Kirjoittaja Aihe: Jousipallojen valinta, paineet ?  (Luettu 8110 kertaa)

Pasi A S ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #100 : Kesäkuu 19, 2018, 19:02:03 »
Nyt ei varsinaisesti liity tähän aiheeseen, mutta mitkäs tutteroiset noiden etujousipallojen päissä tököttää?

Linkki autoon: https://tinyurl.com/y72oqn2v


Täyttöventtiilit ne siellä töröttää...

Joo, niitä ei kuulemma voi asentaa littupalloihin, mutta on paljon muutakin mitä väitetään ettei voisi tehdä mutta on silti mahdollista...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa eke

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 73
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #101 : Kesäkuu 19, 2018, 22:28:51 »
Joo, mulla on samanlaiset tötteröt, mutta mustat. Itse pallot ovat samanväriset hopeat.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #102 : Kesäkuu 22, 2018, 14:10:08 »
Jousipallojen porailuista sen verran, että viimeaikoina on kehuttu poraamista rajoitettuun syvyyteen, vain millin, pari. Tällä haetaan pintakovuuden vähentämistä lyhentämällä alkuperäisreikää. Se toimii. Joten ei mitään syytä lähes taikauskoiseen pelkoon porailuista. Ja jos pallossa on mekaanisesti estetty porailu, sitten se on, riippumatta pallon teksteistä. Nyt, Monroet laitettuani on ajokäytös jo muuttunut. Enää ei pelkkä keula nyökkää, vaan koko auto tasaisesti, rauhallisesti. Kaiketi ilmat poistuneet systeemistä jumppausten ja ajon myötä. Ehkä poraan vielä nämä uudet etupallotkin, kokeeksi. Koska aiemminkin pintakovuus väheni, eikä iskunvaimennus siitä muuttunut, heikentynyt.
Mukavaa ja rauhaisaa Juhannusta. :)

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #103 : Kesäkuu 28, 2018, 09:40:05 »
Ootko yason vielä vaihtanut etupalloja Xantian 70 barisiin?
Onko muuten mitään uusia huomioita CX:n etupalloista takana?

No niin. Kelluvaa ajotuntumaa, eikä kulkupehmeyttä tullut. Merkillistä pomppimista montuissa, painumissa. Eikä etupää niin kummallisesti painu, paineltaessa. Ei ollenkaan, kuten mm. Xantissa, jossa painuu lähes rajoittimiin asti. Olisiko nämä Monroet (8120, 66b) reilusti alipaineiset. Alkuperäiset olivat vajaista joustoistaan huolimatta paremmin käyttäytyvät. Takapään 1,9D Xantian pallotkin ovat vielä pehmeämmät.

Noita Monroen etucomfortejakin kannattaa suosiolla porata, niissäkin kun on se reikä pirun pieni. Lisäksi jos sulla on takana pehmeämmät pallot, niin ne etummaiset tuntuu kovalta. Omastakin mielestä poratut M:n 66bariset oli ihan riittävän hyvät, kunnes laitoin taakse 75-bariset isot pallot, jolloin etupää on nyt selkeästi kovempi ja mietinkin, josko vielä kokeilisi niitä Xantun palloja eteen.

Onks jollakulla myydä 70bar/400cc Xantian etupalloja? :)

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 035
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #104 : Kesäkuu 28, 2018, 22:06:10 »
Ootko yason vielä vaihtanut etupalloja Xantian 70 barisiin?
Onko muuten mitään uusia huomioita CX:n etupalloista takana?

Olen tässä rakentanut mökin vessaa uusiksi, niin Citroënilla on vain ajettu ja ajettu eikä halpoja Xantun palloja ole kävellyt itsekseen vastaan :)

Etupää on tosiaan edelleen hieman epäsynkassa nyt takapallojen vaihdon jälkeen. Saattaa johtua siitäkin, kun nostin samalla ajokorkeutta. Pitäisi kyllä laskea etupäätä hieman, ulosjoustovarat loppuvat liian helposti. On se etupää silti kovempi sisäänjoustoissakin kuin takapää nyt, joskin täytyy sanoa, että olin kyllä 90% tyytyväinen porattuihin Monroeihin edessä ennen takapallojen päivitystä. Eli on tämä myös suhteellista...

CX:n palloihin takana olen tyytyväinen, takapää on mielestäni hyvin balanssissa: ei pohjaile ja keinuu kyllä, muttei holtittomasti eikä jää pomppimaan vaan heijaa ehkä 1,5 kertaa ylös alas jonkun isomman heiton kohdalla. Ei ehkä sovi kaikille, mutta minä tykkään. Bussimainen jousitustunnelma, mikäli puhutaan uudesta kaukoliikenteen bussista hyvillä iskareilla :)

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #105 : Kesäkuu 28, 2018, 22:24:47 »
Kiitos vastauksesta yason.
Tää on kyllä mielenkiintoista.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #106 : Kesäkuu 29, 2018, 07:57:06 »
Samoin! Entä C5 etupallot takana? Voisin periaatteessa kokeilla, vaikka poistetut etupallot ei enää olekaan parhaissa voimissaan. Taakse kun ei painetta niin tarvitakaan.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #107 : Kesäkuu 29, 2018, 09:08:15 »
Jos ne on ehjät, niin kaiketi niillä pehmeyttä tulee.
Samoin! Entä C5 etupallot takana? Voisin periaatteessa kokeilla, vaikka poistetut etupallot ei enää olekaan parhaissa voimissaan. Taakse kun ei painetta niin tarvitakaan.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #108 : Kesäkuu 29, 2018, 16:23:34 »
Monroet porattu. Tuli pehmeämmäksi. Pallon venttiilissä on 3 reikää, keskellä 1,8mm ja sen sivuilla 2 pienempää, en mitannut. Keskireässä on kuulaventtiili. Ilmeisesti päästää sisään suoraan ja ulos vain pikkureikien kautta. Keskireikää voisikin porailla 2-2,5mm ja menee kuulaan saakka. Toivottavasti kuula olisi sentään vähän isompi......

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #109 : Heinäkuu 01, 2018, 21:03:46 »
Tulipahan siinä tilattua CX:n etupallot C5:sta varten. Nyt on niinku joulupukkia odottais.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 035
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #110 : Heinäkuu 02, 2018, 13:13:47 »
Jos ne on ehjät, niin kaiketi niillä pehmeyttä tulee.
Samoin! Entä C5 etupallot takana? Voisin periaatteessa kokeilla, vaikka poistetut etupallot ei enää olekaan parhaissa voimissaan. Taakse kun ei painetta niin tarvitakaan.

Etupallot taakse on toiminu ihan hyvin keskimäärin. Mulla oli monta vuotta etupallot takana, sekä Xantiassa että C5:ssa.

Aloin havittelemaan parempia takapalloja, kun eteen asentamani Monroen comfortit toimivat paremmin edessä kuin vanhat etupallot takana. Nyt, kun taas takapäässä on pehmeyttä, niin nuo Monroet tuntuvat kovilta. Tärkeintä näyttäis olevan balanssi etu- ja takapään välillä. Pitäisi olla yhtä pehmeä tai kova, mutta ei niin, että etupää jysähtää kovemmin kuin takapää tai toisinpäin.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #111 : Heinäkuu 11, 2018, 21:49:14 »
Onko kellään tietoa, että minkä verran IFHS:n H3:n (plussaton) etucomforteissa on painetta? Monroeissahan on 66 bar.

http://www.sphere-shop.co.uk/c5-comf-fn---2-comfort-front-suspension-spheres---pair-price-113-p.asp

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #112 : Heinäkuu 11, 2018, 21:56:01 »
Tää täytyy olla H3+ ja on laitettu plussattoman comfortit.
https://www.youtube.com/watch?v=3VAJetjlAQE

Tai ainakaan mun autosta ei tullu comforteilla tuollainen.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 035
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #113 : Heinäkuu 11, 2018, 23:23:30 »
Onko kellään tietoa, että minkä verran IFHS:n H3:n (plussaton) etucomforteissa on painetta? Monroeissahan on 66 bar.

IFHS:n katalogista en löytäny speksejä, mutta kysy Sphereshopista. Mulle vastaili sieltä Violaine (oh la la!), ja hyvin tiesi asiat. Kyllä ne yksityiskohdat tiedossa on, keskireikiä, paineita ja tilavuuksia myöden.

Tää täytyy olla H3+ ja on laitettu plussattoman comfortit.
https://www.youtube.com/watch?v=3VAJetjlAQE

Tai ainakaan mun autosta ei tullu comforteilla tuollainen.

Mulla noin näppituntumalta keinuu aika samaan tyyliin. Pitäiskö ottaa videota vertailun vuoksi? :)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #114 : Heinäkuu 12, 2018, 07:51:48 »
C5 II: Joo, ei tullut. Edessä uudet Monroet 66b, takana vanhat 3:n pisteen Xantia 1,9D etupallot. Takapää pehmeämpi. Eikä kulmat painu "kahdella sormella". Kyllä pitää olla 2 kättä ja ….

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #115 : Heinäkuu 12, 2018, 08:10:36 »
Sama juttu. On kyllä ultrapehmeä tuo videon auto.

C5 II: Joo, ei tullut. Edessä uudet Monroet 66b, takana vanhat 3:n pisteen Xantia 1,9D etupallot. Takapää pehmeämpi. Eikä kulmat painu "kahdella sormella". Kyllä pitää olla 2 kättä ja ….

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 035
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #116 : Heinäkuu 12, 2018, 11:46:42 »
Mulla noin näppituntumalta keinuu aika samaan tyyliin. Pitäiskö ottaa videota vertailun vuoksi? :)

Paskat se mitään keinuu. Piti ihan kokeilla. Kyllä se kämmenillä keikkuu, mutta ei sormilla. Yllättävänkin kova vastus jousituksessa. Muistan, kun Xantia keikkui varsin kevyellä otteella comfortit asennettuna.

Ei tosta taida kalua saada, vitosesta. Siis kunnollista. Joskin olen nykyiseen aika tyytyväinen suhteellisessa mittakaavassa.

Laskin vähän sitä etupäätä alemmas, jolloin pyörälle jää enemmän tilaa ulosjoustoihin. Ei rämähdä enää katukiveltä alas terävästi, jos ajaa liian kovaa. Takapää on edelleen korkeammalla, jotta ottaa sisäänjoustot pehmeästi; siellä se pienempi ulosjoustovara ei ole haitannut.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #117 : Heinäkuu 12, 2018, 12:00:19 »
Tuo videon C5 on kyllä varsin keinuva. Vaikea uskoa, että on comfortit vain.

Mulla noin näppituntumalta keinuu aika samaan tyyliin. Pitäiskö ottaa videota vertailun vuoksi? :)

Paskat se mitään keinuu. Piti ihan kokeilla. Kyllä se kämmenillä keikkuu, mutta ei sormilla. Yllättävänkin kova vastus jousituksessa. Muistan, kun Xantia keikkui varsin kevyellä otteella comfortit asennettuna.

Ei tosta taida kalua saada, vitosesta. Siis kunnollista. Joskin olen nykyiseen aika tyytyväinen suhteellisessa mittakaavassa.

Laskin vähän sitä etupäätä alemmas, jolloin pyörälle jää enemmän tilaa ulosjoustoihin. Ei rämähdä enää katukiveltä alas terävästi, jos ajaa liian kovaa. Takapää on edelleen korkeammalla, jotta ottaa sisäänjoustot pehmeästi; siellä se pienempi ulosjoustovara ei ole haitannut.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #118 : Heinäkuu 20, 2018, 16:21:28 »
Onko C5 tavallisessa ajoasennossa hydesysteemissä jonkinlainen "lukitus", että perä ei joustoliikkeessä jousta tiettyä pistettä ylemmäs?

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #119 : Heinäkuu 20, 2018, 22:15:04 »
Vetokoukusta kun painaa alaspäin niin perä laskee ja pysähtyy kuin seinään siihen kohtaan missä on normaalisti ajoasennossa.
Jos jousituksen nostaa 40 km/h niin joustaa vapaasti ylös ja alas.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 035
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #120 : Heinäkuu 20, 2018, 22:16:35 »
Tuo videon C5 on kyllä varsin keinuva. Vaikea uskoa, että on comfortit vain.

Kyseisen youtube-videon auton etupäässä on kuvauksen mukaan... tadaa, SP8120 eli nuo samat 66-bariset, mitä mullakin. Miksi tuo lilluu ylös alas parilla sormella ja meikäläisen parilla kämmenellä?

Muuten ihan ok tuo hieman alemmas laskettu etupää nyt, mutta ihmettelen suuresti edes kohtuullisen pintapehmeyden puutetta. Asvalttipaikkojen alkamiset tuntuu kovina edessä, takapää menee suhteellisen mukavasti yli. Tänään tärskäytin parin sentin poikittaissaumaan, kun tietyömaa loppui ja ajoin jyrsityltä asvaltilta ylös vanhalle.

Pintakovuus tuntui nimenomaan ensikosketuksessa: pehmeillä palloilla luulisi pikemminkin, että tuollainen vaikka sitten pohjaisi jousituksen, eli keula kyykkäisi ja sitten jysähtäisi. Subaru ja BMW menee paljon paremmin noista paikoista yli. Ehkä pitäis vaihtaa DS5:een Konin FSD:llä... :D

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 035
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #121 : Heinäkuu 20, 2018, 22:21:09 »
Vetokoukusta kun painaa alaspäin niin perä laskee ja pysähtyy kuin seinään siihen kohtaan missä on normaalisti ajoasennossa.
Jos jousituksen nostaa 40 km/h niin joustaa vapaasti ylös ja alas.

Ei ole mun tietääkseni mitään lukitusta tai stopparia. OIisko tossa hinkkautunut sylinterin ja männän välillä jokin liukupinta karkeaksi ja männän liike pysähtyy siihen?

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #122 : Heinäkuu 20, 2018, 22:26:26 »
Tuo jousitus ei varmaan ikinä tuu kuntoon. 95% ajasta siinä joku tihkasee ja lopun 5% se toimii jopa pehmeästi.

Poissa matrapoy

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 5
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #123 : Heinäkuu 21, 2018, 05:53:06 »
Ostin Xantiaan Monroen pallot 55 Bar tuli paljon kovempi selvittelin asiaa ja eräs citikkamies ties kertoa,että Monroen valmistuslinjalla oli käynyt moka paineistuksessa paineita oli vain 5 Bar vein pallot takaisin sain rahat takaisin ja ostin citikkamieheltä uudet pallot 5 kpl ja hienosti pelaa.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #124 : Heinäkuu 21, 2018, 08:03:38 »
Olisikohan nämä Monroen 66b:n pallokint vajaapaineisia? Ainakin tuntuu siltä.