Kirjoittaja Aihe: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm  (Luettu 1991 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CarrierGrade

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 92
  • Peukkuja: 1
Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« : Joulukuu 15, 2017, 09:10:33 »
Huoltoliikkeet pyysi järjettömiä hintoja 395€ yhdestä takalaakerin vaihdosta. Ostin Motonetista SKF:n laakerin €119. (21-3161 )  Vaihtotyö eteni jokseenkin näin:

sähköisen takajarrun avaus (virrat päälle , jarrun lukituksen poisto keskikonsolista ja virrat pois)
1. Auto yläasentoon ja rengas irti
2. Navan peltisuojuksen irroitus esim. terävällä ruuvimeiselillä
3. Napamutterin irroitus: oikaise vanhan mutterin "plommi" ja irroita napamutteri (40mm mutta 41mm hylsy käy ihan hyvin) normikierre eli vastapäivään irti
4. Jarrusatulan irroitus: Jarrusatulan takaa muovipuslien päät irti ja liukutappien irroitus 7mm kuusiokololla. Jarrusatulan kiinnitin hiukka ylemmäksi nippusiteellä ettei heilu edessä.
5. Ieksen irroitus Torx55:lla. Nämä oli tiukassa mutta irtoaa.
6. Jarrulevy irti. 2x Torx30 pikkuruuvit (levy tippui itse asiassa syliin )
7. 150mm kolmijalkaulosvetäjällä vanha laakeri irti. Koska 40mm napa on ontto vaatii se ulosvetäjän tapin eteen n. 5mm paksun prikan/lattaraudan n. 50mm  jossa on hyvä olla pieni keskireikä johon ulosvetäjä tarttuu. Laakerin sisäosat jäivät akseliin
8. Isolla ruuvimeiselillä/taltalla kammetaan/lyödään jäljelle jäänyttä laakeri sisäosaa pari miiliä ulospäin jotta pienemmän kaksijalkaisen ulosvetäjän tassut mahtuvat väliin ja pysyvät paikallaan ja vedetään loppulaakeri ulos. Sama prikka taas akselin eteen (itsellä halpiskiinaulosvetäjät joiden tassuja piti smirklata ohuemmaksi jotta tarttui kiinni.

9. Uusi napa paikalleen. Tämä lyödään esim. äsken mainutulla 41mm hylsyllä sisään niin että kierteet näkyy selvästi ja kiristetään uusi mutteri 250nm momenttiin. Muista mutterin plommitus
10. akselin suojaprikka paikalleen  naputtamalla (itse käytin ko. 41mm hyslyä) varo keskiosan sisään painamsita koska ottaa herksäti akseliin kiinni.
11. jarrulevy paikoilleen (Motonet €29 kpl joten miksi laittais vanhat! :-)
12. Ies paikalleen
13. Jarrupalat ja Jarrusatula kiinni (ja ne mustat tulpat :-)

Aikaa meni ensikertalaiselta 2h josta isoin osa työkalujen etsimiseen ja ulosvetäjän hiomiseen. Seuraava vaihtuu 30 minuutissa. Mihinkähän 2 tunnin työveloitus pajoilla perustuu? :-)

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 358
  • Peukkuja: 5
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #1 : Joulukuu 15, 2017, 10:27:33 »
Nostan hattua jos menee 1/2 tunnissa. Jos sisäkoolit on tiukassa, pitää ne halkaista pienellä laikkakoneella, 1 tunti on jo nopeaa toimintaa.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 347
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #2 : Joulukuu 15, 2017, 12:58:08 »
Puoli tuntia tuossa itsellä meni.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 358
  • Peukkuja: 5
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #3 : Joulukuu 15, 2017, 16:20:40 »
Jo ajaminen talliin ja nostaminen vie 10min. Työvaatteiden vaihto 5min...

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 475
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #4 : Joulukuu 16, 2017, 14:46:09 »
Muita, nopeita aikoja: Pihaan ajosta 52min ja taas mentiin. Siinä välissä tiukattiin vauhtipyörän pultit. Itse, yksin tehtynä. Automerkin saatte päätellä ....  :)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 475
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #5 : Joulukuu 16, 2017, 14:48:40 »
Muita, nopeita aikoja: Pihaan ajosta 52min ja taas mentiin. Siinä välissä tiukattiin vauhtipyörän pultit. Itse, yksin tehtynä. Eikä siinä vielä kaikki. Samassa ajassa Ri-Lh, -65, helmikuu, yli 20pakkasta. Vain etupyörissä nastarenkaat. Silloin ei ollut pikiteitä, vanhaa, mutkaista,
Hikiän, Oitin. Järvelän, jne kautta. Automerkin saatte päätellä ....  :) Nuo takalaakerit vaihtuvat juuri noin, yleensä tarvitaan rälläkkää, koska sisäkoolin poislyönti jättää jälkensä akselin laakeriolakkeeseen. Rälläkkäkin voi jättää, jos huolimattomasti...
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2017, 20:46:36 kirjoittanut ealab »

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 536
  • Peukkuja: 3
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #6 : Joulukuu 16, 2017, 18:14:34 »
Mahotonta meininkiä  :o

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 347
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #7 : Joulukuu 16, 2017, 23:43:07 »
Muita, nopeita aikoja: Pihaan ajosta 52min ja taas mentiin. Siinä välissä tiukattiin vauhtipyörän pultit. Itse, yksin tehtynä. Automerkin saatte päätellä ....  :)
Etuveto Kadetti? kytkinremppa alle puolen tunnin  :) Yksin, itse tehtynä  ;)
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 475
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #8 : Joulukuu 17, 2017, 00:04:52 »
Tässä piti ensin kuuma kone nostaa pois,,, oli etuvetoinen..  3syl, 15" pyörät, jalopuuta ovilistoissa.. poikittaiset lehtijouset, kivilaakeroitu nop.mitt neulan aks.... OT.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2017, 08:39:35 kirjoittanut ealab »

Poissa läjjeejä

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 0
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #9 : Joulukuu 18, 2017, 23:25:07 »
Tässä piti ensin kuuma kone nostaa pois,,, oli etuvetoinen..  3syl, 15" pyörät, jalopuuta ovilistoissa.. poikittaiset lehtijouset, kivilaakeroitu nop.mitt neulan aks.... OT.
   kätkä warre 

Poissa CarrierGrade

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 92
  • Peukkuja: 1
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2018, 14:36:28 »
uskomantonta. Vasen takalaakeri kesti tuon 180tkm. Nyt 187tkm ulisee toinen. Jos en tietäis että tyhmää rautaa laittaisin salajuonen piikkiin "nyt saan mennä rikki" :-)

Poissa everton

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2018, 20:06:07 »
Mulla meni pösö 407:ssa 172-185tkm molemmat alapallot, molemmat raidetangon ulkopäät sekä molemmat takapyörän laakerit. Kaikki meni yksitellen, paitsi raidetangon päät vaihdoin samalla kertaa aurauskulmien säädön takia.

Poissa Eeska91

  • Ajoneuvoasentaja/Levyseppähitsaaja
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 277
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #12 : Helmikuu 07, 2018, 22:01:08 »
Nostan hattua jos menee 1/2 tunnissa. Jos sisäkoolit on tiukassa, pitää ne halkaista pienellä laikkakoneella, 1 tunti on jo nopeaa toimintaa.

Ei jumalauta kuka laikkaa niitä? Prässiin vaan ja sopiva levy siihen. Lähtee pamahtaen irti.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Citroen Xsara Break 1.9TD & Volvo S40 "soon to B show car"


Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 475
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #13 : Helmikuu 08, 2018, 07:53:45 »
Riippuu siitäkin, kumpi löytyy, prässi, vai rälläkkä.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 371
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #14 : Helmikuu 08, 2018, 10:08:59 »
Ei jumalauta kuka laikkaa niitä? Prässiin vaan ja sopiva levy siihen. Lähtee pamahtaen irti.
Ai että pyöränlaakerin vaihtoa varten joku irrottelisi koko olka-akselin pois :o Eikä sitä millään levyllä saa edes painettua vaan tarvitaan ulosvetoa. Olisko sulla nyt ajatus pielessä mitä ollaan tekemässä?
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Paikalla Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 425
  • Peukkuja: 7
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #15 : Helmikuu 08, 2018, 10:12:45 »
Ei jumalauta kuka laikkaa niitä? Prässiin vaan ja sopiva levy siihen. Lähtee pamahtaen irti.
Ai että pyöränlaakerin vaihtoa varten joku irrottelisi koko olka-akselin pois :o Eikä sitä millään levyllä saa edes painettua vaan tarvitaan ulosvetoa. Olisko sulla nyt ajatus pielessä mitä ollaan tekemässä?

Eikai siinä olka-akselia tarvitse irrottaa, varmaan joku tämän tyylinen oli Eenskalla mielessä https://www.youtube.com/watch?v=NnaDfs-m1kA
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 371
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #16 : Helmikuu 08, 2018, 10:19:49 »
Eikai siinä olka-akselia tarvitse irrottaa, varmaan joku tämän tyylinen oli Eenskalla mielessä https://www.youtube.com/watch?v=NnaDfs-m1kA

Juurikin tuon tyyppisen (tuokaan ei tuollasena käy) virittely paikalleen vie jo niin paljon aikaa että asiakas on jo hallista ulkona kun tuota vasta alkaa pumppaamaan.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 371
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #17 : Helmikuu 08, 2018, 10:22:02 »
Autodocin asentajahan tekee tämän homman alle 11 minuuttiin :D

Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 0
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #18 : Helmikuu 08, 2018, 12:19:17 »
Ulosvetäjällä sen sisäkoolin saa helpoiten ja nopeiten irti ja joskus jopa meisselillä lyömällä. Mikäli sitä rälläkkää kokee tarvitsevansa tuossa hommassa niin parempi unohtaa homma eikä pilata tuota napaa.

Autodocin videollahan toi lähti ihan käsin vetämällä 😁

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 371
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #19 : Helmikuu 08, 2018, 12:28:42 »
Mites navan rälläköimällä saa rikki?
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 0
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #20 : Helmikuu 08, 2018, 15:13:46 »
Mites navan rälläköimällä saa rikki?

Mitä noita rälläköityjä katsonut niin aina se viilto on tehty niin syvään että navassakin on jälki tai siis tuossa keskitapissa.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 347
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #21 : Helmikuu 08, 2018, 15:33:29 »
Mites navan rälläköimällä saa rikki?

Mitä noita rälläköityjä katsonut niin aina se viilto on tehty niin syvään että navassakin on jälki tai siis tuossa keskitapissa.


Sössimällähän saa kaiken pilalle, huolella tekemällä rälläkkä on ihan OK.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 475
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #22 : Helmikuu 09, 2018, 07:12:56 »
Tuossa videossa oltiin hieman huolimattomia. Jäi putsaamatta kiekon takasivun kiinnityspinta (tai ei näytetty). Samoin mielestäni, laitettiin kamat "kuivana". Yleensä kokoamiseen kuuluu putsaukset ja rasvaukset* helpottamaan kasausta (ehkä tätäkään ei näytetty, kun ei näkynyt). Myös jarrukiekko sinänsä.... *Suomessa myös rasvan lisätäyttö. Joten jos vain pelkkä aika ratkaisee, sitten videon mukaan. :)
Sisäkooli on saatu pois myös akselia vähän sisäänpäin lyömällä. Saa ulosvetäjän kynnet paremmin puremaan. Akseli sitten lyödä takaisin. Takana on stoppari akselissa. Ainakin vastaavassa rakenteessa BX:ssä ja Xantiassa. Akselissa on n. puolivälissä väliseinä, sinne vaan sopiva tuurna....

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 371
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Takalaakerin vaihto, C5 III, 2011, 185tkm
« Vastaus #23 : Helmikuu 09, 2018, 15:13:35 »
Tuo autodocin videohan ei tosiaan ole mikään normaalihomma, kun se laakerin sisäkooli jää sinne aina kiinni.
Mutta monet on silti erinomaisia kun näkee mitä kaikkea pitää irrottaa jne. Tuo laakerin vaihtohan nyt on niin peruskauraa kuin olla voi, mutta silti tuostakin näkee etukäteen millä rakenteella on jos ei ennen ole tuollasta purkanut.

Ja noissa ei ole irrallisia akselitappeja kuten perinteisissä kynkkä-akseleissa on.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D