Kirjoittaja Aihe: C4 ja kasa virheilmoituksia  (Luettu 734 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa perttuho

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
C4 ja kasa virheilmoituksia
« : Tammikuu 18, 2018, 09:44:48 »
Tervehdys! Itseltä löytyy tien varresta tuollainen 2004 vuoden C4:n AL4 automaattilaatikolla ja bensakoneella. Kuten monet muutkin ranskalaiset ni sähkövikaa löytyy jos jonkinlaista mut nyt on astuttu ihan uudelle levelille.

Ensin mainitaan että pohjalla on lähes aina ja koko ajan "Depollution system faulty" ilmoitus, ja se on ollu pitkään ja johtuu jostain, mikä ei oo kuulemma vaarallista (t. Mekaanikko) mut sit tos joulukuussa alkoi tapahtumaan. Ensin tuli ESP virheilmoitus, tuli ja meni, ja sen jälkeen tuli
Braking system faulty
Airbags or pretensioner seat belts faulty
ABS breaking system faulty
Gearbox faulty
sekä toki myös
Speed control system faulty, mut sekin on jo vanha juttu joten ei varsinaisesti liity varmaan tähän. (jos jollain sattuu olemana tietoa mikä aiheuttaa limitterin ja vakkarin hajoamista, senkin voi tässä ketjussa mainita.  ;D )

Näitä sitte nollailtu sekä mekaanikoilla että obd lukijoilla. Ongelma on se että missän ei varsinaisesti ole vikaa, kaikki toimii. Ja se että nuo virheet tulee ja menee yhden vartin ajon aikana itsestään pois ja päälle, (kaikki paitsi ESP ja depollution, jotka yleensä säilyvät pidempään). Nyt viimeisin temppu on et Gearbox faulty välkkyy päälle ja pois, kaikkien muiden pysyessä poissa. Ja se tapahtuu useita kertoja minuutissa, jopa kerran sekunnissa välillä. Tämä aiheeuttaa sen että mittariston mukaan päällä saattaa olla pakki, D3, parkki, tai "ei mitään" (eli vaihde 3, hätävaihde) ja niiden välillä piippaa gearbox faultya ja vaihtelee miten sattuu.

Onko kenelläkään muulla mennyt sähkö/ilmoitusjärjestelmä näin sekaisin, mistä tämmöistä pitäisi avata? Toki autolla on ajettu kohta 280k km ja ikää löytyy pian 14 vuotta, mutta ajettavuus on edelleen niin mukava ettei viitsisi luovuttaa jos ongelma olisi "helppo" ratkaista. Tuntuu että jossakin on vain jokin liitin löysällä ja sen takia ilmoitukset pomppivat edestakaisin. Pelkkä virheen googletus ei ole kauhean helppoa kun niitä on päällä niin monta ja ratkaisut koskevat yleensä virheilmoituksen oikeaa aiheuttajaa, minkä en usko tässä olevan kyseessä.

Mielipiteitä?

Paikalla Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 785
  • Peukkuja: 13
Vs: C4 ja kasa virheilmoituksia
« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2018, 10:24:49 »
Äkkiseltään tulee mieleen, että vika on akussa, maadoituksissa tai BSI-boksissa, eli siinä jossa ohjaamon sulakkeet on kiinni.

Ensi töikseen kannattaa tarkistaa akku ja maadoitukset, sen jälkeen käydä kaikilta bokseilta liittimet läpi.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 ja kasa virheilmoituksia
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2018, 12:02:24 »
Mulla korjattiin just viime viikolla C5:n ihan samoilla oireilla, ja ESP:llä sekin aloitti. Viaksi paljastui loppujen lopuksi pissapojan säiliöön lähes oikosulkuun hankautunut johtosarja, missä oli +12V ja CAN väylä paljaalla kuparilla. Suolavesi veti linjat yhteen ja moottorin ohjaus ja BSI oli ihan sekaisin.

http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=27756.0


Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 371
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: C4 ja kasa virheilmoituksia
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2018, 12:41:49 »
Noilla aloittajan oireilla on konehuoneen sulakerasioita vaihdettu, ja femmassa ei ole harvinaista että johtosarjaa pitkin nousee vetta rasiaan. Kosteus näky liittimien sisälläkin.
Kun silloin päädyttiin että johtoa pitkin nousee, eikä paikkaa löytynyt niin kaikki johdot vedettiin poikki yksi kerrallaan sulakerasian läheltä ja tinajatkot väliin. Sen jälkeen on pelannut.

Ja jos depollution on päällä niin moottori on aina vikatilassa ja ei toimi niin kuin sen pitäisi. Ja voi tehdä muitakin häiriöitä, esim luistonestoon jne.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 ja kasa virheilmoituksia
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2018, 12:52:09 »
femmassa ei ole harvinaista että johtosarjaa pitkin nousee vetta rasiaan. Kosteus näky liittimien sisälläkin.

No mullakin oli vesi noussut johtosarjaa pitkin hydraulipumpun liittimelle saakka tuosta hankaumasta. Liitin oli hapettunut ja sekin aiheutti lisähäiriöitä.

Poissa Kaarlo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 76
  • Peukkuja: 2
Vs: C4 ja kasa virheilmoituksia
« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2018, 14:59:14 »
Ei pelkkä depollution faulti aiheuta välttämättä mitään vikoja tai oireita eli moottori ei ole sinänsä vikatilassa. Riippunee tietysti mikä tuon aiheuttaa. Pihassa nelkku ja femma molemmat samalla ew10j4 koneella. Depollution nelkus ja antipollution femmassa tavallisia vieraita. Pääsääntöisesti aiheuttaja toisioilmapumppu joka muutaman kymmenen sekunttia puhaltaa ilmaa pakokaasuihin. Ei vaikuta ajosuoritukseen. Femmassa tulee kylmäkäynnistyksessä välillä catalytic converter fault ja tuo lykkää sitten esp/asp valoa palamaan. Samalla kone käy huonosti. Yleensä poistuu kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan. Joskus pitää hetki ajaa niin käynti normalisoituu ja catal...fault poistuu ja tilalle jää antipollution. Tietysti järkipäässä pitää olla, itse sain aikoinaan yhdeltä citikka pajalta neuvon et jos antipöllö tulee niin jos ei ylimääräisiä ääniä ja kone käy normaalisti niin kovaa ajoa vain. Kukin tietysti toimii tuossa omalla vastuullaan. Yleensä nuo de ja antipöllöt poistuu muutaman kerran jälkeen jos ei niin poistan bluetooth obd lukijan kautta
xsara picasso 2,0  -01, C5 2,0i -04, C4 2,0i -05

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 371
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: C4 ja kasa virheilmoituksia
« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2018, 15:10:31 »
Meillä ei yhdessäkään sitikassa/pösössä ole ainuttakaan vikavaloa sen kauempaa kuin osien saanti kestää. Silti korjauskustannukset on olleet ihan olemattomia. Eikä tarvitse ajellessa miettiä että onkohan tuon antipöllöilmotuksen takia joku uusi vika vai se sama vanha. Ja harvassa on ne harvat antipöllöt olleet mitkä ei ole vaikuttaneet polttoainekulutukseen => eli vikatilassa on vaikka tuntuukin käyttäjän mielestä toimivan oikein.

THP/VTI koneisia meille ei vielä ole tullut (ja tuskin tuleekaan) ja näiden muiden kanssa on todella harvassa viat olleet. 

Aika moni vanhanliiton autokorjaaja sanoo kovin herkästi että ei tuosta tarvitse välittää kun toimii ihan hyvin, syynä vain se että ei ole pienintäkään ajatusta siitä mitä siellä on oikeasti vikana eikä osata korjata...
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Kaarlo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 76
  • Peukkuja: 2
Vs: C4 ja kasa virheilmoituksia
« Vastaus #7 : Tammikuu 18, 2018, 22:18:21 »
No eipä näytä meillä vaikuttavan kulutukseen mitään. Ja tiedän kyllä mitkä hetkelliset häiriöt noissa meidän keksinnöissä nuo anti ja depollutionit aiheuttaa. Sen vuoksi noilla uskallankin ajella. Mutta saapihan noita korjatakin :) Toki reakoin välittömästi sitten kun vakavampaa vikaa, vanhan liiton miehenä korjaan itse ( aika paljoon omatkin kyvyt riittää ) Jos ei sitten omat kynnet, välineet tai yksinkertaisesti aika riitä niin sitten muualle laittoon, jos vaan oravannahat riittää ;D
xsara picasso 2,0  -01, C5 2,0i -04, C4 2,0i -05

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 ja kasa virheilmoituksia
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2018, 07:52:44 »
Reilu litra tippui kulutuksesta korjauksen jälkeen, vika ilmoituksia tuli reilun parin viikon ajan ja kulutusmittaus oli yli 6000 km:ltä, joten oli vaikuttanut jo ennen vikailmoitusten sumaa, tosin viime kesänä vilautti kerran pari gearbox fault:tia. Muutenkin tuntuu kuin olisi saanut uuden auton, moottori pelaa paljon herkemmin, jousitus tuntuu huomattavasti mukavammalta/pehmeämmältä, ESP ja ABS:t toimii herkemmin/nopeammin.

Poissa perttuho

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 ja kasa virheilmoituksia
« Vastaus #9 : Tammikuu 19, 2018, 10:20:22 »
Akku on tosiaan pari vuotta vanha, ei luulis olevan ongelma siinä. Käynnistäessä on aikanaan ollut hämmentävää kolinaa, samoin vaihteiden vaihdossa jo toista vuotta sitten saattoi "kolahtaa" kun tipahti 4->3 esim, mutta tuo kolina on myös loppunut jo kauan sitten.

Sulakerasia on myös vaihdettu kuukausi takaperin, osan hinta oli >400euroa + työt päälle, itse en siis tehnyt. Siks rasauttaakin hieman että rasian vaihdon jälkeen tilanne on vain pahentunut (itseasiassa rasia vaihdettiin ihan vain siitä syystä että edellinen omistaja oli tehnyt ties minkälaisia ohivetoja ja edellinen rasia oli ilmeisesti paskana eikä johdotuksia voinut korjata ilman rasian vaihtoa. Vanhalla rasialla tuo koko virheilmoituskasa tapahtui vain yhden kerran, sen jälkeen nyt jatkuvasti ja viimeisten viikkojen aikana poikkeuksetta joka ajokerralla.)

Kulutus on tosiana ollut aika hurja jo ennen näitä, oon kuvitellut kuvitelleeni että kulutus on ajan myötä noussut, mutta ehkäpä tuo depollution oikeasti vaikuttaakin sitten johonkin. Nyt gearbox faultynä huitelee kivasti jossain 15 litran tietämillä tässä työmatka-ajossa.

Eli liittimiä, johtoja mitä_muuta pitäisi tutkia? Pääsekö näitä seurailemaan yhtään konepellin alta vai pitääkö auto saada ilmaan että asiaa voi tutkia itse?