Kirjoittaja Aihe: Trafin merkkikohtaiset katsastusohjeet  (Luettu 588 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Beksi-Eki

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Trafin merkkikohtaiset katsastusohjeet
« : Helmikuu 19, 2018, 09:34:46 »
Jonkun verran on ollut epätietoisuutta siitä, pääseekö tavallinen pulliainen lukemaan Trafin katsastustoimipaikoille antamia ohjeita. Kysyin tänään asiaa Twitterissä kun mietitytti että onko RFJ-moottorien sähköisten termostaattien korvaamista mekaanisilla koskeva P0597-vian huomioimattajättämisohje vielä voimassa.

Merkkikohtaiset ohjeet löytyvät täältä:
https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastajat_ja_rekisteroijat/katsastuksen_ohjeita/autovalmistajien_ohjeita

Trafin tiedotuksen mukaan jos ohje on tuolla se tarkoittaa myös sen voimassaoloa.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Trafin merkkikohtaiset katsastusohjeet
« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2018, 10:09:21 »
Tuoltahan se kuuluisa C5 III frip-nivelen tarkastusohjekin tuli aikanaan auton hanskalokeroon tulosteltua, jottei kokematon suikka pääsisi autoa turhaan alapallosta hylkäämään :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 658
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Trafin merkkikohtaiset katsastusohjeet
« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2018, 10:50:54 »
Tuoltahan se kuuluisa C5 III frip-nivelen tarkastusohjekin tuli aikanaan auton hanskalokeroon tulosteltua, jottei kokematon suikka pääsisi autoa turhaan alapallosta hylkäämään :)
Tuo kannattaa vieläkin olla hansikaslokerossa koska katsastuskonttoreilla (pohjois-Espoo) ei sitä ole koneella luettavissa vieläkään (sanoi Huulilasin Tapio Ketonen mitä tahansa) ja vastaan ei ole tullut yhtään katsuria joka olisi vastannut kysymykseeni "onko tuttu konstruktio?", että "on" vaan kaikki ovat sanoneet "ettei ole tuttu".

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 998
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Trafin merkkikohtaiset katsastusohjeet
« Vastaus #3 : Helmikuu 19, 2018, 14:24:24 »
Tuoltahan se kuuluisa C5 III frip-nivelen tarkastusohjekin tuli aikanaan auton hanskalokeroon tulosteltua, jottei kokematon suikka pääsisi autoa turhaan alapallosta hylkäämään :)
Tuo kannattaa vieläkin olla hansikaslokerossa koska katsastuskonttoreilla (pohjois-Espoo) ei sitä ole koneella luettavissa vieläkään (sanoi Huulilasin Tapio Ketonen mitä tahansa)
Vähän vastaavasta tuli aikanaan väännettyä, tarkemmin dieselpäästömittauksesta automaattivaihteisen kohdalla. Olin tuosta linkistä lukaissut ohjeistuksen, että 2/3 kierrosluvusta riittää automaattivaihteisten kanssa, ellei erillistä ohjetta maahantuojalta ole. ZF kuitenkin joissain merkeissä on rajannut vapaalla ryntäytyksen kierroslukua huomattavasti, mutta kaikkien merkkien kohdalla tuota tietoa ei jostain syystä sitten vaan ole. Niinpä sitten otin asiakseni kertoa tuosta ohjeistuksesta, johon katsuri ekaksi kysymään että "mistä olet tuollaista kuullut" ja kun kerroin tavanneeni tuon tiedon netistä, niin seuraavaksi tottakai mainitsee että "kaikkea ei pidä uskoa mitä netistä löytää". No, kun kysyin kuinka epäluotettava on nettiosoite trafi.fi niin muuttui ääni kellossa, vielä kun jatkoin että heillä pitäisi kyseinen ohjeistus olla luettuna ja muistissa...

Tästä sitten päästiinkin, ennenkuin annoin lupaa polkaista kaasua, konttorin puolelle selaamaan kansiota "Trafin tiedotteet", ja sieltä sitten kyseinen tiedote tulosteena löytyikin. Sattui sopivasti vielä tämä katsuri olemaan paikan piällikkö, ja hupaisaa oli seurata vieressä kun luki sitä tiedotetta punan noustessa korvista alkaen... Kun tuon sai luettua, kysyin uudelleen tästä ryntäytyksen kierrosluvusta, niin totesi asian olevan kuten esitin, ja lisäkysymys tästä tiedotteesta ja siitä että pitäisikö tuon tiedon olla myös katsureilla, otti vastaan hyvin vaivautuneena...

Tuskin tarvinnee mainita että kyseisellä konttorilla ei sittemmin syöttöpumpun rajoittimeen asti ainakaan miun kohdalla dieseleitä ryntäytelty. Toivottavasti ei muillakaan...

Mutta tuo opetti taas sen että lähtökohtaisesti asiakas on väärässä, ja mikäli haluaa jotain tuollaista todeta pitää olla taustat hyvin selvillä. Helpommin ehkä menee kun tulostaa laput valmiiksi, mikäli aikoo pykäliin vedota, ja varaa aikaa asian selvittelyyn. Tuotakin tiedotetta etsiessä ehti kyllä 2.1td hyvin käyntilämpöön, kun paperia etsittiin ja tavattiin reipas puolituntinen. Jännän hymynkin sain sitten vielä aikaan, kun kysyin päästömittauksen jälkeen tuosta reilun puolen tunnin aiheettomasta tyhjäkäynnistä, ja siitä että saisi vaikka ilmiantaa itsensä polliisiviranomaiselle tyhjäkäyntisäädösten rikkomisesta... Joo, ihan tuntemattomia ei olleet ennestään, niin uskalsi vähän leukaillakin...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981