Kirjoittaja Aihe: C5 2.2Hdi lämpiäminen.  (Luettu 891 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lemohonssi

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
C5 2.2Hdi lämpiäminen.
« : Tammikuu 19, 2018, 14:41:13 »
Tervehdys.
Kaipaisin hieman apua teiltä arvon kanssa-autolijani. Autona minulla on C5 Break 2.2hdi automaattina, vuosimalli 2002. Autoon on juuri vaihdettu jakopää vesipumppuineen, sekä pari päivää sitten uusi termostaatti.
Ongelmana tällä hetkellä on auton moottorin lämpiäminen. Eli alavesiletku, sekä ylävesiletku termostaattikotelon läheisyydestä (ei koko matkalta) ovat lämpimät, mutta syyläri sekä ylävesiletku syylärin läheisyydestä kylmät, lämmöt eivät nouse siis ollenkaan mittarin mukaan.
Järjestelmä on kunnolla ilmattu termostaatin vaihdon yhteydessä. Termostaatti kun vaihdettiin ja autoa käytettiin tyhjäkäynnillä lämpimässä hallissa, lämmöt juuri ja juuri nousivat noin puoliväliin ja pysyivät siinä aina kotimatkan ajan. Seuraavana päivänä jälleen edellämainittu ongelma.
Auton sisälle tulee lämmintä ilmaa, eivätkä ikkunat huurustu. Nestepinta pysyy samana, eli vuotoa ei ole. Keulalle laitoin viimasuojan eikä siitäkään apua ollut.
Viittaako tämä syylärin tukkoisuuten vai mikäs tässä nyt mättää? Mikäli joku Pirkanmaalainen Sitikkatietäjä tätä lukee ja halutessaan voi auttaa ihan paikanpäällä, olisin kiitollinen.
Kaikki apu ja ehdotukset, mistä lähden vikaa selvittämään otetaan vastaan.

Kiitos jo etukäteen.

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2.2Hdi lämpiäminen.
« Vastaus #1 : Tammikuu 19, 2018, 17:36:50 »
Jos syyläri ois tukossa niin auto melko varmasti jossain vaiheessa alkaisi keittää. Ennemmin mieleen tulee että se neste kiertää siellä turhaankin, eli olisiko se uusikin termostaatti viallinen?  Olikos joissakin c5:ssa sähköistä termostaattia? Kumpi tässä on?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 2.2Hdi lämpiäminen.
« Vastaus #2 : Tammikuu 19, 2018, 20:19:06 »
Vesipumppu kenties viallinen, kiertääkö vesi? Ilmausruuveista pitäisi tulla ihan vauhdilla vettä koneen käydessä.

Jos lämpömittari ei nouse, ei termarikaan ainakaan lämmön perusteella osaa aueta. Toisaalta jos se vuotaa vähänkin, voi lämmönnousu olla varsinkin dieselillä tosi hidasta.

Poissa Lemohonssi

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2.2Hdi lämpiäminen.
« Vastaus #3 : Tammikuu 19, 2018, 20:30:24 »
Voihan sekin tietysti olla mahdollista, että uusi termari on viallinen. Tässä on ihan tavallinen mekaaninen, ei ole sähköistä termaria.

Vesi kiertää kunnolla, reilut suihkut tulevat ilmausruuveista. Niin ja vuotoja ei missään ole.

Poissa wesa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2.2Hdi lämpiäminen.
« Vastaus #4 : Tammikuu 19, 2018, 23:08:54 »
Meillä -03 2.2 hdi on myös käyttäytynyt mittarin mukaan hieman kummasti. Auto kyllä lämpenee nopeasti Webasto pois päältäkin, mutta alkutalvesta usein mittari mollotti ala-asennossa ja saattoi yht äkkiä pimpahtaa näyttämään kylmää. Ja taas jossain vaiheessa takaisin. Termariin en ole koskenut, hommasin kyllä uuden varuiksi. Mutta mittarin muutos oli niin nopea että kyse todennäköisesti kosketushäiriöstä jossain tai anturinviasta. Pari kertaa, lieko sattumaa, havaitsin mittarin heilahduksen kun otin ac:n pois päältä?
Lexalla en ole jaksanut tutkia.
CX 25 Prestige -84, CX 22 i -88, GS X3-sähkö projekti, XM 2,5 td -96, Xantia Activa tct -96, C4GP 136 Hdi Excl A -07

Poissa Lemohonssi

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2.2Hdi lämpiäminen.
« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2018, 23:23:17 »
Arvelen myös mahdollista anturi/mittari häikkää, mutta silti mietityttää kovasti miksi syyläri ja ylävesiletku ei lämpiä? Auto kyllä sisältä lämpiää mukavasti, mutta kone käy turhan kylmänä.

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2.2Hdi lämpiäminen.
« Vastaus #6 : Tammikuu 21, 2018, 09:25:12 »
Suoralta kädeltä hankala sanoa mikä vialla. Näyttääkö se mittari nyt varmasti oikein vai kuinka todettu että moottorin lämmöt pysyy todella liian alhaalla?
Onko moottorin alapuolen suoja paikallaan?  Sen puutteella on joissakin diesel autoissa todella suuri merkitys siihen kuinka hyvin moottorin lämmöt nousee normaaliin talvella. Ajoviima kun pääsee kiertämään konehuoneessa vapaammin vaikka keula olisi ummessa.
Se että jäähdyttäjän yläosa on kylmä ja ylävesiletku moottorin päästä lämmin viittaa siihen että se termostaatti ei ainakaan ole kokonaan auki, mikäli moottori on normaalissa käyttölämpötilassa. Mutta pieni ohivuoto ei välttämättä riitä lämmittämään jäähdyttäjän ylä osaa niin että se selvästi kädessä lämpimältä tuntuisi.
Se että lämppäristä tulee ihan normaalisti lämmintä tai jopa kuumaa vaikka lämpömittari on ihan alhaalla niin alkaisin epäillä sen mittarin toimintaa.

Poissa Lemohonssi

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2.2Hdi lämpiäminen.
« Vastaus #7 : Tammikuu 26, 2018, 12:19:19 »
Kiitos kaikille vastauksista. Vika on paikannettu lämpöanturiin, välillä kun näyttää oikein hetken aikaa kunnes taas mittari tipahtaa alarajaan. No on kuitenkin termari sekä nesteet vaihdettu tulevaa talvea varten.