Kirjoittaja Aihe: Jousipallojen valinta, paineet ?  (Luettu 7567 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #50 : Toukokuu 13, 2018, 21:35:41 »
Paljonko oli CXn palloissa paineita jäljellä? vai oliko uudet?

Ihan uudet IFHS:n pallot.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #51 : Toukokuu 16, 2018, 23:18:17 »
  • Sivistyneempi iskunvaimennus kuin etupalloissa, jotka sallivat pitkissä heitoissa liikaa pystysuuntaista kiihtyvyyttä
  • Pintapehmeämpi kuin viistetyt etupallot, mutta ei tuosta C5:sta näköjään vaan millään saa oikeasti pintapehmeää -- 16" renkaat on vielä kokeilematta ja RVS:t etutolpissa. Nyt kuitenkin huomaa selkeän eron: tien terävät kohdat tuntuvat etupäässä, mutta vähemmän takapäässä. Pikku hiljaa, pikku hiljaa...
  • Kovat paineet takana tekevät sen, että isommissa töyssyissä takapää ottaa töyssyn jämäkämmin vastaan, ikään kuin jysähtäen, mutta tämä ei ole sinänsä huono asia. Tämä jysäys kun ei ole terävä vaan progressiivinen, eli persuuksissa tuntuu, kun alusta myötäilee töyssyä. Tämä siis toisin kuin etupalloilla, jotka saattoivat helpolla jopa pohjata ja vähintään linkosivat peräpään leijumaan ilmaan. Jämäkämpi ja progressiivisempi alustatuntuma, perä ei leiju valtoimenaan, mutta joustaa kyllä. Outo ja erilainen, mutta jollain perverssillä tavalla miellyttävä.
  • Jos nää mahtuisivat eteen, kokemus saattaisi olla eeeeee-rittäin miellyttävä.
  • En vaihda etupalloja takaisin.

Hieman lisää ajeltu. Käyttäytyminen on edelleen huomattavasti rauhallisempaa ja sivistyneempää kuin aiemmalla konfiguraatiolla. Vaimennus on toki heikko noinkin isolla keskireiällä, mutta paineet kompensoivat sitä varsin hienostuneesti. Ylipäänsä mitä enemmän painetta on palloissa ollut, sen mukavampaa on ollut kyyti. Edessä on nyt 66-bariset Monroet ja takana nuo 75-bariset IFHS:t. Paljonkohan pitäis olla painetta, että alkais olla jo liian kova..?

Ainoa ongelma on ollut se, kun ajaa alas esimerkiksi korotetulta suojatieltä tai vähän vauhdikkaammin kanttikiveltä alas, että takapää ikään kuin romahtaa alas. Pallot siis ottavat paineiskun vastaan hyvin, kun tullaan töyssyyn ja rengas nousee ylös, mutta alas tullessa on ihan kuin pyörä ei ehtisi joustaa ulos ja kompensoida tipahtamaan lähtenyttä perää. Toki löysä etupääkin aiheuttaa tuossa pitkittäissuuntaista nyökkäämistä.

Mietin tuota, että löysä vaimennus saattaa aiheuttaa pohjaamisen. Pallon paineet jaksavat vielä pysäyttää tukivarren renkaineen, kun se osuu töyssyyn, kun kori ei vielä inertian takia paljon ehdi liikahtamaan, mutta kun koko tynnyrisaunan perä lähtee kuopan kohdalla laskeutumaan sen 5-10 senttiä maata kohti ja asvaltti katoaa alta, niin sitä liikemassaa ei pysäytä mikään ja se menee jousipallojen läpi pohjaanlyöntikumeihin asti.

Noh, mietin vähän lisää ja päätin nostaa autoa ylemmäs. Pari vuotta aiemmin olin laskenut ajokorkeutta, koska sen lasku vaikutti positiivisesti pehmeyteen. Liekö sitten jousisylintereissä ollut sileäpi parempi paikka liukua ylös ja alas?

Noh, ajattelin että näillä paineilla ja pienellä vaimennuksella suurempi joustovara ei tosiaan olisi pahitteeksi. Nostin siis auton aika ylös, muutama sentti jää pyörän ja kaaren väliin edessä ja takana. Nousee siitä vielä 40km/h -asennossa muutaman sentin. Tämän jälkeen löytyi jo kuopissakin pelivaraa. Ne "normaalit" paikat, missä olin aiemmin ihmetellyt tuota äkkinäistä tipahtamista menivät nyt ihan nätisti. Auto kun ui korkealla, niin korilla on sekä matkaa että aikaa pudota, jolloin pallojen painekin nousee progressiivisesti riittävän isoksi pysäyttämään korin liikkeen ennen kuin kumit tulevat vastaan. Etsin testimielessä kyllä paikan, jossa oli tarpeeksi iso ja nopea tiputus, niin kyllä tämän nykyisenkin kombon saa jos ei nyt pohjaamaan niin ainakin lähelle pohjaamista, mutta siinä tiputuksessa alkaisi olla sekä mukavuuspuolen että teknisiä ongelmia jo useimmilla autoilla.

Tuntuma ja samanlainen käyttäytyminen hitaissa ja nopeissa pystysuuntaisissa liikkeissä alkaa olla pitkälti comfort-pallotetun Xantian luokkaa. Kaasun käytöllä tai jarrua tökkäämällä voi hieman heijata autoa, kuten Xantiankin kanssa. Tärinäraidat tiessä eivät enää tunnu käytännössä missään. Pienet töyssyt ja epätasaisuudet, jotka aiemmalla palloyhdistelmällä vielä osuivat tuntuvasti johonkin ylittyvät nyt epämääräisenä pienenä tutinana jossain.

Kelluva ajotuntuma ja riittävät joustovarat yhdistettynä korkeapaineisiin palloihin ovat nyt tähän asti selkeästi parasta, mitä tuohon purtiloon on asennettu.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #52 : Toukokuu 17, 2018, 07:46:55 »
Mielenkiintoista luettavaa yason!
Ja tämä kokeilu siis plussallisessa vitosessa?

Onkohan Monroen 66 bariset comfortit paremmat kuin I.F.H.S:n?
Mun plussattomassa vitosessa on nyt I.F.H.S:n comfortit edessä ja takana ja kumpikaan pää ei mun mielestä
oo vielä kummoinen. Olisi varmaan pitänyt ostaa taaksekin etupään comfortit. Taidankin koittaa noita CX:n etupalloja.

Mahtaiskohan GTi:n etupallot olla soveltuvammat vitoseen taake kuin normaalit  ::)

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #53 : Toukokuu 17, 2018, 08:34:51 »
Mielenkiintoista luettavaa yason!
Ja tämä kokeilu siis plussallisessa vitosessa?

Onkohan Monroen 66 bariset comfortit paremmat kuin I.F.H.S:n?

Plussallisessa C5-I:ssä, joo.

Ei noi Monroenkaan comfortit mitkään ihmeentekijät ole, paitsi että painetta niissä on enemmän. Etupuoli ei ole silti yhtä sivistynyt nyt takapäähän verrattuna: menettelee, mutta paremmat etupallot se kaipais. Edessä on C5:ssa tilaongelma, joten ne klassiset "beksin pitkät" yms. voi unohtaa :) Etu-Monroenkin keskireikää viistosin aiemmin, pehmensi vähän etupäätä. Noita CX:n palloja ei ole tarvinnu viistota :)

Eteen pitäis saada sellaiset, joissa on painetta reippaasti, riittävän pieni keskireikä, ettei painava moottori aiheuta pohjaamisia jatkuvasti, mutta riittävän kevyet venttiilit, että etupäästä tulisi pintapehmeämpi.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 119
  • Peukkuja: 22
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #54 : Toukokuu 17, 2018, 11:19:29 »
Takana tukivarsi on suhteellisen lyhyt vrt. joustovara, joten pyörän maakosketuspisteestä jouseen vaikuttava vipusuhdekin muuttuu liikkeen ja peruskorkeuden säädön mukana. Ainakin teoriassa

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #55 : Toukokuu 17, 2018, 13:20:49 »
Ylipäänsä mitä enemmän painetta on palloissa ollut, sen mukavampaa on ollut kyyti. Edessä on nyt 66-bariset Monroet ja takana nuo 75-bariset IFHS:t. Paljonkohan pitäis olla painetta, että alkais olla jo liian kova..?
Et sitä jousitusta kovaksi saa kaasun painetta lisäämällä, pehmennettyä vaan. Mutta, tietty raja kun tulee vastaan, niin ulosjousto alkaa vähenemään, kun kaasua on sen verran että se täyttää pallon liki kokonaan. Olisiko noilla reilunpaineisilla tullut se raja jo vastaan..?

Jos taakse sitten oikeasti isoja palloja haluat, niin niitä löytyy DS/SM/CX Break -osastolta. 700cc kuulat, halkaistavat, ja kun hakee vanhemmat kuin -70 niin iskariventtiilitkin on purettavia eli iskarin säädöt on haettavissa helposti mieleisiksi. Niin, ja kalvotkaan ei ole ohgelma, vaikka olisi rikki hankkiessa, niitä saa uusia ja pystyy vaihtamaan...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #56 : Toukokuu 17, 2018, 13:45:56 »
Et sitä jousitusta kovaksi saa kaasun painetta lisäämällä, pehmennettyä vaan. Mutta, tietty raja kun tulee vastaan, niin ulosjousto alkaa vähenemään, kun kaasua on sen verran että se täyttää pallon liki kokonaan. Olisiko noilla reilunpaineisilla tullut se raja jo vastaan..?

No ainakin tuo 75-barinen lullaa vielä ihan kevyesti, kun hyppää vetokoukun päälle. Kovalla tarkoitin sitä, että painetta on niin paljon, ettei auton massaa liikuttamalla pysty enää juurikaan puristamaan kaasua kokoon. Mutta taitaa painepiikit olla nytkin töyssyissä joitain satoja baareja ja silti joustaa..

Jos taakse sitten oikeasti isoja palloja haluat, niin niitä löytyy DS/SM/CX Break -osastolta. 700cc kuulat, halkaistavat, ja kun hakee vanhemmat kuin -70 niin iskariventtiilitkin on purettavia eli iskarin säädöt on haettavissa helposti mieleisiksi. Niin, ja kalvotkaan ei ole ohgelma, vaikka olisi rikki hankkiessa, niitä saa uusia ja pystyy vaihtamaan...

Ja täyttöventtiilit perään, niin saadaan paineetkin haluamakseen? Tuo säädettävä iskariventtiili kuulostaa mielenkiintoiselta jatkoprojektilta, jos hifistelyinnostus jatkuu. Löytyykö pre-1970 -palloja ebaysta tms?

Onko joku nähnyt/tehnyt adaptereita, joilla etutolpista saisi letkulla tai putkella pallon siirrettyä kauemmas jonnekin, missä on enemmän tilaa? Nythän tolpan päähän ruuvataan pallo, kai siihen voisi ruuvata jotain muutakin ja pallon sitten sen perään. Mennee omatoimikoneistuksen puolelle.
.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #57 : Toukokuu 17, 2018, 14:58:28 »
Onko joku nähnyt/tehnyt adaptereita, joilla etutolpista saisi letkulla tai putkella pallon siirrettyä kauemmas jonnekin, missä on enemmän tilaa? Nythän tolpan päähän ruuvataan pallo, kai siihen voisi ruuvata jotain muutakin ja pallon sitten sen perään. Mennee omatoimikoneistuksen puolelle.
Olisko kuitenkin helpompaa tehdä sille isommalle pallolle vaan tilaa? kuskin puolella ei luulisi olevan iso juttu ja apparin puolellakin pieni paisarin modailu riittänee.

Itseäni kiinnostaisi enemmänkin keskipallon vaihto isompaan...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #58 : Toukokuu 17, 2018, 15:00:51 »
Mikä raadin arvio on siitä, että millä yhdistelmällä saadaan pehmein ja mukavin jousitus plussattomaan vitoseen?

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #59 : Toukokuu 17, 2018, 15:51:51 »
Et sitä jousitusta kovaksi saa kaasun painetta lisäämällä, pehmennettyä vaan. Mutta, tietty raja kun tulee vastaan, niin ulosjousto alkaa vähenemään, kun kaasua on sen verran että se täyttää pallon liki kokonaan. Olisiko noilla reilunpaineisilla tullut se raja jo vastaan..?

No ainakin tuo 75-barinen lullaa vielä ihan kevyesti, kun hyppää vetokoukun päälle. Kovalla tarkoitin sitä, että painetta on niin paljon, ettei auton massaa liikuttamalla pysty enää juurikaan puristamaan kaasua kokoon. Mutta taitaa painepiikit olla nytkin töyssyissä joitain satoja baareja ja silti joustaa..

Jos taakse sitten oikeasti isoja palloja haluat, niin niitä löytyy DS/SM/CX Break -osastolta. 700cc kuulat, halkaistavat, ja kun hakee vanhemmat kuin -70 niin iskariventtiilitkin on purettavia eli iskarin säädöt on haettavissa helposti mieleisiksi. Niin, ja kalvotkaan ei ole ohgelma, vaikka olisi rikki hankkiessa, niitä saa uusia ja pystyy vaihtamaan...

Ja täyttöventtiilit perään, niin saadaan paineetkin haluamakseen? Tuo säädettävä iskariventtiili kuulostaa mielenkiintoiselta jatkoprojektilta, jos hifistelyinnostus jatkuu. Löytyykö pre-1970 -palloja ebaysta tms?

http://www.citroen-ds-id.com/index.html?hc/chapter4.html
Tuossa jotakin noista venttiileistä... Nuo on tosiaan ruuvattu palloon kiinni, ja saa paloiteltua osiksi jotta saa haettua haluamansa vaimennuksen. Erikseen sisään- ja ulosjoustolle, ja progressiivisuuttakin on tehtävissä kun on ainakin kahta eri ulkohalkaisijallista venttiililevyä olemassa, eri paksuuksia sitten reilusti runsaammin...

Täyttöventtiileitä saa vanhoihinkin, ei siitä kalvonvaihdosta oikein iloa olisi jos ei enää täyttämään pystyisi. Tekaistiin myös alkuperäiselle täyttötulpalle täyttövermeet joku vuosi sitten...

Pallonsiirtopalikoita on ollut ainakin 4x4 Bx:n takajousituksessa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Tomppa

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #60 : Toukokuu 17, 2018, 16:01:46 »
Mikä raadin arvio on siitä, että millä yhdistelmällä saadaan pehmein ja mukavin jousitus plussattomaan vitoseen?
Tämä kiinnostaisi kyllä kuulla.. itsellä plussaton C5 II 2.0 16V -06 berline.
Pari kuukautta ajellu monroen comfort palloilla siis edessä 66bar ja takana 37bar. Hieman viistin keskireikää kaikista.  Maantiellä menee mukavasti, mutta silti omaan makuun hieman pintakova. 

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 601
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #61 : Toukokuu 17, 2018, 19:43:42 »
Miten viistit. Isommalla millin- 2-2,5mm syvälle, reikäreunojen pyöristykset. Itse pari milliä, sillä pintakovuus rauhottui mukavasti. Xantiassa. Nyt nämä etupalloina olleet Xa:n 1,9d:n etupallot C5II:n takana. Perää ei ikään kuin huomaa, kuin ehkä sitten, kun saisin uudet Monroet eteen...

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #62 : Toukokuu 17, 2018, 20:29:42 »
Mikä raadin arvio on siitä, että millä yhdistelmällä saadaan pehmein ja mukavin jousitus plussattomaan vitoseen?

Sinä mainitsit näistä Xantian 70-barisista joskus: http://www.sphere-shop.co.uk/xa-70-fa---2-front-suspension-spheres---pair-price-143-p.asp

Tulitko kokeilleeksi? Onko jollakulla vitosen etupalloina?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #63 : Toukokuu 17, 2018, 20:31:53 »
Olisko kuitenkin helpompaa tehdä sille isommalle pallolle vaan tilaa? kuskin puolella ei luulisi olevan iso juttu ja apparin puolellakin pieni paisarin modailu riittänee.

Helpompaa varmaan, mutta ei näitä nyt helppouden takia ruuvailla muutenkaan :)

Pallonsiirtopalikoita siis on olemassa (BX 4x4), en tosiaan tiennyt itse. Jännää!

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #64 : Toukokuu 17, 2018, 21:24:39 »
Ei oo tullu kokeiltua. Tuossa mietin, että mitä jos koittais ei-Hydractive XM:n 75 barisia etupalloja C5:seen eteen. Ne näyttäis olevan saman mittaiset kuin Xantian 70 bariset.
Ja jos taakse koittais CX:n etupalloja.

Mikä raadin arvio on siitä, että millä yhdistelmällä saadaan pehmein ja mukavin jousitus plussattomaan vitoseen?

Sinä mainitsit näistä Xantian 70-barisista joskus: http://www.sphere-shop.co.uk/xa-70-fa---2-front-suspension-spheres---pair-price-143-p.asp

Tulitko kokeilleeksi? Onko jollakulla vitosen etupalloina?

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #65 : Toukokuu 18, 2018, 10:59:27 »
Ainakin powerage vaikuttaa kokeilleen Xantian 70 bar palloja:

Omassa C5:ssä Xantian 70bar 400cc pallot edessä. Paisuntasäiliötä joutuu siirtämään 400cc palloille ja täyttövettiilillä varustetut eivät mahdu. Yli 400cc palloissa tulee ongelma kuskinpuolella ja se puoli ei ole ihan helposti muokattivissa.

http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=716.msg206123#msg206123

Mikä raadin arvio on siitä, että millä yhdistelmällä saadaan pehmein ja mukavin jousitus plussattomaan vitoseen?

Sinä mainitsit näistä Xantian 70-barisista joskus: http://www.sphere-shop.co.uk/xa-70-fa---2-front-suspension-spheres---pair-price-143-p.asp

Tulitko kokeilleeksi? Onko jollakulla vitosen etupalloina?

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #66 : Toukokuu 21, 2018, 09:35:04 »
Onkohan se niin, että plussattomasta C5:sta ei saa yhtä mukavaa kuin plussallisesta?  ???

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #67 : Toukokuu 21, 2018, 19:45:55 »
Onkohan se niin, että plussattomasta C5:sta ei saa yhtä mukavaa kuin plussallisesta?  ???
Jaa-a, vakiona plussattomia usein kehutaan plussallisia mukavammiksi. On kyllä malleilla eroa, mulla oli samaan aikaan samanikäiset breakit, 1.8 bensa manuaali plussaton ja 2.2 HDi automaatti plussallinen. Liki 200kg painoero etupäässä teki niistä kyllä ihan erilaiset :)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #68 : Toukokuu 24, 2018, 22:02:29 »
Kelluva ajotuntuma ja riittävät joustovarat yhdistettynä korkeapaineisiin palloihin ovat nyt tähän asti selkeästi parasta, mitä tuohon purtiloon on asennettu.

Ajeltu taas lisää, kun ei malttaisi olla ajamatta!

Ensimmäistä kertaa C5:ssa nyt sellainen ison Citroënin ajomukavuusfiilis, jota Xm/Xantia -ikäisistä kaipailen. Lullaa mukavasti pystyakselilla matka-ajossa nyökkimättä, ja jarrutuksissa ja kiihdytyksissä taas myötää juuri sopivasti. Jousitusta voisi verrata uuteen bussiin, jossa on toimivat iskarit. Alusta on keskimäärin niin joustava, että ei jaksa enää miettiä mahdollisesti puutteellista pintapehmeyttä.

Kävin tänään Helsingin keskustassa ja ajelin piruuttani möykkyiset mukulakivikadut keskustan läpi. Ensiluokkainen kyyti. Syö niin muutaman sentin korkeuserot kivien välillä kuin isommat kuopat ja töyssyt maakerroksessa, jonka päällä kivet ovat. Vain kerran taisin osua johonkin pömpperöön, että tuntui kuskin persuuksissa asti. Selkeesti tuli etupäästä sekin.

Sivuttaissuuntainen kallistelu on edelleen hillittyä. Motarin ramppeihin voi ajaa varsin lujaa eikä maailma kojelaudan takana ala esiintymään kummasti kallellaan. Jos ne kallistuksenvakaajat syövät pintapehmeyttä, niin on niistä hyötyäkin.

Bonuksena sport-asennostakin on nyt iloa. Kun jousitus on kovassa moodissa, vaimennus kasvaa huomattavasti, mutta ei mene kovaksi kuten vakiopalloilla. Tästä on hyötyä, jos haluaa ajaa kovempaa tai pystysuuntainen kellunta ei miellytä. Samoin se mainitsemani kova tärskähdys kanttikiveltä liian kovalla vauhdilla laskeuduttaessa tuntuisi selvästi hälvenevän sport-moodissa.

Vantaan Kuninkaalassa Heidelhofintiellä on nyt remontti ja tiellä hurjan suuria möykkyjä, kun kaistoja on vedetty keskikorokkeen yli puolelta toiselle ja niitä on asvaltoitu tyyliin "kottikärryllinen pikikiveä tasoittamaan kanttikiviä". Ihan järkyttävää, miten lujaa tuolla korkealla maavaralla voi mennä niistä läpi ilman, että pohja koskettaa maata tai korissa tuntuu mitään. Harmi että paikalla on 30km/h työmaarajoitus :D

Eteen vielä ne 70-bariset, niin sitten arvelen tämän olevan niin lähellä optimaalista taikamattoa, mitä C5-I:stä saa. Onks kellään myydä halvalla? :-D

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #69 : Toukokuu 24, 2018, 22:05:46 »
Entäs XM:n 75 bariset eteen?
http://www.sphere-shop.co.uk/xm-75-fb---2-front-suspension-spheres---pair-price-247-p.asp
Katoin, että ne olis 130mm kuin Xantiankin pallot.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #70 : Toukokuu 24, 2018, 22:08:56 »
Takana sulla on nyt siis CX:n etupallot? Ihan normaalit, ei GTi:n?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #71 : Toukokuu 24, 2018, 22:18:57 »
Joo, ei ole GTi:n. Takana etupallot CX75FA, joissa on 1.8mm reikä: http://www.sphere-shop.co.uk/cx-75-fa---2-front-suspension-spheres---pair-price-216-p.asp

Jos tarkoitit 130:llä, että Xm:n 75-bar etupalloissa on 1.3mm keskireikä, niin ne saattaisivat sopia eteen varsin hyvin. On sitä massaa kuitenkin moottorin puolella siinä määrin, että tarvitaan enemmän vaimennusta.

Halvaksi on kyllä pallottaminen tullut, kun n. 30€ kappaleelta ei ole millään muotoa huono hinta uusista täysipaineisista palloista.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #72 : Toukokuu 24, 2018, 22:20:49 »
Tarkoitin jousipallon pituutta.
XM:n 75 bar pallo ja Xantian 70 bar pallo vaikuttais kumpikin olevan 130 mm pitkiä

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #73 : Toukokuu 24, 2018, 22:23:23 »
Tarkoitin jousipallon pituutta.

Ahaa, no pituuksia en ole nähnyt missään merkittävän. Tilaahan ei vitosessa liikaa ole, mistä kaivat noita ulkomittoja? Yleensähän ilmoitetaan keskireikä, paine ja tilavuus. Paljos tuossa Xm:n pallossa on keskireikä?

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #74 : Toukokuu 24, 2018, 22:25:43 »
Autodocista hain XM:n pallon tunnuksella SP8040, niin jonkun valmistajan tuotteessa oli pituus mainittuna. Sama pituus Xantian pallossa, kun sellaistakin sieltä kattelin.