Kirjoittaja Aihe: Jousipallojen valinta, paineet ?  (Luettu 7875 kertaa)

Prof. Dr. Holzauge ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 200
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #75 : Toukokuu 29, 2018, 08:04:02 »
Ootko vielä päättänyt, että mitkä laitat etupalloiksi?

Kelluva ajotuntuma ja riittävät joustovarat yhdistettynä korkeapaineisiin palloihin ovat nyt tähän asti selkeästi parasta, mitä tuohon purtiloon on asennettu.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 030
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #76 : Toukokuu 29, 2018, 09:23:21 »
Ootko vielä päättänyt, että mitkä laitat etupalloiksi?

En ole, pitää kerätä vähän projektirahaa taas ensin, ettei tule osteltua joka kuukausi jotain palloja :) Mutta aika ilmeistä on, että joko nuo Xm:n tai Xantian 70-75 bariset etupallot. Keskireiät pitää vielä varmistaa. Voisi kuvitella Xm:n etupallojen sopivan painon puolesta C5:een paremmin?

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #77 : Toukokuu 29, 2018, 15:35:09 »
Niin, miten saa sopimaan pitkät pallot C5:een, ainakin II-koppaiseen.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 200
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #78 : Toukokuu 29, 2018, 15:51:00 »
Ei kai eteen millään?

Niin, miten saa sopimaan pitkät pallot C5:een, ainakin II-koppaiseen.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #79 : Kesäkuu 15, 2018, 21:46:16 »
Joo, nyt laitettu Monroen 66b:t. Helppoa. Ensin ylös, pattinkinpätkiä nostokorvakkeen alle, sitten alas. Ei paineita. Kiertyi kevyesti irti, alun löysäyksen jälkeen. Pallojen kaulan alle kannattaa laittaa riepua, ottamaan talteen vähäisen vuodon. Jousto lisääntyi kummasti, muuta ei silti ole samaa luokkaa, kuin mm. Xantiassa, jossa parhaimmillaan saa kulmaa painettua topparikumeihin asti. Takana onkin Xantia 1,9D:n etupallot, täytettyinä, vähän porattuina. Nyt vaikuttaisi molemmat päät samansorttisilta. Huominen koeajo sitten kertoo.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 030
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #80 : Kesäkuu 16, 2018, 14:13:52 »
Ei kai eteen millään?

Niin, miten saa sopimaan pitkät pallot C5:een, ainakin II-koppaiseen.

EIks täällä joku ollu just laittanut Xantian 400cc palloja eteen niiden littanoiden tilalle? Vain jäähdytysnestesäiliötä piti siirtää. Vai oliko kyseessä jotkut muut "isot" pallot?

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #81 : Kesäkuu 16, 2018, 21:33:34 »
Ei kai eteen millään?

Niin, miten saa sopimaan pitkät pallot C5:een, ainakin II-koppaiseen.

EIks täällä joku ollu just laittanut Xantian 400cc palloja eteen niiden littanoiden tilalle? Vain jäähdytysnestesäiliötä piti siirtää. Vai oliko kyseessä jotkut muut "isot" pallot?
400cc pallot on pienet. Isommat on sitten 500cc (myös 450cc on nähty), jos jätetään 700cc halkaistavat mainitsematta...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #82 : Kesäkuu 17, 2018, 08:26:18 »
No niin. Kelluvaa ajotuntumaa, eikä kulkupehmeyttä tullut. Merkillistä pomppimista montuissa, painumissa. Eikä etupää niin kummallisesti painu, paineltaessa. Ei ollenkaan, kuten mm. Xantissa, jossa painuu lähes rajoittimiin asti. Olisiko nämä Monroet (8120, 66b) reilusti alipaineiset. Alkuperäiset olivat vajaista joustoistaan huolimatta paremmin käyttäytyvät. Takapään 1,9D Xantian pallotkin ovat vielä pehmeämmät.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 200
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #83 : Kesäkuu 17, 2018, 08:50:35 »
Kuulostaa harmilliselta.
Olisiko järjestelmässä vielä ilmaa ja ei siksi toimi aivan kuin pitäisi.
Luulisin noiden Monroen comfortien olevan kuitenkin jonkinlaiset.
Omassa autossani on I.F.H.S:n comfortit. Nekään eivät ihmeitä tehneet. Lähinnä tekivät ennenkin aika hyvin suoriutuneet pitkät joustot vielä hippusen mukavemmiksi.
C5:sen ongelma amatöörin näkökulmasta ja ratin takaa vaikuttaa olevan, että aivan kuin joustoliike jäisi vajavaiseksi monissa tilanteissa.
Mutta toden totta, kelluvaa ajotuntumaa valitettavasti comfort-pallotetussa C5:ssa ei ole.

No niin. Kelluvaa ajotuntumaa, eikä kulkupehmeyttä tullut. Merkillistä pomppimista montuissa, painumissa. Eikä etupää niin kummallisesti painu, paineltaessa. Ei ollenkaan, kuten mm. Xantissa, jossa painuu lähes rajoittimiin asti. Olisiko nämä Monroet (8120, 66b) reilusti alipaineiset. Alkuperäiset olivat vajaista joustoistaan huolimatta paremmin käyttäytyvät. Takapään 1,9D Xantian pallotkin ovat vielä pehmeämmät.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 030
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #84 : Kesäkuu 17, 2018, 11:47:53 »
No niin. Kelluvaa ajotuntumaa, eikä kulkupehmeyttä tullut. Merkillistä pomppimista montuissa, painumissa. Eikä etupää niin kummallisesti painu, paineltaessa. Ei ollenkaan, kuten mm. Xantissa, jossa painuu lähes rajoittimiin asti. Olisiko nämä Monroet (8120, 66b) reilusti alipaineiset. Alkuperäiset olivat vajaista joustoistaan huolimatta paremmin käyttäytyvät. Takapään 1,9D Xantian pallotkin ovat vielä pehmeämmät.

Noita Monroen etucomfortejakin kannattaa suosiolla porata, niissäkin kun on se reikä pirun pieni. Lisäksi jos sulla on takana pehmeämmät pallot, niin ne etummaiset tuntuu kovalta. Omastakin mielestä poratut M:n 66bariset oli ihan riittävän hyvät, kunnes laitoin taakse 75-bariset isot pallot, jolloin etupää on nyt selkeästi kovempi ja mietinkin, josko vielä kokeilisi niitä Xantun palloja eteen.

Onks jollakulla myydä 70bar/400cc Xantian etupalloja? :)

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #85 : Kesäkuu 17, 2018, 13:08:12 »
C5:sen ongelma amatöörin näkökulmasta ja ratin takaa vaikuttaa olevan, että aivan kuin joustoliike jäisi vajavaiseksi monissa tilanteissa.
Mutta toden totta, kelluvaa ajotuntumaa valitettavasti comfort-pallotetussa C5:ssa ei ole.
Tuossa olet oikeassa, joustoliike jää vajaaksi. Joka sitten on merkittävänä syynä sille miksei jousituksesta saa tehtyä sellaista kuin edes Xantiassa, ja on sula mahdottomuus päästä CX-DS -tasolle, joissa on jo sisäänjouston mittaa se mitä C-vitosessa on ylä- ja ala-asentojen välissä, ulosjoustolle sitten toinen mokoma...

Harmitti kyllä kun viikko tuli kurvailtua hyvin pallotetulla Cx Familla, eikä taida ihan vielä onneksi päättyäkään, kun mietti miten "huonosti" Xm:n jousitus toimii Cx:ään verrattuna...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #86 : Kesäkuu 17, 2018, 17:49:04 »
Joustovara stoppaakin littanapalloihin?. Niihin ei näköjään paljon paine/tilavuus-eroja sovi. Kun sylinterien mitat kuitenkin entisensorttisia. Kaiketi suunniteltu paremmille teille. Missä riittää sentin liike normaaliliikkeeksi. :) Näissä Monroissa on 3 reikää, keskellä isompi, en mitannut ja se sivulla 2 pienempää. En poraillut, ainakaan vielä. Alkuperäisten etupallojen paine on joskus ollut 57b.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2018, 08:47:35 kirjoittanut ealab »

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #87 : Kesäkuu 17, 2018, 22:41:12 »
Littupallon tilavuus on 385cc, eikä liikerata pallon kokoon stoppaa. Jousituksen mekaaniset rajat tulee vastaan ennen pallon pohjaanlyöntiä, sen tunne tuli tutuksi kun takapalloissa oli paremmassakin enää 7bar paine, huonommasta ei saatu lukemia luotettavasti, pohjaaminen on huomattavan eri tuntuinen verrattuna pohjaanlyöntikumiin...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #88 : Kesäkuu 18, 2018, 21:47:14 »
Silkkaa rakettitiedettä minulle kaikki edelliset puheenvuorot.  Auto on ykköskoppanen kaksilitrainen H+ bensafarmari manuaalilla.
Mitä jos vaihtais vaan keskipallot comforteihin. 
Ja ps.  tervetuloa testaamaan pohjaamisia ja "taikamattoja " tänne Prkkalantielle Kirkkonummelle, täällä on onneksi jätetty osa aurausmerkeistä paikoilleen kesäksi, jotta näkee, missä tie menee :)

Paikalla purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 411
  • Peukkuja: 5
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #89 : Kesäkuu 18, 2018, 22:40:28 »
Mitä jos vaihtais vaan keskipallot comforteihin. 

Mielestäni comfortit on oikeat pallot jo senkin takia kun niissä on enemmän typpeä. Eli kun pikkuhiljaa typpi karkaa, muuttuu ne normaalipallojen paineeseen, näin tavallaan on käytössä "uudet" normipallot muutaman vuoden päästä. Tosin normipallon reikä on pienempi mutta mitä se haittaa, mukavampi vaan. Eli comfortti muuttuu vuosien varrella normipalloksi ja vielä senkin jälkeen palvelee monta vuotta, no riippuu siitä paljonko ajaa. Tai en tiedä kuinka ajo vähentää typpeä mutta jotenkin se sieltä karkaa. Pallon teräskuori tuskin vuotaa joten kumikalvon läpi sen täytyy mennä, ilmeisesti atomirakenteen läpi pääsee öljyn sekaan ja säiliön huohottimesta ilmaan?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 907
  • Peukkuja: 13
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #90 : Kesäkuu 19, 2018, 08:00:06 »
Mitä jos vaihtais vaan keskipallot comforteihin. 
Keskellä iskunvaimenninventtiili on jo pallon jalassa joten ei sinne kulmaan tarkoitettua iv-venttiilillä varustettua palloa kannata oikein laittaa. Myydäänköhän edes keskelle suuripaineisempia comfortteja? Taakse nyt sopii vaikka vihreä varaajapallo, mutta eteen ei.

Onkohan noissa keskipallon iskunvaimennusventtiileissä eroja eri mallien välillä?
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #91 : Kesäkuu 19, 2018, 08:22:57 »
Vielä: C5II-alkuperäisetupallojen reiät on estetty poraamisilta. Reiässä on terästappi poikittain, pallossa poraaminen kieltävä teksti. Näiden uusien Monroe-pallojen reikää voi vähän porata isommaksi, ei syvältä. Reikä lyhenisi, lisäksi isomman reiän osalta virtausnopeus pienenisi.. Silläkin voi olla merkitystä, kun reiän suihku osuu männänvarteen, liki? Jousipallojen iskunvaimennusventtileitä ei kaiketi voida tehdä kehittyneemmiksi. Niiden huippuesimerkkejä olisi mm. ralliautojen iskarit, lennon jälkeen, kuin kissa tassuilleen, pomppimatta ja meno jatkuu

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 200
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #92 : Kesäkuu 19, 2018, 10:36:30 »
Nyt ei varsinaisesti liity tähän aiheeseen, mutta mitkäs tutteroiset noiden etujousipallojen päissä tököttää?

Linkki autoon: https://tinyurl.com/y72oqn2v


Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 030
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #93 : Kesäkuu 19, 2018, 10:46:30 »
Vielä: C5II-alkuperäisetupallojen reiät on estetty poraamisilta. Reiässä on terästappi poikittain, pallossa poraaminen kieltävä teksti.

Olen aina käsittänyt, että noi poraamisvaroitukset ovat lähinnä niitä idiootteja varten, jotka eivät tiedä tai ymmärrä, että palloon poraamalla vastaan tulee kymmenien baarien paineella typpikaasua...

Jousipallojen iskunvaimennusventtileitä ei kaiketi voida tehdä kehittyneemmiksi. Niiden huippuesimerkkejä olisi mm. ralliautojen iskarit, lennon jälkeen, kuin kissa tassuilleen, pomppimatta ja meno jatkuu

Vastaus on varmaan, että vois, mutta joku ekonomi on laskenut, että "good enough"...

Vaimennusventtiilinhän voisi myös tehdä pallon kannan sijaan erikseen kierrettävään holkkiin, joka tulee pallon ja jousisylinterin väliin. Sitten voisi helpolla kustomoida jousitusta, voisi vaihtaa pallojen tilavuutta ja painetta ja vaimennusta erikseen.

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #94 : Kesäkuu 19, 2018, 11:14:58 »
Niin tai näin, mutta ongelmana minulla ainakin on se, että todennäköisesti tiedä, miten mukava on oikein mukava, vertailukohta puuttuu kun on vain yksi c5, joka sekin on (sattumalta?) ihan eri planeetalta, kuin muut viimeaikaiset autoni.  Eikä yhtään helpotusta tuo, ettää olen ajanut  70 -luvulla alkuperäistä Isoa Kissaa.  Muut autot olivat siihen aikaan tosi surkeita alustaltaan.
Tuo muistikuva poutapilvellä purjehtimisesta ajoi minut varoituksista huolimatta C5 hankintaan, joten suosituksia, hyvät herrat, mistä rupean kokeilemaan, takaako? comfortit?

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #95 : Kesäkuu 19, 2018, 11:16:38 »

Jousipallojen iskunvaimennusventtileitä ei kaiketi voida tehdä kehittyneemmiksi. Niiden huippuesimerkkejä olisi mm. ralliautojen iskarit, lennon jälkeen, kuin kissa tassuilleen, pomppimatta ja meno jatkuu

Vastaus on varmaan, että vois, mutta joku ekonomi on laskenut, että "good enough"...

Vaimennusventtiilinhän voisi myös tehdä pallon kannan sijaan erikseen kierrettävään holkkiin, joka tulee pallon ja jousisylinterin väliin. Sitten voisi helpolla kustomoida jousitusta, voisi vaihtaa pallojen tilavuutta ja painetta ja vaimennusta erikseen.
Oli alkujaan tehtykin, mutta taisi joku laskimen käsiin saanut keksiä kasata ne niittaamalla jo 70-luvulla...


Tuossa noita purettuna, vaimenninlevyjä on useampaa paksuutta ja paria eri halkaisijaakin. Ihan alkupään vaimenninrungoissa ei ollut edes ohivirtauskanavaa, just sitä mitä poraamalla/viistämällä haetaan pientä hienosäätöä vaimennukseen, se kanava tuli mukaan vasta 60-luvun alkupuolella...


Tuossa vielä periaatekuva selitysten kera...

Eka kuva pöllitty sujuvasti Aussiefrogs -sivustolta, jälkimmäinen citroen-ds-id -sivustolta. Lupaa ei keneltäkään kysytty...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 200
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #96 : Kesäkuu 19, 2018, 11:18:15 »
Vaihtoehtoja on tosi paljon.
Simppeleintä varmaan on hankkia autoon mallikohtaisesti sopivat comfort-pallot. Niihin kuitenkaan monetkaan eivät ole olleet tyytyväisiä.
Oletko lukenut tämän neljän sivun keskustelun läpi?

Niin tai näin, mutta ongelmana minulla ainakin on se, että todennäköisesti tiedä, miten mukava on oikein mukava, vertailukohta puuttuu kun on vain yksi c5, joka sekin on (sattumalta?) ihan eri planeetalta, kuin muut viimeaikaiset autoni.  Eikä yhtään helpotusta tuo, ettää olen ajanut  70 -luvulla alkuperäistä Isoa Kissaa.  Muut autot olivat siihen aikaan tosi surkeita alustaltaan.
Tuo muistikuva poutapilvellä purjehtimisesta ajoi minut varoituksista huolimatta C5 hankintaan, joten suosituksia, hyvät herrat, mistä rupean kokeilemaan, takaako? comfortit?

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #97 : Kesäkuu 19, 2018, 13:18:50 »
Jep, ja tulin siihen tulokseen, että paras on hyvän vihollinen. :)niinkuin mainitsin niin vertailukohta puuttuu eikä Korjaamotkaan osaa auttaa.  Mitään parempaanhan ei voi pyrkiä, jos on olemassaolevaan tyytyväinen.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #98 : Kesäkuu 19, 2018, 16:40:17 »
Vielä: C5II-alkuperäisetupallojen reiät on estetty poraamisilta. Reiässä on terästappi poikittain, pallossa poraaminen kieltävä teksti.

Olen aina käsittänyt, että noi poraamisvaroitukset ovat lähinnä niitä idiootteja varten, jotka eivät tiedä tai ymmärrä, että palloon poraamalla vastaan tulee kymmenien baarien paineella typpikaasua...

Jousipallojen iskunvaimennusventtileitä ei kaiketi voida tehdä kehittyneemmiksi. Niiden huippuesimerkkejä olisi mm. ralliautojen iskarit, lennon jälkeen, kuin kissa tassuilleen, pomppimatta ja meno jatkuu
Ja tässä tapauksessa myös estetty, tekstin lisäksi...  :)
Vastaus on varmaan, että vois, mutta joku ekonomi on laskenut, että "good enough"...

Vaimennusventtiilinhän voisi myös tehdä pallon kannan sijaan erikseen kierrettävään holkkiin, joka tulee pallon ja jousisylinterin väliin. Sitten voisi helpolla kustomoida jousitusta, voisi vaihtaa pallojen tilavuutta ja painetta ja vaimennusta erikseen.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 200
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #99 : Kesäkuu 19, 2018, 18:51:51 »
Nyt ei varsinaisesti liity tähän aiheeseen, mutta mitkäs tutteroiset noiden etujousipallojen päissä tököttää?

Linkki autoon: https://tinyurl.com/y72oqn2v