Kirjoittaja Aihe: Citroen C 4 Puretech 130 m/2014 ja tapahtumien kulku  (Luettu 1208 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Citikkavaari

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Citroen C 4 Puretech 130 m/2014 ja tapahtumien kulku
« : Joulukuu 19, 2017, 19:52:07 »
Hankin syyskuun lopulla käteisellä yllämainitun auton tunnetusta autoliikkestä ( Kamux ). Autolla ajettu noin 70 tkm.
Ensimmäinen runsas kuukausi sujui hyvin ja auto toimi. Sitten alkoi silloin tällöin tulla vikailmoituksia ( engine fault-repair needeed- tyyliin ).
Ilmoitukset katosivat kuitenkin heti eikä aina ehtinyt edes lukea niitä.
Olin jo aiemmin löytänyt hansikaslokerosta maksukuitin edellisen omistajan aikana tehdystä moottoriremontista. Työ oli tehty 26.07.2017 Veho Koivuka. Kuitin mukaan moottorissa oli ollut öljyvuoto. Laskun mukaan :

Nokka-akseleiden päätytulpat vuotaa. Nokka-akseleiden tulpat uusittu.
Sylinterikannen paisuntatulppien vaihto.
Samassa laskussa edelleen:
Moniurahihnasta lähtenyt palasia irti ja oli öljyinen -> uusittu.
( Tästähän ei Kamux kaupanteon yhteydessä mitään kertonut. Jos olisin itse sen tiennyt ei kauppoja olisi varmasti tehty! )

Mutta sitten 14.11.2017 kun ajoin pihasta kadulle ja ehdin ajaa 50 metriä alkoin varsinainen show -  STOP valo syttyi ja useita varoituksia tuli näyttöön !
Auto siirrettiin hinurilla Veho Koivuhakaan.
Tehtiin siis diagnoosia, jonka mukaan :

-
Alipainepumppu uusittava
Öljypumpun magneettiventtiili uusittava
Nokka-akseleiden säätöventtiilit uusittava
Öljynsuodatin uusittava
Öljypumpun sihti puhdistettava
Uiva jakohihna uusittava.

Useiden tuhansien kustannukset siis tulossa..
Kamux halusi hoitaa korjauksen jossakin halvemmassa korjaamossa.
Olin yhteydessä asianmukaisesti kuluttajanneuvontaan.
Kun kuitenkaan korjausta halvemmassa korjaamossa ei saatu järkevässä aikataulussa tehtyä antoi Kamux periksi ja suostui teettämään työn Veholla.
Lisäanalyysin mukaan puristusmittauksissa todettiin 1. sylinterin ohivuoto 75%.
Todettiin, että edessä on moottorin vaihto ! ( 05.12.2017 )
Uusi moottori vaihdettin 11-12.12.2017.
Kulut lienevät jossain 9000 Euron hujakoilla.
Kamux ja maahantuoja sopineet keskenään asian.
Sain auton takaisin kolmen viikon erämaavaelluksen jälkeen ja hyvin tuntuu toimivan ! :)
Mutta loppu hyvin - kaikki hyvin !
Rauhallista Joulua ja turvallista matkaa toivottaa ..

CITIKKAVAARI

 


« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2017, 21:38:34 kirjoittanut Citikkavaari »

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 536
  • Peukkuja: 3
Vs: Citroen C 4 Puretech 130 m/2014 ja tapahtumien kulku
« Vastaus #1 : Joulukuu 19, 2017, 21:40:55 »
Noniin..onko tämä nyt alkusoittoa kehuttujen Puretechien pykimisestä? Toivottavasti yksittäistapaus...???

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 896
  • Peukkuja: 7
Vs: Citroen C 4 Puretech 130 m/2014 ja tapahtumien kulku
« Vastaus #2 : Joulukuu 19, 2017, 22:00:45 »
Noniin..onko tämä nyt alkusoittoa kehuttujen Puretechien pykimisestä? Toivottavasti yksittäistapaus...???

Lienee täällä aika paljon Puretecheja, joilla on ajettu reippaasti enemmän kuin 70tkm.

Onko noissa helvetinkoneiden pikkusisarissa jokin long life -ohjelma?

Poissa J00ppis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: Citroen C 4 Puretech 130 m/2014 ja tapahtumien kulku
« Vastaus #3 : Joulukuu 20, 2017, 11:34:07 »
25000tkm suomessa öljyvaihtoväli, liian pitkä.

Sain paikalliselta valtuutetulta huoltotarjoukse, 460e.
Autojerrystä sain myös huoltoohjelman mukaisen tarjouksen dokumentointineen päivineen määräaikaishuololle 130e!

+ lisäksi käyn lähellä vaihdattaa 10eurolla öljyt, ja saan leiman siitäki ( omat öljyt ja suodatin mukana )

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 896
  • Peukkuja: 7
Vs: Citroen C 4 Puretech 130 m/2014 ja tapahtumien kulku
« Vastaus #4 : Joulukuu 20, 2017, 11:49:23 »
25000tkm suomessa öljyvaihtoväli, liian pitkä.

On todella, etenkin jos ei ole jatkuvaa ajoa. Vähintään kerran vuodessa olen vaihtanut itse, myös LL-kulkineissakin, ja sitten jos on kilometrejä tullut reippaasti, niin viimeistään 10-15t välimailla.

En nyt mihinkään 5t vaihtoväleihin lähtisi, kuten jenkit, mutta tuolla kuvaamallani konservatiivisellakin vaihtovälillä mennään helposti samoilla öljyillä sekä -30 asteen pakkaset että +40 asteen kesämotarit...

BMW:n omissakin öljyä kuluttavissa moottoreissa on jonkun saksalaisen tutkimuksen mukaan ollut laukaisevana tekijänä LL-vaihtoväli.

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 777
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: Citroen C 4 Puretech 130 m/2014 ja tapahtumien kulku
« Vastaus #5 : Joulukuu 22, 2017, 16:14:53 »
Hienosti Kamux (ja varmaan maahantuojakin) näköjään hoiti asian, tai ainakin sellaisen kuvan tuosta sai. Yleensä tuodaan esille vain ne negatiiviset kokemukset autoliikkeiden kanssa asioinneista.

Paljonkohan noita Puretech-koneita on jo tehty? Niitähän on julmetun monessa PSA:n mallissa.
V6 Activa -98, R53 JCW -06

Poissa Lemon

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: Citroen C 4 Puretech 130 m/2014 ja tapahtumien kulku
« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2018, 11:32:21 »
Pannuja on tehty yli miljoona ja vauhti kiihtyy. Aluksi tuotanto oli 350.000 per vuosi josta se nostettiin vuoteen 2017 mennessä 675.000 kipaleeseen. 2019 tuotantokapasiteetti nousee miljoonaan vuodessa. Sama motti on pösön ja sitikan eri mallien lisäksi nyt myös ooppelin Crossland X - ja Grandland X -malleissa ja jatkossa muissakin. Viime vuonna tuli kolmas peräkkäinen "Engine of the Year" -palkinto. Kolmen kärki:

PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turbo   239 pts
BMW 1.2-litre three-cylinder turbo            154 pts
Volkswagen 1.4-litre TFSI ACT               115 pts

Kansanauton yksneloseen verrattuna piste-ero on kasvanut vuosi vuodelta. Nyt jo yli tuplat. Paskahan se tietty on, tuskin kuitenkaan umpipaska ;D
C4 Puretech 130 Automaatti -16