Kirjoittaja Aihe: C5 lll akun vaihto  (Luettu 2026 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 580
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #25 : Helmikuu 05, 2018, 15:19:29 »
Itse käytin ihan virallisessa akkutesterissä joka kertoi Boschin olevan vialla. Ei ollut ongelmia käynnistymisen suhteen tai muutenkaan, mut economy mode oli taulussa jatkuvasti. Suosittelen siis vaikka motomaattiin tuhlaamaan pari ropoa.

Poissa Aapo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia Activa TCT -97
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #26 : Helmikuu 05, 2018, 15:43:20 »
Voisko joku asian tunteva selittää tuon tunnistimen toiminnan?

Akun minus-kaapelissa heti akkukengän yhteydessä on pieni komponentti, jolla mitataan akkuun/akusta kulkevaa virtaa ja tästä virran määrästä auto osaa sitten päätellä akun varaustason paljonko siellä potkua pitäisi olla. Siksi se akkulaturin minus tulee kytkeä auton runkoon, jotta tällöin myös se laturin pukkaama virta kulkee tuon samaisen komponentin lävitse 8)

Tuo on se mitä se tekee. Yritin kysyä,  miten se sen tekee

Poissa Eeska91

  • Ajoneuvoasentaja/Levyseppähitsaaja
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 277
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #27 : Helmikuu 05, 2018, 17:19:02 »
Itse käytin ihan virallisessa akkutesterissä joka kertoi Boschin olevan vialla. Ei ollut ongelmia käynnistymisen suhteen tai muutenkaan, mut economy mode oli taulussa jatkuvasti. Suosittelen siis vaikka motomaattiin tuhlaamaan pari ropoa.

Täällä ei tuu nyt IHAN jatkuvasti. Joskus voi olla ettei webaston käytön  jälkeen tuu hetkeen Economya. Mietin saisko sitä Economy Modea aktivoitua Lexialla pois.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Citroen Xsara Break 1.9TD & Volvo S40 "soon to B show car"


Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 564
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #28 : Helmikuu 05, 2018, 18:21:19 »
Tuo on se mitä se tekee. Yritin kysyä,  miten se sen tekee

Käytännössä siinä palikassa on pieni vastus, jonka yli aiheutunutta jännitehäviötä järjestelmä mittaa, suurempi virta = suurempi jännitehäviö. Suuren suurihan tuo vastus ei ole, sillä myös startin virta menee sen pulikan läpi. Oheinen kuva taitaa olla Pökö 407 keulalta, mutta siis oik. yläkulmassa tuo musta pulikka on se vastus tms, josta lähtee tuo "haitarijohto" vasemmalle varsinaiselle mittarille 8)

Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 219
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #29 : Helmikuu 05, 2018, 19:32:27 »
Täällä on hyvä kuva virranmittausvastuksesta: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=27793.0
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa Aapo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia Activa TCT -97
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #30 : Helmikuu 06, 2018, 11:28:50 »
Siis siinä päätellään virran ja jännitteen perusteella akun varaustilaa. En oikein jaksa uskoa, että akkuun mennyttä ja siitä otetua energiamäärää mitattaisiin ja tietoa varastoitaisiin auton järjestelmään. Siten akkulaturin kytkemiskohdalla ei liene merkitystä?

Poissa Eeska91

  • Ajoneuvoasentaja/Levyseppähitsaaja
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 277
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #31 : Helmikuu 06, 2018, 14:51:43 »
Yön yli auto ylläpitolaturissa eikä mennyt auto Economy Modeen kun oli webasto ajastimella. Oiskohan se mötikkä menny hajalle mikä on tuossa miinus navalla. Ja miinus oli runkoon yhdistetty eikä akunnapaan
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Citroen Xsara Break 1.9TD & Volvo S40 "soon to B show car"


Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 283
  • Peukkuja: 13
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #32 : Helmikuu 06, 2018, 15:00:58 »
Siis siinä päätellään virran ja jännitteen perusteella akun varaustilaa. En oikein jaksa uskoa, että akkuun mennyttä ja siitä otetua energiamäärää mitattaisiin ja tietoa varastoitaisiin auton järjestelmään. Siten akkulaturin kytkemiskohdalla ei liene merkitystä?
Yritän siitä huolimatta uskotella, eli monessakin autossa on nimenomaan energiamäärien hallinta. Eikä se ole täydellinen ja akun vaihdossa voi tulla ongelmia, eikä nykyautoissa ole edes kunnon perinteistä latausvaloa - yhtenä keinona on käydä vaikka OBD palikalla lukemassa jännite, että edes näkee lataako tällä kertaa...

Tuosta voi hakea uskonvahvistusta tai muuten googlailemalla:
https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki-korjaamolaitteet-laitehuolto-huoltosopimus-nostimen-asennus/huoltotiedote-akkujen-koodauksesta.html
"Energiahallinta laskee, kuinka monta varausyksikköä akusta on lähtenyt, ja kuinka monta varausyksikköä akkuun on tullut."

(tai sitten voi ajatella että internetissä on kaikkea väärääkin tietoa - miten itse tykkää...)

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 146
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #33 : Helmikuu 06, 2018, 15:17:20 »
^ Hyvä ja selkeä sivu linkin takana!  :)
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa Aapo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia Activa TCT -97
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #34 : Helmikuu 07, 2018, 12:13:38 »
Siis siinä päätellään virran ja jännitteen perusteella akun varaustilaa. En oikein jaksa uskoa, että akkuun mennyttä ja siitä otetua energiamäärää mitattaisiin ja tietoa varastoitaisiin auton järjestelmään. Siten akkulaturin kytkemiskohdalla ei liene merkitystä?
Yritän siitä huolimatta uskotella, eli monessakin autossa on nimenomaan energiamäärien hallinta. Eikä se ole täydellinen ja akun vaihdossa voi tulla ongelmia, eikä nykyautoissa ole edes kunnon perinteistä latausvaloa - yhtenä keinona on käydä vaikka OBD palikalla lukemassa jännite, että edes näkee lataako tällä kertaa...

Tuosta voi hakea uskonvahvistusta tai muuten googlailemalla:
https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki-korjaamolaitteet-laitehuolto-huoltosopimus-nostimen-asennus/huoltotiedote-akkujen-koodauksesta.html
"Energiahallinta laskee, kuinka monta varausyksikköä akusta on lähtenyt, ja kuinka monta varausyksikköä akkuun on tullut."

(tai sitten voi ajatella että internetissä on kaikkea väärääkin tietoa - miten itse tykkää...)

Kiitos olli_o uskonvahvistuksesta. Uskottava se sitten on. Taas kerran todettava, että mahdollisuus luo tarpeita.

Olisi mielenkiintoista saada tietää tarkemmin, miten tuo toimii. Akku kun kuitenkin on hyötysuhteineen ja häviöineen sen verran epämääräinen , että voiko tuollainen laskuri pysyä aina ajantasalla, vai "nollataaanko" se aina jossain tilanteessa.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 564
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #35 : Helmikuu 07, 2018, 12:40:25 »
vai "nollataaanko" se aina jossain tilanteessa.

Aina akun vaihdon yhteydessä pitäisi tuo laskuri huoltolaitteella nollata, mutta... :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa CarrierGrade

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 92
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #36 : Helmikuu 07, 2018, 12:50:16 »
Uusi ladattu akku heittämällä  paikalleen. Ei mitään väylien odotteluja tai virtoja päälle pois ikkuna auki jne. C5 vm 2011.

Poissa Nitrok

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 24
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #37 : Helmikuu 07, 2018, 13:23:26 »
Uusi ladattu akku heittämällä  paikalleen. Ei mitään väylien odotteluja tai virtoja päälle pois ikkuna auki jne. C5 vm 2011.

Nojoo kyllä itellekki vaihdettiin akku aika kivuttomasti tuossa vuosi sitten. Ei muutakuin virrat pois jonka jälkeen 5-10min odoteltiin ja uusi akku tilalle. Kello piti asettaa uudelleen oikeaan aikaan, mutta ei tuosta muuta tullut.
Economy modea kyllä itelläkin pukkaa usein näin talvella, mutta en ole jaksanut sen tarkemmin sitten vaivata päätäni tuolla.

Akun vaihdon jälkeen valitsin Diagboxissa akun kapasiteetin, mutta en kyllä mitään erillistä nollausta mistään löytänyt? Tekeeköhän se tuon nollauksen tuossa kapasiteetin valinnassa sitten samalla?
C5 HDi 136 Confort Sedan -08

Poissa CarrierGrade

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 92
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #38 : Helmikuu 07, 2018, 14:38:58 »
Laitoin 70Ah tilalle 77Ah. Jos ei ymmärrä niin sitten on ymmärtämättä. Kunhan starttaa ja lataa.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 358
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 lll akun vaihto
« Vastaus #39 : Helmikuu 07, 2018, 15:15:58 »

Olisi mielenkiintoista saada tietää tarkemmin, miten tuo toimii. Akku kun kuitenkin on hyötysuhteineen ja häviöineen sen verran epämääräinen , että voiko tuollainen laskuri pysyä aina ajantasalla, vai "nollataaanko" se aina jossain tilanteessa.

Itse ajattelen että lähtöongelma on ero uuden ja vanhan akun välillä.

uusi akku----->12,4-12,9v

vanha akku---------->12,3-12,7v

Jos perinteinen laturi mittaa vain jännitettä, se ei osaa erottaa uutta ja vanhaa akkua ja puskee aina jännitteen mukaan amppeereita. Uudessa systeemissä otetaan myös huomioon akkun jännitteen lisäksi sen varaustila ja siksi siinä pusketaan enemmän amppeereita uuteen akkuun samassa jännitteessä. Tämä vastaa paremmin todellista tilannetta, näin olen ymmärtänyt, olenko oikeilla jäljillä?