Kirjoittaja Aihe: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?  (Luettu 4403 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa trashiii

• "C1"
  • *
  • Peukkuja: 0
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #25 : Joulukuu 24, 2017, 15:56:03 »
Kuinkas THP:ssä tämä karstankeruujärjestelmä on toteutettu? Ilmeisesti ulkoista EGR:ää ei ole vaan pakokaasun paluu on toteutettu nokka-akselin ajoituksilla. Palaako pakokaasu imukanavaan imu- ja pakoventtiilin yhtä aikaisella aukiololla vai suljetaanko pakoventtiili hiukan aikaisemmin jolloin kaasua jää sylinteriin? Kuinka järjestelmää säädetään? Onko käytössä koko kuormitus alueella vai niin kuin dieseleissä silloin kun siitä ei juuri ole hyötyä.
THP:ssä se on toteutettu juuri tuolla venttiilien ajoituksilla kuten sanoit, luulisin että molemmat venttiilit ovat hetken auki yhtaikaa.
Herr doktor taisi ilmeisesti saada putsauksen teetettyä autoverkkokaupassa Herttoniemessä, kun oli kovasti ko. Paikkaa toisessa ketjussa kehunut... Olisi vielä kiva tietää paljonko maksoi...

Lähetetty minun SGP311 laitteesta Tapatalkilla

Poissa herr doktor

• "C1"
  • *
« Vastaus #26 : Joulukuu 24, 2017, 18:27:05 »
Ei tarvittu putsausta. Auto hyytyi kesken ajon, meni vikatilaan ja veto lähes pois. Mieli synkkeni kun olin kuullut tuon THP-moottorin ongelmista.
Auto kyydissä huoltoon ja odottamaan selvitystä viasta. Ensi kommentti kuului että sulakerasia menee vaihtoon. Tilattiin uusi, mutta ei sitä tarvittu. Kun paikkoja availtiin selvisi että sulake oli palanut akun alla olevasta rasiasta.
Siis selvittiin säikähdyksellä.
Olen miettinyt että kun noita moottoreita on asennettu erittäin paljon eri merkkisiin autoihin, eivät ne kaikki voi hajota itsestään 50 - 60 000 km:n ajon jälkeen. Yleensä ainoastaan negatiiviset asiat ja kokemukset ylittävät uutiskynnyksen. Valitettavasti. Tyytyväiset autonomistajat eivät jaksa kehua retostella kuinka hyvin auto pelaa  :):)
Citroen C5 Tourer Exclusive 1.6 THP AT 2015

Poissa trashiii

• "C1"
  • *
« Vastaus #27 : Joulukuu 24, 2017, 19:19:16 »
Ei tarvittu putsausta. Auto hyytyi kesken ajon, meni vikatilaan ja veto lähes pois. Mieli synkkeni kun olin kuullut tuon THP-moottorin ongelmista.
Auto kyydissä huoltoon ja odottamaan selvitystä viasta. Ensi kommentti kuului että sulakerasia menee vaihtoon. Tilattiin uusi, mutta ei sitä tarvittu. Kun paikkoja availtiin selvisi että sulake oli palanut akun alla olevasta rasiasta.
Siis selvittiin säikähdyksellä.
Olen miettinyt että kun noita moottoreita on asennettu erittäin paljon eri merkkisiin autoihin, eivät ne kaikki voi hajota itsestään 50 - 60 000 km:n ajon jälkeen. Yleensä ainoastaan negatiiviset asiat ja kokemukset ylittävät uutiskynnyksen. Valitettavasti. Tyytyväiset autonomistajat eivät jaksa kehua retostella kuinka hyvin auto pelaa  :):)
Niinpä. Jos se oikeasti olisi sellainen "itsetuhokone" mitä näistä jutuista voisi päätellä, kai PSA-konsernikin olisi jo sen roskiin heittänyt... Mutta kyllä sitä edelleen myydään, nyky euro6-versio on se THP165

Lähetetty minun TA-1021 laitteesta Tapatalkilla

Poissa mil

• "C1"
  • *
« Vastaus #28 : Joulukuu 25, 2017, 04:10:52 »
Olen kysynyt tästä huollossa, ja kuulemma 100k ajettuja THP moottoreita on olemassa missä jakopäätä ei ole kertaakaan avattu. Mutta luulisi että hieman enemmän täälläkin asiasta kommentoitaisiin (onko ketään foorumin käyttäjää?). En pidä tätä mahdottomana sillä oma vm 2011 meni tosiaan 60k+ täysin alkuperäisenä ja sitä seuraavat 30k pelkän kiristimen vaihdolla. 90k kohdalla sitten kaikki jakopään palikat vaihtoon. Ei vikakoodeja tässäkään tilanteessa, ainoastaan karu metallinen ääni kylmäkäynnistettäessä. Kitjun pituus oli ylittänyt maksimin. Ja kuten olen kertonut, muutaman kerran olen vaihtanut öljyt jopa 6kk välein, koskaan samoilla öljyillä ei ajettu yli 15tkm.

Tämä uusi 165hp eTHP on ilmeisen reilusti uudistettu ja soveltuvin osin siellä käytettyjä systeemeitä on tuotu takaisinpäin perus THP:hen: uusin THP jakoketju osanumero taitaa olla tältä vuodelta, samoin öljysuositus 0w30, jne. Omien lähteideni mukaan eTHP:ssä on kyllä tehty jakopään korjauksia hyvinkin uusiin autoihin, mutta ollakseen niinkin tuore keksintö kuin on, niin lienee hankala sanoa onko kehitys mennyt oikeaan suuntaan ja kuinka paljon. Imupuolen karstoittumisesta eTHP:ssä en tiedä, mutta vahvasti epäilen sen olevan edelleen ongelma.