Kirjoittaja Aihe: Jousipallojen valinta, paineet ?  (Luettu 4141 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kotionni

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 60
  • Peukkuja: 0
Jousipallojen valinta, paineet ?
« : Helmikuu 18, 2018, 11:44:28 »
MOI

Auto Citroen C5 2.0 vm,2005. Mistä tietää mikä on vakio jousipallo ja mikä on Comfort pallo kun tähän malliin on saatavilla useita eri paineella olevia jousipalloja ????

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 11
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #1 : Helmikuu 18, 2018, 15:32:05 »
Kysytään näin päin, että mitä sulla on hakusessa autoon? Comfort pallot?

Poissa paarni

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #2 : Helmikuu 18, 2018, 16:46:22 »
Vähän asian vierestä, mutta kun meillä on samanvuotiset samanlaiset ratsut, kyselen
-mitä oireita sulla on kun palloja olet vaihtamassa?
-oletko isompia remontteja joutunut tekemään? Vaiko mitään; siis normaalihuolto-ohjlemien lisäksi?
-paljonko kertynyt km?

Kiitän etukäteen, mukavia kilometrejä toivottelen!

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 154
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #3 : Helmikuu 18, 2018, 19:03:24 »
Ilmeisesti joltain varaosien verkkokauppasivustolta katselet niitä palloja.

Tältä sivustolta on selkeää tutkailla vaihtoehtoja: http://www.sphere-shop.co.uk/

Normi varaosaverkkokauppojen hakutulokset on vähintäänkin epäselviä tuohon sivustoon verrattuna.

Edit: lauserakenteet  :P

Poissa kotionni

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 60
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #4 : Helmikuu 18, 2018, 19:14:22 »
MOI

Comfort pallot meinasin laittaa, auto on nyt kuin kivireki, niin siitä kimposi ajatus että vaihdan comfort pallot, autolla ajettu 187 tkm. Siis comfort palloja haikailen. Paineista en tiedä ?
Verkkokaupoista olen katsellut mutta niissä ei ole kuin paineet.

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 11
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #5 : Helmikuu 18, 2018, 19:22:28 »
MOI

Comfort pallot meinasin laittaa, auto on nyt kuin kivireki pitkän, niin siitä kimposi ajatus että vaihdan comfort pallot, autolla ajettu 187 tkm. Siis comfort palloja haikailen. Paineista en tiedä ?
Verrkokaupoista olen katsellut mutta niissä ei ole kuin paineet.
Sitten eikun tilaat comfort pallot. Jos kotimaista haluaa suosia, niin sitronen myy kaikkea varaosaa citikkaan. Kunhan katsot mitkä pallot sulla nyt on. Tällä tarkoitan, että onko auto hydractive 3 vai 3+. +-version tunnistaa siitä, että niissä napeissa  mistä säädät korkeutta on keskellä sport-nappi. Toisessa siinä lukee vain citroen.

Poissa kotionni

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 60
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #6 : Helmikuu 18, 2018, 19:52:59 »
MOI

On hydractive 3 siis en tarvi keskipalloa vaan eteen kaksi ja taakse kaksi.

Poissa kotionni

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 60
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #7 : Helmikuu 18, 2018, 20:19:00 »
MOI

Nyt on tilattu Comfort pallot sitikkaan kaksi eteen ja kaksi taakse, saas nähdä miten sitten auto kulkee.
http://www.sphere-shop.co.uk/ tilasin 251 euroo postikuluineen.

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 980
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #8 : Helmikuu 18, 2018, 21:32:25 »
MOI

On hydractive 3 siis en tarvi keskipalloa vaan eteen kaksi ja taakse kaksi.
Mistä niin päättelit? Jos keskipallo on vajaa/tyhjä, niin silloin jousitus ei ole koskaan niin pehmeä kuin pitäisi, kun pallon paineenpuutoksen takia järjestelmä on ikäänkuin kovassa tilassa aina...

Niissä palloissa on sitten muutakin eroa kuin vain paineet, iskunvaimennuksen sisään- ja ulostulon vaimennus sekä keskireiän koko...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 540
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #9 : Helmikuu 18, 2018, 22:02:25 »
IFHS:n comfort-pallot eivät olleetkaan niin pehmeät, kuin olisi odottanut. Xantiassa. Pintakovuutta. Tähän auttoi keskireiän lyhentäminen, so. porausta isommalla terällä millin, pari ja reunojen pyöristykset. Nyt Nämä Xantian etupallot ovat C5II:n takana. Mukavat. Eteen suositellaan Monroen 66bar-palloja. Takana alkuperäiset olikin jo melko kovat, joustamattomat.

Poissa kotionni

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 60
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #10 : Helmikuu 19, 2018, 06:56:32 »
MOI !

Pallojen paineet on vielä hakusessa eli mistä eroittaa vakio pallot ja comfort pallot kun niitä markkinoilta yrittää ostaa ????

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 154
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #11 : Helmikuu 19, 2018, 07:04:46 »
Jos paineet on mainittu, niin erotat siitä, että comforteissa on korkeemmat paineet ku tavallisissa.

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 11
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #12 : Helmikuu 19, 2018, 07:14:48 »
MOI

On hydractive 3 siis en tarvi keskipalloa vaan eteen kaksi ja taakse kaksi.
Mistä niin päättelit? Jos keskipallo on vajaa/tyhjä, niin silloin jousitus ei ole koskaan niin pehmeä kuin pitäisi, kun pallon paineenpuutoksen takia järjestelmä on ikäänkuin kovassa tilassa aina...

Niissä palloissa on sitten muutakin eroa kuin vain paineet, iskunvaimennuksen sisään- ja ulostulon vaimennus sekä keskireiän koko...
Sen voi päätellä ihan siitä, että ainoastaan plussallisessa versiossa on ne keskipallot.

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #13 : Maaliskuu 01, 2018, 22:16:32 »
Omassani (H3+) tilanne korjaantui pienellä "tuunauksella". Vaihdoin eteen Monroen 66 bar:n Comfort-pallot plussattomasta mallista ja taakse IFHS:n vakio-etupallot (mallia 544). Täytyy sanoa että nyt tästä tuli lähestulkoon Auto. Hieman tuntuu siltasaumat ym. terävät tärskyt persnahassa, mutta muuten menee pehmeästi.

Ja paineista tosiaan erottaa comfort-pallot. Edessä plussaton comfort 66 bar, plussallinen 57 bar. Takana plussaton comfort 37 bar, plussallinen 30 bar. Näin ainakin Monroen palloissa.

Liitetiedostona soveltuvuustaulukko Monroen palloista.
C5 Berline 2.0 SX 2003

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 154
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #14 : Maaliskuu 01, 2018, 22:25:48 »
Mielenkiintoista kirjoittelua.
Mitähän palloja mun pitäis koittaa tuohon omaan autooni taakse.
Auto on plussattomalla jousituksella.
Palloina tällä hetkellä comfortit.
Takapää on turhan jäykkä edelleen.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 886
  • Peukkuja: 13
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 01, 2018, 22:57:08 »
Aina vaan plussallisissakin vaihdellaan nurkkapalloja, keskipalloista ei juurikaan puhuta. Omassa 2.2:ssa on 380tkm mittarissa ja keskipallot varmaankin alkuperäiset, joten ajattelin kokeilla niiden vaihtoa seuraavaksi. Mahtaako niihin olla paljoa vaihtoehtoja? Iskariventtiilihän on jalassa. Eteen voisi koittaa  vihreää varaajapalloa, mutta eihän se sinne taida mahtua...

On muuten ihan huima eroa vitosissa, mulla oli viimeiset puoli vuotta muuten samanlaiset espilliset breakit, mutta toinen oli 1.8 16V manuaali H3 ja toinen 2.2 hdi automaatti H3+. Vastimattomat 187kg painoeroa, ja se kaikkihan on keulassa. Ajoltaan olivat kuin resiina vs dieselveturi  :)

Bensaan heitin vielä kokeeksi viisteet orkkisetupalloihin ja taakse vaatimattomasti bx breakin pitkät. Olihan se mielenkiintoinen kokemus, etupää jäi vaan turhan kovaksi suhteessa takapäähän...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 02, 2018, 21:54:20 »
Mielenkiintoista kirjoittelua.
Mitähän palloja mun pitäis koittaa tuohon omaan autooni taakse.
Auto on plussattomalla jousituksella.
Palloina tällä hetkellä comfortit.
Takapää on turhan jäykkä edelleen.

Xantian taka-comfortit? Niissä oli muistaakseni 40 bar painetta ja isohko keskireikä. Tai sitten pienellä riskillä Bx:n pitkät pallot taakse, kuten Teuski tuossa jo kertoilikin. Ilmeisesti Bx:n ja Xantian pallot menevät heittämällä kiinni C5:een eivätkä tykkää kyttyrää LDS-nesteestä. Veikkaanpa että jälkimmäinen voisi jopa toimia mikäli sinulla on ne 66 bar:n plussattomat comfortit edessä ja etupää on mielestäsi riittävän pehmeä.
 
Omassani tosiaan 44 bar:n plussalliset vakio-etupallot takana. Tuollakin virityksellä jää jousitusmukavuudesta puuttumaan pieni loppusilaus. Tosin niissä näytti keskireikä aikas pieneltä etu-comforteihin verrattuna.

Ennen näitä virityksiä myös keskipallot tuli kyllä vaihdettua. Jousitus pehmeni silläkin havaittavasti, mutta ei se tästä vielä Sitikkaa tehnyt.
C5 Berline 2.0 SX 2003

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 154
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #17 : Maaliskuu 02, 2018, 22:03:03 »
En tiedä, että minkä verran noissa IFHS plussattoman etucomforteissa on bareja. Monroen vastaavissa ainakin on se 66 bar.
Ei etupääkään mitenkään unelmapehmeä ole.
Aattelis, että tuon paremmaksikin saisi, kun vaan tietäis tarkalleen, että mitä palloja laittais.
C5 X7 (hyde tottakai) on vakiona paljon pehmeämpi kuin tuo mun auto comforteilla. Siihen pehmeyteen olis kiva päästä.

Mielenkiintoista kirjoittelua.
Mitähän palloja mun pitäis koittaa tuohon omaan autooni taakse.
Auto on plussattomalla jousituksella.
Palloina tällä hetkellä comfortit.
Takapää on turhan jäykkä edelleen.

Xantian taka-comfortit? Niissä oli muistaakseni 40 bar painetta ja isohko keskireikä. Tai sitten pienellä riskillä Bx:n pitkät pallot taakse, kuten Teuski tuossa jo kertoilikin. Ilmeisesti Bx:n ja Xantian pallot menevät heittämällä kiinni C5:een eivätkä tykkää kyttyrää LDS-nesteestä. Veikkaanpa että jälkimmäinen voisi jopa toimia mikäli sinulla on ne 66 bar:n plussattomat comfortit edessä ja etupää on mielestäsi riittävän pehmeä.
 
Omassani tosiaan 44 bar:n plussalliset vakio-etupallot takana. Tuollakin virityksellä jää jousitusmukavuudesta puuttumaan pieni loppusilaus. Tosin niissä näytti keskireikä aikas pieneltä etu-comforteihin verrattuna.

Ennen näitä virityksiä myös keskipallot tuli kyllä vaihdettua. Jousitus pehmeni silläkin havaittavasti, mutta ei se tästä vielä Sitikkaa tehnyt.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 970
  • Peukkuja: 7
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #18 : Maaliskuu 02, 2018, 22:09:55 »
Monroen vastaavissa ainakin on se 66 bar.
Ei etupääkään mitenkään unelmapehmeä ole.

Mä sain Monroen 66-barisista viilaamalla ja poraamalla riittävän mukavat eteen. Valitettavasti viistäminen ei auttanut takapalloihin, joten takapää tuntuu nyt kovalta ja saumat ja töyssyt heiluttavat takakautta koko koria, vaikka etupää ylittää ne pehmeästi. Takana on nyt alkuperäiset H3+ -etupallot. Ne keskipallotkin vois kyllä uusia...

Vaan jotain kovin pintapehmeää pitäis saada taakse. Pitäis olla sellanen pallobaari, josta vois asentaa testiin eri vaihtoehtoja ja ostaa vain ne, jotka miellyttävät eniten.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 154
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #19 : Maaliskuu 02, 2018, 22:14:30 »
Kun tietäis, että olisko se hyvä, jos tilais Monroen etucomfortit ja viistäis ne ja laittais eteen. Sit laittais noi IFHS etucomfortit taakse.

Poissa danbomp

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 597
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
    • You tube sivuni
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #20 : Maaliskuu 03, 2018, 08:47:03 »
Jos takapää on jäykkä pallojen vaihdonkin jälkeen niin kannattaa tarkistaa että kynkkien laakerit eivät ole jäykät. Jos laakerointi on jäykkä niin aina ei auta pallojen vaihto jos haluaa pehmeempää kyytiä.
XM V6 Exclusive Berline -99
C5 V6 Exclusive Berline -07

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 540
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #21 : Maaliskuu 03, 2018, 09:14:24 »
Pisteet tuolle. Omassa C5 II:ssa mettänpuoleinen kynkkä "valmis" laakereistaan. Ajettu oli vasta 140tkm. Laakerivian huomaa vasta, kun vakaajatankoin on irrotettu. Huomaa myös pyörän pystykallistumasta. Niin kävi täälläkin. Oli hiukan lintallaan.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 154
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 03, 2018, 09:37:51 »
Pitänee tarkistuttaa.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 154
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #23 : Maaliskuu 03, 2018, 09:43:42 »
Näin jälkikäteen tietäen, niin olisin alunperinkin tilannut neljä kappaletta Monroen etupään comforteja (SP8120) tohon kulkineeseen.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 886
  • Peukkuja: 13
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #24 : Maaliskuu 03, 2018, 13:20:33 »
Oman kokemuksen mukaan kynkänlaakerivialla on vitosessa kolme tyypillistä oiretta. Pauke ja naksunta, pyörän kallistuma ja hirveä ajettavuus etenkin liukkaalla. Oireet voivat esiintyä yksin tai erikseen mutta mikä tahansa voi puuttuakin :)

Katsurit ei vikaa löydä vaikka oikein yllyttäisi :)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96