Kirjoittaja Aihe: C5 lll akun vaihto  (Luettu 6978 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa isokissa10

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
C5 lll akun vaihto
« : Helmikuu 04, 2018, 11:10:19 »
Mikä on oikea ja turvallinen tapa vaihtaa sitikkaan uusi akku? C5 hdi 136 2010 malli.

Poissa rimpjar

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 170
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #1 : Helmikuu 04, 2018, 11:21:53 »
Ei kait edes Citikka ole siihenkin hommaan keksinyt mitään poppakonstia. Eikös se mene vanhan kaavan mukaan virrat pois ,akun -kaapeli irti sitten +kaapeli  sopiva akku tilalle ja + kaapeli ensin sitten -miinus kaapeli ja sen jälkeen toivotaan että starttaa ja auto käynnistyy. :)


Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 265
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #2 : Helmikuu 04, 2018, 11:28:10 »
On siihen poppakonstitkin keksitty, joiden tarpeellisuuteen en ota kantaa: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=14656.0

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #3 : Helmikuu 04, 2018, 11:56:33 »
Helpoin yleisohje on kytkeä vaikka hauenleuoilla pieni vara-akku tai vaikka joku 12V DC-virtalähde pukkaamaan autoon virtaa sen aikaa kun se oikea akku on irti. Näin välttyy kaikilta mahd. radion varkauskoodien näpyttelyiltä yms. vaivoilta mitä auton täydellinen virrattomuus usein aiheuttaa 8)

C5 X7 on myös tietokoneelle kerrottu mm. akun koko, joten pieni ohjelmointikin on paikallaan mikäli sen alkup. 70Ah korvaa esim. Exiden 77Ah versiolla (kuten itse aikanaan tein) niin näin myös eco-mode pysyy kärryillä akun tilanteesta eikä auto turhaan ecoile vaikka akussa vielä potkua onkin 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 733
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #4 : Helmikuu 04, 2018, 13:57:36 »
Alle vuodessa meni uusi akku (Lucas) kaputt. Onneksi akun takuu paikkasi tapahtuneen.
Nyt uudella akullakin näyttää pitemmän ( 30 min) webaston käytön jälkeen economy modea.
Onko jotain meillä vialla, vai kuuluuko asiaan?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #5 : Helmikuu 04, 2018, 15:59:23 »
Nyt uudella akullakin näyttää pitemmän ( 30 min) webaston käytön jälkeen economy modea.

No tuo 30min on jo aika pitkä Weba-aika. Itse selvisin yleensä 10-15min poltteluilla kun jo oli koppikin lämmin ja lasit sulina. No juu, kerran joutu lapissa yli -30 pakkasessa vetämään 30min ennen kuin Sitruuna suostui starttaamaan ja tuolloin tietty oli eco-ilmoitukset päällä, mutta lähtipä kuitenkin. Karkeana sääntönä tuon jälkeen pidinkin "minuutti ja aste" -tyyppistä nyrkkisääntöä sitä optimaalista webailuaikaa hakiessani 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #6 : Helmikuu 04, 2018, 16:10:44 »
HiTec, tarkennukseksi vielä, niin varmaan jätit webaston pörrään vielä kun sen olit käynnistänyt (oleta että näin toimit), etkä sammuttanut sitä heti kun auto oli käynnissä?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #7 : Helmikuu 04, 2018, 16:28:24 »
HiTec, tarkennukseksi vielä, niin varmaan jätit webaston pörrään vielä kun sen olit käynnistänyt (oleta että näin toimit), etkä sammuttanut sitä heti kun auto oli käynnissä?

Juu kyllä ja sammutin weban vasta kun lämpömittarissa näkyi se pari palkkia 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #8 : Helmikuu 04, 2018, 16:30:53 »
HiTec, tarkennukseksi vielä, niin varmaan jätit webaston pörrään vielä kun sen olit käynnistänyt (oleta että näin toimit), etkä sammuttanut sitä heti kun auto oli käynnissä?

Juu kyllä ja sammutin weban vasta kun lämpömittarissa näkyi se pari palkkia 8)
Itse annan tulla 6 palkkia, ennen kuin sammutan. Ne tulevat nopeammin kun webasto päällä ja laturinhan pitäisi hoitaa hommansa.

Poissa Ikisumi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 124
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 X7 HDi 163 Dynamic Exclusive Tourer 2011
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #9 : Helmikuu 04, 2018, 19:57:47 »
Minulla Weba sammuu, kun käännän virrat päälle. Jos ajan vaikka lähimarkettiin, ja lämmitysaikaa on vielä jäljellä (max 30 min), niin jatkaa lämmitystä virran sammuttua.
Onko tuo ajonaikainen lämmitys jotenkin ohjelmoitavissa, vai Webaston mallista riippuvainen?
Mulla siis X7 Exclusive Tourer 09, eikä kaukosäädintä Webastoon.
2x GS, 2x AX, 2x BX, 4x Xantia (2x Tbo Activa), 2x Xsara HDi, 1x Berlingo, 2x C5 X7, Jumper 2,8 HDi - 16. Citroên

Poissa Hcet

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #10 : Helmikuu 04, 2018, 20:30:13 »
Ei tuohon akun vaihtoon liity mutta yllä oleviin webasto asioihin.

Itsellä webasto on 20min syklillä ja kaukosäätimellä missä ajastusmahdollisuus. Autossahan on alkujaan ollut tehtaalainen ajowebasto mihin on lisätty kaukosäädin, mutta tuon ajowebasto ominaisuuden olen ottanut kokonaan pois käytöstä testerillä. Syy tälle on se, että osa omasta ajostani on lyhyttä ja webaston lyhyt käyttö vain karstoittaa sitä ja aiheuttaa lopulta toimintahäiriöitä. Tarvittaessa osaan itse kytkeä webaston päälle ajossa.
Alkujaanhan näissä ajowebasto huutaa talvella jatkuvasti, koska tuo 2,0hdi on todella huonosti lämpiävä kone ja se on tehtaalla tajuttu. Tänäänkin -19 asteen lämpötilassa maantieajoa ajellessa oli ajossakin laitettava webastoa päälle että kone lämpeni. Lämmettyään kone kyllä pysyy lämpimänä kunhan ei seistä paikallaan tyhjäkäynnillä.
Laturi(180A) näissä on mitoitettu tehtaalla webaston käyttöä ajatellen joten auton käydessä laitetta uskaltaa käyttää vapaasti.

Webaston käytön kestolle ei ymmärtääkseni ole ylärajaa jos vain akku ei rajaa sitä, mutta lyhyt käyttö on sille myrkkyä.

Akunvaihto asiaan sen verta että ymmärtääkseni autolle pitäisi kertoa akun olevan vaihdettu ja ulkoisella laturilla ladatessa muistaa ladata akun miinuskengässä olevan tunnistimen runkonpuolelta. Auto tarkkailee akun varausta ja jos akun vaihtaa kertomatta autolle niin auto ei ymmärrä akun kuntotilan parantuneen eikä näin ollen käytä akun koko kapasiteettia ja pilaa uudenkin akun nopeaan.

Poissa BasicDude

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 52
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #11 : Helmikuu 04, 2018, 21:05:28 »
Itse otin varmanpäälle ja vein akunvaihtoon Veholle. Eikä tuo nyt kamalan kallis ollut. Olisiko ollut 140e vaihdettuna. Ja on varmaan laadukas akkukin. Älyttömän helpossa paikassa tuo olisi ollut itse vaihtaa mutta juuri tuon auton tietoihin syötön taki vein huoltoon.

Poissa Hcet

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #12 : Helmikuu 04, 2018, 21:19:02 »
Itse otin varmanpäälle ja vein akunvaihtoon Veholle. Eikä tuo nyt kamalan kallis ollut. Olisiko ollut 140e vaihdettuna. Ja on varmaan laadukas akkukin. Älyttömän helpossa paikassa tuo olisi ollut itse vaihtaa mutta juuri tuon auton tietoihin syötön taki vein huoltoon.

Tekivätkö tuohon rahaan kunnolla vai vaihtoko vaan joku harjottelijapoika akun ilman mitään ohjelmointia?
Ihmeen halpa hinta kun johan tuollainen kunnollinen 70ah akku maksaa ja veholla on vehon hinnat ???

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #13 : Helmikuu 04, 2018, 21:25:54 »
Akunvaihto asiaan sen verta että ymmärtääkseni autolle pitäisi kertoa akun olevan vaihdettu ja ulkoisella laturilla ladatessa muistaa ladata akun miinuskengässä olevan tunnistimen runkonpuolelta. Auto tarkkailee akun varausta ja jos akun vaihtaa kertomatta autolle niin auto ei ymmärrä akun kuntotilan parantuneen eikä näin ollen käytä akun koko kapasiteettia ja pilaa uudenkin akun nopeaan.
Juuri näin. Klassisesti ladataan suoraan akkukenkiin ja näin sekoitetaan tuo auton akkutieto => kohta ihmetellään kun auto paiskaa ecoa vaikka akku onkin just ladattu ::)

Älyttömän helpossa paikassa tuo olisi ollut itse vaihtaa mutta juuri tuon auton tietoihin syötön taki vein huoltoon.
Myös asiantuntevassa autosähköliikkeessä on vehkeet tuon akkutiedon ohjelmoimiseksi, vaikka ei Lexa olekaan 8)

Mitä tulee itse akkuun, niin omasta kokemuksesta en voi kuin suositella tuota Exiden 77Ah versiota EA770, joka kuitenkin on ulkoisilta mitoiltaan millilleen samankokoinen kuin alkup. 70Ah akku 8)


Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 127
  • Peukkuja: 12
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #14 : Helmikuu 05, 2018, 08:03:45 »
Mulla on onnistunut akun vaihto ilman taikoja - perinteisesti entinen irti ja uusi kiinni. Exiden AGM tuntuu olevan toimiva, ainakin pelannut kahdessa eri C5 X7 yksilössä mukavasti.

Poissa BasicDude

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 52
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #15 : Helmikuu 05, 2018, 08:36:14 »
Itse otin varmanpäälle ja vein akunvaihtoon Veholle. Eikä tuo nyt kamalan kallis ollut. Olisiko ollut 140e vaihdettuna. Ja on varmaan laadukas akkukin. Älyttömän helpossa paikassa tuo olisi ollut itse vaihtaa mutta juuri tuon auton tietoihin syötön taki vein huoltoon.

Tekivätkö tuohon rahaan kunnolla vai vaihtoko vaan joku harjottelijapoika akun ilman mitään ohjelmointia?
Ihmeen halpa hinta kun johan tuollainen kunnollinen 70ah akku maksaa ja veholla on vehon hinnat ???

En tiedä mutta economy modeo ei ole kertaakaan enää tullut.
Ja taitaa olla Fiamin akku.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #16 : Helmikuu 05, 2018, 08:37:33 »
Mitä tulee itse akkuun, niin omasta kokemuksesta en voi kuin suositella tuota Exiden 77Ah versiota EA770, joka kuitenkin on ulkoisilta mitoiltaan millilleen samankokoinen kuin alkup. 70Ah akku 8)

Itse asiassa tämän akkuyksilön kohdalla tilanne jatkuu s.e. tuo C5 X7 lähti vaihtoon seuraavana kesänä ja kun se wanha paska akku oli vielä tallissa, niin Exide talliin ja paska takasin. Hyvinhän tuo kesällä Sitikan nokalla toimi vaikka ei talvella enää autoa käyntiin jaksanutkaan vääntää ;D No Nykyisestä QQ:sta puolestaan tilttasi akku heti 1. talvena, joten kyllä vain, tuo 1. talven "ikäinen" Exide tallista Nisun nokalle ja siitä lähtien on toiminut loistavasti tässäkin :) No tuo Nisun paska taasen on vuorostaan tallissa hätäapuna, joskos joskus tarttee lämmintä, täyteen ladattua akkua vakkapa starttiapuna tms. Kyllä tuo sen pari kertaa jaksaa startata tuo paskakin 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Eeska91

  • Maarakennuskoneenkuljettaja
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 498
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #17 : Helmikuu 05, 2018, 08:45:58 »
Mikähän helevetti on syynä että Economy Mode pukkaa päälle? Uus akku, laturi tarkastettu, bsi nollattu. Alkaa usko loppumaan tuoho Economy Modeen.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Ford Mondeo Mk3 1.8 bensa "en tee tälle mitään isoa"

[/url

Poissa JPL

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 350
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #18 : Helmikuu 05, 2018, 08:53:49 »
Olisikohan orastava vika moottoritilan (PSF-1) sulakeboxissa? 

Poissa Eeska91

  • Maarakennuskoneenkuljettaja
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 498
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #19 : Helmikuu 05, 2018, 09:52:34 »
Olisikohan orastava vika moottoritilan (PSF-1) sulakeboxissa?

Mitehä sen voi todeta.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Ford Mondeo Mk3 1.8 bensa "en tee tälle mitään isoa"

[/url

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 127
  • Peukkuja: 12
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #20 : Helmikuu 05, 2018, 11:12:27 »
Olisikohan orastava vika moottoritilan (PSF-1) sulakeboxissa?

Mitehä sen voi todeta.

Jaa-a. Mulla heitti kertaalleen ESP- yms. -herjat ja mm. käsijarru lakkasi toimimasta. Vaihdoin sen jälkeen, halpa ja helppo tuota on kokeilla jos olet 100% varma että akku on kunnossa. Mulla oli tuon lisäksi vielä uudesta lähtien viallinen Boschin akku ja economy-mode jatkuvasti taulussa. Exiden AGM ja uusi sulakerasian pohja poistivat economy mode -ilmoituksen.

Poissa Aapo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia Activa TCT -97
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #21 : Helmikuu 05, 2018, 12:07:34 »
Voisko joku asian tunteva selittää tuon tunnistimen toiminnan?

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #22 : Helmikuu 05, 2018, 12:21:46 »
Sanomattakin lienee selvää, että porukka muistaa/malttaa ladata sen uuden akun täyteen vielä ennen käyttöönottoa?  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #23 : Helmikuu 05, 2018, 12:39:37 »
Voisko joku asian tunteva selittää tuon tunnistimen toiminnan?

Akun minus-kaapelissa heti akkukengän yhteydessä on pieni komponentti, jolla mitataan akkuun/akusta kulkevaa virtaa ja tästä virran määrästä auto osaa sitten päätellä akun varaustason paljonko siellä potkua pitäisi olla. Siksi se akkulaturin minus tulee kytkeä auton runkoon, jotta tällöin myös se laturin pukkaama virta kulkee tuon samaisen komponentin lävitse 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Eeska91

  • Maarakennuskoneenkuljettaja
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 498
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #24 : Helmikuu 05, 2018, 14:42:45 »
Olisikohan orastava vika moottoritilan (PSF-1) sulakeboxissa?

Mitehä sen voi todeta.

Jaa-a. Mulla heitti kertaalleen ESP- yms. -herjat ja mm. käsijarru lakkasi toimimasta. Vaihdoin sen jälkeen, halpa ja helppo tuota on kokeilla jos olet 100% varma että akku on kunnossa. Mulla oli tuon lisäksi vielä uudesta lähtien viallinen Boschin akku ja economy-mode jatkuvasti taulussa. Exiden AGM ja uusi sulakerasian pohja poistivat economy mode -ilmoituksen.

Akku on 100% terve, täyteenladattu ennen paikoilleen laittoa. Pitää käyttää Ctek kiinni autossa ja kattoa mitä se sanoo.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Ford Mondeo Mk3 1.8 bensa "en tee tälle mitään isoa"

[/url