Kirjoittaja Aihe: C6 - ominaisuus vai vika?  (Luettu 1984 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Peukkuja: 2
C6 - ominaisuus vai vika?
« : Joulukuu 13, 2017, 08:51:31 »
Tuossa kun aikansa ajellu tuolla eikä muista yksilöistä ole niin paljoa kokemusta niin kysellään. Jos mieluiten pysyttäisiin henkilökohtaisissa kokemuksissa eikä naapurinkumminkaiman. Jotku kohdat on täällä tulleet varmasti aiemminkin. Osa on varmaan kuluvien osien (?) tekemää mutta ei viittis paria tonnia laittaa vaikka iskareihin jos ne onkin "kunnossa"...

1. meluisuus. keulasta ankaraa ääntä (jyminää/jurinaa/tärinää) myös karkealla lumella jne (kitkarenkaat!). uudet etulaakerit laitettu eikä vaikutusta. mikä muu voi olla "rikki" vai onko tää oikeesti näin meluisa kottero että häviää siinä esim. vanha c5 ja c4lle?

2. kova kulutus. tankilla pääsee 700-800km seka-ajossa (eikä missään hgin keskustassa). swirl läpät ja EGR hoidettu, butterfly poistettu. "eco-softa" (ei tunnu vaikutusta kulutukseen, tehoon kylläki).

3. karkea moottori 2.7hdi, resonointeja kojelaudassa. turbo jo viheltää kylmänä - sekin varmaan leviää. mitkä ahdot tuossa pitäisi olla ehjänä?

4. valot heiluu/tärisee karkealla pinnalla, siis se liikkuva umpio "joustaa" (liittyy myös seuraavaan kohtaan...). onneksi valot on hyvät kuitenkin - sehän se tärkein.

5. kivireki-alusta. noh kaikki on suhteellista. silti ikälopulla xsaralla voi painaa töyssyyn noin 3x lujempaa ilman yhtään ylimääräistä ääntä tai kolautusta. samoin c5 ja c4. uudehkot pallot. varmaan joku "1500e" maksava venttiili rikki jossain ja mikä ei näy testerillä ja on hakuammuntaa vaihtaa? keula on se kova (liittyykö kohtaa  n 1).

6. jatkuvat ongelmat etuvilkkujen/päivävalojen kanssa. on kosteutta lasissa ja vettä pohjalla, on kosketushäikkää jne. aivan ala-arvoiset kötöstykset. kaikissa koe-ajamissa autoissa oli jommassa kummassa vettä, myös tässä.

7. vakionopeudensäädin ei pysy päällä sammutuksen jälkeen vaan pitää aina erikseen käynnistää. raivostuttava ominaisuus(?). joku kertoi että uudemmissa pysyisi päällä? voiko bsitä päivittää noin? eikö sitikan ajamisen tule olla vaivatonta?


Paikalla Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 379
  • Peukkuja: 3
  • C5
Vs: C6 - ominaisuus vai vika?
« Vastaus #1 : Joulukuu 13, 2017, 12:27:46 »
1. Ominaisuus, minulla oli sama tilanne, jyrisi. Vaihdoin molemmat laakerit olka-akseleineen, ei apua. Melua ja jyrinää selvästi enemmän kuin C5 vm 14. Ehkä uudemmat kumipuslat tukivarsissa ja vähemmän painoa. Autolla oli ajettu vasta vähän yli 100 tuhatta.

5. Suosittelen vaihtamaan pallot, minun oli pehmoinen alustaltaan ja kaverin kivireki kunnes vaihtoi pallot jolloin pehmeys palasi.
Etupään jousisylinterit kolahti minulla myös ulosjoustoissa kunnes vaihdoin vasemman. Nyt kolahti enää oikea.

Muita noita ongelmia en havainnut. Kylläkin ABS anturi ongelmia takana, ohjaustehostimen putken vuoto, lämmityslaitteen putken vuoto mm

GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Peukkuja: 2
Vs: C6 - ominaisuus vai vika?
« Vastaus #2 : Joulukuu 13, 2017, 14:29:23 »
Niin tässä siis on aika tuoreet pallot, oliko vuoden tai kaksi vanhat (merkkiliikkeen laput ja ne näyttää ihan uusilta).

Poissa eke

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 73
  • Peukkuja: 1
Vs: C6 - ominaisuus vai vika?
« Vastaus #3 : Joulukuu 13, 2017, 21:05:31 »
Meillä C6 2,7 HDI vm.2006, josta vastaavat kommentit alla. Se on nyt ollut meillä 6 vuotta ja 110 000 km jokapäiväisenä käyttöautona.

1. Ei ole mielestäni meluisa keulasta, hiljaisempi verrattuna 2008 C5 X7:aan. Voi olla, että puslat etupäässä on penalla vaihtokunnossa

2. Kulutus on seka-ajossa n. 9 l/100 km

3. Moottorin ääni ei ole mitenkään karkea, paljon meluisampia dieseleitä löytyy. Ei mitään resonointeja missään millään pinnalla ajettaessa.

4. Valot ei heilu mitenkään. Onkohan penalla joku kiinnityspiste irrallaan tai sitten liittyy tuohon moottorin karkeaan käymiseen.

5. Alusta on kaukana kivireestä. Jos on puslat, koiranluut ja alapallo-laakerit kunnossa, ei kyllä pitäisi kolahdella normaalinopeuksissa. En nyt ole juuri 50 km/h kovempaa viitsinyt noihin risteyskorotuksiin  ajaa, mutta ei sillä nopeudella kolise. Alustan ja jousituksen pehmeyteen vaikuttaa auton lentokorkeus. Kannattaa säädättää korkeus ohjearvoihin, pienikin heitto siinä vaikuttaa kulun pehmeyteen.

6. Joskus on ollut pientä kosteutta päivävaloumpioissa, ei kuitenkaan mitään valo/vilkku-ongelmia

7. Tarkoitatko sitä, että cruise control olisi oletuksena päällä eikä tarvitse valita, ottaako sen vai nopeudenrajoittimen ? Minua ei tuo häiritse, vaikka joutuu klikkaamaan 3 kertaa. Tämä ilmeisesti on ominaisuus, jota ei pysty BSI:hin muuttamaan.

Poissa amikutoseeni

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 58
  • Peukkuja: 0
Vs: C6 - ominaisuus vai vika?
« Vastaus #4 : Joulukuu 13, 2017, 22:27:10 »

1. meluisuus. keulasta ankaraa ääntä (jyminää/jurinaa/tärinää) myös karkealla lumella jne (kitkarenkaat!)
En tunnista tällaista. Varsin hiljainen ja tärinätön on mielestäni.

2. kova kulutus. tankilla pääsee 700-800km seka-ajossa
Meillä pitkän ajan kulutus on ollut 7,0 l/100 km. Kyseessä siis 3.0 HDi: https://www.spritmonitor.de/en/detail/664933.html

3. karkea moottori 2.7hdi, resonointeja kojelaudassa. turbo jo viheltää kylmänä
En ole huomannut tällaista.

4. valot heiluu/tärisee karkealla pinnalla
En tunnista. Mutta jos keula tärisee niin valot varmaan tärisevät myös.

5. kivireki-alusta
En ole omistanut muita hydesitikoita, joten ei ole oikein vertailukohtaa. Mutta kohtalaisen pehmeältä tämä tuntuu, aivan erilainen kuin rautajousiauto (paitsi 2CV). Kaverin SM:n kyydissä kyllä oli vielä pehmeämpää matkustaa.

6. jatkuvat ongelmat etuvilkkujen/päivävalojen kanssa. on kosteutta lasissa ja vettä pohjalla, on kosketushäikkää jne. aivan ala-arvoiset kötöstykset. kaikissa koe-ajamissa autoissa oli jommassa kummassa vettä, myös tässä.
Ihan on puhdasta ja kuivaa lyhtyjen sisällä toistaiseksi, ja valot toimivat ongelmitta.

7. vakionopeudensäädin ei pysy päällä sammutuksen jälkeen
Vakionopeustila pysyy muistissa. Nopeus pitää asettaa uudelleen sammutuksen jälkeen. Kertapainallus vasemmalta ylä- tai alanuolesta.
Joskus olen vahingossa painanut nopeudenrajoitintilan päälle (tikkukaramellin kuva mittarinäytössä). Jos tätä ei huomaa, vaikuttaa että vakionopeudensäädin ei toimi.
Pari kertaa on vakionopeudensäätimen napit menneet toimimattomiksi ajon aikana. Moottorin sammutuksen jälkeen on taas toiminut normaalisti.
Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Poissa cx_tri

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 48
  • Peukkuja: 0
Vs: C6 - ominaisuus vai vika?
« Vastaus #5 : Joulukuu 14, 2017, 00:57:10 »
2,7 vm2007 ajettu 213th. Vastaukset kaikkiin kohtiin samat kuin ekellä.  8)
Vaimolla C5 X7 tourer 2,2 204HDi vm 2011 ja mun C6 edelleen kaikin tavoin sivistyneempi ja mukavampi.
C6 2,7HDi exclusive 2007
C5 2,2HDi exclusive business tourer 2011
CX 25 TRI Break s1 1985

Poissa jkaija

  • Administrator
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 361
  • Peukkuja: 19
  • Sukupuoli: Mies
  • C6
Vs: C6 - ominaisuus vai vika?
« Vastaus #6 : Joulukuu 14, 2017, 11:21:36 »
3. turbon vihellys ääni kylmänä saattaa johtua egr-venttiilin aukiolosta kun moottori on kylmä ja päästöt isommat.
C6 2.7HDI vm.-08
Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Peukkuja: 2
Vs: C6 - ominaisuus vai vika?
« Vastaus #7 : Joulukuu 14, 2017, 15:00:25 »

1. meluisuus. keulasta ankaraa ääntä (jyminää/jurinaa/tärinää) myös karkealla lumella jne (kitkarenkaat!)
En tunnista tällaista. Varsin hiljainen ja tärinätön on mielestäni.

Tässä autossa tuntuu että pinnan karkeus tulee "läpi" äänenä jota vahvistaa joku rakenne/pusla tms ja kun on vanha auto jo niin voi olla että joku siellä vaan on kovettunut tms. Auto on juuri katsastettu ja ainakin toinen alanivel vaihdettiin sekä etupyörien laakerit. Ei mitään vaikutusta äänimaailmaan.

2. kova kulutus. tankilla pääsee 700-800km seka-ajossa
Meillä pitkän ajan kulutus on ollut 7,0 l/100 km. Kyseessä siis 3.0 HDi: https://www.spritmonitor.de/en/detail/664933.html

3.0hdi taitaa tosiaan olla aikamoinen säästöpossu 2.7 verrattuna jos muillakin menee n. 9L/100. Minusta todella kova lukema kulkupuoleen nähden. Luulen että ison osan tekee laatikon softa joka tuntuu tässä olevan todella luistattava (=mukava). Esim. 2007 C4GP oli todella erilainen vaikka sama laatikko. Ei luistanut, mutta oli silti todella sivistynyt ja mukava.

3. karkea moottori 2.7hdi, resonointeja kojelaudassa. turbo jo viheltää kylmänä
En ole huomannut tällaista.

Kaikki on toki suhteellista. Itse vertaan 2.0 HDI 136 joita ollut monta. Odotin parempaa tältä. Ei tämä nyt pahin diesel ole mutta auton olemukseen nähden aika raaka.

4. valot heiluu/tärisee karkealla pinnalla
En tunnista. Mutta jos keula tärisee niin valot varmaan tärisevät myös.

Autossa on vaihdettu toinen umpiokin ja molemmat tekee samaa. Eli ikäänkuin se servo ei jaksaisi pitää linssiä paikallaan tärinässä, esim luminen tie joka koloilla.

5. kivireki-alusta
En ole omistanut muita hydesitikoita, joten ei ole oikein vertailukohtaa. Mutta kohtalaisen pehmeältä tämä tuntuu, aivan erilainen kuin rautajousiauto (paitsi 2CV). Kaverin SM:n kyydissä kyllä oli vielä pehmeämpää matkustaa.

Tästä jotenkin puuttuu (keulasta) se pintapehmeys. Omistamani c5 hydet olleet hyvin lähelle yhtä mukavia (loppuunajettuine palloineen ja vuotavine hydeineen). Ehkä odotukset vain liian kovat. Vaikka yhdyn TM arvoteluun aikanaan: alustan toiminta-ikkuna on aivan liian pieni. Toki tasaisella sileällä tosi mukava, mutta niin on mun (todellinen) kivireki sporttijapsikin kesäisin..

6. jatkuvat ongelmat etuvilkkujen/päivävalojen kanssa. on kosteutta lasissa ja vettä pohjalla, on kosketushäikkää jne. aivan ala-arvoiset kötöstykset. kaikissa koe-ajamissa autoissa oli jommassa kummassa vettä, myös tässä.
Ihan on puhdasta ja kuivaa lyhtyjen sisällä toistaiseksi, ja valot toimivat ongelmitta.

Tässä oli tosiaan ihan muuan sentti vettä pohjalla ja se oli räjäyttänyt hehkunkin.. Nyt on sikamassalla paikkailtu, toinen vaihdettu ja silikonipusseja sisään laitettu. Huurussa ovat kokoajan vaikka ovat "ehjät" ja tiiviste on kunnolla paikallaan.

7. vakionopeudensäädin ei pysy päällä sammutuksen jälkeen
Vakionopeustila pysyy muistissa. Nopeus pitää asettaa uudelleen sammutuksen jälkeen. Kertapainallus vasemmalta ylä- tai alanuolesta.
Joskus olen vahingossa painanut nopeudenrajoitintilan päälle (tikkukaramellin kuva mittarinäytössä). Jos tätä ei huomaa, vaikuttaa että vakionopeudensäädin ei toimi.
Pari kertaa on vakionopeudensäätimen napit menneet toimimattomiksi ajon aikana. Moottorin sammutuksen jälkeen on taas toiminut normaalisti.

Eli eroa vissiin on uudempien eduksi. Vaisiko tuo olla BSI päivityksellä tehvävissä