Kirjoittaja Aihe: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?  (Luettu 4391 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa herr doktor

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Suorasuihkutusmoottoreita vaivaa kohtuullisen yleinen ongelma - imuventtiilien varsien karstoitus. Takuuvarma keino ongelman korjaamiseksi on mekaaninen puhdistus. Nyt on tarjolla erilaisia "kemiallisia" menetelmiä jolloin ei tarvitse purkaa moottoria.
Onko kellään kokemusta moisesta hoidosta?
Asia kiinnostaa kun automme mittarissa on hieman alle 60 000 km ja ongelmat voivat alkaa vaivaamaan.
THP moottorista on foorumissa ainoastaan negatiivista tietoa. Moottoreita on kuitenkin valmistettu miljoonia, niitä on siis paljon käytössä. En voi uskoa että jokainen moottori hajoaa alle 50 000 km:issä.
Minua kiinnostaisi tasapuolisuuden nimessä positiiviset faktatiedot THP moottorin käytöstä.
Citroen C5 Tourer Exclusive 1.6 THP AT 2015

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #1 : Marraskuu 29, 2017, 13:04:23 »
Merkkikorjaamoilla on Tunap raepuhdistuslaitteet joilla imuventtiilit puhdistetaan. Esim. Meillä Automecassa hintaan 826€
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2017, 01:37:13 kirjoittanut Sitikkapuoskari »
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa herr doktor

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #2 : Marraskuu 29, 2017, 14:16:18 »
Löytyykö pääkaupunkiseudulta tekijää?
Citroen C5 Tourer Exclusive 1.6 THP AT 2015

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 355
  • Peukkuja: 14
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #3 : Marraskuu 29, 2017, 20:43:30 »
On varmaan useammallakin merkkihuollolla pääkaupunkiseudullakin (ja merkilläkin Citroen/Peugeot/Mini + kaikkien muiden moottorit vielä lisäksi), lisäksi perinteistä pähkinänkuorirouheella puhaltavia löytyy varmaan paljonkin, mutta ei tule mieleen varmoista paikoista kuin Finnair, eikä se huolla Citroenia. (Saksapähkinärouhepuhallus on joillekin lentomoottoreille ja osille ainoa virallinen hyväksytty karstojenpoistomenetelmä).

Tee-se-itse versiona: Ebaystä muutama kilo rouhetta (walnut blast media) ja biltemasta hiekkapuhalluspytty + lisäksi tarvitsee jonkun aputyökalun että saa imurin ja puhalluksen samaan aikaan eikä sotke paikkoja. Mutta onnistuu se näemmä ilman työkalujakin (joku satunnainen youtube-vide aiheesta, eri kone):
(ja venttiilit kiinni kun puhaltaa + putsaus)

Muistelin jonkun firman sivulla hiljattain törmänneeni erikseen mainokseen että korjaa jakopäitä ja raepuhaltaa THP imusarjoja, vähän kun kaivelee, niin: X-parts Kangasala, ei ihan osu pääkaupunkiseudulle sekään.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 894
  • Peukkuja: 13
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #4 : Marraskuu 30, 2017, 07:06:54 »
Ei tonne kukaan sentään vielä uuninpuhdistusvaahtoa ole tunkenut? :)

Toki imurointi on aika hankalaa mutta tuossaa tapauksessa varmasti suotavaa  ;D
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 992
  • Peukkuja: 8
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #5 : Marraskuu 30, 2017, 10:21:20 »
Merkkikorjaamoilla on Tunap raepuhdistuslaitteet joilla imuventtiilit puhdistetaan. Esim. Meillä Automecassa hintaan 826€

Hiukan tyyristähän tuo on huoltotoimenpiteeksi, jota kuitenkin tarvitaan, jos suoraruiskukoneilla meinaa ajaa pidempään... Kun monasti valittavat, että dieselin ylläpito on kalliimpaa egr-karstan ja hiukkasloukkujen, kusipussien sun muiden saastelaitteiden takia, niin päästään varmaan kohta diesel-koneiden huoltokustannuksiin bensoissakin. Hiukkasloukkuja onkin tulossa myös niihin :)


Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 355
  • Peukkuja: 14
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #6 : Marraskuu 30, 2017, 10:55:08 »
Ei tonne kukaan sentään vielä uuninpuhdistusvaahtoa ole tunkenut? :)

Toki imurointi on aika hankalaa mutta tuossaa tapauksessa varmasti suotavaa  ;D
Kokeile youtubessa jotain sopivaa hakua vaikka Decarbonization (tai ...sation+intake inlet tms.), niin kaikkea mahdollista sinne on tungettu vedestä uuninpuhdistusaineisiin.

 Monella lisäainevalmistajalla on oikein erikseen spraypurkkeja tuohonkin tarkoitukseen (ainakin CRC, Seafoam, Liqui Moly...). Itsekin olen joskus kaasutin aikana kokeillut vesisuihkutuksella puhdistusta ja kai se toimiikin, mutta eipä siinä autossa paljon kertynytkään, mutta ehkä mielikuvissa ainakin vaikutti nakutukseen (ei jatkuva ruisku vaan ihan erillispuhdistus)

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 355
  • Peukkuja: 14
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #7 : Marraskuu 30, 2017, 12:20:27 »
Merkkikorjaamoilla on Tunap raepuhdistuslaitteet joilla imuventtiilit puhdistetaan. Esim. Meillä Automecassa hintaan 826€

Hiukan tyyristähän tuo on huoltotoimenpiteeksi, jota kuitenkin tarvitaan, jos suoraruiskukoneilla meinaa ajaa pidempään... Kun monasti valittavat, että dieselin ylläpito on kalliimpaa egr-karstan ja hiukkasloukkujen, kusipussien sun muiden saastelaitteiden takia, niin päästään varmaan kohta diesel-koneiden huoltokustannuksiin bensoissakin. Hiukkasloukkuja onkin tulossa myös niihin :)
Onkohan muuten missään suoraruiskuautossa otettu tuota huomioon suunnittelussa: ehkä tuo ei vaatisi kuin neljä helposti avattavaa tulppaa sopiviin kohtiin imusarjaa (joista pääsee tarkastamaan endoskoopilla tilanteen ja puhaltamaan puhtaaksi) ja läppärungon irtiottamisen ja korvaamisen tehokkaalla imurilla, hinta tippuisi varmaan murto-osaan eikä sitä nyt kovin usein tarvitse tehdä. (Tietysti hieman testiäkin että varmistutaan ettei muovirakeet tai pähkinänkuorirouhe kulkeudu vääriin sylintereihin tai jonnekin huohotusputkistoihin, mutta Lycoming lentokoneen moottorissa tuota pähkinäpuhallusta tehdään sylinterin palotilaan venttiilien kautta ihan virallisen ohjeen mukaan ja pienet jäämät palaa kauniisti pois)

Poissa ovi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 97
  • Peukkuja: 2
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #8 : Marraskuu 30, 2017, 17:01:22 »
Volkkareissahan on nykyään suoraruiskutuksen lisäksi myös imukanavaruiskutus, joka huuhtelee imukanavat. Saattaa olla muissakin merkeissä, mutta niin vähän tullut perehdyttyä bensamoottoreihin, että muista en tiedä.


Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 394
  • Peukkuja: 5
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #9 : Marraskuu 30, 2017, 17:49:37 »
No mitä se haittaa jos on vähän karstaa? Ajaa ensin 300 000 ja putsaa sitten, ja uudet 300 000.

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 355
  • Peukkuja: 14
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #10 : Marraskuu 30, 2017, 17:50:55 »
Laitetaan tähän linkki joka näyttää tuollaisen volkkarin tuplasuihkun imukanavista ja venttiileistä kuvaa, valitettavasti Facebookista:
https://www.facebook.com/jtcarfix/photos/a.779991428795468.1073741826.102994393161845/1393931390734799/?type=3
"Vaikka kyseisessä moottorityypissä on tuplasuuttimet, eli polttoainetta suihkutetaan myös imusarjaan, kertyy karstaa imuventtiilien lautasiin. Ei toki niin pahasti kuin ilman tuplasuuttimia oleviin. Tämän perusteella kanavien puhdistus on paikallaan myös näihin. 100tkm lienee hyvä suoritusväli, tämän hetkisellä tiedolla."

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 656
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #11 : Marraskuu 30, 2017, 17:51:38 »
No mitä se haittaa jos on vähän karstaa? Ajaa ensin 300 000 ja putsaa sitten, ja uudet 300 000.
:D BMW:n THP:ssä kun moottorilla ei oikein hyvita ajaa kun on saanut 50 tkm täyteen johtuen karstasta.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 262
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #12 : Marraskuu 30, 2017, 20:08:12 »
No mitä se haittaa jos on vähän karstaa? Ajaa ensin 300 000 ja putsaa sitten, ja uudet 300 000.
:D BMW:n THP:ssä kun moottorilla ei oikein hyvita ajaa kun on saanut 50 tkm täyteen johtuen karstasta.

Tai PSA:n THP:ssä. https://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 1
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #13 : Marraskuu 30, 2017, 20:55:21 »
Mietin, että voisko THP:hen lisätä ylimääräisen ruiskun johonkin imupuolelle ja hoitaa näin samalla ylimääräisen polttoaineen syöttötarpeen RE85 käytettäessä? Viina pitäis venttiilit puhtaana ja sais vielä ajella kotimaisella polttoaineella. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 894
  • Peukkuja: 13
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #14 : Marraskuu 30, 2017, 22:00:14 »
Onhan noita vesi/metanoliruiskukittejä, ei muuta kuin värkkäämään    :)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 242
  • Peukkuja: 1
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #15 : Joulukuu 01, 2017, 06:33:32 »
Mietin, että voisko THP:hen lisätä ylimääräisen ruiskun johonkin imupuolelle ja hoitaa näin samalla ylimääräisen polttoaineen syöttötarpeen RE85 käytettäessä? Viina pitäis venttiilit puhtaana ja sais vielä ajella kotimaisella polttoaineella. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Viina kai palaa muutenkin puhtaammin, niin ehkä pelkkä ohjelmointi etanolille riittää vähempään karstoittumiseen. Tuommoisen ylimääräisen suuttimen virittäminen mennee jo aika hankalaksi ottaen huomioon mm. pwm-ohjatun paluuputkettoman polttoainepumpun. Psa itse on lisännyt thp-koneeseen flex-versiossaan myös etanolianturin millä on varmasti merkitys ainakin diagnostisessa mielessä kun moottorin toimintaa valvotaan.

Poissa herr doktor

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #16 : Joulukuu 01, 2017, 12:05:10 »
Ongelman ydin alkaa selvitä. Puhalluspuhdistus taitaa olla paras keino, kunhan vain löytäisi pääkaupunkiseudulta luotettavan tekijän.
Kysyin myös että löytyykö positiivisia kokemuksia (huoletonta ajoa esimerkiksi 100 - 150 000 km) foorumilaisista? Minua kiinnostaa tietää voiko moottori toimia pitempään huoletta?
Netistä löytyy kosolti huonoja kokemuksia, mutta varmaan löytyy myös vastakkaisia kokemuksia. Tyytyväiset autoilijat eivät vaan viitsi kehua, mutta viha saa huonon kokemuksen vuoksi kommentoimaan palstoille.
Yksi ongelmaa jouduttava tekijä näyttää olevan toistuvat lyhyet ajomatkat niin että moottori ei saavuta käyntilämpötilaa.
Citroen C5 Tourer Exclusive 1.6 THP AT 2015

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 242
  • Peukkuja: 1
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #17 : Joulukuu 01, 2017, 21:27:37 »
Tuossa koneessahan on ainakin täällä kylmissä maissa aktivoitu "terminen lämmitys", en tiedä vaikuttaako kylmän koneen karstoittumiseen pätkäajossa, jostain luin että polttaisi rikkaampana seosta niin kytkin sen itse testiksi pois.

Itsellä on kokemusta 50tkm ajan, 120 ajettuun autoon vaihdettiin ostamisen jälkeen ensimmäiseksi moottori ja turbo. Uuden koneen jakopää kesti 45tkm ja hetki remontin jälkeen 170tkm kohdalla laukesi korkeapainepumppu. Katsotaan pääsisikö korjatulla jakopäällä ja uudella pumpulla nyt enemmän. Ajo on pääasiassa moottoritietä 80km edestakaisin päivittäin, eli pätkäajoa ei pitäis liikaa tulla. Tällä hetkellä toimii hyvin ja nykimättä.

Poissa mil

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #18 : Joulukuu 02, 2017, 20:16:36 »
Ongelman ydin alkaa selvitä. Puhalluspuhdistus taitaa olla paras keino, kunhan vain löytäisi pääkaupunkiseudulta luotettavan tekijän.
Kysyin myös että löytyykö positiivisia kokemuksia (huoletonta ajoa esimerkiksi 100 - 150 000 km) foorumilaisista? Minua kiinnostaa tietää voiko moottori toimia pitempään huoletta?

Luotettava tekijä on merkkihuolto joka pk-seudulla on Veho. Kunnes joku muu taho ilmoittautuu ja se testataan. Itsekin sen voi tosiaan tehdä mutta kyseessä on useamman tunnin urakka. Veholla puhdistus maksaa n.1000 euroa, joten tuo puoskarin tarjous ei ole huono.

Voit kokeilla ajella sen 100000km+ ja katsoa miten käy. Jo paljon ennen kuin mitään koodeja ECUn vikamuistiin jää, moottori nykii osakaasulla ja täyskaasulla niin paljon että heikompaa saattaa alkaa hirvittää. Helpoiten huomaat kun kiihdytät yli puolella kaasulla n.2000 rpm nopeudesta kutosvaihteella. Harmi että tämä on juurikin se 90-130 km/h nopeusalue missä yleensä kutosella ajellaan.

Jos liian pitkään ajelee karstaisella koneella niin tehojen katoamisen lisäksi on olemassa kohtuullisen suuri riski että paljon kalliimpaa palikkaa hajoaa. Tämä ei ole mikään vitsi mikä kannattaa jättää huomioimatta. Se että monet näin tekee, ei tee siitä järkevää. Saksassahan bemari ainakin putsailee näitä huoltojen yhteyssä sen enempää asiakkaille siitä huutelematta, koska itsekin tietävät että tämä operaatio pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan. Kuinka usein? Mun mielestä vähintään 60tkm välein, mielummin jopa useammin.

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 355
  • Peukkuja: 14
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #19 : Joulukuu 02, 2017, 22:17:18 »
Naapurikaupungeissa on pääkaupunkiseudullakin muita merkkihuoltoja (myös etelään mentäessä voisi löytyä paikkoja, Tallinnan Vehon lisäksi voisi kysyä: www.renneks.ee). Lisäksi Pösön sekä Minin merkkihuoltojen luulisi tuntevan koneen aika samalla lailla, ehkä muovisuojissa ja oheisosien irroittamisessa hieman eroa.

Poissa herr doktor

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #20 : Joulukuu 03, 2017, 03:49:11 »
Kiitos asiallisista vastauksista. Täytyy ottaa selvää myöskin Autoverkkokaupan Herttoniemen uuden korjaamon kyvyistä hoitaa ko. työ. Ovat Citroen - Peugeot korjaamo ja juuri alkaneet toimintansa.
Citroen C5 Tourer Exclusive 1.6 THP AT 2015

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 656
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #21 : Joulukuu 03, 2017, 06:58:59 »
Kysy myös Mini-huollosta?

Poissa trashiii

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #22 : Joulukuu 03, 2017, 18:30:35 »
Mielenkiintoista... Eli jotain tonnin pintaan tuosta hommasta joutuu maksamaan, jos tuuri käy vähän vähemmän...
Tekisi mieli kuitenkin vielä omasta yksilösta irrottaa imuputki ja kaasuläppäkotelon, ja kurkata endoskoopilla vielä ennen kuin
suinpäin ryntää varaamaan aikaa...

-Alex

Poissa trashiii

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #23 : Joulukuu 03, 2017, 18:34:37 »
Tämä taitaa olla se Automecan käytössä oleva kapistus...
https://www.tunap.com/en/tunap-automotive/assortment/valve-cleaning/

Tuolla ylemmällä videolla oleva kone on juurikin THP, Minin keulalle laitettuna. Kaverilla oli aika alkeelliset vehkeet ja sotkua tuli rutosti,
mutta kyllä homma onnistuu noinkin. Videon lopussa vilahtavan imurilisäkkeen kanssa olisi jo ihan siisti työ.

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 358
  • Peukkuja: 2
Vs: Onko foorumilaisilla kokemusta THP moottorin BG GDI huollosta?
« Vastaus #24 : Joulukuu 03, 2017, 20:03:19 »
Kuinkas THP:ssä tämä karstankeruujärjestelmä on toteutettu? Ilmeisesti ulkoista EGR:ää ei ole vaan pakokaasun paluu on toteutettu nokka-akselin ajoituksilla. Palaako pakokaasu imukanavaan imu- ja pakoventtiilin yhtä aikaisella aukiololla vai suljetaanko pakoventtiili hiukan aikaisemmin jolloin kaasua jää sylinteriin? Kuinka järjestelmää säädetään? Onko käytössä koko kuormitus alueella vai niin kuin dieseleissä silloin kun siitä ei juuri ole hyötyä.