Kirjoittaja Aihe: C4 grand Picasso, pääsulake?  (Luettu 830 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m1qq0

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
C4 grand Picasso, pääsulake?
« : Joulukuu 14, 2017, 18:59:52 »
Vuoden 12 c4 gpicasso kyseessä.
Tänä aamuna töihin lähtiessä ei mitään henkeä missään. Sisävalot pimeänä ja näyttössä ei mitään eloa. Akku siis jostain syystä tyhjä. Ok.
Laturi kiinni ja näytti ladanneen itsensä täyteen. Hienoa!

Sama juttu edelleen...ei minkäänlaista virtaa mihinkään, paitsi akku näyttää volttimittarilla olevan täynnä.
?

Onko mitään vinkkejä ennen kuin vien huoltoon/hommaan uuden akun?
Löytyykö autosta jonkinnäköinen pääsulake mikä olisi voinut paukahtaa?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2017, 10:49:58 kirjoittanut m1qq0 »

Poissa Mti

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 grand Picasso, pääsulake?
« Vastaus #1 : Joulukuu 18, 2017, 09:35:15 »
Meillä simahti akku GC4P:stä kesällä. Edellisenä päivänä oli vielä toiminut normaalisti, mutta seuraavan päivän aamuna oli vain vilauttanut mittariston valoja, kunnes pimeni kokonaan. Taisi jonkin vikailmoituksenkin ehtiä näyttämään. Startti ei inahtanutkaan. Akun jännite oli yleismittarilla mitattuna jossain 10.5...11.0 V välillä. Kokeilin ladata, mutta laturi ilmoitti jo muutaman minuutin kuluttua, että akku olisi muka jo täynnä. Yksi kenno todennäköisesti oikosulussa. Ei muuta kuin uusi akku ja auto toimi normaalisti.

Uutta akkua ostettaessa kannattaa napaisuuden ja ampeerituntien lisäksi varmistaa, että se on fyysisltä mitoiltaan samanlainen kuin vanha. Itse en tätä tehnyt, joten uusi akku oli sitten lyhyempi (leveys sama). Kaapeleiden sovittamisessa oli sitten hieman enemmän hommaa, kun akun muovikotelo oli tiellä. Akun vaihto-ohjeita on tälläkin foorumilla.

Saattaa tuossa tietenkin jokin muukin vika olla. Sulakkeenkin palamiselle on aina syynsä, eli se ei ole varsinainen vika.
C5 2.0i Exclusive Break AT -07, GC4P 1.6 THP156 BMP6 -12
ex:  C5 2.0i SX -02, Xantia 2.0i SX -94

Poissa m1qq0

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 grand Picasso, pääsulake?
« Vastaus #2 : Joulukuu 28, 2017, 14:54:34 »
Nonnii .
Auto pelaa taas ihan normaalisti. Shitikka sai hinurilta kyydin  valtuutetulle, ja tuloksena harmillinen selittämätön vika...
Tarkastivat pääsulakkeet, joiden edessä olevat moottorinohjausyksikön liittimet (3kpl) piti irroittaa. Kaikki sulakkeet ok, littiimet takaisin kiinni ja kas: toimii taas!
Spekuloivat jonkun kikkareen menneen boot-moodiin tai vastaavaa.
Eli näin jälkiviisaana akun kengän irroittaminen ja odottelu olisi saattanut johtaa samaan lopputulokseen.

Eniveis, mennään näillä etiäpäin ennen seuraavaa takaiskua.

Poissa trashiii

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 grand Picasso, pääsulake?
« Vastaus #3 : Joulukuu 28, 2017, 16:58:31 »
Tuo oli aika mystinen... olisi äkkiä luullut akun hajonneen. Itselläni C4 2010 teki sen verran hullun tempun, että sen tajusi
heti "blue screen of death"-tyyliseksi viaksi. (auto rupesi vilkuttamaan ja piipittämään kaikkia mahdollisia vikoja eikä reagoinut mihinkään)
No, ei muuta kuin akun kenkä irti, odota 10 sek. ja buuttaa uudestaan. Oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan...