Kirjoittaja Aihe: Caster kulmat, nelipyöräsuuntaus  (Luettu 1016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Royalpelle

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Caster kulmat, nelipyöräsuuntaus
« : Tammikuu 16, 2018, 22:35:26 »
Eli kysymys koskee caster kulmia. Mistähän johtuu että autossani caster kulmat on molemmilla puolilla tasaisesti 4.35, kun testerin antama ohjearvo on 5.3 +- 0.30. Kaikissa tämän sukupolven C5 :ssa jonka kulmalaput googlesta löysin ne on olleet samat noin 4.3, vaikka ohjearvot ulkomaisissakin lapuissa on annettu 5-6 astetta. Sitähän ei käsittääkseni voi edes säätää. Myös edellisen omistajan teettämässä pyöränsuuntauksessa vuonna 2015 caster on ollut 4.35. Kaikki muut kulmat ovat ok.

Auto on vm 2012 C5, hydractive, 103kw hdi, sedan,
manuaali.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 889
  • Peukkuja: 13
Vs: Caster kulmat, nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2018, 06:17:05 »
Tässä tapauksessa varmaan pitäisi ihmetellä, miksi se ohjearvo on selvästikin väärä :)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Royalpelle

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Caster kulmat, nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2018, 13:52:58 »
Soitin tänään auto-boniin jonka vaihteesta minut yhdistettiin "Piriselle". Hän ystävllisesti tarkisteli korjausohjeita mutta niihin ei ole tullut päivityksiä asian suhteen, vaan "oikea" caster kulma on yhä tuo 5.3 +- 0.30 astetta. Ohje oli päivätty 2014. Epäili että jos alustan korkeus säätöä ei ole tehty asian mukaisesti (niin kuin minun tapauksessani ei ollut, kun asentaja ei ole ollut hydrauli alustojen kanssa tekemisissä), niin se voisi vaikuttaa pyörän kulmiin. Noh, uusi aika varattu.

Oletteko muut säästäneet nelipyörsuuntaus lappujanne? Millaisia caster kulmia teidän autoissa on ollut?

Poissa IJN

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 1
Vs: Caster kulmat, nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2018, 14:47:54 »
Luonnollisesti autosta mitattu caster muuttuu jos ajokorkeus muuttuu. Yhden asteen ero voisi selittyä väärässä korkeudessa tehdyllä mittauksella.

Poissa Royalpelle

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Caster kulmat, nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #4 : Tammikuu 19, 2018, 14:57:57 »
Caster ei parantunut vaikka korkeussäätö tehtiin. Itseasiassa auto oli vain muutaman millin toleranssin ulkopuolella. Laitan kuvat säätölapuista kun kerkeän. Laittakaa te muutkin omistanne niin päästään tekemään pientä galluppia castereista.

Teen myöhemmin tuonne korjausohje puolelle ohjeet auton ajokorkeussäädön tekemiseen. Ei ole rakettitiedettä eikä tarvitse edes koodailla. Mittanauha, vähän matikkaa ja muistaakseni 10mm avain.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 633
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Caster kulmat, nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2018, 17:59:33 »
Nosturi jossa auto pyörillään helpottaa aika paljon, ei tuota korkeussäätöä oikein pihamaalla pysty tekemään luotettavasti. Aika paljon helpompi se on Diagboxilla säätää kun vaan tietää mihinkä suuntaan arvoja on säädettävä.

Poissa IJN

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 1
Vs: Caster kulmat, nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2018, 20:19:40 »
Mitattuun casteriin vaikuttaa myös takapään korkeus. Jos takapää on esim 10mm liian ylhäällä, etutolpat ovat korin mukan kääntyneet pystympään saman verran kuin kori, eli n.1asteen kun akseliväli on 280cm. Pyöristä mitattu caster on silloin 1 asteen pienempi koska takapyöräthän ovat edelleen maassa  :)  Käytännössä tuolla ei varmaan ole muuta vaikutusta etupäähän kuin että ohjauksen keskitys on vähän heikompaa.

Poissa Royalpelle

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Caster kulmat, nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2018, 20:45:05 »
Juu kulmanosturilla ollessa ennen mittauksia säädetty etu- ja takapään korkeus. Mutta ei se nyt siitä ollut kiinni. En yllättyisi vaikka se oikea 5.3 asteen caster paljastuisi harvinaisuudeksi.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 710
  • Peukkuja: 8
Vs: Caster kulmat, nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #8 : Tammikuu 20, 2018, 07:00:45 »
Mitattuun casteriin vaikuttaa myös takapään korkeus. Jos takapää on esim 10mm liian ylhäällä, etutolpat ovat korin mukan kääntyneet pystympään saman verran kuin kori, eli n.1asteen kun akseliväli on 280cm. Pyöristä mitattu caster on silloin 1 asteen pienempi koska takapyöräthän ovat edelleen maassa  :)  Käytännössä tuolla ei varmaan ole muuta vaikutusta etupäähän kuin että ohjauksen keskitys on vähän heikompaa.

Ohjauksen keskitykseen vaikuttaa myös aurauskulma ja pyörän sivukallistuma.

Suorakulmainen kolmio, jossa on 280 (kateetti) akseliväli ja korkeuden muutos, (hypotenuusa) 1. Eli asteen muutoksella ei ole mitään vaikutusta käytännössä.

http://matwww.ee.tut.fi/jkkm/trigonom/trigo09.htm

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 339
  • Peukkuja: 14
Vs: Caster kulmat, nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #9 : Tammikuu 20, 2018, 11:29:24 »
En ihan ymmärtänyt edellisiä, mutta sentti nostoa 280 sentin matkalla on 0,2 asteen kallistuma ainakin googlen laskimella (atan(1/280) in degrees), eli auton kallistumat vaikuttaa, muttei paljoa.

Poissa IJN

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 1
Vs: Caster kulmat, nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #10 : Tammikuu 20, 2018, 15:35:01 »
Oho, puhelimen laskimella sain puutaheinää, 1cm tekee tosiaan 0,2 astetta. Mutta silti, korin etu- tai takakenossa olo tekee virheen casteriin.