Kirjoittaja Aihe: C6 vetonivelen tukilaakeri  (Luettu 1319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 150
  • Peukkuja: 2
C6 vetonivelen tukilaakeri
« : Tammikuu 04, 2018, 09:02:38 »
Vaikuttaisi että jurina tulee voimansiirrosta edessä ja ainoa laakeri mitä ei ole vaihdettu on vetoakselin tukilaakeri. Pösöpuolella miettivät:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=79242.15

Onko joku vaihtanut? 35x62x16 kokoinen laakeri pitäisi käydä mutta tarviiko jotain lisäkilkkeitä tuon vaihtoon ostaa?


Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 979
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C6 vetonivelen tukilaakeri
« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2018, 11:55:09 »
Rakenne näyttäisi olevan vastaava joka tuli tutuksi jo Bx:stä alkaen, ja niihin ko. laakeria vaihtaessa ei useimmiten mitään muuta tarvittu. Joskus harvion krymppirengas (osa 6) löystyi, mutta sekin vasta useamman laakerin vaihdon jälkeen. Tuosta voi sitten päätellä, että joskus laiteltiin halvinta kuraa mitä laakerin nimikkeellä myytiin, ja kestoikäkin oli sitten sen mukaista. Toki autotkin, mihin noita sitten vaihdettiin, oli varsin kovassa käytössä, eikä kovin uusilla osilla päästy oikein koskaan aloittamaan...

Stefa vaihteistoon, ja nivelten kumit kannattaa kyllä jos ei suoriltaan vaihtaa, niin ainakin hyvin tarkastaa. Pieni lisähinta, ja samalla ne on paljon helpompi vaihtaa kun akseli on jo irrallaan, kuin että hetken päästä irroittelisi niiden vaihdon takia uudelleen...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 625
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C6 vetonivelen tukilaakeri
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2018, 15:10:49 »
Oletko ihan varma että AM6:ssa on stefa?

Krymppirengas kannattaa ostaa myös samalla koska vanhaa ei oikein saa pois. 35x62x14 laakeri toimii yhtälailla ja maksaa parikymppiä.
Samalla kannattaa pyyhkiä vanhat rasvat nivelistä ja laittaa uudet.
Peugeot 607 2.2 HDi '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 150
  • Peukkuja: 2
Vs: C6 vetonivelen tukilaakeri
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2018, 15:41:46 »
Hmm mitä materiaalia tuo "krymppirengas" on? Ja onko tuohon asennukseen jotain jippoja, pitääkö lämmittää laakeria tai tuota viimeistä prikkaa(?)?

Stefaa itsekin epäilen kun ei pitäsi laatikon öljyjen kanssa olla tekemisssä automaatissa.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 625
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C6 vetonivelen tukilaakeri
« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2018, 15:59:36 »
Uusi laakeri asettuu sopivan putken avulla prässäämällä, ts naputtelemalla paikalleen. Krymppirengas on rautarengas joka on ~0,10mm kapeampi sisämitaltaan kuin akseli ulkomitaltaan. Se pitää saada hehkuvaksi ja tiputtaa heti paikoilleen. Sen voi sorvata tai sorvauttaa, eikä ulkohalkaisijalla tai paksuudella ole niin väliä.
Peugeot 607 2.2 HDi '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 708
  • Peukkuja: 8
Vs: C6 vetonivelen tukilaakeri
« Vastaus #5 : Tammikuu 05, 2018, 20:27:03 »
Oletko ihan varma että AM6:ssa on stefa?

On stefat, mutta ei kannata suotta vaihtaa. On ilmennyt vaarana, että uusi alkaakin vuotamaan naarmusta. Vetoakselin nivelten rasvojen vaihto ennemminkin, jos ajettu yli 200 tkm.

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 150
  • Peukkuja: 2
Vs: C6 vetonivelen tukilaakeri
« Vastaus #6 : Tammikuu 08, 2018, 11:47:10 »
No nyt löyty ehkä AM6 ja HDI 2.7 kuva. Näyttäisi että ei ole mitään kuumana tiputeltavia osia vaan ihan pultilla. Voikohan näitä olla eri versioita?

AUTOMATIC GEARBOX AM6
1   3272 KA    01   DRIVE-SHAFT NEW LEFT
2   3273 JT    01   DRIVE-SHAFT NEW RIGHT
3   3293 C4    02   D/S GAITER KIT COTE ROUE AC3300I
4   3287 A6    02   D/S GAITER KIT COTE PONT AAR3300I
5   3247 06    01   BEARING 35 X 62 - 16
8   3297 00    02   HUB FIXING NUT 24 X 150
9   3297 02    02   LOCKING NUT
10   3297 03    02   PIN
11   2645 09    02   RING-SEAL
12   3286 07    01   LOCKING PLATE
13   3244 23    01   DR SHFT BEARING
70   6913 V1    02   SCREW CZX RDL 8X125-25
71   6922 G7    02   SELF-TAP SCREWS10X150-40


Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 625
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C6 vetonivelen tukilaakeri
« Vastaus #7 : Tammikuu 08, 2018, 16:32:43 »
Tuossa tapauksessa tarvitset juuri oikean levyisen laakerin.
Peugeot 607 2.2 HDi '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 708
  • Peukkuja: 8
Vs: C6 vetonivelen tukilaakeri
« Vastaus #8 : Tammikuu 08, 2018, 22:00:27 »
Kun löysää lukituksen nro 12, kääntämällä sen sivuun, niin huomaat, että laakeri on tiukassa. Stefa näkyy vaihdelaatikon osakuvassa, johon en kajoisi, jos on kuiva akseli.