Kirjoittaja Aihe: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003  (Luettu 2815 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ralezkis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« : Tammikuu 17, 2018, 10:48:56 »
Puhallin lopetti kokonaan toiminnan (automaatti ilmastointi).... Koitin tuossa lueskella ja etsiskellä neuvoja mutta koska en löytäny mitään sen kummempaa niin aattelin kysellä viisaammiltani näin suoraan neuvoja. Etuvastus on vaihettu vajaa vuosi sitten, puhaltimen moottori on irrotettu ja hiilissäkin on pintaa jäljellä noin 1/3 osaa. Jostain luin että releessä saattaisi olla vikaa mutta missä sellainen mahtaa sijaita jotta voisi tarkistaa jotenkin ellei muita ehdotuksia (joita otetaan mielellään vastaan) tule. Puhaltimen moottori "roikkuu tällä hetkellä johdoista lattialla ja kun kokeilin sisäilman kierrolla saada päälle niin apparin jalkatilasta jostain kuului jotain ääntä mutta mitään ei tapahtunut... PLIIS auttakaa joku viisaampi minnuu ettei tarvihe persus jäässä ajella   >:(

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 225
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2018, 10:53:44 »
No jos se moottori on siinä esillä niin oletko kokeillut antaa sille suoraan virtaa, että pyöriikö se? Pitää vaan katsoa mikä on plus ja miinus ja sitten vaikka akusta virtaa... (ja varovasti sitten ettet saa sähköiskua tai polta koko autoa tms!)
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2018, 15:46:35 »
Ainakaan yhdessa Xsarassa puhallin ei lähtenyt kokeiltaessa toisella toimimaan ennen kuin auto oli käynnissä, eli pelkkä virtojen kytkeminen ei auttanut. eEi kai ollut edes kyse Economy modesta, vaan joku muu ilmiö?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2018, 16:13:37 »
Eihän se yleensäkään missään käy ilman että autokin käy. Ottaa aika lailla virtaa, olis helppo tyhjentää akku puhallellessa  :)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Ralezkis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #4 : Tammikuu 17, 2018, 17:00:04 »
Annoin 20v virtaa kotona moottorille mutta ei tapahtunut muuta kuin että ei lähtenyt pyörimään vaan "pyöri" nykien tyyliin tök tök tök.... 

Paikalla jkaija

  • Administrator
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 361
  • Peukkuja: 19
  • Sukupuoli: Mies
  • C6
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #5 : Tammikuu 17, 2018, 17:46:07 »
Ensinnäki ei kannata 12V moottorille hirveesti yli 14V antaa :)
Olisko hiilet loppu?
C6 2.7HDI vm.-08
Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #6 : Tammikuu 17, 2018, 19:14:38 »
Niin, ja nuo puhaltimet kun ottaa 12 voltin jännitteelläkin helposti yli 20 ampeeria virtaa, niin nykien pyöriminen viittaisi siihen että virtalähteestä loppui virranantokyky kesken, ja ylivirtasuojaa lykkäsi päälle...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 225
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #7 : Tammikuu 18, 2018, 00:24:00 »
Eihän se yleensäkään missään käy ilman että autokin käy. Ottaa aika lailla virtaa, olis helppo tyhjentää akku puhallellessa  :)

Kaikissa autoissa joita mulla on ollut on puhaltimen saanut pyörimään kun pistää vaan virrat päälle muttei käynnistä moottoria. Ceefemman automaatti-ilmastointi varsikin tykkäsi puhallella joka tilanteessa jos ei sitä erikseen sammuttanut... Pelkästä akusta saa kyllä tarpeeksi virtaa, eri asia miten kauan, se riippuu ihan akun kapasiteetista. Suoraan akusta otettu virta pitäisi riittää puhaltimen moottorin testaamiseen, ei sitä tartte koko päivää pyörittää, jos se pari sekuntia pyörii nätisti niin se on luultavasti ok. Jos siinä taas on joku laakerivika tai hiilet loppu niin sitten se ei pyöri tai pitää pahaa ääntä tms.

Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 258
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #8 : Tammikuu 18, 2018, 09:10:44 »
^ Eipä pyörinnyt puhallin virta päällä C5:ssa, eikä pyöri myöskään 407:ssa.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #9 : Tammikuu 18, 2018, 09:15:24 »
^ Eipä pyörinnyt puhallin virta päällä C5:ssa, eikä pyöri myöskään 407:ssa.
No ei ole kyllä mullakaan yhessäkään pyörinyt :D

Antaahan se akku virtaa. Antaa kunnes loppuu  :)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 225
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #10 : Tammikuu 18, 2018, 10:38:51 »
^ Eipä pyörinnyt puhallin virta päällä C5:ssa, eikä pyöri myöskään 407:ssa.

En nyt pysty todentamaan kun autoa ei enää ole.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 190
  • Peukkuja: 9
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #11 : Tammikuu 19, 2018, 10:55:58 »
Ei pyöri ellei kone käy kyä näin on
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Ralezkis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #12 : Tammikuu 19, 2018, 14:59:53 »
Kokeilin yleismittarilla tuleeko lämppärin moottorin johtoihin virtaa kun laittaa lämppärin päälle, mutta eipä tullut... Mistäs sitten rupeen vikaa etsimään??? ja edelleenkin mietityttää tuo moottori kun eii suostunut lähtemään pyörimään isommalla virralla???

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #13 : Tammikuu 19, 2018, 15:36:37 »
Minkälainen oli se laite millä yritit moottoria pyörittää sillä 20 voltin jännitteellä? Oliko sellainen missä oli mahdollista saada vähintään 10 ampeerin virta ulos..?

Jos 20 voltin syötössä on tarpeeksi virranantokykyä, niin puhallin olisi lähtenyt käsistäsi kun siihen sähköt kytket, ja luultavasti savut hetken päästä ulos moottorista...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Ralezkis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #14 : Tammikuu 19, 2018, 17:08:44 »
En muista minkä laitteen johdoista otin virrat, mutta kokeilin samalla virtalähteellä vanhan imurin moottorii ja hörähti kyllä pyörimään...

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #15 : Tammikuu 19, 2018, 21:33:42 »
Imuri? Mille jännitteelle se oli suunniteltu ja millainen imuri?
(en ole ikinä kokeillut toimiiko 230 V yleissähkömoottori kuinka pienellä jännitteellä, mutta teho on ainakin ihan mitätön 20 voltilla)

Lukeeko siinä virtalähteessä mitään tietoja 20 V lisäksi: Teho W tai ampeerit A ja kai se on tasajännitettä tuottava? Tai varmin tapa olisi kytkeä mittari mittaamaan samaan aikaan kun kytkee johdot, mutta tuolla jännitteellä olevaa: älä kytke.

Mutta kuten jo toisaallakin totesin: 2004 Xsarassa ja juuri äsken 2002 automaatti-ilmastoidussa Xsarassa: ilmastoinnin puhallin ei inahdakaan ellei auton moottori ole käynnissä.

Kun mittailee ja testailee kannattaa olla käynnissä, jalkatilassa olevaa kytkettyä käytettyä puhallinta on nimittäin testannut yksi autokorjaamokin ja todennut: Ei toimi (ja ainoa vika oli ettei auto ollut käynnissä).
(Turusta löytyisi todennäköisesti yksi käytetty korjattu toimivaksi todettu puhallinkin, ainakin kokeiluun)

Paikalla jkaija

  • Administrator
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 361
  • Peukkuja: 19
  • Sukupuoli: Mies
  • C6
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #16 : Tammikuu 20, 2018, 11:09:46 »
Ja oliko virtalähteesi vaihtovirta lähde koska imurin moottori pyörii (yleensä vaihtovirta laitteita AC) ja puhaltimen moottori ainoastaan nykii (tasavirta laite DC) ?
C6 2.7HDI vm.-08
Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Poissa Ralezkis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #17 : Tammikuu 20, 2018, 14:51:29 »
Tais olla läppärin virtalähde millä kokeilin... Eli yhteenvetona mitä on tehty: Moottori irrotettu ja putsattu, Hiilet tarkistettu ja noin 1/3 osaa jäljellä, 20v virtaa annettu ja kokeiltu (vikavirta suoja keskustelujen perusteella esti pyörimisen), Sulakket konehuoneen puolelta irrotettu ja tarkistettu että ovat ehjinä, Kuskin jalkatilasta sulakkeet tarkistettu vain ilman irrottamista ja kaikki näyttivät ehjiltä, Auton ollessa käynnissä ja puhaltimen päällä niin puhaltimen moottorille menevät virtajohdot tarkistettu yleismittarilla ja virtaa niihin ei tullut... Ehdotuksia otetaan vastaan mistä alkaisin seuraavaksi vikaa metsästämään ja lämmintä paikkaa ei ole käytössä jossa voisi rauhassa tehdä tutkimuksia...

Poissa Ralezkis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #18 : Tammikuu 22, 2018, 02:21:27 »
Kiitos kaikille avusta ja neuvoista, toimii taas   :)

Ratkaisu ongelmaan oli hioo vesihiomapaperilla sähkömoottorin sitä osaa vähän mitä hiilet hankaa ja normaalilla paperilla hioo hiiliä sivuilta ja kärjestä ja johan pelittää taas   :)

Poissa IJN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #19 : Tammikuu 22, 2018, 09:39:15 »
Moottoria hiomalla lähti pyörimään vaikka moottorin johtoihin ei tule sähköä  :-\
Mutta, hyvä että lämmintä taas tulee! Lämppärin moottori on talvella yhtä oleellinen kuin se ”oikea” moottori pellin alla, molempia tarvitaan.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #20 : Tammikuu 22, 2018, 11:24:59 »
En tuon puhaltimen  sähkön tulosta mitään tiedä, mutta jotkut "älykkäät" parkkivalot on välillä hauskoja: jos mittaa palaneen lampun kannasta tai lamppu irroitettuna: eihän tähän tule edes jännitettä... - mutta siellä onkin joku älypiiri joka jollain hyvin pienellä jännitteellä tarkkailee tasaisin väliajoin onko siellä sopiva resistanssi (eli lamppu ei ole palanut tai oikosulkua jossain), jos on resistanssialueen ulkopuolella ei syötetä käyttöjännitettä ollenkaan. Eli joskus kannattaa vaan sokkona ensin kokeilla mitä tekee uudella ehjällä lampulla, tms...

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 225
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #21 : Tammikuu 24, 2018, 22:45:50 »
Ei pyöri ellei kone käy kyä näin on

No tähän on pakko vielä todeta että tuli testattua ja kyllä vaan Hondassa ainakin pyörii, kuten muistelinkin. Muita autojani en kykene testaamaan kun niitä ei enää hallussa ole, mutta muistelisin että näin se oli niissäkin. Ainakin volkkarissa piti kovilla pakkasilla käynnistyksen varmistamiseksi varmistaa ennen avaimen kääntämistä että kaikki sähkölaitteet on off-asennossa...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #22 : Tammikuu 25, 2018, 00:14:43 »
Veikkaan että erilaisissa Xsaroissakin voi olla eroja, ei pääse enää kokeilemaan vanhaa väylätöntä/BSI:töntä/ilmastoimatonta Xsaraa, mutta voi olla ihan eri tilanne kuin automaatti-ilmastoidussa ja onpa manuaali-ilmastoidussakin erilaiset sähköt ainakin puhaltimen ohjauksessa.

Xantiassa -95 (ilman ilmastointia) sisäpuhallin käynnistyi virrat kytkettäessä, sammui startin ajaksi (ja kun virtalukon pohja rikkoontui jäi usein sammuneeksi vaikka päästi startin jälkeen avaimesta). Mitä tästä voi päätellä Xsaran automaatti-ilmastoinnin puhaltimen toimintalogiikasta - ei sitten niin yhtään mitään, kuten ei muunkaan mallin tai merkin....

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 119
  • Peukkuja: 22
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #23 : Tammikuu 25, 2018, 08:03:47 »
Xsaroissa, joita olen ajanut, kuten myös niiden ikäisessä Xantiassa tai uudemmassa C5:ssä, ei puhallin ole toiminut ellei moottori ole käynnissä.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puhallin pimeänä prkl!!! Xsara 2003
« Vastaus #24 : Tammikuu 25, 2018, 11:17:03 »
Ei pyöri ellei kone käy kyä näin on

No tähän on pakko vielä todeta että tuli testattua ja kyllä vaan Hondassa ainakin pyörii, kuten muistelinkin. Muita autojani en kykene testaamaan kun niitä ei enää hallussa ole, mutta muistelisin että näin se oli niissäkin. Ainakin volkkarissa piti kovilla pakkasilla käynnistyksen varmistamiseksi varmistaa ennen avaimen kääntämistä että kaikki sähkölaitteet on off-asennossa...
Hmm. Miten Hondan toiminta liittyy Xsaraan..? ::)

Veikkaan että erilaisissa Xsaroissakin voi olla eroja, ei pääse enää kokeilemaan vanhaa väylätöntä/BSI:töntä/ilmastoimatonta Xsaraa, mutta voi olla ihan eri tilanne kuin automaatti-ilmastoidussa ja onpa manuaali-ilmastoidussakin erilaiset sähköt ainakin puhaltimen ohjauksessa.

Xantiassa -95 (ilman ilmastointia) sisäpuhallin käynnistyi virrat kytkettäessä, sammui startin ajaksi (ja kun virtalukon pohja rikkoontui jäi usein sammuneeksi vaikka päästi startin jälkeen avaimesta). Mitä tästä voi päätellä Xsaran automaatti-ilmastoinnin puhaltimen toimintalogiikasta - ei sitten niin yhtään mitään, kuten ei muunkaan mallin tai merkin....
Tuossa olikin jo enemmän oleellista asiaa. Noissa kun on eroja jopa mallisarjan sisällä. Väylällinen saa komentoja vähän eri tavoin kuin väylätön, ja siinä on isostikin eroa onko automaatti- vai manuaali-ilmastoinnilla, automaattiversioissa vaatii moottorin pyörimisen, manuaaliversioissa ei välttämättä tarvitse...

Oikein ei voi yleistää, em. seikoista johtuen. Sama kuin kertoisin Xm:n kokemuksien perusteella että "puhallin pyörii vaikkei moottori olisikaan käynnissä mutta vaatii moottorin käynnissäolon puhaltaakseen". -92 manuaali-ilmastoitu pyöritti puhallinta kun virrat avaimesta kytki, automaatti-ilmastoitu vaatii moottorin käyntiin. Vaan niin vaati manuaali-ilmastoitu -94 yksilökin, kuten -91 ilmastoimatonkin yksilö, eli ei ole Xm:n kanssa kyse pelkästään tuosta ilmastoinnin olemassaolosta tai versiostakaan kiinni...

Siinä C-vitosessa mikä oli hetken hallussa, puhallin pyöri vasta kun moottori oli käynnissä. Mutta manuaalisäätöisessä eräässä yksilössä sai kyllä puhaltimen pauhaamaan ilman että moottori kävi...

Eli otapa näistä sitten selvä. Muita malleja on aika turha näihin sotkea, kun jo kysytyn mallinkin sisällä on isoja eroja...


Niin, ja ettei unohdu, hyvä että lähti toimimaan. Helpottaa ajeluja se. Vaikkakin vielä jäi vähän epäselväksi se että miten se voi toimia jos ei sähköä tule, mutta ei siitä enää tämän enempää...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981