpöanturissa joka varmaankin on integroitu ilmamassamittariin? Noita molempia se vertaa. Oletan, että siten myös erottaa käynnistyksen kylmässä ilmassa moottorinlämmittimellä. Mutta jos imuilman anturi näyttää lämmintä koko ajan ja vesikin on lämmintä niin käynnistääkin kuin lämpimällä kelillä? Tai jotain vastaavaa...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa korbimotors

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #14 : Maaliskuu 10, 2018, 11:58:47 »
Onko alkuperäinen vai jälkiasennettu webasto?
Alkuperäinen

Poissa patsa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #15 : Maaliskuu 28, 2018, 13:34:24 »
moikka!

Itselläni myös samanlaisia ongelmia tämän ranskiksen kanssa, Kovallakin pakkasella (. 20 astetta miinusta), hehkuvalo ei pala kuin korkeintaan sekunnin , ja kampe ei lähde käyntiin, "vaikka itkis ja nussis!"
toisaalta kun vebaa pitää päällä kymmenisen minsaakaan niin lähtee kuin palmun alta.

Nyttemmin on alkanu kyllä vebankin käynnistyminen kovemmalla pakkasella takkuamaan, eikä ole aina  vebakaan käynnistynyt aamuisin lainkaan,(ajastimella).

Liekö akku, n. vuoden ikäisenä jo finaalissa, vaikkakin sillä on kuulemma kahden vuoden takuu, muttei myyjäliike suostunut sitä kumminkaan testerillä testattuaan uuteen vaihtamaan?

Akku kyllä pyörittää kuin kahvimyllyä mutta masiina ei vaan käynnisty nytten edes nollakelillä ilman veballa lämmitystä?

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 258
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #16 : Maaliskuu 28, 2018, 15:18:25 »
Webasto ei lähde päälle, jos jännitettä ei ole tarpeeksi. Eli lataa akku ihan ensimmäiseksi täyteen. Hehkutus jatkuu mielestäni edelleen, vaikka mittarivalo sammuisi.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa patsa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #17 : Maaliskuu 30, 2018, 16:02:42 »
Moi!

Olisko jollakin "kohtalotoverilla"(ranskiksiin epähuomiossa sekaantuneella onnettomalla yksilöllä) kenties tietoa, että vaatiiko HDi dieseli miten kovat kierrokset käynnistettäessä,jotta korkeapaine suuttimet avautuisivat?

Tälläistäkin on silmiin sattunut jostain netissä seikkailtuani ja tämän ranskiksen kanssa käyntiinlähdön kanssa tapeltuani!

Korvakuulolta akku pyörittäis ??? myllyä ihan jees, mutta tiedä häntä?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #18 : Maaliskuu 30, 2018, 17:02:38 »
Vanhemmissa ainaki 250rpm, lisäksi vaaditaan riittävä pa-paine ja nokkien ja kampuran synkkatieto.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa patsa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #19 : Maaliskuu 31, 2018, 11:03:14 »
Vanhemmissa ainaki 250rpm, lisäksi vaaditaan riittävä pa-paine ja nokkien ja kampuran synkkatieto.

Kiitti tiedoista, kyllähän tuo kiekkamittarin neula ehkä sinne lukemille nuosee startatessa, täyteen ladatulla akulla ainaskin, mutta se on nyt alkanu askarruttamaan se imuputkessa oleva ilmamassamittari/tai siihen integroitu lämpötilanmittaus jutska, jotta voiskohan tuota testata jotenkin siihen malliin ,että hehkuvalokin palais pitempään kun sen sekunnin kovallakin pakkasella?

Lisäksi huomasin tässä kerran pakkasaamuna tätä ihmisen mieliharmia, "käyntiin sahatessani",konepellin auki ollessa, että korkeapainepumppu oli märkänä naftasta, ölähinnä kannen raostako lie liemet tullu pihalle?
Kokeilin niitä torx ruuvejakin tiukata, mutta tuntuivat kyllä tiukalla olevankin jo?

Tämä "spruuttaus", siitä korkeapaine pumpun kannen raosta?, tuli siis kovalla pakkasella pitemmän "sahausrupeaman" kylkiäisenä?
Silloinkin sain kamppeen tulille vasta veban käyttämisen jälkeen!

Poissa patsa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper 2.2 Hdi 2009 ja hehkujen toiminta
« Vastaus #20 : Maaliskuu 31, 2018, 11:15:07 »
Puolimutuna heitän, että entäs jos se veden lämpömittari toimii kun kerran toiminta muuttuu veden lämmön mukaan ja vika onkin imuilman lämpöanturissa joka varmaankin on integroitu ilmamassamittariin? Noita molempia se vertaa. Oletan, että siten myös erottaa käynnistyksen kylmässä ilmassa moottorinlämmittimellä. Mutta jos imuilman anturi näyttää lämmintä koko ajan ja vesikin on lämmintä niin käynnistääkin kuin lämpimällä kelillä? Tai jotain vastaavaa...

Eikö näistä lämpöanturien vioista/toimimattomuudesta pitäisi näkyä joku ilmoitus/vikakoodi testerillä OBD pistokkeesta mitattaessa?

Parikin testeriä kytketty ko. "ihmisen mieliharmin" testipistokkeeseen , muttei kumpikaan antanut mitään vikakoodia/ilmoitusta?